Vaikiškų prekių segmentas Rusijos rinkoje užima gana reikšmingą vietą: 2020 m. vien internetinėse platformose buvo pateikta 30 mln. užsakymų už 60 mlrd. rublių (apie 762 mln eurų), tai yra 82 proc. daugiau nei 2019 m. Dažniausiai, kaip rodo „Market Publishers“ tyrimas, internetinių parduotuvių vartotojų krepšeliuose yra kūdikių maisto, sauskelnių ir vienkartinių patiesalų.
Nebeliko importinių tyrelių
Dabartinėmis sąlygomis vaikiškų prekių vidaus rinka ypač stipriai pasikeitė keliuose segmentuose. Pavyzdžiui, nuo vasario pabaigos didelės įmonės, besispecializuojančios maisto vaikams gamyboje, atsisakė veikti Rusijos Federacijos teritorijoje. Kovo 8 d., JAV maisto milžinė „PepsiCo“ (gamina „Agusha“ ir „Miracle Baby“) paskelbė, kad dėl karo Ukrainoje sustabdo investicijas į Rusijos gamybą. Bendrovė taip pat nustojo prekiauti gėrimais, o gamyboje liko tik būtiniausios prekės.
Kovo 23 d., vienas didžiausių maisto gamintojų „Nestle“ (parduoda NAN, „Gerber“, „Nestle“, „Nestogen“ ženklų produktus) paskelbė apie pasitraukimą iš rinkos. Savo kreipimuose jie nurodė neplanuojantys stabdyti pieno produktų ir kūdikių maisto gamybos, tačiau atsisakė atsakyti apie ateities planus.
Netekus galimybės gauti užsienietiškų produktų, tėvai vis labiau domisi rusiškais vaikų maisto analogais. Ekspertų ir konsultacijų centro „Grafo-Logos“ vaikiškas prekes tikrinančios teismo medicinos ekspertės Veronikos Šeleg teigimu, vietinės prekės už užsienietiškas nusileidžia tik kaina – daugumai gyventojų jos yra prieinamesnės.
„Pagal gamybos kokybę vietiniai prekės ženklai yra toje pačioje gamybos plotmėje kaip ir užsienio: sudėtyje yra tos pačios naudingos ir reikalingos sudedamosios dalys, o gamybos būdas ir pakuotės išvaizda nėra taip svarbu“, – pabrėžia Veronika.
Vidaus prekės yra pigesnės, nes Rusijos verslas turi daug mažesnius logistikos kaštus nei užsienio, – aiškina Vaikiškų prekių pramonės įmonių asociacijos įkūrėja ir prezidentė Antonina Cisulina. Užsienio įmonės moka papildomus muitus ir moka už brangų pristatymą, kurį dabar dar labiau apsunkina karas.
„Taip pat svarbu pasakyti, kad mūsų įmonės neturi didelio biudžeto reklamai. Tai sumažina gamybos kaštus, o kartu ir gaminio kainą“, – pabrėžia asociacijos prezidentė.
Mišinukų kokybės klausimai
Apie vaikų maisto kokybės tikrinimo procesą „Forbes Life“ pasakojo technikos mokslų daktarė Isabella Stefanova, Kūdikių ir dietinio maisto technologijų laboratorijos vadovė.
„Dabar, krizės metu, patikrinimo procesas nepasikeis, nėra jokių nuolaidų. Kalbant apie kokybę, bet kokios prekės (tiek užsienio prekės ženklo, tiek vietinės) turi atitikti visus reikalavimus. Pavyzdžiui, kūdikių maisto produktai Rusijoje gaminami tik iš atšaldytos paukštienos, o užsienyje tokio reikalavimo nėra“, – sako I.Stefanova.
Vietinių prekių ženklų kūdikių maisto su mėsa kokybę patvirtinta ir pediatrė Lina Muradova. Tačiau vaisių ir daržovių tyrės, taip pat pieno mišiniai nepasiekia tos pačios aukštos kokybės. Pavyzdžiui, „Agusha“ tyrėje (gaminama Rusijoje, priklauso „PepsiCo“) yra cukraus ir koncentratų. Kūdikiams nuo to gali išsivystyti alergija arba sutrikti virškinimas.
Ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas pieno mišiniams. L. Muradova pasakoja, kad su apsinuodijimu „Agusha“ skystais mišiniais susidūrė tik tuomet, kai parduotuvėje buvo pakeistos etiketės, ilginant galiojimo laiką arba pirkėjai netinkamai laikė prekę namuose. Apskritai pieno mišiniai, kaip ir daržovių ar vaisių tyrės, atitinka reikalavimus, tačiau netinka vaikams, turintiems tokių sveikatos sutrikimų kaip laktazės trūkumas, alergija karvės pieno baltymui, kenčiantiems nuo pilvo dieglių, vidurių užkietėjimo, regurgitacijos.
„Jei vaikui reikia įprasto pieno mišinio, galite pasiimti vietinį analogą. Tačiau kalbant apie gydomuosius pieno mišinius, nėra nė vieno rusiško, kuris galėtų pakeisti importines prekes“, – sako pediatrė.
