Nuotolinis mokslas, sunkumai ir kognityvinių įgūdžių treniruotės – kuo visa tai susiję?

2021 m. gegužės 27 d. 12:05
Nuotolinis mokymasis tapo nemenku iššūkiu daugeliui, o grįžimas į mokyklą neramina visus – tėvus, vaikus, mokytojus. Tėvai pamatė, kas nutinka, kai vaikas turi pusę dienos išsėdėti virtualioje klasėje, kaip lengvai pradingsta dėmesys ir nebegirdima, ką pasakoja mokytojai.
Daugiau nuotraukų (3)
Karantinas ne tik išryškino šias problemas, bet ir sukūrė naujas. Šiandien vis daugiau kalbama apie pasikeitusius mokymosi įpročius, prastėjančią mokinių emocinę ir fizinę būseną.
Kaip padėti savo vaikui įveikti šias problemas? Papildomi būreliai ar korepetitoriai dažniausiai jų neišsprendžia, o tik užpildo žinių spragas. Tokioje situacijoje padėti gali kognityvinių įgūdžių testas ir treniruotės.
Visa ko pradžia – 7 pagrindiniuose kognityviniuose įgūdžiuose
Kognityviniai įgūdžiai yra smegenų sritys, atsakingos už tai, kaip gerai mes galime suprasti, įsisavinti ir panaudoti informaciją. Mąstymo branduolį sudaro 7 pagrindiniai įgūdžiai – dėmesys, trumpalaikė ir ilgalaikė atmintis, informacijos apdorojimo greitis, girdimosios ir vaizdinės informacijos apdorojimas, logika ir samprotavimas.
Kai visi įgūdžiai veikia tinkamai, mums nekyla skaitymo problemų, mes lengvai planuojame savo dieną, o susidūrę su nauja informacija, ją greitai perprantame ir įsimename.
Prasidėjus karantinui, kai vaikai iš klasių persikėlė prie kompiuterių, tėvai pamatė, kaip iš tikrųjų jiems sunku.
„Nuotolinio mokymosi pasekmes mes jausime dar ilgai. Kasdien kalbuosi su skirtingo amžiaus vaikų tėvais ir girdžiu tą patį – vaikas manęs negirdi, vaikas neskaito, o tai, ką perskaitė, iš karto pamiršta, vaikas yra išsiblaškęs, namų darbai tapo tikru mūšio lauku... Kaip padėti vaikui šiuo sudėtingu laikotarpiu ir paruošti jį dar kitiems mokslo metams?
Nesvarbu, ar tai bus nuotolinis mokymasis, ar gyvas. Visos šios problemos dažniausiai kyla dėl nusilpusių tam tikrų kognityvinių įgūdžių ir juos lavinant galime padėti prisitaikyti prie naujų situacijų, greitai apdoroti įvairiai gaunamą informaciją ir sumažinti nežinomybės baimę, – komentuoja „Braingym“ Mokymų ir kokybės vadovė Justina Inkrataitė.
Kaip atpažinti, kur slypi problema?
Paprasta pasakyti, jog vaikas nesimoko, nes jis tingi, jam nuobodu ar neįdomu. Tačiau labai dažnai po šiuo elgesiu slypi vienas dalykas – sunku.
Mes visi pradedame vengti to, kas mums atrodo per sudėtinga ar reikalauja papildomų pastangų. Kodėl vaikai turėtų būti išimtis?
Žemiau rasite keletą požymių, kurie gali parodyti, kad jūsų vaiko vienas ar keli kognityviniai įgūdžiai nusilpo ir metas imtis veiksmų:
  • Kai nusilpsta dėmesys – viena svarbiausių protinių sričių, nuo kurios priklauso visas mokymosi procesas, užduotis gali būti neišgirsta, bus būtina kartoti sąlygą, moksleiviui prireikia daugiau laiko, vengiama sunkių užduočių. Prastas dėmesys gali trukdyti atsiskleisti kitoms, net ir labai stiprioms vaiko protinėms sritims.
  • Sunkumai išlaikyti dėmesį gali kilti dėl nusilpusio girdimosios informacijos apdorojimo įgūdžio, kuris atsakingas už klausymą, skaitymą bei rašymą. Nuotolinio mokymosi metu vaikai gauna vis daugiau girdimosios informacijos, kurią būtina suprasti patiems. Silpnas girdimosios informacijos apdorojimas dažnu atveju nulemia nesusikaupimą, trukdo gauti bei įsisavinti informaciją. Tėvai ir mokytojai tai pamato, kaip atsiradusias žinių spragas, kurios užsuka nesibaigiantį prastų mokymosi rezultatų ratą, o nesėkmės – apatiją ir nenorą mokytis.
  • Pastebėjote, kad jūsų vaikas tapo lėtesnis, namų darbus daro kelis kartus ilgiau negu jo bendraamžiai, o išgirdus klausimą ir net nepabandžius jo suprasti ar netgi išklausyti iki galo, pirmoji reakcija yra perklausti „Ką?“ arba atsakyti „Nesupratau...“? Už tokio elgesio gali slypėti nusilpęs informacijos apdorojimo greitis – vienas svarbiausių įgūdžių, užtikrinančių, kad kiti šeši veiktų atitinkamai gerai. Kai jis neveikia taip, kaip turėtų, informacija, saugoma operatyviojoje atmintyje, gali būti prarasta, nespėjus jos panaudoti, ir vaikas turės viską pradėti iš naujo (pvz. skaityti sudėtingesnį matematikos uždavinį ar pastraipą knygoje). Jeigu problema nėra sprendžiama ilgesnį laiko tarpą, atsiranda stresas ir panikavimas, pradedama nepasitikėti savo greičiu ir dėl to vengiama užduočių.
Problemos sprendimas – kognityvinių įgūdžių treniruotės
„Kai nusilpsta kognityviniai įgūdžiai, laikas, korepetitoriai ar tėvų pastangos negali padėti pasiekti norimų rezultatų. Jeigu jūsų vaikas vis dažniau skundžiasi nuovargiu, galvos skausmu, matote, kiek ir kokių problemų jam kyla mokantis, pradėkite nuo kognityvinių įgūdžių testo. Jis padės nustatyti tokio elgesio priežastis, o mes – patarti, kaip pakeisti situaciją. – pataria J.Inkrataitė.
Sužinoti daugiau apie kognityvinių įgūdžių treniruotes ir kaip jos gali padėti išspręsti nuotolinio mokymosi sukurtas problemas, galite apsilankę kognityvinių įgūdžių lavinimo centro „Braingym“ internetinėje svetainėje www.braingym.lt
Tekstas parengtaa bendradarbiaujant su UAB „Golita“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.