Birželio pabaigoje startuojanti oro bendrovė „Air Lituanica“ iki šiol
dar neturi vežėjo pažymėjimo. Tačiau gauti jį viliasi jau šio mėnesio
pabaigoje, jeigu Civilinės aviacijos administracijos numatyto galutinio
patikrinimo gegužės 23 dieną rezultatai bus palankūs.
Pirmąja kryptimi į Briuselį „Air Lituanica“ nuo birželio 30 dienos
skraidins šešis kartus per savaitę. O nuo liepos 8-osios aviacijos
naujokė kasdien leisis ir Amsterdame. Planuojama bilieto kaina - nuo
299 litų.
Regioniniu vežėju prisistatanti aviacijos bendrovė planuoja šių metų
antrąjį pusmetį skraidinti 6 kryptimis, o pelno sulaukti tikisi
2015-aisiais.
- Lietuvišką aviacijos padangę pastaraisiais metais temdė niūrus debesys - „Star1“, „Aurelos“ nesėkmės, nepamirštas ir „FlyLAL“ bankrotas. Į rinką ateinate tinkamu laiku? - paklausėme E. Zubraus.
- Noriu pasidžiaugti politiniu fonu - jaučiame ir Susisiekimo
ministerijos, Užsienio reikalų ministerijos, ir Vilniaus oro uosto
palaikymą. Jie ne tik palaiko mūsų idėją ir koncepciją, bet ir sutinka
su mintimi, kad trūksta skrydžių.
Pasiekti, kad visuomenė pasitikėtų mumis, žinoma, yra iššūkis.
- O pasiekti, kad jumis patikėtų dalis visuomenės - investuotojai - lengvai pavyko?
- Nė vienas iš privačių investuotojų, kurie išklausė mūsų idėjas
pačioje pradžioje, plėtojant jas nepasakė nebetikintis jomis. Daugelis
dabar mūsų planais tiki dar labiau nei pradžioje. Žinoma, dabar mes jau
pateikėme ne tik idėjas, bet ir praktinę informaciją, kad jie matytų
kur link mes judame.
Nesulaukėme nė vieno priekaišto, kad mes judame neteisinga kryptimi.
- O kaip dėl užsienio investuotojų, kurių siekėte pritraukti?
- Darbas vyksta, tačiau tuo rūpinamės jau nebe mes, o akcininkai.
Todėl man sunku komentuoti, kokios stadijos yra derybos.
- Ar 10 mln. litų yra išties pakankama suma veiklai pradėti?
- Verslo plane numatyta per trejus metus pasiekti 20 mln. investicijų.
O 10 mln. milijonų ir buvo numatyti veiklos pradžiai, tai yra pakankama
suma įgyvendinti verslo planui. Juk iš pradžių mes suplanavę tik du
orlaivius, mažesnis krypčių skaičius, lyginant su ta plėtra, kuri
numatyta 2014-2015 metais.
- Kaip į jūsų atsiradimą ir suplanuotas pirmąsias kryptis reagavo artimiausia rinka - latvių bendrovė „AirBaltic“, estų „Estonian Air“?
- Kadangi „Estonian Air“, kaip ir Lietuva, sprendžia labai panašias
regiono, savo šalies susisiekimo problemas, reagavo teigiamai. Mes su
jais dirbame ir ieškome galimybių bendradarbiauti ne tik nuomojant
orlaivį, bet ir tam tikrais komerciniais aspektais.
„AirBaltic“ reakcijos, sakyčiau, nebuvo jokios, mat jų kita strategija
- veža mūsų keleivius per Rygą. Ir šiuo aspektu mes latviams nebūsime
dideli konkurentai.
- Kaip nebūsite, jei dalis keleivių rinksis tiesioginį reisą, o ne per Rygą?
- Reikėtų žiūrėti, kokia yra pasiūla ir paklausa. Kaip rodo
statistika, darbo reikalais iš Vilniaus oro uosto su tradicinėmis oro
bendrovėmis keliaujančiųjų skaičius augo po 6 procentus nuo 2009-ųjų -
po didžiojo keleivių skaičiaus kritimo. O skrydžių pa siūla per
pastaruosius dvejus metus nepadidėjo.
Net neskaičiuojant artėjančio Lietuvos pirmininkavimo Europos Sąjungos
Tarybai, skrydžių paklausa liepos, rugpjūčio mėnesiais yra didesnė arba
lygi pasiūlai šiuo metu. Tad dalis keleivių nebetenka galimybės
skristi, turi atidėti kelionę arba atsiimti.
Laipsniškai siūlydami savo skrydžių kryptis, neturime tikslo perimti
kieno nors keleivius, o siūlome jiems papildomą galimybę.
