Vaikai, kuriems sunkiai sekasi mokytis pagal standartinę ugdymo sistemą, dažnai klaidingai įvardijami kaip problemiški. Tačiau tokie vaikai gali būti apibūdinami kaip turintys mokymosi ypatumų, jie gali sudaryti net iki 20 proc. visų šalies moksleivių. Dauguma jų skaitydami ir rašydami patiria didelį stresą. Pavyzdžiui, anot U. Blažinskaitės, skaitymas „juoda ant balto“ didžiajai daliai tokių žmonių kelia papildomą diskomfortą ir nepatogumus, kurie gali iššaukti migreną ar galvos skausmais. Jų padaugėjo dirbant ir mokantis nuotoliu.
„Mokymosi sutrikimas netrukdo vaikams mokytis, jis tik keičia mokymosi būdą. Tai nereiškia, jog jie nepajėgūs. Jų ugdymo procesas gali vykti kiek kitu tempu ir kryptimi, bet taip pat sėkmingai. Šiems vaikams prireikia kitokių įrankių ir aplinkos, tinkamesnės individualiems poreikiams,“ – sako švietimo startuolio „Vedliai“ kviestinė lektorė bei mokymosi ypatumų centro „Labirintas“ partnerė U. Blažinskaitė.
Patarimai tinka visai klasei
Pamokose vis dažniau naudojant skaitmenines ugdymo priemones, pateikiame mokytojams ir tėveliams naudingų paprastų būdų, kaip mokymąsi kompiuteriu paversti veiksmingesniu. Ugdymo strategijos, naudingos vaikams su mokymosi sutrikimais, dažnai yra patogesnės ir kitiems mokiniams, tad kviečiame drąsiai patarimus taikyti ir mokyklose, ir namuose.
1. Rengdami užduotis vaikams naudokite disleksijai draugiškus šriftus. Kaip, pavyzdžiui, „Arial“, „Helvetica“, „Comic Sans“, „Verdana, „Calibri“. Svarbu atsisakyti sunkiau skaitomo „Times New Roman“ šrifto. Nors jis yra plačiai naudojamas, jį sudaro daug nereikalingų raidėms pažinti detalių, kurios gali apsunkinti skaitymą.
2. Vietoje balto fono skaitymui naudokite spalvotą. Tiek „Word“ programa, tiek „Google docs“ spalvotą lapo foną galite nustatyti vos kelių mygtukų paspaudimu. Taip pat leiskite patiems mokiniams išbandyti ir išsirinkti jiems tinkamiausią fono spalvą. Dažniausiai tai bus švelni geltona ar rusva spalva, sumažinanti fono ir raidžių kontrastą lape. Svarbu išvengti vadinamojo „balto lapo“ vizualinio streso, kurį sukelia skaitymas juodo teksto baltame fone.
3. Leiskite mokiniams išbandyti teksto įdiktavimo įrankius. Šiuo metu tekstą lietuvių kalba „Word“ ir „Google docs“ supranta beveik tobulai ir sakiniu rašo pagal visas gramatines bei skyrybos taisykles.
4. Sudarykite galimybes naudotis teksto skaitymo pagalba. „Word“ programoje ši funkcija parašytą tekstą gali perskaityti ir leisti išgirsti sklandžia lietuvių kalba.
5. Pasiūlykite naudotis skaitymo juosta. Ši funkcija „Word“ programoje leidžia su „pele“ lydėti tekstą, kad mokinys susikoncentravęs skaitytų tik tą eilutę, kurią reikia, o ne „šokinėtų“ tarp eilučių.
6. Skaitant tekstą, leiskite mokiniams naudotis „Google Lens“ įrankiu. Jis leidžia nufotografuoti tekstą ir tuomet klausyti, kaip programėlė jį sklandžiai perskaito lietuvių kalba.
7. Kompiuterio klaviatūrą padenkite specialiais spalvotais lipdukais, palengvinančiais rašymą. Kruopščiai atrinkti tokių lipdukų raidžių šriftai bei spalvų kontrastai padeda greičiau pamatyti ir atpažinti reikiamas raides, lengviau atskirti balses nuo priebalsių bei pagerina rašymo kompiuteriu įgūdžius.
Daugiau praktinių patarimų ir praktinių pamokų užduočių, kaip mokymąsi skaitmeninėje aplinkoje supaprastinti visiems vaikams, mokytojai gali rasti programoje „Būk interneto genijus: saugumas internete“. Ji leidžia mokykloms vaikus interaktyviai ir įtraukiai mokyti saugumo internete, stiprina mokytojų kibernetinio saugumo žinias, yra nemokama ir prieinama visoms Lietuvos mokykloms internetu. Programoje šiemet atsiranda papildoma medžiaga, padedanti mokyti specialiųjų poreikių turinčius vaikus. Modulį Lietuvoje įgyvendina švietimo startuolis „Vedliai“, bendradarbiaudamas su įmone „Google“.