Būsimasis sostinės vadovas
pripažino nerimaujantis, kad šilumos gamybos įmonę „Vilniaus
energija“ valdantis Prancūzijos koncernas „Dalkia“ naujajai
sostinės valdžiai gali pateikti sąskaitas, kurios taptų dar viena
rimta problema. Kalbėdamas apie ateitį pasitraukus „Dalkiai“,
jis neslėpė nepritariantis Vyriausybės planams centralizuoti
šilumos ūkį.
R.Šimašius sakė beveik neabejojantis, kad dėl valdančiosios
koalicijos pavyks sutarti ne tik su konservatoriais, bet ir
socialdemokratais, „tvarkiečiais“ bei „Lietuvos sąrašo“
partija.
Vietų darželiuose problemą naujasis meras ketina spręsti
skirdamas lėšas ne naujų darželių statybai, o „krepšeliams“,
kuriais būtų galima susimokėti ir už privačius darželius.
R.Šimašius taip pat sakė sieksiantis, kad ant Vilniaus
Žaliojo tilto neliktų sovietinių skulptūrų, ir žadėjo, kad
seksualinių mažumų eitynėms Vilniaus centre nedarys jokių
kliūčių.
– Kokie bus pirmieji jūsų darbai, siekiant išspręsti finansines Vilniaus problemas?
– Vilnius ne tik yra prasiskolinęs, bet ir 2015 metų biudžetas
patvirtintas su bene 15 proc. deficitu. Šiemet reikės skolintis 70
mln. eurų vien tam, kad būtų finansuojamos einamosios išlaidos –
apšvietimas, gatvių valymas ar darželių auklėtojų atlyginimai.
Kitaip tariant, užprogramuota, kad miestui skolos tiek turėtų
išaugti. Puikiai suprantu, kad pirmieji metai bus patys sunkiausi.
Savivaldybėje yra finansinis chaosas, tai matyti iš auditorių
ataskaitų. Mano tikslas yra šiemet per finansinių minų lauką
praeiti taip, kad miestas sklandžiai funkcionuotų ir būtų
atsisakyta neefektyvių išlaidų – tai nebus diržų veržimasis, bet
atsisakyta švaistymo. Manau, kad per kelis mėnesius sudėliosime
aiškius dalykus, kur galime rimtai sutaupyti, pradedant savivaldybės
įmonių geresniu valdymu. Pirmo posėdžio klausimas bus
profesionalių nepriklausomų valdybos narių atrankos kriterijai į
savivaldybės valdomas įmones.
Kitas svarbus dalykas – įvesti sąnaudų ir naudos
analizę. Be abejo, tai aktualiausia formuojant biudžetą.
Trečias dalykas, kuris gali pradėti veikti jau pusmečio
laikotarpiu, yra privatizavimo sąrašų peržiūrėjimai. Kol kas
nekalbu apie didžiųjų įmonių privatizavimą, bet pirmiausia – apie
nekilnojamąjį turtą ir tokias įmones kaip „Vilnius veža“. Yra
daug apleistų savivaldybei priklausančių patalpų. Tai kartais
yra kliūtis miestą plėsti bei gražinti, o nuomos sąlygos dažnai
yra visiškai nesuvokiamos. Privatizavimas ir tvarkos įvedimas pirmais metais gali
suteikti finansinę pagalvę.
– Kada ketinate priimti sprendimą dėl taksi įmonės „Vilnius veža“ privatizavimo?
– Dėl „Vilnius veža“ problema yra santykinai mažesnė, nes
tai nėra didelė įmonė. Ypatingo skubėjimo ir degimo nėra –
tiesiog bus daroma kaip įmanoma greičiau, kad būtų galima
sėkmingai parduoti. Pati įmonė lieka tik kaip operatorius,
automobilius išnuomojusi, įmonė tampa virtuali. Ar ji turės būti
privatizuota tokiu pagrindu, ar kitu, paaiškės atlikus analizę.
– Kada ir kiek tikitės, kad bus padidinta Vilniui tenkanti gyventojų pajamų mokesčio dalis?
