Nors
praėjusių metų pabaigoje premjeras Algirdas Butkevičius teigė, kad
Lietuva prie šiam mokesčiui pritariančių šalių gali prisijungti jau
sausį, vėliau Vyriausybė atsitraukė, o viešojoje erdvėje pasigirsta
vis daugiau FSM nepritariančių balsų.
Finansinių sandorių mokestis sudaro 0,1 proc. bet kokio akcijų
ir obligacijų sandorio vertės, arba 0,01 proc. bet kokios
finansinės išvestinės sutarties.
Jo įvedimui jau pritarė Vokietija,
Prancūzija, Ispanija, Portugalija, Italija, Belgija, Austrija,
Slovakija, Slovėnija, Graikija ir Estija.
Tačiau Lietuvos finansų rinkų institutas tvirtina, kad Lietuva
pakliūtų tarp šalių, kurių finansų rinka dėl FSM nukentėtų
labiausiai.
FSM kritikai taip pat teigia, kad finansų institucijoms
niekas neuždraus sandorių vykdyti šalyse, kuriose toks mokestis
netaikomas, o išaugusią mokestinę naštą institucijos kompensuos
paprasčiausiai pabrangindamos paslaugas klientams.
Tuo metu vienas pagrindinių šio mokesčio iniciatorių, už
finansinį programavimą ir biudžetą atsakingas Europos Komisijos
narys Algirdas Šemeta teigė, kad
FSM kritikai nekreipia dėmesio į tai, ką iš tiesų siūlo Europos
Komisija, ir tik gąsdina eilinius piliečius, kurie yra pagrindiniai
FSM rėmėjai.
- Ar sutinkate, kad šis mokestis būtų prasmingesnis, jei būtų įvestas iškart visoje Europos Sąjungoje (ES) ar bent euro zonoje? Nors vienuolika šalių šiam mokesčiui pritarė, juk tų šalių investuotojams niekas netrukdo sandorius sudaryti valstybėse, kurios FSM netaiko?
- Jau egzistuojanti patirtis rodo, kad tokio mokesčio
universalumas yra, aišku, pageidautina, bet nebūtina sąlyga. Šis
mokestis jau dabar vienokia ar kitokia forma taikomas net ne šalių
grupėse, bet atskirose valstybėse. Jis egzistuoja beveik visuose
pagrindiniuose pasaulio finansiniuose centruose - Jungtinėje
Karalystėje, Šveicarijoje, Singapūre, Taivane ir t. t.
Euro zonoje,
kai kurios vienuoliktuko valstybės, pavyzdžiui, Prancūzija,
Italija, jau įsivedė nacionalinius FSM - tai rodo šio mokesčio
aktualumą bei šalių ryžtą. Įsigaliojus bendram mokesčiui, šios
šalys pereis prie jo, garantuojančio bendroje rinkoje tuos pačius
tarifus ir taikymo sritis.
Be to, tos vienuolika šalių, kurios ketina įsivesti FSM, sudaro
net 90 proc. euro zonos ekonomikos. Tai galingas šalių blokas, prie
kurio sustiprinto bendradarbiavimo procedūra leidžia prisijungti ir
kitoms valstybėms narėms bet kuriuo metu, ir jau yra keletas
valstybių, besidominčių šia galimybe.
Noriu ypač pabrėžti, kad
projektuodami šį mokestį mokėmės ne tik iš nesėkmių, bet ir sėkmės
istorijų. Tad galiu garantuoti, kad mokestį pasiūlėme su tokiomis
apsaugos priemonėmis, kad FSM šalių finansų žaidėjai, net ir
sandorius sudarinėdami ne mokesčio valstybėje, FSM negalėtų
išvengti.
Kalbant šiek tiek apie bendrą kontekstą, noriu priminti, kad
pati idėja apmokestinti finansinių institucijų sandorius nėra
nauja, ją dar praėjusio šimtmečio aštuntajame dešimtmetyje pasiūlė
Nobelio premijos laureatas ekonomistas Jamesas
Tobinas.
Tačiau iki šiol finansų rinkoms pavykdavo apsisaugoti nuo
bendrų valstybių ketinimų jas apmokestinti, kol už pastarosios
ekonominės krizės milžinišką kainą teko sumokėti vyriausybėms ir
Europos piliečiams. Bendras sutarimas, jog būtent finansų sektorius
labai prisidėjo prie šios krizės atsiradimo, tapo kertiniu lūžiu,
kuris paskatino daugumą euro zonos narių siekti didesnio bankų
indėlio į bendrą iždą.
FSM ne tik prisidės prie šalies finansinių
galimybių stiprinimo naujos krizės atveju, bet ir mažins tokios
krizės galimybę, skatindamas atsakingesnį elgesį finansinėse
rinkose.
