Psichologai arba „nutolę“
Jų rinkoje, mano manymu, yra apie 60 proc.
Tipiškai šio tipo personalo vadovai yra grynakraujai psichologai, baigę psichologijos studijas, dirbę kokioje nors personalo atrankos kompanijoje. Su jais malonu paplepėti, standartiškai jie žino visus gandus, kartais atlieka kunigo nuodėmklausio rolę, išklauso, paguodžia, todėl turi palaikymą iš vidurinės grandies darbuotojų. Jie atrenka mokymų tiekėjus, pasirūpina įmonės renginiais, komandos stiprinimu, vykdo darbuotojų atranką, dar pakuruoja kokį naujienlaiškį.
Jei toks personalo vadovas yra dirbęs didelėje organizacijoje, puikiai išmano viešuosius ryšius įmonės viduje ir žino, kam kada ką pasakyti ar pakuždėti į ausį.
Tačiau tipiškai šios kategorijos personalo vadovai kartais net nesupranta verslo modelio, kuriame dirba, ar iš kur gaunamas įmonės pelnas, nors visada atrodo be galo užsiėmę ir neturintys laiko.
Šių darbuotojų labai nemėgsta save rimtais verslo vadinantys verslo konsultantai, nes, pasak jų, šie personalo vadovai niekada neturi konkrečių atsakymų į jų užduodamus klausimus, nepriima sprendimo, o ir jų įvardintos verslo problemos skiriasi kaip diena ir naktis nuo vadovų įvardintų tikrųjų įmonės bėdų.
Todėl geriausias žodis juos apibūdinti yra „nutolę“ – lyg ir dirba toje pačioje įmonėje, turi gerus santykius su tam tikrais darbuotojais, bet verslo nesuvokia, didelės vertės nekuria, problemas mato ne ten, kur jos iš tiesų yra.
P.S. Jei kada kandidatuosite į kokią vadovo poziciją, niekada neminėkite tokio tipo personalo vadovui, kad turite gerus personalo valdymo įgūdžius. Iš karto gausite minusą, mat jie labai jau bijo konkurencijos.
Biurokratai arba „užsikasę“
Šių rinkoje, mano manymu, yra apie 20 proc.
Dažniausiai tokio tipo personalo vadovus galite rasti seno kirpimo ar sovietinio mentaliteto įmonėse arba gamybos, pramonės, statybos bendrovėse. Jie užsivertę popieriais ir dokumentais apie darbo teisę, atleidimus, priėmimus ir t.t.
Šie personalo vadovai yra puikūs darbų vykdytojai, labai gerai išmano Darbo kodeksą, tačiau juos geriau vadinti administratoriais nei personalo vadovais, nes be dokumentų ir biurokratijos tvarkymo jie jokios vertės nekuria.
P.S. Prieš juos neturiu nieko asmeniško – teko sutikti tikrai malonių, draugiškų moteriškių, kurios pateko į tokias verslo įmones bei sistemas, kurioms personalo vadovo funkcija yra dar tolimas ateities miražas. O šiai dienai joms reikia tvarkyti realias problemas su pamainos sandėlininku Jonu, kuris be paaiškinamos priežasties neatvyko į darbą.
Verslą neva suprantantys, bet vertės nekuriantys arba „trukdžiai“
Manyčiau, kad tokių personalo vadovų rinkoje yra apie 15 proc.
Dažniausiai tokius personalo vadovus galima rasti pažangiose IT, technologijų įmonėse ar didelėse tarptautinėse organizacijose.
Tai – jau elitas. Jie patys standartiškai save laiko kitos kastos atstovais, turinčiais nemažai personalo vadovo psichologo bruožų. Jie nestinga arba unikalių idėjų (jie sako: „Taip juk daro „Zappos“, „Apple“, „Google“), arba skraido kažkur globaliame lygmenyje (kalba, kad „reikia kurti Employer Branding’ą, HR strategiją, HR viziją“). Ir vienu, ir kitu atveju jie kartais tiesiog erzina kitų skyrių vadovus, ypač – pardavimų, nes nuolat kuria ilgalaikius projektus, kurie reikalauja didžiulių investicijų ir niekada neturi skaičiais pagrįstų argumentų, kodėl to reikia.
Šios klasės personalo vadovai anksčiau ar vėliau įtikina direktorių plėsti personalo vadovų skyrių, prisikuria asistentų, padejėjų ir pan.
Reikia paminėti, kad tokie personalo vadovai daro nemažai reklamos, todėl gana daug laiko gali praleisti tinklapiuose „Facebook“, „Linkedin“, konferencijose, verslo pusryčiuose ir t.t.
Tokio tipo personalo vadovai yra patys pavojingiausi, nes jie yra tipiškai brangūs, linkę daugintis, žemo produktyvumo, o dažnu atveju tiesiog trukdo, vilkina procesus. Pavyzdžiui, pagal kompanijos tvarką jie turi patvirtinti skyriaus vadovo sukurtą skatinimo sistemą, turi pasisakyti dėl paaukštinimų pareigose ar komandos sudarymo.
Blogiausia yra tai, kad kai verslo įmonė yra augimo stadijoje, šių personalo vadovų skyriaus niekas neprižiūri ir nekontroliuoja, nes direktorius yra susikoncentravęs į kitas sritis, todėl, atėjus krizei, sąnaudų optimizacijos ir produktyvumo didinimo visų pirma ieškokite šiame padalinyje.
Verslą išmanantys ir kuriantys vertę arba „verslo partneriai“
Tokio tipo persolano vadovų rinkoje, mano manymu, apie 5 proc.
Tokie personalo vadovai tiesiog dirba ir nesireklamuoja. Jie puikiai supranta, kad yra pagalbinis skyrius kitiems, pvz. pardavimų ir rinkodaros skyriui.
Šie personalo vadovai kuria įrankius, tobulina su personalo valdymu susijusius procesus, dažnai bendrauja su kitų skyrių vadovais, norėdami sužinoti, kur galėtų būti naudingi. Jie puikiai draugauja su skaičiais, gali įvertinti savo idėjų atsiperkamumą, turi pasiūlymų, kaip mažinti su personalu susijusias išlaidas, turi konkrečių minčių dėl skatinimo sistemų ir nefinansinės motyvacijos, ilgalaikio darbuotojų ugdymo per kompetencijas, matuoja darbuotojų lojalumą ir reaguoja į pasikartojančias priežastis, kurios trukdo įsitraukti į darbą, dirba su talentais bei puikiai žino, kur jų ieškoti, visų pirma, įmonės viduje.