– Mano tikslas buvo, kad ta dalis būtų paaugusi jau 2015 metais
bent iki 55 proc. (nuo dabartinių 48 proc.). Mano supratimu, ji
turėtų būti apie 60 proc. Čia sutinku su ankstesnės savivaldybės
vadovybės nuomone. Kita vertus, mano tikslas yra išspręsti tas
kliūtis, kurios neleido to pasiekti Seime – pirmiausia tai
nepasitikėjimas Vilniaus savivaldybe, kad ji gali atsakingai
tvarkytis. Parodžius, kad tvarkantis efektyviai ir skaidriai, pinigų
vis tiek neužtenka, galima tikėtis geresnio rezultato. Taigi,
tikiuosi, kad kitąmet bus bent 55 procentai. Nedrįsiu prašyti
Finansų ministerijos ir valdančiosios koalicijos palaikymo, kol
savivaldybė nepadarė namų darbų.
Žinoma, šalia to matome, kad kitoms vietovėms atstovaujantys
Seimo nariai mano, kad Vilnius gali pakentėti, ir tai įveikti
sunkiau.
– Per kiek laiko tikitės atgauti kreditorių pasitikėjimą?
– Esu šnekėjęs su didžiąja dalimi Vilniaus savivaldybės
finansinių kreditorių, daugeliui iš jų norėtųsi, kad gyventojų
pajamų mokesčio dalis būtų didesnė ir būtų užtikrintas pajamų
srautas. Kartu ir kitos priemonės jiems atrodo priimtinos ir
didinančios pasitikėjimą. Kai pasimatys, kad tai vyksta, atsiras ir
pasitikėjimas – pusmetis ar metai.
Yra ne tik finansiniai kreditoriai, bet ir įsiskolinimas už
įvairias paslaugas. Mes matome, kad ateina ir šilumos ūkio
pertvarka, sutarties pasibaigimas su „Dalkia“, „Rubikono“
atstovaujamomis įmonėmis. Puikiai suprantu, kad tos įmonės
kartu yra ir savivaldybės kreditoriai per kitas eilutes. Dėl ko aš
nerimauju ir dėl ko gali būti rimtas iššūkis, kad jei iki tol
tokie kreditoriai žiūrėdavo atlaidžiai į savivaldybės
įsiskolinimus, tai gali ateiti viena diena, kai bus pateiktos labai
didelės sąskaitos, inkasiniai pavedimai ir tai gali reikšti rimtas
problemas. Bet tikiuosi, kad pavyks išspręsti ir tai.
– Jūs bijote, kad „Dalkia“ prieš išeidama gali pateikti sąskaitą už visus įsiskolinimus?
– Ne prieš išeidama pati, nes sutartis baigiasi 2017 metų
sausio 1-ąją, bet atėjus naujai Vilniaus valdžiai. Manau, tik
atėjus naujai Vilniaus valdžiai gali būti tokių siurprizų.
– Kaip po 2017-ųjų, po „Dalkios“ išėjimo matote Vilniaus šilumos ūkį?
– Mūsų, liberalų ir mano įsivaizdavimas yra toks, kad
„Vilniaus šilumos tinklai“ kaip įmonė sustiprėja ir perima
šilumos tinklus savo žinion. Tuo metu šilumos gamyba atskiriama
nuo tinklų valdymo ir šioje vietoje atsiranda konkurencija. Tam, kad toks
planas vyktų, vien savivaldybės neužtenka. Čia vaidmenį turi ir
Vyriausybė. Vyriausybės politika tam šiek tiek prieštarauja, yra
bandymai centralizuoti šilumos ūkį. Žiūrėsime, kaip viskas
baigsis.
Visų koalicijos partnerių pažadai dėl šilumos
kainų mažinimo yra panašūs. Dedant viską ant stalo ir paaiškės, kuris iš
šių variantų bus pasirinktas: ar centralizuotas bus šilumos ūkis,
ar konkurencija paremtas, priklausys ir nuo Vilniaus savivaldybės, ir
nuo Vyriausybės.
