Dėl Lenkijos ūkininkų pasienio blokados keisis kai kurių transporto priemonių eismas

2024 m. vasario 29 d. 09:34
Papildyta
Žemės ūkio ministras Kęstutis Navickas teigia, kad nors per pastarąją savaitę buvo intensyviai bendraujama su Lenkijos žemės ūkio ministerija ir protestuotojais, tačiau dalinė blokada penktadienį, kovo 1 d., prasidės. Vis tik jis atmetė ūkininkų kaltinimus dėl ukrainietiškų grūdų transportavimo.
Daugiau nuotraukų (3)
„Paskutinės derybos vyko vakar, iki vėlumos, ir šiandien tenka, deja, konstatuoti, kad dalinė blokada planuojama rytoj nuo 11 val. Lietuvos laiku“, – ketvirtadienį Vyriausybėje žurnalistams komentavo K.Navickas.
„Yra tos lenkų įvardytos karuselės. Tačiau turime duomenis, kiek ukrainietiškos kilmės grūdų įvažiavo į Lietuvą. Turime statistiką, koks yra prekybos balansas tarp Lietuvos ir Lenkijos – jis vis tik toks, kad Lenkija įveža daugiau savo produkcijos į Lietuvą, negu mes išvežame į ją“, – sakė jis.
Pasak ministro, konkrečių Lenkijos protestuotojų reikalavimų Žemės ūkio ministerija (ŽŪM) negavo.
Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas aiškino, kad situacija nėra lengva, tačiau Lenkijos institucijos yra patikinusios, jog dalis sunkiojo transporto galės būti nukreipta į Lazdijų pasienio kontrolės postą.
„Situacija ne iš lengvųjų, gana sudėtinga. Nuo praeito penktadienio mūsų tarpinstitucinė grupė, kurioje buvo įtraukti Žemės ūkio, Susisiekimo, Užsienio reikalų ministerijų atstovai, dėliojo tam tikrą veiksmų planą ir dedame visas pastangas, kad kelio blokavimo nebūtų. Greičiausia rytoj to nepavyks pasiekti ir dalinis sunkvežimių patikrinimas vyks“, – kalbėjo V.Vitkauskas.
„Lenkijos kolegos patikina, kad tai nesudarys didelių kliūčių ir didelių eilių, bet visada turime ruoštis blogiausiam scenarijui. Turime tam tikrą Lenkijos institucijos patikinimą, kad tam tikrą srautą sunkiojo transporto galėsime nukreipti į Lazdijų pasienio kontrolės postą, tai šiek tiek atlaisvins judėjimą“, – teigė jis.
Susisiekimo ministerijos kancleris Ramūnas Dilba pažymėjo, kad šiuo metu kelyje Lazdijai–Augustavas transporto priemonės sveriančios daugiau negu 12 tonų negali važiuoti, tačiau lenkai gali suteikti galimybę atverti sunkiasvoriam transportui ir šį kelią.
„Per Kalvarijos-Budzisko pasienio kontrolės punktus per parą vidutiniškai pravažiuoja 6,6 tūkst. krovininių automobilių, tai – didelis srautas. Tai pagrindinė transporto arterija Lietuvos, Latvijos, Estijos valstybėms su Vakarais. Akivaizdu, kad bet koks suvaržymas tokio laisvo prekių judėjimo sukels logistinių problemų ir vežėjai patirs tam tikros žalos“, – kalbėjo R.Dilba.
Kalbamasi su Lenkijos infrastruktūros ministerija apie galimybę atverti Lazdijų-Augustavo kelią, kuriame šiuo metu Lenkijos pusėje numatyti apribojimai iki 12 tonų kroviniams automobiliams.
Dėl pakurstymo iš Rusijos pusės duomenų nėra
V.Vitkauskas tikino, kad duomenų dėl situacijos kurstymo iš Rusijos pusės nėra, tačiau Maskva situaciją gali išnaudoti. Vis tik jis pažymėjo, kad bendradarbiavimas su Lenkija vyksta intensyviai.
V.Vitkauskas teigė, kad penktadienį ryte vyks į Lietuvos–Lenkijos pasienį ir, esant poreikiui, NKVC galės prisidėti prie situacijos suvaldymo.
Tuo metu žemės ūkio ministras aiškino, kad yra pasirengęs tiesioginiam kontaktui bei dirba intensyviai, jog blokada būtų kaip įmanoma trumpesnė.
„Mes kaip valstybės institucija derybų nevedame, tam mums talkina Lietuvos žemės ūkio rūmai. Esame pasirengę tiesioginiam kontaktui, nes netiesioginius išnaudojome maksimaliai. Dirbame intensyviai ir dirbsime toliau, kad maksimaliai sušvelnintume blokados laikotarpį“, – sakė K.Navickas.
„Pradinė informacija buvo pilna blokada, paskui pasikeitė į pasirinktiną stabdymą, o pagal paskutinę informaciją tai vyks pagal įprastines procedūras. Ką tai reiškia, deja, tai sužinosime tik rytoj ryte ir pono Vitkausko delegacija ryt vyks į pasienį ir informaciją gausime. Jeigu reikės, esame pasirengę prisijungti“, – akcentavo jis.