- Teigiate, kad FSM neturės įtakos eilinių piliečių kišenei, tačiau yra tvirtinančių priešingai. Pavyzdžiui, „Swedbank“ vyriausiasis ekonomistas Nerijus Mačiulis praėjusią savaitę skaičiavo, kad šį mokestį mokės gyventojai, įsigyjantys įmonių akcijų ar vyriausybės obligacijų, taip pat įmonės, besidraudžiančios nuo valiutos kurso ar kitos finansinės rizikos, pensijų fondai, investuojantys ateities pensininkų lėšas. Be to, kaip bus užtikrinama, kad finansinės institucijos nebandys kompensuoti išlaidų brangindamos kitas paslaugas savo klientams?
- Deja, ši paskleista informacija, kuria, matyt,
norima išgąsdinti pagrindinius šio mokesčio rėmėjus - piliečius,
nėra teisinga. Mūsų pateiktame projekte numatyta, kad mokestį už
vertybinių popierių operacijas mokės finansų institucijos.
Operacijos, kurias atlieka žmonės ar nefinansinis verslas, nebus
apmokestinamos.
Jei būtų atidžiai skaitomas pasiūlymo tekstas,
paaiškėtų, kad mokestis netaikomas individui perkant akcijas ar
vyriausybės vertybinius popierius pirminėje rinkoje, t. y, jei
asmuo nori tapti vertybinių popierių savininku, o ne juos
perparduoti.
Taip pat tinkamai pasidomėjus pasiūlymu, paaiškėtų, kad įmonėms
draudžiantis nuo finansinės rizikos, FSM mokėtų tik finansinė
institucija. Kai toks sandoris sudaromas tarp dviejų finansinių
institucijų, FSM mokės jos abi. Į FSM taikymo sritį neįtraukiamos
ne tik pirminės rinkos, bet ir dauguma piliečiams ir įmonėms
svarbių tradicinės bankininkystės kasdienės finansinės veiklos
sričių, tokių, kaip vartojimo paskolų, kreditų, paskolų verslui
sudarymas, atsiskaitymai kortelėmis, valiutos keitimas ir t. t.
Dar kartą pabrėžiu, kad siekiama apmokestinti finansų sektorių,
o ne jo klientus.
Tik laisvos rinkos dėsniai ir išvystyta tarpbankinė
konkurencija gali užtikrinti, kad finansinės institucijos nebandytų
perkelti savų išlaidų ant savo klientų pečių. Kartoju, kad yra
numatytos priemonės, neleisiančios jokiems finansiniams žaidėjams
išvengti mokesčio šalyje, prisijungusioje prie FSM. Tad
tarpbankinėje rinkoje sąlygos bus vienodos visiems. Laisva rinka
turėtų užtikrinti, kad bankas, brangindamas savo paslaugas,
rizikuotų prarasti savo klientus.
Tuo labiau, kad vietos manevrams
yra, ypač pačių bankų savo klientams taikomų administravimo įkainių
srityje - Lietuvoje tokių įkainių tarifai dideli net išsivysčiusių
Europos valstybių kontekste.
O dėl pensijų fondų - mūsų skaičiavimais, FSM poveikis tokių
fondų grąžai bus praktiškai nepastebimas, ypač jei kalbame apie
fondus, grįstus konservatyvesne investavimo strategija. Beje,
statistika rodo, kad ilguoju laikotarpiu šie fondai pasiekia ne
blogesnių rezultatų nei agresyvieji, karštligiškai perkantys ir
parduodantys vertybinius popierius. Bet kuriuo atveju, FSM poveikis
pensijų fondams yra net nelygintinas su pačių bankų tiems fondams
taikomais administravimo įkainiais.
- Ar galima teigti, kad Lietuvos prisijungimas prie šalių, kurios taiko FSM, būtų greičiau simbolinis solidarumo veiksmas, o reali nauda valstybės biudžetui nebūtų itin juntama. Įvairių ekspertų skaičiavimais, Lietuvoje iš šio mokesčio būtų surenkama tik apie 4-5,6 mln. litų. Be to, nemenką šio mokesčio dalį sumokėtų pati valstybė, veikdama finansų rinkose.
- Teigti, kad Lietuvos prisijungimas prie FSM būtų
daugiau simbolinis, nei valstybei naudingas žingsnis, tikrai
negalima. Lietuva, kaip ir kitos FSM įsivedusios šalys, gautų
daugialypės naudos.
