Kombainus, traktorius bei įvairius padargus ūkininkai pirks kitaip – įsigaliojo žemės ūkio technikai įsigyti numatyti įkainiai

2024 m. lapkričio 19 d. 11:04
Nebereikia kartu su paraiška teikti trijų komercinių pasiūlymų, nebereikia kainų apklausos būdu vykdyti pirkimų, – investuoti į ūkį ir gauti tam paramą ūkininkai gali paprasčiau. Fiksuotieji vieneto įkainiai, nustatyti pieno fermų bei plokščiadugnių grūdų saugojimo bokštų statybai, senokai supaprastino šiuos procesus.
Daugiau nuotraukų (3)
Tokie įkainiai buvo sėkmingai taikomi įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2022 metų programos valdų modernizavimo priemonę. Jie taikomi ir šiuo metu, kai fermos ar grūdų bokštai statomi pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones.
O šį rudenį atsirado galimybė paprasčiau ir greičiau investuoti ir į žemės ūkio techniką bei įrangą.
Spalį įsigaliojo fiksuotieji vieneto įkainiai, pagal kuriuos žemdirbiai gali atgauti dalį investuotų lėšų, skiriamų žemės ūkio technikai įsigyti: traktoriams, javų kombainams, traktorių priekaboms ir puspriekabėms, šienapjovėms, skutikams, krautuvams, presams, purkštuvams, trąšų barstytuvams, mėšlo kratytuvams bei saulės moduliams ir įrengtų elektros energijos kaupimo įrenginių talpoms.
Patvirtino naują aprašą
Spalį žemės ūkio ministras Kazys Starkevičius patvirtino „Tinkamų finansuoti išlaidų pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencines priemones fiksuotųjų vieneto įkainių ir jų skaitinių reikšmių nustatymo ir taikymo tvarkos aprašą“.
Tad įkainiai galioja jau po įsakymo patvirtinimo įgyvendinamiems projektams, kuriems finansavimo bus siekiama pagal strateginio plano intervencines priemones „Investicijos į žemės ūkio valdas“, „Labai smulkių ūkių plėtra“, „Smulkių-vidutinių ūkių plėtra“ bei „Tvarios investicijos į žemės ūkio valdas“.
Kompensuojama išlaidų pagal fiksuotuosius vieneto įkainius suma bus apskaičiuojama nustatytą įkainį padauginus iš mokėjimo prašyme deklaruotų matavimo vienetų – technikos galios, tūrio ar kitų parametrų skaičiaus.
Be to, įsigaliojus aprašui, atsirado galimybė pagal naująją tvarką įsigyti ne tik žemės ūkio technikos, bet ir apsirūpinti energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos įrenginiais, kai energija naudojama savo ūkio reikmėms.
Įkainiai saulės moduliams ir saulės elektros energijos kaupimo įrenginiams įsigyti buvo perkelti iš Europos socialinio fondo agentūros parengto 2021–2027 m. ES fondų lėšomis supaprastintai apmokamų išlaidų dydžių registro.
Pravertė statybų patirtis
Įkainiai, pagal kuriuos kompensuojamos investicijos į pieno fermų bei grūdų bokštų statybas, buvo patvirtinti dar 2018 m. Kasmet, įvertinus kainų pokyčius statybų rinkoje, jie yra indeksuojami.
Taip buvo sumažinta administracinė našta paraiškas teikiantiems ūkininkams ir jas vertinantiems Nacionalinės mokėjimo agentūros (NMA) specialistams.
„Situacija smarkiai pasikeitė. Pagal anksčiau galiojusias paramos taisykles reikėjo pirmiausia pilnai pastatyti fermą ir tik tada buvo kompensuojama dalis projekto išlaidų.
Tačiau geopolitiniai įvykiai paskatino imtis pokyčių. 2021-aisiais kilo energetinė krizė, 2022-ųjų vasarį agresorė Rusija užpuolė Ukrainą. Žaliavų tiekimo grandinės pradėjo trūkinėti, išaugo žaliavų, prekių kainos, dėl ko ūkininkams sunku buvo laiku baigti projektus.
Todėl, padedant ekspertams, nutarta pienininkystės fermų statybas išskaidyti etapais ir kiekvienam jų nustatyti atskirus įkainius, pavyzdžiui, infrastruktūrai įrengti, pamatams pakloti, sienoms iškelti, stogui uždengti.
Kompensacija skiriama už kiekvieną baigtą statybų etapą, o tinkamų finansuoti išlaidų vertė apskaičiuojama pagal fiksuotuosius vieneto įkainius“, – paaiškino Žemės ūkio ministerijos (ŽŪM) ES reikalų ir paramos politikos departamento direktorė Jurgita Stakėnienė.
Pasak jos, apskaičiuojant statybų fiksuotuosius vieneto įkainius buvo naudojamasi NMA duomenimis apie realius ūkių įgyvendintus pieno fermų ir grūdų bokštų statybų projektus.