ŽŪM informuoja, kad penktadienį, kovo 1 d., kelyje ties Lietuvos pasieniu prasidėsiančios Lenkijos ūkininkų blokados metu bendras transporto srautas nebus blokuojamas. Tačiau visos sunkiasvorės transporto priemonės bus nukreipiamos į dešinėje kelio pusėje esančią aikštelę. ŽŪM taip pat akcentavo, kad kaltinimai dėl ukrainietiškų grūdų iš Lenkijos ūkininkų pusės Lietuvai yra nepagrįsti.
„Bendras transporto srautas nebus blokuojamas, atvykstant iš Lietuvos visos transporto priemonės judės įprasta eismo juosta. Visos sunkiasvorės/krovininės transporto priemonės bus nukreipiamos į dešinėje pusėje esančią aikštelę/rankovę bei tikrinami minėtų transporto priemonių vežamų krovinių dokumentai“, – naujienų agentūrai „Elta“ perduotame komentare teigė ŽŪM.
„Protestas planuojamas penktadienį 11 val. Lietuvos laiku. 12 val. organizatoriai darys spaudos konferenciją. Kaltinimai, kad per Lietuvą patekę ukrainietiški grūdai būtų išvežami į Lenkiją kaip lietuviški, nėra pagrįsti“, – pažymėjo ministerija.
Remiantis ŽŪM pateiktais Valstybės duomenų agentūros išankstiniais 2023 m. duomenimis, iš Lenkijos grūdų importuota 39,2 proc. mažiau palyginti su 2022 m. Importuoti grūdai iš Lenkijos 2023 m. sudarė po 0,2 proc. visame Lietuvos grūdų importo kiekyje ir vertėje. Ši dalis 2022 m. siekė po – 2,2 proc.
Eksportuoti grūdai į Lenkiją 2023 m. sudarė 0,8 proc. viso Lietuvos eksportuoto kiekio ir 1,5 proc. visos eksporto vertės. Ši dalis 2022 m. buvo – 0,9 proc. viso kiekio ir 1,4 proc. vertės. Grūdų importe iš Lenkijos dominuoja kukurūzai, kurie 2023 m. sudarė 82,5 proc. viso iš Lenkijos importuoto grūdų kiekio ir 69,5 proc. importo vertės.
Kukurūzų importas iš Lenkijos 2022 m. siekė 81,8 proc. viso grūdų kiekio ir 74,6 proc. importo vertės. Grūdų eksporte į Lenkiją 2023 m. dominavo avižos, kurių išvežta 9,5 tūkst. t arba 29,5 proc. viso eksportuoto į Lenkiją kiekio. Tačiau 2022 m. eksporte dominavo miežiai, kurie sudarė 25 proc. viso eksportuoto kiekio.
2023 m. Ukraina į ES eksportavo 19,77 mln. tonų grūdų, arba 24 proc. daugiau, negu 2022 m. (15,96 mln. t). Visame ES javų importe tai sudarė – 5,2 proc., o 2022 m. – 8,6 proc. Kviečių iš Ukrainos į ES šalis kiekis 2023 m. buvo beveik dvigubai didesnis, palyginti su 2022 m.
Bendras Ukrainos grūdų importas iš Ukrainos į Lietuvą 2023 m., palyginti su 2022 m. padidėjo 1,5 proc., nuo 114 iki 115,7 tūkst. t. Kviečių importas išaugo 45 proc., nuo 25,9 iki 37,7 tūkst. t, miežių – nuo 23 iki 335 tonų, kukurūzų – sumažėjo 12 proc., nuo 87,8 iki 77,6 tūkst.t. 2023 m. Ukrainos grūdų importe į Lietuvą kviečiai sudarė 33 proc., kukurūzai – 67 proc.
Bendras Ukrainos grūdų importas į Lenkiją 2023 m., palyginti su 2022 m. sumažėjo 59 proc., nuo 2 449 iki 1 015 tūkst. t. Kviečių importas sumažėjo 34 proc., nuo 522,9 iki 347,2 tūkst. t, kukurūzų – sumažėjo 72 proc., nuo 444,3 iki 125,1 tūkst. t. 2023 m. Ukrainos grūdų importe į Lenkiją kviečiai sudarė 34 proc., kukurūzai – 59 proc.
„Elta“ primena, kad Lenkijos ūkininkai nuo penktadienio ketina blokuoti kelią tarp Kalvarijos ir Lenkijos Suvalkų apskrities Budzisko kaimo. Maždaug savaitę turinčios trukti akcijos metu norima tikrinti transportuojamų ukrainietiškų grūdų kiekius.
Praėjusią savaitę Lenkijos ūkininkai blokavo kelius į Ukrainą, taip pat – pagrindinį šalies greitkelį į Vokietiją. Protestuojama dėl, lenkų žemdirbių vertinimu, nesąžiningos konkurencijos, nes ukrainiečių grūdai yra pigesni ir mažina produkcijos kainas visoje Europoje.
Baiminamasi, kad įtampa tarp Lenkijos ir Ukrainos gali būti išnaudota Rusijos provokatorių.
ProtestasLenkijaPasienis
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.