Nuo pučiamos dujų kainos pabėgti nepavyks nei verslui, nei gyventojams

2012 m. spalio 26 d. 12:54
Marius Jokūbaitis („Lietuvos rytas")
Net jei neturite dujinės viryklės, bet gyvenate daugiabutyje, jau nuo kitų metų krapštysite piniginę ir mokėsite už būsimą suskystintų gamtinių dujų terminalą.
Daugiau nuotraukų (1)
Kad pinigų naujam terminalui Klaipėdoje sumes visi Lietuvos gyventojai, dabartinė valdančioji dauguma neslėpė ir anksčiau.
Vakar pradėjo ryškėti naujo mokesčio už terminalą paveikslas.
Brangs ne tik pačios dujos, bet ir centralizuotai tiekiama šiluma.
Greičiausiai – ir daugelis prekių, mat dujas naudojančios verslo įmonės privalės papildomai pakloti dešimtis milijonų litų.
Beveik 4 centai. Tiek papildomai už kiekvieną kubinį metrą suvartotų dujų turės pakloti vartotojai.
5–7 procentai. Maždaug tiek turėtų ūgtelėti gyventojų sąskaitos už šildymą. Tuo vakar skubėjo pagąsdinti šilumos tiekėjai.
Skaičiai – neguodžiantys
Atsižvelgdama į Energetikos ministerijos užmojus Kainų komisija padidino gamtinių dujų perdavimo tarifą beveik du kartus.
Pagrindinė priežastis – mokestinis priedas terminalo statybai Klaipėdoje.
Dujų perdavimo tarifas kartu su priedu terminalo statybai didėja 50 proc. – iki 81,79 lito už 1 tūkstantį kubinių metrų (be PVM).
Tai reiškia, kad „Lietuvos dujos” ir kiti stambūs pirkėjai mokės gerokai daugiau už dujų transportavimą. Tai pajus ir galutiniai dujų vartotojai.
Tiesa, kiek pabrangs šiluma, galutinai neaišku.
„Vilniaus energijos” Teisės departamento vadovas Danielius Žepnickas vakar kalbėjo apie 5–7 procentais didesnes sąskaitas. Šildymo išlaidos kai kurių butų savininkams esą padidės 50 litų. Tikslesni skaičiai bus ateityje.
Šilumininkams dujas tiekiančios „Lietuvos dujos” irgi skaičiavimus žada pateikti vėliau.
Kainų komisijos vadovės Dianos Korsakaitės teigimu, preliminari kaina šilumos vartotojams turėtų didėti 0,15 cento už vieną kilovatvalandę.
Investicijų banko „Finasta” analitiko Tado Povilausko nuomone, šilumos kaina dėl būsimo terminalo kitąmet turėtų didėti 1,8–2 procentais.
„Dėl terminalo priedo dujų vartotojams kainos didės 3,75 cento, o kitos dalys turi mažiau įtakos”, – aiškino D.Korsakaitė.
Išlaidos didės 52 milijonais
Smarkiai branginamas dujų transportavimas kirs didžiausiai vartotojai – Jonavos trąšų gamyklai „Achema”. Ji perka daugiau nei trečdalį visų Lietuvos importuojamų dujų.
Papildomas apmokestinimas šios įmonės išlaidas padidins nuo 24 iki 76 milijonų litų.
„Tarifas mums padidėja tris kartus, nes valstybė nori investicijas surinkti per dvejus metus, o ne pasiskolinti ir išdalyti per trisdešimt metų”, – kalbėjo gamyklos teisininkas Rytis Budrius.
„Achema” valdžiai siūlė paskolinti lėšų terminalo statybai, tačiau pasiūlymas buvo atmestas.
Didžiausią dujų vartotoją ypač piktina valdžios numatyta prievolė pirkti 25 proc. dujų iš būsimo terminalo.
„Achemos” vadovai įsitikinę, kad tai pažeidžia konkurencijos teisę ir laisvosios rinkos principus, todėl su skundu kreipėsi į Europos Komisiją.
Briuselis rimtai susidomėjo šia prievole, pradėjo tyrimą ir Energetikos ministerijai jau atsiuntė klausimų sąrašą.
Įžvelgia pažeidimų
– Ką išdėstėte savo skunde Europos Komisijai? – „Lietuvos rytas” vakar paklausė „Achemos grupės” prezidento Arūno Laurinaičio.
– Išdėstėme visus argumentus, kodėl nesutinkame su prievole pirkti dujas iš būsimo terminalo.
Manome, kad tai šiurkštus ES direktyvos ir Lietuvos konkurencijos įstatymo pažeidimas.
Kaip viskas klostysis toliau, priklausys nuo Europos Komisijos Konkurencijos direktorato požiūrio.
– Kokio sprendimo Lietuva gali tikėtis iš Briuselio?
– Diskutuojant su Europos Komisijos pareigūnais buvo matyti, kad jie preliminariai įžvelgia, jog Lietuvos valdžia ne viską padarė sklandžiai.
– Dujų transportavimo kaina auga kelis kartus. Kaip tai vertinate?
– Negatyviai. Valdžia šį mokestį tris kartus padidino tada, kai visi biudžetai yra suplanuoti ir pasirašyti.
Blogiausia tai, kad atsiranda papildomų mokesčių be aiškios argumentacijos. Lieka neaišku, kam ir kodėl tos lėšos bus skiriamos.
– Bet juk tai ne paslaptis – pinigų reikia suskystintų dujų terminalo statybai.
– Aiškinama, kad auga transportavimo išlaidos.
Mokesčių už patį terminalą turėsime dar daugiau. Tad transportavimo pabranginimas – tikrai ne viskas.
– Kaip tai paveiks „Achemos” padėtį?
– Įvertinant tai, kad vien mokestis už dujų transportavimą padidės kelis kartus, bendrovei teks gerokai spaustis.
Vis dėlto tikimės, kad Europos Komisija sukurs konkurencijas sąlygas, taip yra numatyta įstatymuose.
O ar mes pirksime tuos 25 proc. dujų, ar ne – parodys rinka.
Tačiau tai neturėtų būti privaloma.
– Kaip manote, ar dujas iš terminalo pirksite pigiau nei iš „Gazprom”?
– Sunku pasakyti, kokia bus dujų kaina iš būsimo terminalo. Mums niekas nesako, kiek kainuos dujos. Tad sunku apskaičiuoti ir palyginti.
Sprendimas nuspėjamas?
„Lietuvos valdžia prašovė reikalaudama pirkti atitinkamą kiekį dujų iš būsimo terminalo. Europos Komisija pareikalaus pakeisti įstatymą, kad jis neprieštarautų konkurencijos teisei”, – dėl to įspėjo buvęs Konkurencijos tarybos pirmininkas Rimantas Stanikūnas.
Pasak jo, įstatymas turi nesudaryti jokių prielaidų diskriminacijai, o šiuo atveju sudaro.
Teisininkų kontoros patarėju konkurencijos klausimais dirbančio R.Stanikūno tvirtinimu, valstybė gali gauti įvairių kitokių dotacijų ar pagalbos terminalui, tačiau ir tai turi palaiminti Briuselis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.