Internetinis prekybos centras „Ozon“ praneša, kad kovo mėnesį kūdikių maisto pardavimai šioje svetainėje išaugo 75 proc., palyginti su per metus.
Ar išlaikys kokybės standartą?
Kūdikių priežiūros segmente įmonė „Procter & Gamble“ (prekiaujanti sauskelnėmis „Pampers“) kovo 8 d. paskelbė apie sprendimą sustabdyti visų plataus vartojimo prekių, išskyrus asmens priežiūros produktus (šiai kategorijai priskiriamos sauskelnės), pardavimą. Kovo 9 d. „Kimberly-Clark“ (sauskelnių „Huggies“ gamintojas) paskelbė pareiškimą, kad negalima atsisakyti prekiauti moteriškomis higienos priemonėmis ir sauskelnėmis „atsižvelgiant į humanitarinį gaminių pobūdį“.
Nors įmonės pabrėžė, kad svarbiausių higienos priemonių (sauskelnių, įklotų, neperšlampamų kelnaičių) pardavimas nesustabdomas, paklausa tarp pirkėjų ypač išaugo kovo pradžioje. Dėl galimo sauskelnių, sauskelnių ir kitų kūdikių higienos prekių trūkumo prekės buvo pradėtos pirkti ir atsargai – dėl to atsirado jų trūkumas: parduotuvėse kūdikių skyriuje buvo tuščios lentynos. Ozon.ru pranešė, kad pirkėjai kovo mėnesį pirko 71 proc. daugiau sauskelnių nei prieš metus.
Pediatrė L. Muradova teigia, kad vietiniai „Babyguz“, „Mepsi“, „Sun and Luna“, atitinkantys reikalavimus, galės pakeisti užsienio prekių ženklus. Pediatrė Tatjana Butskaja, visos Rusijos judėjimo „Mamų taryba“ ir nacionalinio apdovanojimo „Tėvų pasirinkimas“ įkūrėja, sako, kad sauskelnių tinkamumas priklauso nuo komponentų kokybės. Pavyzdžiui, labai svarbu naudoti aukštos kokybės celiuliozę ir ypač absorbuojančią, neaustinę medžiagą – o visa tai Rusijos gamyklose tik sujungiama į vieną gaminį iš užsienyje nupirktų priemonių.
Jaudinamasi, kad sauskelnėse bus pradėtos naudoti pigesnės medžiagos, todėl mažyliams gali paūmėti sauskelnių dermatitas.
Žaislų netrūksta
Tačiau ne visos didelės įmonės mažina savo įtaką Rusijos rinkoje. Mažiausiai gamintojų paliko žaislų pramonę: mažmeninės prekybos bendrovė „Inventive Retail Group“, prekiaujanti „Lego“, „re:Store“ ir „Nike“ gaminiais, paneigė gandus, kad „Lego“ baigia pardavimus. Pasak Antoninos Citsulinos, net krizės ir sankcijų kontekste nei vienas iš populiariausių žaislų prekių ženklų – „Lego“, „Mattel“, „Hasbro“ – nepaliko Rusijos. Jų gaminiai užima 43 proc. visos žaislų rinkos, o dabar pirkėjams už juos tenka pakloti daugiau.
Pasak internetinės parduotuvės „Korablik“ prezidento Aleksejaus Zujevo teigimu, ateityje užsienietiškų žaislų gali pritrūkti, tačiau dabar prekių atsargų užteks dar nuo trijų iki šešių mėnesių. Per šį laiką „Korablik“ planuoja aktyviai užsiimti firminių žaislų gamyba ir jų reklamavimu rinkoje. Kadangi 90 proc. visų vaikų laisvalaikio prekių, pasak Aleksejaus, yra pagaminta Kinijoje, Rusijos įmonės ateis į tas pačias gamyklas, kuriose gaminami užsienio prekių ženklų žaislai, ir užsakys sukurti panašią prekę.
Šiuo metu internetinės parduotuvės džiaugiasi atsargomis sandėliuose ir tikina, kad gali išpildyti visus pirkėjų pageidavimus.
O kas laukia vaikų prekių rinkos ateityje, prognozuoti neįmanoma.
„Mes susiduriame su naujais iššūkiais, kurių anksčiau nebuvo. Dirbame ypatingame socialiai reikšmingame ūkio sektoriuje, todėl ir toliau plėtojame gamybą. Turime daryti tai, ką darėme 1990-aisiais – pradėti naujus investicinius projektus, kurie pakels vaikiškų prekių pramonę į kitą lygį, ko iš mūsų tikisi šeimos su vaikais. Užkirsti kelią trūkumui, palaikyti vaikiškų prekių prieinamumą. Visi dirbantys šioje srityje puikiai supranta ir priima šį profesinį iššūkį“, – apie Vaikiškų prekių pramonės įmonių asociacijos planus pasakoja Antonina Citsulina.
Parengta pagal „Forber Life“ inf.