– „Lietuvos energija“ ir Vyriausybė jau iki šio mėnesio pabaigos ruošiasi pateikti partnerius, kurie kartu su „Lietuvos energija“ Vilniuje statytų kogeneracinę jėgainę. Kuriose vietose kyla nesutarimai?
– Vilniuje kogeneracijos pajėgumai planuojami labai dideli ir
natūralu, kad pagal tokius pajėgumus gali tiesiog nebūti vietos
nepriklausomiems gamintojams. Manau, dėl bendros higienos
konkurencija yra geriausi skiepai nuo bet kokio piktnaudžiavimo,
kurį šiandien matome per biokuro pirkimą ir kitus dalykus. Mano
tikslas yra, kad bet kokiu atveju konkurencija būtų. Ar ta
konkurencija bus tokia kaip Klaipėdoje, kur iš tiesų yra daug
nepriklausomų šilumos gamintojų, ar ji bus tik paribiuose, kur
vienas kitas nepriklausomas gamintojas, dar pamatysime. Tai priklausys
nuo konkrečių kogeneracinės jėgainės ir Vyriausybės veiklos
metodų.
– Energetikos ministerija teigia, kad konkurencija Vilniaus šilumos ūkyje yra problematiška ir ji pati stengiasi išsiaiškinti galutinius nepriklausomų šilumos gamintojų akcininkus, nes įtariama, kad jie susiję su „Vilniaus energija“.
– Neatmesčiau galimybės, kad sąsajos yra. Bet kalbant apie
tikrai nepriklausomus šilumos gamintojus, kurie visada buvo ant
slenksčio, bandė patekti į rinką ir jiems visą laiką buvo
daromos kliūtys – čia labai akivaizdu, kad tikros konkurencijos
norima buvo neįsileisti. Galime paminėti ir „Grigiškes“, kur
vyko ir prezidentė su aiškiais signalais, kad reikia įsileisti.
Kalbant apie biokuro katilines, procedūros pasijungimui Vilniuje
kažkodėl užtrukdavo ilgiau nei kitur. Taip, aš manau, kad tikroji
konkurencija į Vilnių nėra įsileista.
– Prieš savaitę Kainų komisija kreipėsi į savivaldybę, primindama jai, kad pastaruosius ketverius metus taryba netvirtino „Vilniaus energijos“ šilumos kainos dedamųjų. Komisija tikisi, kad naujoji valdžia peržiūrės „Vilniaus energiją“ ir spręs dėl šilumos kainų. Ar rengiamasi peržiūrėti situaciją bendrovėje?
– Pagrindinis dalykas su „Vilniaus energija“ yra pasiruošti
sklandžiam ir miestui naudingam sutarties pasibaigimui, nes ta
sutartis, kuri buvo sudaryta, yra sudėtinga. Natūralu, kad
investicijas reikia įvertinti, kad netektų sumokėti už kažkokias
butaforines investicijas. Dėl to, kas tvirtins dedamąsias, taip pat
reikės spręsti, bet didysis pasirengimas yra sutarčiai užbaigti.
– Su kokiomis partijomis jau esate sutaręs dėl koalicijos Vilniaus savivaldybės taryboje?
– Ką tvirtai galiu pasakyti – esame sutarę su konservatoriais.
Vyksta konsultacijos su socialdemokratais, „Lietuvos sąrašu“ ir
„Tvarkos ir teisingumo“ partija. Su jais, sakykime, esame
preliminariai sutarę. Kol nepasirašę koalicijos sutarties, negalime
įvardyti, kad esame sutarę, bet beveik neabejoju, kad sutarsime.
– Ar jau suderinote vicemerų pozicijas?
– Ne, iki galo nesuderinome. Pagal įstatymą Vilniuje yra trys vicemerai. Natūralu, kad jie turbūt bus iš skirtingų partijų.
– O administracijos direktorių jau esate pasirinkęs?
