Sporto nauda emocinei savijautai ir asmenybės formavimuisi
Kompanijos „Procter&Gamble“ prekės ženklo „Always“ užsakymu 2023 m. liepą reprezentatyvią Lietuvos moterų fizinio aktyvumo pokyčių brendimo laikotarpiu (11–17 m.) apklausą atliko „Spinter tyrimai“.
Asociacijos „Aktyvus jaunimas“ Sporto ir sveikatos projektų komandos vadovės Kamilės Kucharskaitės teigimu, fizinis aktyvumas yra būtinas visais gyvenimo etapais, nes žmogaus kūnas fiziologiškai yra sutvertas judėti kasdien, tai turi įtakos jo emocinei sveikatai bei pasitikėjimui savimi.
„Fizinė veikla yra naudinga ne tik mūsų raumenims, sąnariams ar kaulams, bet turi didelę įtaką ir mūsų emocinei sveikatai. Pasivaikščiojus gamtoje ar atlikus intensyvią treniruotę mūsų smegenys išskiria medžiagas, tokias kaip endorfinas ir serotoninas, kurios padeda palaikyti gerą nuotaiką, mažina nerimo ir streso kiekį organizme, o tai teigiamai veikia mūsų emocijas“, – dalinasi K. Kucharskaitė.
Tyrimo duomenimis, daugiau nei pusė (57 proc.) merginų, sportavusių brendimo laikotarpiu, teigia, kad aktyvus gyvenimo būdas pagerino jų fizinį pasirengimą. Taip pat 1 iš 3 (37 proc.) atskleidė, kad sportas padidino jų pasitikėjimą savimi. Respondentės įžvelgė ir gebėjimo susidoroti su stresu pokytį (27 proc.).
Beveik penktadalis respondenčių (19 proc.) patvirtino, kad sportas brendimo laikotarpiu joms padėjo užmegzti puikias draugystes. Apklaustųjų nuomone, judėjimo teikiamos naudos, kurios turi įtakos ne tik asmeninio, bet ir profesinio gyvenimo kelyje – pagerėja komandinio darbo bei lyderystės įgūdžiai. Beveik kas dešimta (9 proc.) nurodo ir didesnę akademinę / darbo sėkmę. Šias sporto teikiamas naudas patvirtina ir „Aktyvaus jaunimo“ atstovė.
„Palaikyti fizinį aktyvumą ne tik suaugus, bet ir paauglystėje – ypač svarbu, nes būtent tuo metu tiek kūnas, tiek smegenys ir emocinė sveikata išgyvena intensyviausią brandos laikotarpį, o fizinė veikla tam labai padeda. Taip pat nemažai paauglių patiria augimo šuolių, kurių metu kaulai auga greičiau nei raumenys ar sausgyslės, tad ilgai sėdint ir mažai judant vieni raumenys stiprėja, o kiti silpnėja, taigi norint išvengti sveikatos problemų sportas –geriausias vaistas. Taip pat aktyvios veiklos padeda užmegzti naujas pažintis, surasti bendraminčių, su kuriais norisi užsiimti ta pačia veikla. Atradę mėgstamą sportą, paaugliai jaučiasi tapę bendruomenės dalimi. Tai gerina jų pasitikėjimą savimi, suteikia motyvacijos siekti bendrų tikslų. Dažnai sporte įgytus įgūdžius ir patirtis galima pritaikyti ir tolimesniuose gyvenimo etapuose. Pavyzdžiui, itin svarbus yra gebėjimas dirbti komandoje, streso valdymas, tai – savybės, kurios reikalingos kiekviename darbe.“, – teigia K. Kucharskaitė.
Visuomenėje vis dar trūksta fizinio aktyvumo
Fizinio aktyvumo pokyčių brendimo laikotarpiu tyrimas atskleidė, kad trečdalis apklaustųjų niekada nesportavo. „Aktyvaus jaunimo“ asociacijos atstovė patvirtina Lietuvoje vyraujančią judėjimo stokos problemą.
„Pastebime, kad aktyvaus gyvenimo būdas visuomenėje dar nėra laikomas būtinybe. Būtent dėl to mūsų organizacijos Sveikatos ir sporto komandoje siekiame įgyvendinti projektus, kurie skatintų judėti, motyvuotų užsiimti nauju, o kartais ir daug stereotipų turinčiu sportu. Esame pastebėję, kad iki šiol yra ganėtinai sunku jaunus žmones pritraukti į fizines veiklas. Nepaisant to, mūsų projektuose dalyvavę jauni asmenys paliko teigiamus atsiliepimus ir rodė norą prisijungti dar kartą – tai atskleidžia, kad sunkiausias žingsnis kartais yra tiesiog pradėti“, – pasakoja K. Kucharskaitė.
Reikalingas aplinkinių palaikymas
Nustojusios sportuoti arba sumažinusios sporto intensyvumą brendimo laikotarpiu respondentės savo sprendimą grindžia tuo, kad mokslas reikalavo daugiau dėmesio bei trūko paskatinimo likti sporte. Po 19 proc. apklaustųjų įvardija norą praleisti daugiau laiko su draugais bei nepakankamą savivertę. 18 proc. – nepasitikėjimą dėl kūno pokyčių.
Siekdamas sportu skatinti merginų pasitikėjimą savimi, prekės ženklas „Always“ šių metų rugpjūčio 16 – spalio 2 dienomis Lietuvoje vykdo socialinę kampaniją „Palaikykime sportuojančias“. Už kiekvieną nupirktą šio ženklo higieninių paketų pakuotę bet kuriame prekybos tinkle visoje Lietuvoje 0,11 Eur parama bus skirta asociacijai „Aktyvus jaunimas“. Už surinktas lėšas Lietuvos mokyklose asociacija vykdys sportinius ir edukacinius užsiėmimus.
Socialinė kampanija yra labai reikalingas ir naudingas projektas, kuris padės sustiprinti ne tik mergaičių, bet ir visų paauglių susidomėjimą aktyviu laisvalaikiu, ko, remiantis patirtimi, tikrai vis dar trūksta mūsų visuomenėje. Džiaugiamės galimybe prisidėti prie šio projekto ir kartu paskatinti moksleivių norą sportuoti bei rūpintis savo fizine ir emocine sveikata“, – dalinasi K. Kucharskaitė.
Merginų pasitikėjimo savimi stiprinimas – vienas ilgalaikių kompanijos siekių. Panašios socialinės kampanijos vykdomos jau ne vienerius metus. Kasmet Baltijos šalyse prekės ženklas padovanoja daugiau nei 710 tūkst. higieninių paketų jų stokojančioms merginoms.