Tam, kad įkainiai būtų kuo tikslesni, buvo vertinami tokie fermų ar grūdų bokštų projektai, pagal kuriuos pastaruoju metu buvo pastatyta daugiausia minėtų statinių.
Išskirtinių, vienetinių statinių vertė yra gerokai didesnė, bet daugiausia juk statoma gerokai pigesnių statinių. Tam, kad nebūtų iškreipta reali įkainio vertė, išskirtiniai, vienetiniai objektai nebuvo įtraukti į skaičiavimus.
Paprasčiau įsigyti techniką
Pasak Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininko Raimundo Juknevičiaus, įvedus įkainių sistemą paprastesnė tapo pati pirkimo procedūra.
„Ūkininkams nebereikia rinkti komercinių technikos tiekėjų pasiūlymų, o tam tekdavo sugaišti daug laiko. Tai – didelis privalumas. Bet kartu įkainių įvedimas turi specifinių savitumų, nes žemės ūkio technika ir įranga nuolat brangsta, todėl ūkininkai kartais įkainiais nėra patenkinti.
Kita vertus, susitikimuose su ministerija ir NMA buvo kalbėta apie tai, kad ateityje įkainiai bus peržiūrimi, indeksuojami, ir labiau atitiks tikrovę.
Kitas niuansas – tuomet, kai perkama įranga ar technika realiai kainuoja brangiau, nei pagal įkainį paskaičiuota kaina, jos perviršis tampa nekompensuojama ūkininko investicija“, – sakė ūkininkų atstovas.
Padeda išvengti klaidų
„Tokia tinkamų finansuoti išlaidų kompensavimo tvarka pasiteisino.
Viena, ji smarkiai supaprastino ir sutrumpino paramos skyrimo procesą. Antra, ji padeda išvengti klaidų, kurių pasitaikydavo, kai ūkininkai pirkimus atlikdavo kainų apklausos būdu ir turėdavo pateikti trijų tiekėjų pasiūlymus. Juk klaidoms ištaisyti tekdavo sugaišti nemažai laiko“, – sakė J. Stakėnienė.
„Anksčiau, vykdydami pirkimus, ūkininkai turėjo pirkti paslaugas, techniką ar įrangą tik iš to tiekėjo, kuris pasiūlydavo mažiausią kainą. Jie negalėjo pasirinkti tokių medžiagų ar įrangos, kokios norėtų labiau.
„Tuo tarpu fiksuotų vieneto įkainių taikymas neužkerta galimybės įsigyti techniką ar įrangą iš norimo tiekėjo ir brangiau, tiesiog tokiais atvejais investicijos kompensuojamos pagal įkainį, o visa kitą, kas yra virš jo, ūkininkai sumoka patys.
Džiaugiamės, kad mums pavyko supaprastinti paramos administravimą. Svarbu, kad ūkininkaujantys žmonės ja galėtų pasinaudoti kuo greičiau ir kad jiems nereikėtų išlaidauti brangiai mokant už konsultantų paslaugas“, – sakė J. Stakėnienė.
Fiksuoti technikos įkainiai
„Dar šių metų pradžioje bandėme surinkti duomenis tam, kad galėtume ir žemės ūkio technikai bei įrenginiams nustatyti fiksuotus žemės ūkio technikos bei įrangos įkainius, bet nepavyko atlikti reprezentatyvios technikos pardavėjų apklausos.
Todėl, ekspertams padedant, ir šie fiksuotieji vieneto įkainiai buvo apskaičiuoti taip pat naudojantis NMA duomenimis.
Vertinome 2022–2023 metais ūkininkų įsigytos technikos bei įrangos pirkimo sutartis, mokėjimo prašymus – juose nurodytas kainas bei techninius parametrus.
Atsižvelgus į tai, kad per pastaruosius porą metų technika pabrango, tam, kad naujieji įkainiai atitiktų realią situaciją, kainos buvo indeksuotos“, – sakė J. Stakėnienė.
Nustatytieji vieneto įkainiai ir toliau bus kasmet peržiūrimi ir indeksuojami pagal Valstybinės duomenų agentūros skelbiamus kainų indeksus.
Pasak J.Stakėnienės, svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad investuodami į savo valdas – pirkdami traktorius, kombainus, padargus ar kitą techniką, kuriai yra nustatyti fiksuoti vieneto įkainiai, ūkininkai negali rinktis kitokio būdo investicijoms kompensuoti.
„Tokiu atveju, kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodo, kad projekte numato investuoti į apraše nurodytą žemės ūkio techniką, įrangą, energijos iš atsinaujinančių išteklių gamybos įrenginius, šių investicijų tinkamų finansuoti išlaidų vertė apskaičiuojama tik pagal fiksuotuosius vieneto įkainius.
Kitokios galimybės nesuteikia šiuo metu ES galiojantys teisės aktai“, – sakė pašnekovė.
Įkainių dydžiai – įsakyme
Tinkamų finansuoti išlaidų pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencines priemones fiksuotieji vieneto įkainiai ir jų skaitinių reikšmės pateikiamos kiekvienai išlaidų rūšiai, atsižvelgiant į techninius technikos ar įrangos parametrus.
