Tėvai per mažai domisi mokyklos interjeru
Tėvai, išleisdami vaikus iš namų tikisi, kad jiems nenutiks nieko blogo. Bet retas kuris pats rūpinasi mokyklos aplinka, nes pasitiki specialistais, pedagogais. Šiuo metu, kai kalbame apie mokyklą, daugiausiai dėmesio skiriame mokytojų atlyginimams, darbo krūviams, kvalifikacijai, tačiau mokyklos fizinė aplinka neatrodo tokia svarbi, nors ji tiesiogiai įtakoja ir mokinių, ir mokytojų savijautą. Nepatogiai sėdėdami prie netinkamų stalų, triukšmingoje aplinkoje vaikai greičiau pavargsta, tampa irzlūs, jiems sunku susikaupti, o mokytojams sunkiau juos ugdyti. Susidaro uždaras ratas, iš kurio yra išeitis – sumaniai įrengtos klasės, patogūs, vaiko ūgiui pritaikyti stalai ir kėdės, garsą slopinančios dangos, ergonomiški baldai ir daugybė interjero dizaino sprendimų, kurie iš esmės keičia ugdymo procesą. Mokyklos klasėse interjeras svarbus ne tik dėl estetikos. Jis tampa neatsiejama mokymo proceso dalimi, kuri arba jam padeda, arba trukdo.
Stuburas auga greičiau nei vystosi raumenys
„Vaikams mokykloje tinka tie patys sveikos fizinės aplinkos principai, kaip ir darbuotojams šiuolaikiniuose biuruose. Svarbiausias dalykas – sukurti sąlygas judėti, nors gal kam dar ir atrodo, kad vaikas klasėje turi ramiai sėdėdamas rašyti, skaityti, klausyti“, – kalbėdama apie mokyklai skirtus baldus sakė švedų kompanijos „AJ Produktai“ generalinė direktorė Eglė Gasiūnienė. Beveik 1,5 tūkst. mokyklai ir darželiui skirtų kompanijos gaminamų baldų ir įrangos išsiskiria inovatyvumu, mobilumu, lengva transformacija pagal poreikius ir, svarbiausia, sukuria sąlygas mokytis judant, nuolat keičiant kūno padėtį. Tai svarbu ir laikysenai, ir emocinei būklei.
Vaikai maždaug iki 4 m. amžiaus niekada nesikūprina, sėdi tiesūs, kaip stygos. Tačiau dėl fiziologinių augimo ypatumų tam tikrais gyvenimo tarpsniais stuburas ir krūtinės ląsta auga greičiau, nei spėja sutvirtėti raumenys ir raiščiai. Mergaitėms tokie periodai yra nuo 4 iki 6 bei nuo 12 iki 14 gyvenimo metų, berniukams – porą metų vėliau. Norint išlaikyti teisingą laikyseną ir sveiką, neiškrypusį stuburą, šiuo laiku ypač svarbus judėjimas, kad raumenys, atsakingi už laikyseną, vystytųsi. Ir ne bet kaip, o simetriškai.
Eikvoja jaunos energijos perteklių
Pasak E.Gasiūnienės, esminis ir būtinas dalykas mokykloje, nuo kurio reikėtų pradėti kiekvienos klasės įrengimą yra reguliuojamo aukščio stalai ir kėdės, kad nė vienas vaikas nesėdėtų prie išaugto stalo, nes tai nepalyginamai blogiau, nei išaugti drabužiai ar batai. Toks sėdėjimas žaloja sveikatą, o padariniai gali likti visam gyvenimui.
Klasėje per pamokas vaikai lygiai taip pat sėkmingai gali mokytis ne sėdėdami, bet stovėdami prie stalo. „Manau, jiems tikrai patiktų stovėti ant ergonomiškos balansinės lentos. Stovint ant jos reikia laikyti pusiausvyrą, o tai jau savaime gerina laikyseną, stiprina kojų, klubų, kelių, nugaros raumenis, greičiau varinėja kraują ir išnaudoja jaunos energijos perteklių. Lenta nesudėtinga naudotis, galima reguliuoti jos stabilumo lygį. Suprantu, kad kažkam tokios mano idėjos atrodys eretiškos, bet jei norime pokyčių mokykloje, turime laužyti stereotipus ir keisti požiūrį į daug ką. Nesu pedagogė, bet labai gerbiu šios profesijos žmones, jų sunkų darbą. Moderni ugdymo įstaigų įranga jį gali palengvinti, įnešti žaismingumo, sukurti sąlygas geresniam mikroklimatui, bendrystei“, – sakė E.Gasiūnienė.
Slopina triukšmą
Priversti vaikus ir jaunuolius ilgai tylėti arba tyliai kalbėti – misija neįmanoma. Ilgainiui jie patys pavargsta nuo savo nuolat tvyrančio triukšmo, kuris uždarose patalpose dar labiau stiprėja dėl garso atspindžių nuo sienų, lubų, langų. Bet ir ši problema lengvai išsprendžiama. Tai įvairiausių formų ir spalvų akustinės plokštės, kurios gali būti naudojamos kaip sienų dekoras. Jos sugeria garsą. Tačiau vienas sumanymas žavi: lengvi, estetiški akustiniai šviestuvų gaubtai. Jie ypač mėgstami vaikų darželiuose ir Švedijoje, ir Lietuvoje. Pasak E.Gasiūnienės, darbuotojai vėliau skambina ir pasakoja, kad pakabinus šiuos šviestuvus visiems sugrįžo gera savijauta, nors vaikai triukšmauja tiek pat kiek anksčiau.
Originalaus dizaino inovatyvūs baldai ir jų priedai leidžia mokymo procesą organizuoti lanksčiai, mokymosi vietas įrengti taip, kad iš kiekvienos būtų gerai matoma lenta, nereiktų įtempti regėjimo ar nepatogiai persisukti kuomet užstoja draugo nugara. Ilgomis eilėmis išilgai klasės sustatyti suolai ir stalai liko praeityje. Nebent tik ten, kur nerūpi nei mokytojo, nei vaikų darbo sąlygos. „Juk mokymasis – irgi darbas!“, – pridūrė E.Gasiūnienė.