Apie 29 proc. internetu perkančių šalies gyventojų tai daro kartą per pusmetį ar dar rečiau, rodo „Swedbank“ užsakymu bendrovės „Spinter tyrimai“ atliktas Lietuvos gyventojų apsipirkimo internetinėse parduotuvėse įpročių tyrimas.
34 proc. perkančiųjų internetu nurodė, kad jiems patogiausia atsiskaityti bankiniu pavedimu prieš prekės pristatymą. Mokėti kreditine ar debetine banko kortele prieš prekės pristatymą renkasi 23 proc., o atsiskaityti grynaisiais pinigais prekės pristatymo metu linkę 29 proc. gyventojų.
„Swedbank“ Verslo bankininkystės tarnybos vadovas Dainius Vilčinskas pažymėjo, jog tyrimas vis dėlto parodė, kad Lietuvoje yra nemažai žmonių, kurie niekada nebandė pirkti interneto parduotuvėse, nes nežino, kaip tai padaryti, arba jomis nepasitiki.
„Daliai respondentų (6 proc.) pirkti internetu nepatogu, nes jiems nebuvo suteiktas patogus atsiskaitymo už prekes ar paslaugas būdas. Iš patirties žinome, kad sėkmingai pirmąjį kartą apsipirkę žmonės įgunda naudotis elektronine erdve, ir, kaip rodo tyrimo duomenys, šį procesą dar labiau paspartintų elektroninių parduotuvių iniciatyvumas, lankstumas ir potencialiems klientams suteikiama išsamesnė informacija“, - teigia jis.
Tyrimo duomenimis, 12 proc. retai internete apsiperkančių žmonių teigė, kad jiems trūksta informacijos apie parduodamas prekes - jų išmatavimus, gamintoją, gaminio sudėtį ar kitų techninių duomenų apie prekes ar paslaugas. Dar 13 proc. mano, kad elektroninės parduotuvės nėra pakankamai lanksčios priimdamos atgal ar keisdamos prekes, o 12 proc. retai perkančių internetu gyventojų teigia, kad prekių pristatymo mokesčiai jiems yra per dideli.
Apklausos metu kas penktas (21 proc.) neperkantis ar retai internetu apsiperkantis respondentas teigė, kad nepasitiki elektroninėmis parduotuvėmis, ypač mažiau girdėtomis, o kas dešimtas (11 proc.) nenori rizikuoti pakliūti į elektroninėje erdvėje veikiančių sukčių pinkles.
„Swedbank“ ekspertai pataria gyventojams, kurie abejoja, ar pirkti visiškai naujoje ar mažiau žinomoje elektroninėje parduotuvėje, pirmiausiai įsitikinti jos patikimumu - susirasti kitų pirkėjų atsiliepimų įvairiuose interneto forumuose ar socialiniuose tinkluose.
Rinkoje taip pat jau yra sertifikavimo funkcijas atliekančių įstaigų, kurios įvertina elektroninių parduotuvių kontaktinių duomenų išsamumą ar asmeninės informacijos apsaugos užtikrinimą bei kitus kriterijus. Be to, prieš įsigyjant paslaugą ar prekę galima sužinoti, ar nėra pagrįstų ir pasikartojančių skundų apie pardavėjo įsipareigojimų nevykdymą - tokia informacija bus Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartotojų teisių pažeidėjų sąrašuose, kuriuose taip pat yra informacijos apie interneto parduotuvės reputaciją.
Lietuvos gyventojų nuomonės tyrimą bendrovė „Spinter tyrimai“ „Swedbank“ užsakymu atliko 2013 m. balandžio mėnesį. Jo metu buvo apklausti 1008 18-75 metų respondentai iš visos Lietuvos.