Priešmokyklinio ugdymo svarba
Nuo 2023-iųjų priešmokyklinio ugdymo grupes galės lankyti ne tik šešiamečiai, bet ir vaikai nuo 5 metų. Spręsti, ar vaikas pasiruošęs PUG (priešmokyklinio ugdymo grupei), paliekama tėvams. Tiesa, PUG, arba dar dažnai vadinamą nulinukų, klasę galima likti lankyti darželyje arba pereiti į mokyklą. Nors programa ir atrodytų vienoda, tačiau skirtumų, kur lankyti, visgi yra.
Anot Šiaulių jėzuitų mokyklos direktorės Giedrės Statkutės, PUG lankantys vaikai mokykloje tarsi išgyvena pereinamąjį laikotarpį. Ką tai reiškia vaikui? Priešmokyklinukams tenka išmokti priimti naują dienos režimą, suprasti, kokį vaidmenį atlieka mokytojas, kokia yra būtent klasės ir mokyklos kultūra.
„Mokslas PUG besąlygiškai paliečia ir tėvelius, nes tai yra pereinamasis laikotarpis ir jiems, kuomet santykis, kai svetimas suaugęs žmogus labiau rūpinasi vaiku, transformuojasi į santykį, kai svetimas suaugusysis vis dažniau dalijasi atsakomybėmis su pačiu vaiku ir vis dažniau atsiranda žodelis „svarbu“ (išmokti raideles, skaičius, skaityti, rašyti ir pan.). Kuo šis periodas yra kokybiškesnis, tuo vaiko pradžia mokykloje yra saugesnė“, – sako G. Statkutė.
Priešmokyklinio ugdymo programos kriterijus turi įgyvendinti tiek darželiai, tiek mokyklos ir ugdymo įstaigos su tuo puikiai tvarkosi. Vaikai, kurie PUG lanko mokykloje, patiria saugų adaptacinį laikotarpį, todėl pirmoje klasėje šie mokiniai labiau pasitiki savimi, gali daugiau energijos skirti būtent mokslams. Deja, darželyje tokio pereinamojo laikotarpio užtikrinti nepavyksta. Su vaiku dirba tos pačios auklėtojos ir šeimininkutės, jam nepasikeičia aplinka. Tad tokie moksleiviai sunkiau išgyvena adaptaciją, perėję į pirmą klasę.
Tiesa, specialistai sako, kad kiekvienas vaikas yra individualus, tad būtina įvertinti, kuri aplinka geriau atlieps tuometinius priešmokyklinuko poreikius.
Kada pasiruošęs?
Penkiamečių tėvai turi teisę patys nuspręsti, ar jų vaikas pasiruošęs priešmokykliniam ugdymui. Numatyta tik tai, kad vaikai, kuriems šiemet nuo gegužės 1 d. iki rugsėjo 1 d. sueina penkeri metai, turės praeiti psichologinį vertinimą. Patyrę specialistai išvadomis pasidalija su tėvais, kurie, jomis remdamiesi, gali nuspręsti, ar vaikas pasiruošęs lankyti PUG.
„Vertinant vaikus, svarbu atkreipti dėmesį, ar jis yra žingeidus, ar jam sekasi sudėti, atimti skaičius, sujungti raideles. Be visų akademinių dalykų, be abejo, labai svarbu ir emocinė branda. Jei jos trūksta, galbūt geriau likti ugdytis pagal ikimokyklinio ugdymo programą, kur yra įprasta vaikui aplinka, kur jis jaučiasi saugiai ir gali sustiprėti emociškai. Tie papildomi metai gerai žinomoje aplinkoje gali labai padėti vaikui atsiskleisti“, – atskleidžia psichologė Kristina Bičkauskienė.
Tačiau jei tėvai jaučia, kad vaikas jau yra pakankamai savarankiškas, trokšta žinių, laukia naujos pradžios, tuomet reikėtų rinktis priešmokyklinį ugdymą mokykloje. Pagal PUG programas mokykloje dirbantys mokytojai turi daugiau galimybių padėti tėveliams adaptuotis prie naujų sąlygų ir juos pačius saugiai įvesti į pasikeitimų laiką.