– Dėl administracijos direktoriaus pats stilius yra kitoks,
galutinio pasirinkimo nėra, manau, kad porą savaičių reikėtų
palaukti, bet bus labai geras žmogus. Norisi, kad
žmogus ateitų ne bravūriškai, ne šiaip iš kažkur, bet kad labai
gerai įvertintume, kokio žmogaus reikia šiandieninėje situacijoje,
kad jis tiktų komandoje ir su manimi, ir su dabartinėmis Vilniaus
problemomis. Konsultuosiuosi ir su išorės žmonėmis, koks turi
būti administracijos vadovas. Kandidatūrų yra, bet kol kas nenoriu
apie tai detaliau šnekėti.
– Ar artimiausiu metu savivaldybė gali didinti „Start Vilnius“ arba „Air Lituanica“ įstatinį kapitalą?
– Tai, kad buvo bandoma kelti šį klausimą pastarajame
savivaldybės tarybos posėdyje, po to jis buvo išimtas, sukelia daug
klaustukų. Tai gali rodyti ir „Air Lituanica“ bėdas, galbūt tai
gali rodyti visai kitus dalykus. „Air Lituanica“ sudaro apie
dešimtadalį savivaldybės metinio minuso, ilgai tempti negalima. Bet
vis tiek reikia įvertinti, ar įmanoma perduoti strateginiam
investuotojui, Vyriausybei ar kažkam kitam „Air Lituanica“
valdymą ir atitinkamai naštą, kiek reikia subsidijuoti. Jeigu tai
įmanoma, bus padaryta, jeigu neįmanoma, tai akivaizdu, kad taip,
kaip yra dabar, tęstis negalės. Turės keistis situacija – miestui
per didelė šita našta.
– Tačiau ar esate nusibrėžęs raudoną liniją, kada savivaldybė jau nebegalėtų didinti įstatinio kapitalo?
– Kuo greičiau tai išsispręs, tuo geriau. Raudonos linijos
dabar nenoriu įvardyti, nes daug duomenų aš neturiu, nes jie nėra
vieši ir nėra prieinami, tad reikės susipažinti su dokumentais.
– Ar turite planų dėl viešojo transporto dalies privatizavimo?
– Apie privatizavimą šiandien nekalbama, kalbama tik apie
konkurencijos sąlygas, apie tai, kad daliai maršrutų turi būti
skelbiami konkursai. Net neabejoju, kad viešojo transporto įmonė,
jeigu dalyvautų tuose konkursuose, irgi galėtų laimėti dalį
konkursų. Su viešojo transporto įmone yra du dalykai: pirma,
pagerinti jos valdymą, antra, įsileisti konkurenciją, kad būtų
galima pasimatuoti, ar iš tikrųjų ji efektyviai dirba.
Viešojo transporto situacijos gerinimą matau per keleivių
skaičiaus didinimą. Tai nelengvas ir ne vienos dienos uždavinys.
Taip pat svarbus visų valdymo sprendimų gerinimas, nes kyla kartais
klausimas dėl kaštų valdymo. 15 proc. visų parduotų bilietų,
atitenkančių „Susisiekimo paslaugoms“ – labai didelė suma, bent
tris kartus didesnė suma bet kuriame kitame mieste.
– Kada Vilnius pagaliau turės nacionalinį stadioną?
– Jeigu Vyriausybė yra pasiruošusi skirti tam lėšų, tai, be
abejo, visi vilniečiai tik džiaugtųsi, kad tai įvyktų. Jeigu
našta tektų tik miestui, tada būtų visai kita kalba.
Bet man atrodo, kad dar didesnis klausimas yra ne apie
nacionalinį stadioną, bet apskritai apie visą sporto
infrastruktūrą. Kai kur yra privačių investicijų, pasiruošusių
ateiti į stadionus, bet investicijos nelabai įsileidžiamos į
Vilnių.
– Kokia Jūsų pozicija dėl sporto klubų rėmimo?
