2016-ųjų sausra
Pasibaigę 2016 m. IPO rinkoje buvo vieni prasčiausių šiame amžiuje. Skaičiuojama, kad akcijas investuotojams tarptautinėje rinkoje pernai pasiūlė vos 119 bendrovių, mažiausiai nuo 2009 metų. Iš investuotojų pritrauktų lėšų rezultatas dar blogesnis – 18,5 mlrd. dolerių, kurie buvo investuoti 2016 m. per IPO į įmones, yra mažiau nei suma, kurią 2014 m. pritraukė vien tik Kinijos „Alibaba Group“ (21,8 mlrd. JAV dolerių). Mažiau lėšų IPO paskutinį kartą buvo generavęs tik 2003 m. ir vos trims bendrovėms pernai per pirminį akcijų pasiūlymą pavyko pritraukti daugiau nei milijardą dolerių.
„Buvo dvi esminės 2016 m. „sausros priežastys“ – kur kas didesnės alternatyvaus kapitalo pritraukimo galimybės, kurias šiandien turi startuoliai ir investuotojus bei įmones išgąsdinę 2015 m. IPO rezultatai“, – sako „Orion“ vadovas Alius Jakubėlis.
Investicinės bankininkystės specialistas pastebi, kad šiandien pradedančios įmonės privačiose rankose išlieka kur kas ilgiau ir turi kur kas daugiau galimybių stipriai išaugti pritraukdamos alternatyvų finansavimą, pirmiausia iš rizikos fondų ir vadinamųjų verslo angelų.
„1999 m. IPO skelbiančios įmonės amžiaus vidurkis buvo 4 metai, 2014 – 11 metų. Per 15 metų jų amžius išaugo beveik tris kartus, o kartu padidėjo ir galimybės sparčiai augti dar prieš ateinant į akcijų biržą. 2016 metų viduryje pasaulyje buvo suskaičiuoti 165 „vienaragiai“ – startuoliai, kurie pritraukė bent milijardo dolerių investicijas. Iš jų 14 buvo „dešimtragiai“, pritraukę daugiau nei 10 mlrd. dolerių investicijų. Tad pirminiai akcijų siūlymai pastaraisiais metais gali būti gal kiek retesni, tačiau dideli – į akcijų biržas žengti ruošiasi rimti „žvėrys“, – kintančią situaciją IPO rinkoje analizuoja A.Jakubėlis.
„Orion“ vadovas taip pas siūlo atkreipti dėmesį į pastaraisiais metais vykusių IPO kainų tendencijas.
„2015 m. IPO „laida“ susidūrė su problemomis – 2016 m. viduryje jų vidutinė grąža buvo neigiama (-19%), o net 72 proc. IPO 2015-aisiais įgyvendinusių įmonių akcijos kainavo mažiau nei per pirminį viešąjį pasiūlymą. Tai, be abejo, išgąsdino tiek investuotojus, tiek ir pačias įmones. Tačiau 2016-ųjų IPO rezultatai buvo geresni, o praktiškai visos technologijų įmonės investuotojams jau uždirbo pinigus. Tad į 2017 m. rinka žengia kur kas geresnės nuotaikos“, – sako A.Jakubėlis.
Sąraše – garsūs vardai
„Uber“, „Snap“, „SpaceX“, „Xiaomi“, „Spotify“, „Dropbox“ – šie vardai, „Orion“ investicinės bankininkystės specialistų manymu, šiemet gali atkreipti ne tik pasaulio, bet ir Lietuvos investuotojų dėmesį.
„Facebook“ IPO sėkmės istorijoje 2012 m. dalyvavo keliasdešimt Lietuvos investuotojų. Tada buvome bene vieninteliai Baltijos šalyse galėję savo klientams pasiūlyti galimybę įsigyti šios įmonės akcijų pirminio siūlymo metu. Šiandien Volstrytas yra dar arčiau Lietuvos, o IPO įgyvendinti planuoja ne viena mūsų šalyje žinoma įmonė, tad susidomėjimas, prognozuojame, bus dar didesnis“, – sako „Orion“ vadovas.
Pasak A.Jakubėlio, IPO procesus visada gaubia gandai ir paslaptys, tad neįmanoma pasakyti, kurios įmonės šiemet tikrai pasiūlys savo akcijas investuotojams, tačiau jis pataria pirmiausia atkreipti dėmesį į „Snap“ ir „Spotify“.
„Abi šios bendrovės pasiekė lygį, kai IPO gali būti naudingas verslui. „Snap“ pirminis akcijų siūlymas jau dabar lyginamas su „Facebook“ – bendrovė tvirtai užėmusi populiariausio jaunimo socialinio tinklo pozicijas, jos auditorija itin patraukli reklamos užsakovams. „Snap“ jau žengė pirmuosius žingsnius IPO link. Iš jų galima vertinti, kad kompanijos vertė sieks 25-35 mlrd. dolerių, o per pirminį akcijų siūlymą bus siekiama pritraukti apie 4 mlrd. dolerių. „Spotify“ situacija kiek kita – ji konkuruoja su tokiais „banginiais“ kaip „Apple“ ir „Google“, tačiau laikosi tvirtai, o pritrauktos lėšos bendrovei padėtų dar sustiprinti pozicijas“, – bendroves vertino „Orion“ vadovas.
A.Jakubėlis taip pas siūlė atkreipti dėmesį ir į mažiau žinomą įmonę „Palantir“. „Tai gana paslaptinga didžiųjų duomenų analizės bendrovė savo programinę įrangą teikianti pirmiausia JAV gynybos ir saugumo sektoriaus įmonėms. Ji jau išaugo startuolio marškinėlius, o metas IPO gali būti palankus, nes prognozuojama, kad D.Trampui tapus JAV prezidentu, išlaidos karo pramonei šalyje augs“, – sakė „Orion“ vadovas.
Tuo tarpu kitos garsios įmonės, kurių biržose laukia investuotojai, gali užtrukti. Pasak A.Jakubėlio, „Uber“ ir „Airbnb“, kurios minimos kaip potencialios IPO vykdytojos, pastaraisiais mėnesiais pritraukė lėšas iš alternatyvių finansavimo šaltinių, o Kinijos „Apple“ vadinamo „Xiaomi“ vadovas IPO planus viešai paskelbė atidedąs iki 2025 metų.
„Panašu, kad šias bendroves gali aplenkti Elono Musko „SpaceX“ – apie jos galimą IPO taip pat kalbama vis garsiau, o tai reiškia, kad Lietuvos investuotojams sudarysime galimybes finansiškai prisidėti prie pirmųjų žmogaus kelionių į Marsą“, – sakė „Orion“ vadovas A.Jakubėlis.