„Mokytojai ugdymo procesą organizuoja išjautimo, suvokimo, pasaulio pajautimo būdu, kas atveria vaiko gebėjimus ir asmenybės dalykus. Todėl apie tai laisvai gali bendrauti su tėveliais jau mokyklos kontekste. Be to, tais pačiais klausimais vyksta glaudus bendradarbiavimas su pradinių klasių mokytojais“, – sako Šiaulių jėzuitų mokyklos direktorė G. Statkutė.
Kaip palengvinti adaptaciją?
PUG ugdymo programos tikslas – padėti vaikams pasiruošti pirmai klasei. Iš darželio aplinkos atvykę vaikai neišvengiamai patiria adaptaciją – pirmiausia keičiasi mokytojo vaidmuo. Iki šiol buvusi rūpestinga auklėtoja yra pakeičiama į mokytoją, kuri dalijasi su vaiku atsakomybėmis, pratina prie sąvokų „mokslas“ ir „svarbu“. Tai etapas, kai visa diena praeina ne tik užsiimant žaidimais ir kūrybinėmis veiklomis, bet atsiranda mokymasis, dėmesio sutelkimas į užduotis, pasiruošimą pirmai klasei.
„Pradėjus lankyti PUG, daug kas keičiasi. Priešmokyklinukų adaptacija mokykloje vyksta sėkmingai, kada atliepiami 5–6 metų vaiko interesai, atsižvelgiama į individualius poreikius, tinkamai organizuojama žaidybinė, patyriminė veikla, kuri suteikia džiaugsmo, sudomina vaiką jį supančiu pasauliu“, – sako Violeta Šuipienė, Šiaulių jėzuitų mokyklos PUG mokytoja.
Tėvai taip pat gali padėti lengviau adaptuotis naujoje vietoje. Mokytoja pataria daug bendrauti su vaiku, naudoti sudėtingesnės konstrukcijos žodžius, skaityti knygeles, stengtis atlikti įvairias linksmas užduotėles, pasikartoti raideles, skaičius. Labai svarbu vaikus įtraukti į patyrimines veiklas – kartu ruošti maistą, tvarkytis kieme ar namuose, kartu vykti į parduotuves, rūpintis naminiais gyvūnais. Kuo labiau reikėtų ugdyti vaiko savarankiškumą. Drąsūs, daug kartu su tėvais bendros veiklos turintys vaikai adaptuojasi greičiau.
„Labai svarbus ir tėvelių požiūris bei emocinis stabilumas – kokiomis mintimis jie išleidžia vaiką į mokyklą, kaip pasitiki pedagogais, ar linkę bendradarbiauti. Tik kartu kalbantis, dirbant ir tariantis, galime pasiekti, kad adaptacija truktų neilgai“, – sako V. Šuipienė.
Pastebima, kad dažnai apie 6-uosius metus vaikai natūraliai ir be ypatingų sunkumų įsilieja į naują kolektyvą, greitai perpranta PUG tvarką bei siekia savarankiškumo.
„Aš esu mokyklos žmogus ir atstovauju pozicijai, kad PUG programą turėtų įgyvendinti mokykla vien dėl aukštesnių asmenybės ugdymo tikslų. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos atstovai vienareikšmiškai atstovaus tęstinumo, saugumo užtikrinimo pozicijai. Ir jie bus teisūs, nes dar vienus metus, kol vaikas ugdysis pagal PUG programą, turės vaikystę tokią, kokią turėjo nuo mažutėlių. Bet jei tėveliai mato, kad vaikas jau „išaugo darželio marškinėlius“ ir jo asmenybė trokšta pokyčių ir tam yra pasirengusi, yra svarbu apsvarstyti ugdymo įstaigos keitimą, mokantis pagal PUG programą“ – apibendrina G. Statkutė.