Nepriklausomą kaštų ir naudos analizę dėl ilgalaikio SGD tiekimo Lietuvai užtikrinimo atliko tarptautinė konsultacijų bendrovė „Poyry Management Consulting“. Jie pateikė tyrimo rezultatus, kaštų ir naudos požiūriu analizuotas ilgalaikio SGD tiekimo užtikrinimo alternatyvas ir ekspertų rekomendacijas.
Analizavo tris variantus
Analizuojami buvo trys variantai: nupirkti laivą-saugyklą iš jo savininkės Norvegijos įmonės „Hoegh LNG“ 2024 metais, kai baigsis jo nuoma, pratęsti nuomą 10 metų, arba 20 metų.
Lietuva laivą norėjo išpirkti jau 2015 metais, tačiau laivo savininkė nesutiko jo parduoti – norėjo jį nuomoti iki sutarties pabaigos. Tam, kad būtų padarytas pagrįstas pasirinkimas po 2024 metų, ir buvo užsakyta nepriklausomų ekspertų studija.
Bus lengviau diskutuoti
Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas sakė, kad analizė palengvins diskusijas priimant tolesnius sprendimus.
„Pernai turėjome intensyvų dialogų periodą su latviais, estais. Dabar turime aiškią analizę, kad kainos nuo prieš 7 metus buvusių aukščiausių Europoje ir net kartais pasaulyje ženkliai krito, dabar terminalas atlieka efektyvų kainos spaudimo instrumento vaidmenį.
Turime akivaizdžią naudą. Tad diskusija bus grįsta ne emocijomis, o tiksliais skaičiais, toks ir buvo šios analizės tikslas“, – sakė ministras.
Penktadienį ekspertizė bus pristatyta Vyriausybės Infrastruktūros komisijai, kuri numatys tolesnius žingsnius. Galutinius sprendimus dėl ilgalaikio SGD tiekimo užtikrinimo priims Vyriausybė. Vyriausybės programos priemonių įgyvendinimo plane numatytas, kad tai turi būti padaryta iki šių metų pabaigos.
Klaipėdos naftos generalinis direktorius Mindaugas Jusius teigė, kad Lietuvoje nuo 2015 metų užtikrinama ES vidurkį užtikrinanti dujų kaina. Pasak jo, analizė leis pateikti akcininkams gerai ekonomiškai pasvertą ir atsakingai įvertintą pasiūlymą dėl sprendimo.
Pastatė korėjiečiai
SGD laivą-saugyklą „Independence“, kurio talpa siekia 170 tūkst. kubų, 2014 metais pastatė Pietų Korėjos kompanija „Hyundai Heavy Industries“.
Jis priklauso Norvegijoje registruotai įmonei „Hoegh LNG“, kuri laivui suprojektavo išdujinimo įrangą, teikia priežiūros ir operavimo paslaugas. Pagal sutartį, laivą Lietuva 10 metų, iki 2024 metų, nuomojasi, o praėjus šiam laikui numatyta galimybė laivą išpirkti.
Energetikos įmonių holdingo „Lietuvos energija“ dujų prekybos bendrovė „Litgas“ iki 2024 metų yra sudariusi SGD tiekimo sutartį su Norvegijos „Statoil“. Pagal ją kasmet į Lietuvą atgabenama apie 3,8 TWh (360 mln. kubų).
Įvertino naudą
Pasak ekspertų, daugiausiai naudos Lietuva gautų, išpirkusi Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalo laivą-saugyklą „Independence“ po 2024 metų, kai baigsis nuomos sutartis su Norvegijos „Hoegh LNG“.
Skaičiuojama, kad jo išpirkimo kaina gali svyruoti nuo 121 mln. iki 160 mln. eurų.
Tokias išvadas padarė tarptautinės konsultacijų bendrovės „Poyry Management Consulting“ konsultantai, SGD terminalo operatorės „Klaipėdos nafta“ užsakymu atlikę kaštų ir naudos analizę dėl ilgalaikio SGD tiekimo Lietuvai užtikrinimo.
Yra ir rizikos
Kaip skelbia BNS, SGD laivo-saugyklos išpirkimas kelia tam tikrų rizikų. Mat grynoji ekonominė nauda neviršija tos, kuri būtų gauta laivą nuomojant.
„Vis dėlto, mūsų manymu, laivo-saugyklos išpirkimas suteikia Lietuvai daugiausiai lankstumo reaguoti į netikėtas aplinkybes, pavyzdžiui, dujų paklausos mažėjimą, nes laivas esant reikalui gali būti parduotas“, – rašoma trečiadienį paviešintoje „Poyry“ analitikų ataskaitoje.
Teigiama, kad ilgalaikė laivo-saugyklos nuoma būtų nelankstus sprendimas, nebent būtų susitarta dėl pakankamo lankstumo. Skaičiuojama, kad priklausomai nuo to, kuriam laikui būtų pratęsta nuoma, laivo nuomos sąnaudos siektų 25-35 mln. eurų per metus.
Be to, mažesnio laivo nuoma ar pirkimas, tikėtina, nepadėtų sumažinti išlaikymo kaštų ir logistine prasme būtų prastesnis sprendimas nei 170 tūkst. kubų talpos („Independence“ talpa) laivo įsigijimas.