Teigti, kad visiškai nekonkuruosime, negalime, tačiau tai nėra mūsų
pagrindinis tikslas.
- Tikitės, kad europiečiai, lankysiantys Vilnių nuo liepos, spės susiorientuoti ir pasirinks jūsų oro bendrovę?
- Tie žmonės, kurie keliauja darbo reikalais, paprastai perka bilietus
likus mėnesiui ar dar mažiau laiko iki kelionės. Mūsų startui
pasirinkta Briuselio kryptis, nes manome, kad lėktuvą bus galima lengvai
ir greitai užpildyti. Tvarkaraštį derinome ir su Užsienio reikalų
ministerijoje, domėjomės konkrečiais renginiais Vilniuje.
- Žengiate ir į Maskvą, iš kurios į Vilnių skraidina kelios rusų bendrovės. Atlaikysite kovą?
- Nesiruošiame su jais mušti, ketiname bendradarbiauti su Rusijos
vežėjais. Maskvos skrydžių rinka per pastaruosius metus padidėjo bene
trigubai. Srautas auga greičiau, nei didėja pasiūla.
Ieškosime partnerystės galimybių su rusais - galbūt skraidysime
naudodamiesi tuo pačiu skrydžio kodu. Mes taip pervežtume ir
tranzitinius keleivius - tuos, kurie vyksta ne į Maskvą, o per Maskvą
toliau.
- Nesate pigus vežėjas, kaip pavadintumėte save skrydžių kainos atžvilgiu?
- Šiuo atžvilgiu esame tradicinė regioninė oro bendrovė. Mūsų
kainodara tokia, kokia yra ir kitų tradicinių oro bendrovių.
- Koks yra jūsų atlyginimas ir kiek uždirba jūsų pavaldiniai?
- Mano atlyginimas yra asmeninis reikalas ir aš jo nekomentuosiu.
Bendrai paėmus vidutiniai atlyginimai įmonėje yra tokie, kokia šiuo metu
yra rinkoje. Skraidančio personalo algos yra tokios, kokios, siūlo
kitos Lietuvoje įregistruotos oro bendrovės.
***
Iš pradžių - šešios kryptys
• „Air Lituanica“ jau sudarė krypčių sąrašą: pirmiausia ji skraidys į
Briuselį, Amsterdamą ir Berlyną, o vėliau pasiūlys maršrutus į
Miuncheną, Prahą ir dar Maskvą. Į Rusijos sostinę, taip pat Prahą bei
Miuncheną „Air Lituanica“ yra numačiusi skraidyti nuo rudens. Į Berlyną
lietuviai planuoja pradėti skraidyti rugpjūtį.
• Kitais metais planuojama skraidyti ir į Stokholmą.
„Air Lituanica“ skrydžių bilietus bus galima įsigyti birželio pradžioje.
Jie bus parduodami „Air Lituanica“ interneto svetainėje, taip pat
tarptautinėse bilietų pardavimo sistemose.
• Planuojama, kad per antrąjį šių metų pusmetį į Briuselį „Air Lituanica“
nuskraidins 15 tūkst. keleivių, o į Amsterdamą - 20 tūkst. Iš viso per
pirmą veiklos pusmetį oro bendrovė viliasi pervežti 70 tūkst. keleivių.
• Skrydžių pradžiai „Air Lituanica“ nuomosis du lėktuvus. Iš bendrovės„Estonian Air“ nuomojamas 76 vietų orlaivis „Embraer 170“, iš „Embraer“ antrinės įmonės „ECC Leasing“ - 86 vietų „Embraer 175“.
• „Air Lituanica“ planuoja šiemet gauti 40 mln. litų per pusmetį, kitais
metais tikimasi sulaukti 140 mln. litų pajamų.
• 83 proc. oro bendrovės priklauso Vilniaus savivaldybei. 17 proc.- naujai
įsteigtai bendrovei „Air Lituanica club“, į kurią susibūrė 15 privačių
investuotojų.
• Šiuo metu į bendrovę investuota 10 mln. litų. Per artimiausius dvejus
metus turėtų būti investuota dar po 5 mln. litų.
• Verslo plane numatyta kapitalą padidinti iki dvidešimties milijonų litų
per trejus metus.
• Planuojama iš privačių investuotojų pritraukti 2,5 mln. Lt investicijų,
tai sudarytų ketvirtadalį pirminių investicijų (10 mln. Lt). Likę
pinigai - iš Vilniaus miesto savivaldybės, tam pasitelktos Transporto
vystymo programos lėšos.
• Privačių investuotojų sąrašas turėtų išsiplėsti nuo 15 iki 30-ies.