– Reprezentaciniai klubai turi būti remiami, bet ne
besąlygiškai – svarbu, kad jie atstovautų miestui, kad miestiečiai
galėtų didžiuotis, bet kartu tai turėtų būti sąsaja su kūno
kultūra mieste, kad būtų aiškus tiltas su vaikų sportu, talentų
auginimu. Parama galėtų būti susieta su tam tikromis sąlygomis.
– Kada ketinate įvesti „darželių krepšelius“ ir kokio dydžio jie galėtų būti?
– Mūsų nusiteikimas buvo jau šį rudenį turėti
krepšelį. Aišku, tai susiję su biudžeto peržiūra ir finansine
našta. Savivaldybė labai aktyviai pasirašinėjo visokias sutartis
ir planus dėl naujų darželių statybos ir kitų dalykų, todėl
reikės įvertinti situaciją, kurią rasime. Prieš du mėnesius
situacija buvo kitokia negu yra šiandien. Bet kokiu atveju tai bus
pirmojo posėdžio klausimas.
Kalbame apie 100 eurų visiems tėvams, kurių vaikai nepateko į
savivaldybės darželius ir pasirenka privačius. Dar žiūrėsime, ar
tai bus skirta visiems privatiems darželiams, ar tik tiems, kurie
negavo kitokiu būdu savivaldybės paramos. Savivaldybei neapsimoka
statyti darželių – tai gerokai brangiau ir ilgiau užtrunka negu
pagalba tėvams patekti į privačius darželius.
– Ką ketinate daryti su Žaliojo tilto skulptūromis?
– Šalia geopolitinių dalykų, kad tos skulptūros yra
įžeidžiančios laisvės kovotojus, žmones, kuriems sovietinė
sistema toli gražu nėra brangi, jos taip pat yra elementariai
pavojingos praeiviams. Užtenka praeiti pro Žaliąjį tiltą,
pažiūrėti į tų kareivių skvernus ir matyti, kad jos sulopytos,
gresia nugriūti.
Akivaizdu, kad jas restauruoti ant tilto yra pinigų švaistymas.
Jos kaip pavojingos turi būti nukeltos ir, mano manymu, neturėtų
ten grįžti.
– Jus jos asmeniškai žeidžia?
– Man asmeniškai jos nepatinka.
– Seksualinių mažumų eitynės iki šiol Vilniuje keldavo daug diskusijų, dėl to vykdavo teismai. Ar jūs leisite jas laisvai Gedimino prospektu?
– Visiems eitynės bus leidžiamos, kokios tik nori, jeigu tik
netrukdo kitiems vilniečiams. Vilniuje reikia džiaugtis demokratija.
Nematau priežasčių neleisti kam nors žygiuoti Gedimino prospektu
tuo metu, kai ten nėra piko valandos. Nematau jokių problemų su
jokiomis eitynėmis.
– Ar tęsite Vilniaus ir Kauno dvimiesčio idėją?
– Telefonu pasveikinau poną Matijošaitį su pergale.
Bendradarbiavimas turi vykti. Kalbos apie dvimiestį buvo palaidotos
praktinėmis problemomis ir neįvykdytais pažadais. Jeigu būtų
integruotos vilniečio ir kauniečio kortelės, kad atvažiavęs iš
Kauno galėtum Vilniuje naudotis viešuoju transportu, galbūt tai
būtų leidę ateityje ir traukiniu naudotis ta pačia kortele. Tai
būtų tikri, rimti žingsniai link dvimiesčio, paskatintų jausmą,
kad mes gyvename kartu bendroje erdvėje. Reikia mažiau deklaracijų,
o daugiau praktinių dalykų, kad būtų patogu susisiekti ir daryti
bendrus projektus.
Teisininko išsilavinimą turintis 41 metų R.Šimašius nuo 1995
iki 2008 metų dirbo Lietuvos laisvosios rinkos institute. 2001-2006
metais jis buvo Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narys, 2008-2012
metais dešiniųjų Vyriausybėje buvo teisingumo ministras, šiuo
metu dirba Seimo Ekonomikos komitete.