Pasak K. Mažeikos, jo frakcija dar pernai pasiūlė SND akcizą mažinti iki 12,94 Eur/t.
„Gruodžio pabaigoje Vyriausybė turėjo būti pateikusi išvadą Demokratų sąjungos projektui, Akcizų įstatymo, kur siūlomas 12,94 Eur/t akcizo tarifas. Tam projektui nėra Vyriausybės išvados ir tai signalas, kad tiek Vyriausybė, tiek valdantieji žinojo tą problemą“, – trečiadienį LRT radijui sakė K. Mažeika.
„Mūsų pagrindiniai konkurentai yra mūsų kaimynai, lenkai, latviai. Vertinant koks akcizas Lenkijoje ir Latvijoje, turbūt ir siūlome aukso viduriuką. Su 41 Eur/t šitame regione išsiskirtume. (…) Pasiūlėme variantą, kuris konkurencingas“, – sakė jis.
Tuo metu I. Hofmanas sako, kad tarifas šioms dujos turėtų būti apie 20 Eur/t.
„Galėtų būti pusė dabar siūlomo (Vyriausybės – ELTA). Tokį skaičių sakau atsižvelgiant į artimiausius kaimynus“, – LRT radijui tikino I. Hofmanas.
Savo ruožtu konservatorius, Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius LRT radijui teigė, jog Vyriausybės pasiūlytas 41 Eur/t akcizas yra tinkamas.
„Tai būtų signalas, kad ateityje reikia galvoti apie šio kuro pakeitimą kitomis rūšimis“, – pažymėjo K. Starkevičius.
Anot jo, akcizo pakėlimas labiausiai paveikia ne ūkininkus, o SND besišildančius darželius, mokyklas, kt. įstaigas. Parlamentaro teigimu, SND akcizas nuo 2025 m. galėtų didėti, jei šiam kurui atsirastų alternatyvų.
Nuo Naujųjų SND akcizas padidintas iki 368 Eur/t, dar didesnis numatytas kitąmet. Tarifo pokytį iniciavo Aplinkos ministerija, siekiant labiau apmokestinti taršų kurą, apriboti rusiškų SND produktų importą į Lietuvą.
SND akcizo mažinimas buvo tarp 6 sausio 23–26 dienomis Vilniuje su žemės ūkio technika protestavusių ūkininkų reikalavimų. Žemės ūkio ministerija jau registravo Akcizų įstatymo pokyčius, kuriuose akcizą siūloma mažinti iki 41 Eur/t.
Tuo metu Latvija SND akcizo netaiko, Lenkijoje jis siekia 13 Eur/t, Vokietijoje – 45 Eur/t, Estijoje – 55 Eur/t.
Atsižvelgiant į kitą protestuotojų reikalavimą taip pat ketinama grąžinti ir iki pernai galiojusią žymėto dyzelino naudojimo tvarką ir vėl leisti ūkininkams šį gerokai pigesnį kurą naudoti ne tik žemės ūkio technikai.
K. Starkevičiaus teigimu, jos pakeitimas buvo klaida.
„Dabar visiškas absurdas. Jei traktorius dirba lauke – viskas gerai. Išvažiavo ant kelio – keliu jau nebegali važiuoti tuo žaliu dyzelinu. Reikia tokias klaidas, kurias daugiau iniciavo Aplinkos ministerija, o Žemės ūkio ministerija praleido pro pirštus, ištaisyti“, – kalbėjo parlamentaras.
Sumažinti SND akcizą ir atkurti ankstesnes žymėto dyzelino naudojimo taisykles Seimas ketina būtent dėl ūkininkų keliamų klausimų suplanuotoje neeilinėje sesijoje vasario 12–15 dienomis.