Šio mokesčio tikslas pirmiausiai yra keisti
elgesį finansų sektoriuje, mažinant trumpalaikių spekuliacinių
finansinių sandorių kiekį, kitaip tariant, tramdyti
destabilizuojančią spekuliaciją vertybiniais popieriais. Toks
mokestis skatintų bankus vykdyti atsakingesnę, realiajai ekonomikai
pritaikytą veiklą. Tai turėtų teigiamai atsiliepti sveikesnio ir
tvaresnio ekonomikos modelio susiformavimui.
Svarbus ir psichologinis šio mokesčio aspektas - žmonės turi
jausti, kad mokesčiai visiems sektoriams paskirstomi teisingai ir
solidariai. FSM iš dalies koreguoja dabartinę situaciją, kai
finansinės institucijos, skirtingai nei kiti sektoriai, nuo savo
sandorių nemoka PVM.
Tačiau, žinoma, pajamos iš šio mokesčio į krizės nualintus
biudžetus taip pat svarbios. Galimas pajamų dydis, kurį minite,
mano įsitikinimu, yra labai toli nuo tikrovės. Manau, kad šiuo
mokesčiu galima surinkti kur kas daugiau.
Ir galiu tik dar kartą
nusistebėti, kad tie, kurie mokėtų šį mokestį, viešojoje erdvėje jo
galimas pajamas labai nuvertina, tuo pačiu teigdami, jog juos
užgulusi našta Lietuvoje finansų rinką sužlugdys. Laikas būtų
apsispręsti.
O dėl antros klausimo dalies - pagal Komisijos pasiūlymą, FSM
nebus taikomas valstybės skolos valdymu užsiimančioms
institucijoms. Mokestis taip pat nebus taikomas sandoriams su
valstybių nariu centriniais bankais ar Europos centriniu banku. Tad
teiginys, kad valstybė mokės FSM nėra teisingas.
- Ar tikite, kad Lietuvoje bus rastas politinis susitarimas dėl FSM įvedimo, nes valdančiojoje koalicijoje nuomonių dėl to greičiausiai bus įvairių. Kita vertus, ir Premjeras Algirdas Butkevičius po susitikimo su Jumis šio mokesčio atžvilgiu buvo nusiteikęs gana entuziastingai, bet po pokalbio su Lietuvos bankų asociacijos vadovu Stasiu Kropu nusprendė šį klausimą atidėti.
- Tikiuosi, kad Lietuvoje politinis susitarimas dėl
FSM bus rastas. Išties, ketinimus prisijungti prie FSM bloko jau
tapęs vyriausybės vadovu viešai gruodžio mėnesį patvirtino
Premjeras A. Butkevičius. Nežinau pokalbio su S. Kropu turinio,
tačiau nemanau, kad Vyriausybė taip lengvai keistų savo nuomonę.
Noriu pabrėžti, kad visos pagrindinės Europos Parlamento
politinės frakcijos - tradicinė kairė, tradicinė dešinė, liberalai
centristai ir žalieji praėjusių metų pabaigoje pritarė FSM įvedimui
ES valstybėse narėse, kurios jį remia. Jeigu lietuviškosios
partijos laikysis savo europinių partijų linijos, tuomet pritarimas
FSM iš koalicijos pusės garantuotas.
Taip pat tikiuosi, kad Vyriausybė galutinai apsispręs dėl FSM,
pasikonsultavusi su kur kas platesniu visuomenės ratu - o ne vien
tik su finansų sektoriumi, kuris, suprantama, prieštarauja šiam
mokesčiui.
Lietuvoje nesitikėčiau tokio pasaulyje plintančio fenomeno,
kaip susikūrimas plačių specialių judėjimų šiam mokesčiui remti.
Tačiau manyčiau, kad tarp šio mokesčio rėmėjų Lietuvoje yra nemažai
piliečių, įvairių nevyriausybinių organizacijų, mokslininkų,
ekspertų.
- Ar pokalbiuose su šalių vyriausybėmis dėl FSM labai juntama finansinių institucijų lobistų veikla?
- Be abejo, šalių vyriausybės, ne tik tos, kurios
ketina įsivesti FSM, bet ir visų ES valstybių, šiuo metu yra itin
aktyviai kontaktuojamos finansinių institucijų lobistų. Mat pradėta
sustiprinto bendradarbiavimo procedūra įpareigoja visas ES nares
dalyvauti derybose dėl šio mokesčio turinio. Tiesa, galutinį
sprendimą savo rankose turi tik tos 11 šalių.
Lobizmas yra įprasta demokratinio proceso dalis ir nieko blogo
aš tame nematau. Svarbu, kad disputuose būtų remiamasi faktais, ir
kad priėjimą prie vyriausybių turėtų visos suinteresuotos pusės.
Bet kas gali pranokti gausiausią jų - turiu omenyje ES piliečius,
kurių net du trečdaliai remia FSM?