Emocinio intelekto ugdymas – viena esminių temų, kurią į savo socialinės atsakomybės planus pastaruoju metu įtraukia ir verslo įmonės bei nevyriausybinės organizacijos.
„Verslas gali savo pavyzdžiu įkvėpti vaikus ir paauglius rūpintis kitais, kurti ir finansuoti įvairias emocinio intelekto ugdymo programas vaikams, o kas svarbiausia – atkreipti visuomenės dėmesį, kad emocinis pasaulis svarbus ir rūpinimasis juo gali tapti svarbia vertybe mūsų visuomenėje“, – teigia Jūratė Baltuškienė, Paramos vaikams centre veikiančios „Tėvų linijos“ vadovė psichologė.
Dr. Jurgita Smiltė Jasiulionė, „Vaikų linijos“ psichologė, pastebi, kad dėmesys emocinio intelekto ugdymui yra svarbi investicija į vaiko savijautą bei psichologinę sveikatą: „Padėdami vaikui geriau pažinti savo ir kitų žmonių jausmus, ketinimus, motyvus prisidedame prie to, kad turėsime suaugusius žmones, dėmesingus tiek sau, tiek šalia esantiems, gebančius geriau suprasti save, savo poreikius ir kylančius sunkumus, pasižyminčius geresne psichologine sveikata.“
Kaip rodo statistika, į „Vaikų liniją“ dažniausiai kreipiasi 12ؘ–15 m. amžiaus vaikai ir paaugliai – per dieną konsultantai atsiliepia į daugiau nei 300 vaikų ir paauglių kreipimųsi telefonu bei chatų, kurie vis labiau populiarėja. Vaikus labiausiai neramina sunkumai santykiuose su tėvais bei bendraamžiais, mokykloje ar kitose vietose patiriamos patyčios, taip pat nemažai vaikų dalijasi sunkiais jausmais – nerimu, baime, mintimis apie savižudybę.
Pasak dr. J. S. Jasiulionės, emocinio intelekto ugdymas prasideda nuo pat kūdikystės – jau tada vaiką auginantys suaugusieji turi galimybę atpažinti kūdikio emocijas, poreikius, juos atspindėti bei į juos atliepti – tai ir yra maži svarbūs žingsniai, padedantys ugdyti vaikų emocinį intelektą.
„Vėliau svarbios pačios įvairiausios priemonės – tiek suaugusiųjų pavyzdys, atpažįstant ir suprantant emocinį pasaulį, išreiškiant savo jausmus, sprendžiant konfliktus, tiek įvairios edukacinės priemonės, kuriose gilinamasi į vidinį žmogaus pasaulį. Emocinio intelekto ugdymui puikiai tinka pačios įvairiausios kasdienės veiklos – filmo peržiūra kartu, bendras žaidimas, pokalbiai apie dieną, jos įspūdžius ir išgyventus jausmus – visa tai rodo dėmesį emociniam pasauliui ir padeda vaikams būti atidiems savo emocijoms“, – teigia „Vaikų linijos“ psichologė.
Savo idėjas siūlys ir nevyriausybinės organizacijos, ir moksleiviai
Kokios priemonės ir idėjos galėtų stiprinti vaikų emocinę sveikatą? Į šį klausimą spalio 13–14 dienomis ISM vadybos ir ekonomikos universitete vyksiančiame specialiame socialiniame hakatone „Smartuoliai“ sprendimų ieškos 4 nevyriausybinių organizacijų, 1 startuolių ir 14 vyresnių klasių moksleivių komandos, tarp jų ir dvi – sudarytos iš Lietuvoje šiuo metu gyvenančių ukrainiečių moksleivių. Jos generuos idėjas ir kurs veiksmingus sprendimo būdus pagal septynias psichologų išskirtas temas.
Socialinį hakatoną inicijuoja ir organizuoja nekilnojamojo turto plėtros įmonė „Eika“ kartu su partneriais „ACME Grupe“, „JUNG“ ir „Civinity“, Kazickų šeimos fondu, hakatoną kuria „Katalista Ventures“. Organizatoriai tikisi, kad suburta verslo, nevyriausybinių organizacijų, startuolių ir jaunimo bendruomenė toliau vieni kitus palaikys ir kartu kurs didįjį Lietuvos psichologinės sveikatos pokytį.
„Per 30 m. įmonės veiklos laikotarpį parama vaikams buvo svarbi įmonei tema. Pastaraisiais metais, patvirtinus tvarumo strategiją kilo natūralus noras į šią paramos kryptį įsitraukti proaktyviai. Pasikalbėję su didžiosiomis Lietuvoje veikiančiomis organizacijomis, kurios įvairiai prisideda prie vaikų ir jaunimo gerovės: „Unicef“, „Gelbėkit vaikus“, „Vaikų linija“, „Junior Achievement“, „Reach for Change“, „GovTech Lab“, „Raudonos nosys“, pastebėjome, kad problemų ratas – platus. Pasirinkome dirbti su kategorija, kuri pasirodė svarbiausia, bazinė – tai psichologinė vaikų ir jaunimo sveikata. Siekiame akcentuoti ne problemas, o galimybę, t. y. emocinį intelektą kaip įrankį vaikams, jaunimui, tėvams, mokytojams ir mums visiems su kylančiais iššūkiais susitvarkyti“, – teigia Domas Dargis, „Eika“ vadovas.
Rems atrinktų idėjų įgyvendinimą
Kadangi įmonė prioritetiškai orientuojasi į inovacijas, buvo nutarta, vaikų ir jaunimo socialinius iššūkius spręsti startuoliams būdingais metodais – greitai, efektyviai, išmaniai, praktiškai. Tikimasi, kad socialinis hakatonas bus efektyvi pradžia ir naujų priemonių katalizatorius, o sukurtas emocinio intelekto ugdymo idėjas „Eika“ kartu su partneriais planuoja remti iki pat jų įgyvendinimo.
„Skirti dėmesį vaikams ir jaunimui – natūralu, tai yra ateinanti verslo bei kitų sričių karta. Taip pat pasidomėjus jaunimo problemomis Lietuvoje, galima pastebėti, kad įdirbio su jaunimo emocine sveikata itin trūksta. Juk tai sėkmingų santykių, mokslų, kūrybos, karjeros pagrindas. Tikimės, kad hakatonas taps ilgalaikį pokytį kuriančia iniciatyva, vienijančia tiek verslo, tiek nevyriausybines organizacijas“, – teigia D. Dargis.
Prie socialinio hakatono įgyvendinimo prisijungė ir kitos verslo įmonės.
„Šis socialinis hakatonas atspindi įmonės vertybes ir socialinės atsakomybės kryptis. Net organizuodami veiklą nemažai dėmesio skiriame komandos narių savijautai, pradedant reguliariais pokalbiais su darbuotojais ir baigiant suteikiama nemokama galimybe naudotis emocinės sveikatos specialistų konsultacijomis. Manome, kad tiek pat dėmesio reikia skirti ir jaunimo emocinės sveikatos klausimams. Visuomenėje esame labai arti vieni kitų, tad skirdami dėmesį mūsų jaunimo emocinei sveikatai ir pasaulėžiūrai, rūpinamės ir savo ateitimi“, – teigia „ACME Grupės“ Žmonių ir kultūros vadovė Ernesta Galinienė.