Tačiau
kai kurie politikai nerimauja, kad dujų laivas-saugykla į Klaipėdos jūrų
uostą gali atplaukti greičiau negu čia iškils visi numatyti įrenginiai.
Jų netenkina SGD terminalo statybos užsakovų ir rangovų tempai.
Politikai prabilo apie problemas
Lietuvos ekonomikai strategiškai svarbus SGD terminalas statomas
pietinėje Klaipėdos valstybinio jūrų uosto (KVJU) dalyje.
Įdauba,
kurioje kitų metų rudenį jau turėtų stovėti 294 metrų ilgio
plaukiojantis dujų laivas-talpykla „Independence“ ir švartuotis
dujovežiai, jau išgilinta iki 16 metrų.
Prie Kiaulės Nugaros šiuo metu darbuojasi 71 mln. litų vertės SGD
terminalo prieplaukos projektavimo ir statybos konkursą laimėjusi
Latvijos bendrovės BMGS specialistai.
Ar latviai spės susitvarkyti -
juk prieš mėnesį prieplaukos vietoje, šalia Tarptautinės jūrų perkėlos,
sukinėjosi daugiau sterkus traukiančių žvejų valtelių nei statybininkų?
Tuo metu čia stirksojo vos keliolika į Kuršmarių dugną sukaltų polių.
SGD terminalo krantinės statybą prižūrinti Klaipėdos valstybinio jūrų
uosto (KVJU) direkcija neigia kalbas, esą atsirado kažkokių esminių
techninių ir kitokių problemų, dėl kurių numatyti darbai gali įstrigti,
o tada neišvengiamai tektų koreguoti grafikus, tuščiai mokėti didžiulius
nuopinigius už Pietų Korėjoje pastatytą dujų laivą-saugyklą, kurio nebus
kur prišvartuoti. Apie tai bene pirmieji prabilo politikai.
KVJU direkcijai anksčiau vadovavęs Seimo narys liberalas Eugenijus
Gentvilas pastebėjo, kad prieš mėnesį SGD terminalo statybvietėje į
dugną buvo sukalta tik 14 polių iš reikalingų 134: „O kur kitos
krantinės dalys? Visi darbai pagal pirminius planus turėjo prasidėti
šį pavasarį“, – nerimavo šį projektą pradėjęs politikas.
Statybą stebi ir mokslininkai
E.Gentvilo žiniomis, SGD terminalo įdauba iš Kiaulės Nugaros pusės
iškasta per stačiai, todėl į ją dabar šliaužia smėlis. Prisiminęs
ankstesnius KVJU direkcijos įsipareigojimus atlikti povandeninės įdaubos
sutvirtinimo darbus, jeigu tik paaiškėtų, kad jos šlaitai nestabilūs,
parlamentaras apgailestavo, kad šia linkme iki šiol nieko nepadaryta.
„Kai taip dirbama, grėsmė, kad Kiaulės Nugara iškrės kiaulystę, didėja“,
– kalbėjo Klaipėdos jūrų uostą gerai pažįstantis E.Gentvilas.
KVJU direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus kol kas didelių grėsmių nemato:
„Situacija kontroliuojama, nuolat atliekame batimetrinius uosto dugno
gylio matavimus. Per pusmetį terminalo įdaubos šlaitai nepasislinko.
Kiekvieną mėnesį batimetrinius duomenis peduodame mokslininkams, kurie
juos analizuoja ir žinos, ką daryti, jeigu iškils kokie nors pavojai“.
SGD terminalo įdaubos šlaitų nuolydžius akylai stebi, galimas situacijas
modeliuoja projektavimo įmonės „Sweco hidrotechnika“ specialistai – jie
turi išsiaiškinti povandeninių srovių, didelės grimzlės laivų sraigtų
keliamų sūkurių poveikį dujų terminalo kranto statiniams. Jiems baigus
darbą, bus aišku, ar reikia tvirtinti įdaubos šlaitus.
Modeliuojamas ir
dujovežių judėjimas išgilintu Klaipėdos jūrų uosto laivakeliu.
KVJU specialistų, regis, nejaudina ir SGD terminalo įdauboje nusėdančios
sąnašos. Pasak jų, per pusmetį dugną padengęs 26 centimetrų dumblo
sluoksnis jokios įtakos laivybai nepadarytų. Kol kas tik vienoje
vietoje susikaupė 60 centimetrų storio sąnašų, kurias reikės pašalinti.
Seklėjantį uostą tenka valyti
SGD terminalo užsakovai nekantriai laukė, kada statybvietėje pasirodys
uosto gilinimo darbų konkursą laimėjusios Olandijos hidrotechnikos
įmonės „Van Oord Dredging“ specialistai.
Šiek tiek vėliau pradėję darbus gilintojai privertė jaudintis už šį projektą atsakingą „Klaipėdos
naftą“. Įsibėgėjusi galinga žemkasė „Utrecht“ visus numatytus 66 mln.
litų vertės gilinimo darbus atliko netgi greičiau negu planuota.
Nuo pavasario olandų išgremžtoje SGD terminalo įdauboje iš viso
susikaupė apie 56 tūkst. kubinių metrų sąnašų. Tačiau KVJU direkcijos
specialistai dėl to perdaug nesigraužia -- poveikio aplinkai studijoje
buvo numatyta, jog per metus SGD terminalo teritorijoje gali nusėsti iki
100 tūkst. kubinių metrų dumblo.
„Įdauba prie SGD terminalo krantinės, kurioje stovės 12,6 metro grimzlės
laivas-talpykla „Independence“, galės apsisukti uosto laivakeliu prie
Kiaulės nugaros salos priartėję dujovežiai -- tarsi gaudyklė.
Tam ir išgilinta iki 16 metrų, kad joje kauptųsi sąnašos“, – aiškina KVJU
infrastruktūros direktorius Algirdas Kamarauskas.
Pasak jo, akvatoriją tenka nuolat valyti nuo susikaupiančių sąnašų – to
neišvengsi, kai jūrų uostas įrengtas Kuršių marių protakoje.
Latvius ragina suktis sparčiau
Pasklidę gandai, kad SGD terminalo prieplauką montuojanti Latvijos įmonė
BMGS neva artėja prie bankroto ribos, nespėja susitvarkyti, nes turi
daug kitokių užsakymų, tarp jų ir Sočio olimpiados objektų statybose,
uostininkų nepasiekė.
Beje, kitą latvių įmonę BGS lydėjo nesėkmė, kai ji gilino
Šventosios uostą – jis greitai vėl buvo užneštas smėliu.
„SGD terminalo statybą, santykius su rangovais koordinuoja „Klaipėdos
nafta“. KVJU direkcija šiam projektui skirs 137 mln. litų investicijų.
Prižiūrime darbus, nes mums vėliau teks perimti ir eksploatuoti
statinius. Būsimosios prieplaukos vietoje, 16 metrų gelmėje, jau
sukalta apie pusšimtis metalo sijų“, – pažymėjo A.Vaitkus.
KVJU vadovybė ragina latvius suktis sparčiau. Prie Kiaulės Nugaros
salos šiuo metu kaukši dvi poliakalės, bet uostininkai nori platesnio
darbų fronto. Greitai čia gali pasirodyti dar viena poliakalė.