Pavyzdžiui, universalioms traktorių priekaboms bei jų puspriekabėms įkainis paskaičiuotas vienam kubiniam metrui talpos, ir sudaro 1268 euro be pridėtinės vertės mokesčio (PVM).
Vadinasi, jeigu priekaba yra 10 kubų talpos, tuomet jos įkainis siektų 12 680 eurų.
Kitokioms priekaboms ar puspriekabės įkainis nustatytas pagal 1 tonos keliamąją galią.
Perkant žemės ūkio techniką – traktorių ar javų kombainą, investicijų kompensavimo kaina apskaičiuojama vertinant variklio galią. Traktoriaus variklio galios 1 kW įkainis sudaro 980 eurų, kombaino – 1098 eurus.
„Kiekviena naujovė ūkininkams kelia nerimo. Natūralu, kad reikia laiko suprasti, priprasti prie naujovių. Pavyzdžiui, dėl skutikų įkainių su ūkininkais būna nemažai diskusijų.
Ministro įsakymu nustatyta, kad tokiu atveju, kai pakabinamo diskinio skutiko be sėjamosios darbinis plotis patenka į 2,8–4,5 metrų intervalą, 1 m įkainis sudaro 2917 eurų.
Bet skutikų yra įvairių rūšių, gerokai platesnių nei 4,5 metro. Tokiais atvejais, kai įkainis nėra nustatytas, ūkininkai juos galės įsigyti pagal pirkimo taisykles – apklausdami tiekėjus ir pasirinkdami mažiausios kainos pasiūlymą.
Nes fiksuotieji įkainiai buvo paskaičiuoti atsižvelgiant į tam tikrus techninius parametrams, kurių duomenis galėjo pateikti NMA.
Platesnių nei 4,5 metrai skutikų ūkininkai pernai buvo įsigiję nedaug, vos keletą, todėl jų kaina nebuvo naudojama apskaičiuojant įkainius, nes imtis skaičiavimams buvo nepakankama ir iš tokių ribotų duomenų apskaičiuoto įkainio mes negalėtume pagrįsti EK auditoriams“, – paaiškino J.Stakėnienė.
Ir dar vienas niuansas: jeigu faktinė įsigytos įrangos, technikos ar įrengimų suma bus didesnė už fiksuotąjį įkainį, skirtumą ūkininkas turės padengti savo lėšomis.
Tą patį jam teks padaryti ir tokiais atvejais, kai įsigys (ir nepagrįs būtinumo) didesnio pajėgumo ar parametrų techniką bei įrangą, nei jo ūkio gamybinis potencialas, nustatytas pagal Žemės ūkio technikos ir įrangos parametrų nustatymo metodiką.
„Ši metodika – palengvinimas ūkininkams. Pirkdami techniką jie gali naudotis parengtomis skaičiuoklėmis.
Į sistemą suvedus ūkio duomenis, pavyzdžiui, savo laukų dydį, dirvožemio našumą, turimą techniką bei planuojamas investicijas, yra apskaičiuojamas gamybinis ūkio potencialas ir matoma, kokio galingumo ar kitų parametrų techniką būtų galima įsigyti.
Tokiais atvejais, kai technikos pajėgumai ir parametrai atitinka nustatytus, NMA net nevertina išlaidų būtinumo, pagrįstumo kriterijaus. Taip sutrumpėja paraiškos vertinimo laikas, ir ūkininkui nereikia įrodinėti, kodėl jam reikia tam tikro galingumo traktoriaus“, – paaiškino J.Stakėnienė.
Apskritai, anot jos, fiksuotieji vieneto įkainiai yra didelis palengvinimas į savo valdas investuojantiems ūkininkams.
„Pirkdamas techniką ar įrangą kainų apklausos būdu ūkininkas su mokėjimo prašymu NMA turėdavo pateikti pardavimo – pirkimo sutartį bei visus išlaidų patyrimą įrodančius dokumentus.
Tuo tarpu dabar, kai įsigaliojo įkainiai, minėtų dokumentų kartu su mokėjimo prašymu teikti nereikia,“ – užsiminė pašnekovė.
Pasak jos, paprastesnis tapo ir atsiskaitymo už atliktas investicijas procesas.
Teikdami mokėjimo prašymą ūkininkai neprivalo agentūrai pateikti sąskaitų, bet jas turi saugoti. NMA jie gali pateikti kitus dokumentus, pagrindžiančius kiekybinius projekto rezultatus ir investicijų įsigijimo faktą, pavyzdžiui, pirkimo-pardavimo sutartį.
Agentūra, prieš išmokėdama paramos lėšas, turi atlikti patikrą vietoje, išskyrus atvejus, kai įsigyjama Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registre registruojama žemės ūkio technika ir įranga ir jame yra kaupiama informacija apie techninius parametrus, kurių pagrindu apskaičiuojamas fiksuotasis įkainis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.