Mokytojos užmojis – pažinti kiekvieną auklėtinį
Pradinių klasių mokytoja Brigita Gaitanži nujautė, kad jos pirmokų klasėje yra ne vienas gabus vaikas ir ieškojo metodų juos ištirti. Ji pastebėjo, kad kai kurie vaikai išsiskiria savo mąstymu, vienai problemai gali pasiūlyti kelis vienas už kitą originalesnius sprendimus, o suaugusiesiems ne visada pakanka žinių ir kompetencijų su tokiu vaiku dirbti. Tyrimo įrankiui sukurti ir tyrimui įgyvendinti gavusi būtiną finansavimą, artimus profesinius ryšius su psichologijos ir edukologijos mokslininkais užmezgusi B. Gaitanži nustatė 10-ies savo auklėtinių stipriąsias puses ir identifikavo itin gabius vaikus.
Mokytojos darbas klasėje ypač suintensyvėjo, nes siekdama atliepti kiekvieno vaiko poreikius, ji pritaikė ugdymo programas, į mokymo procesą įtraukė tėvus, juos konsultuoja. Kalbėdama apie kasdienius iššūkius, mokytoja pasakoja, kad turi susidariusi kiekvieno mokinio profilį, stebi jo emocijas.
Buvusi VDU „Gifted“ Vilniaus padalinio vadovė, mokytoja B. Gaitanži šiandien – mokyklos „Pažinimo medis“ gabių ir itin motyvuotų vaikų programos koordinatorė, kuriai talkina psichologai ir įvairių sričių Lietuvos ir užsienio mokslininkai. Ši programa skatins skirti dar didesnį dėmesį asmeninei kiekvieno vaiko pažangai ir naujiems ugdymo sprendimams kurti.
Tai, kas prasidėjo kaip vienos mokytojos klasės projektas, tapo svarbia bendrąsias švietimo programas mokykloje papildančia dalimi. Ištyrus pradinukus, bus ruošiamos asmeninės jų ugdymo ir darbo su kiekvienu vaiku gairės, keliami individualūs akademiniai tikslai, siūlomos papildomos pamokos gabių ir itin motyvuotų vaikų grupėms.
„Tyrimai savaime sustiprina visų vienos klasės mokinių motyvaciją mokytis. Vaikai nežino, kuris jų klasės draugas ar draugė identifikuojamas kaip gabus, kiekvieną mokinį lyginame tik su juo pačiu. Žalingoje akademinėje aplinkoje augančio vaiko mokymosi potencialas išblės, o stimuliuojančioje aplinkoje ugdomas vidutinių gebėjimų vaikas gali užaugti gabiu suaugusiuoju, tad siekiame ne atskirti gabiuosius, bet išsiaiškinti, kaip geriausiai realizuoti kiekvieno potencialą mokytis“, – apie programos tikslą pasakoja B. Gaitanži.
Ryšys tarp intelektinių gebėjimų ir emocinio intelekto
Itin gabių vaikų intelektas dažnai yra labiau pažengęs nei jų socialinis ir emocinis vystymasis. Gabius ir talentingus vaikus auginantys tėvai dažnai pastebi, kad tokie vaikai, palyginti su kitais bendraamžiais, dažnai išgyvena labai stiprias emocijas, grumiasi su savo jausmais, jiems sudėtinga megzti socialinius ryšius. Nenuostabu, nes jų mąstymo procesai skiriasi nuo bendraamžių.
Norint, kad talentingas vaikas priimtų naujus akademinius iššūkius ir siektų savo svajonių, mokytojams būtina kurti jungtis tarp intelektinių vaiko gebėjimų ir jo emocinio intelekto. Sėkmės keliu ateityje žengia tie gabūs mokiniai, kurie supranta savo galimybes, keliasi realistinius tikslus, išlieka optimistiški nesėkmės akivaizdoje ir turi socialinės aplinkos palaikymą.
„Skleistis didelį mokymosi potencialą turinčio mokinio gebėjimams reikalingas pozityvus mokytojo ir vaiko santykis, saugi mokymo(si) aplinka, kurioje gerbiami ir vertinami kiekvieno įgūdžiai, keliami sudėtingi klausimai, o mokymasis iš klaidų laikomas mokymosi galimybe. Siekiame, kad mokiniai išmoktų save reflektuoti, užduotų klausimus nebijodami kitų vertinimo. Palanki mokymo(si) aplinka taip pat reiškia, kad mokinių balsai yra svarbūs ir išgirsti“, – sako programos koordinatorė B. Gaitanži.