Edukologės naujoje knygoje pataria, kaip auginti kūrybingus ir savarankiškus vaikus

2021 m. kovo 29 d. 11:06
„Pirmieji penkeri gyvenimo metai yra vieni svarbiausių vaiko ankstyvajame ugdyme“, – sutartinai teigia visuminio šeimos ugdymosi akademijos „Family Lab Academy“ edukologės Jovita Starkutė ir Indrė Neimantė. Per ilgametę darbo praktiką sukauptą patirtį savo srities profesionalės nusprendė nuguldyti knygos „Kaip auginti savarankiškus, kūrybingus vaikus?“ puslapiuose.
Daugiau nuotraukų (3)
Leidinio bendraautorės įsitikinusios – mąstymą ir požiūrį keičianti knyga gali padėti atverti platesnius vaiko auklėjimo ir ugdymo(si) namuose horizontus.
– Koks yra visuminio šeimos ugdymosi akademijos „Family Lab Academy“ tikslas?
Jovita: „Family Lab Academy“ tikslas – suburti šeimas kūrybiškai ir inovatyviai leisti laiką drauge, palaikyti, motyvuoti bei įkvėpti tėvus augti ir tobulėti drauge su vaikais. Akademijoje vyksta kūrybiškos, inovatyvios veiklos visai šeimai, paremtos visuminiu požiūriu į ugdymą(si). Siekiama plėtoti integralųjį ugdymą, skatinti fizinę, emocinę, socialinę ir pažinimo raidą, pasitelkiant inovatyvius ugdymo metodus bei technikas, kuriuos norime perduoti ir tėvams.
Indrė: Siekiame suburti šeimas kokybiškai ir kūrybiškai leisti laiką kartu su savo mažaisiais. Taip pat įkvėpti tėvus veikloms su vaikais namuose, paskatinti domėtis raidos ypatumais ir sudaryti sąlygas mažiesiems augti kūrybiškai, stiprinti jų savarankiškumą kasdienėse veiklose.
– Kaip manote, kokia yra sėkmingos tėvystės paslaptis?
Indrė: Sėkmingos tėvystės paslaptis labai paprasta – vaikai geriausiai vystosi ir auga apsupti meilės, tad visų pirma mažylis turėtų jaustis mylimas, saugus ir priimamas su visais savo ypatumais. Dėmesį mažiesiems kasdien galime parodyti apkabinimais, pokalbiais akis į akį, kokybiškai leisdami laiką kartu.
Jovita: Šiuo metu keičiasi vaikų auginimo tendencijos, kinta ugdymo ir auklėjimo teorijos, tai įneša sumaišties ir nežinojimo, kas teisinga. Tačiau vieno teisingo atsakymo ar formulės ir nėra. Reikia pažinti savo vaiką, atsirinkti, kas individualiai tinka šeimai ir vaikui. Daug kas priklauso nuo asmeninių ir šeimos vertybių, pasirinktos artimos vaiko auginimo filosofijos ir mažylio individualių savybių.
Kas lieka nekintama – tai kokybiškas ir turiningas laikas, praleistas drauge su vaiku. Mano asmeninė formulė – tai nuolat sau užduodami savirefleksijos klausimai: kokia aš mama; kokia noriu būti mama, kai esu su vaiku; ką duodu vaikui ir ko mokau, kai esu drauge su juo; ar su manimi vaikui smagu ir įdomu. Atsakydama į šiuos klausimus, kiekviena šeima susikurs savą modelį ir formulę, kaip nori auginti vaiką.
– Kaip kilo idėja parašyti knygą „Kaip auginti savarankiškus, kūrybingus vaikus?“
Jovita: Mūsų akademijos komandas sudaro įvairių sričių specialistai, su kuriais drauge kuriame naujas patirtis bei žinias, užsiėmimų metu dalijamės jomis su tėvais ir vaikais, kitais ankstyvojo ugdymo specialistais. Bėgant metams augome, natūraliai atsirado noras sudėti savo žinias į vieną vietą ir skleisti jas ir už „Family Lab Academy“ ribų, po visą Lietuvą, kad drauge su mumis augtų ir kitos bendruomenės.
Indrė: Ilgametė darbo švietimo sektoriuje patirtis ir galvose nebetelpančios kūrybinės idėjos pastūmėjo susisteminti medžiagą ir parašyti knygą tėvams bei ugdymo specialistams.
– Vaiko savarankiškumas ir kūrybingumas. Ar šios dvi savybės vienodai svarbios?
Indrė: Augančiam vaikui savarankiškumas išties yra labai svarbus. Tai tiesiogiai susiję su jo kasdienių poreikių patenkinimu, savivertės kėlimu ir lengvesne adaptacija ugdymo įstaigoje. Apskritai savarankiški ir kūrybingi žmonės lengviau socializuojasi visuomenėje, jie nuolat pilni idėjų ir lengviau sprendžia kasdienes problemas, įveikia kilusius iššūkius. Šios savybės tiesiogiai padeda augti ir tobulėti, būti laimingais ir sėkmės lydimais žmonėmis.
Jovita: Kiekvienas mūsų norime, kad vaikai užaugę būtų laimingi, laisvi ir drąsūs, taptų savarankiškomis, stipriomis asmenybėmis. Tačiau dažnai kasdienėse situacijose jiems neleidžiame tokiems būti ir ribojame jų kūrybą bei saviraišką siekdami saugumo ar turėdami savų baimių.
Kad vaikas augtų kaip sąmoninga, stipri ir visapusiška asmenybė, reikia leisti jam pačiam tyrinėti aplinką, bandyti suprasti, kodėl ir kaip viskas vyksta. Tik leisdami laisvai tyrinėti, bandyti ir kurti galėsime ugdyti savarankišką, kūrybingą asmenybę.
– Ką jūsų knygoje gali rasti skaitytojai? Kuo ji išskirtinė?
Jovita: Ši knyga – tarsi vadovas tėvams ir dirbantiems su vaikais, norintiems kurti kokybišką laiką drauge. Suaugusiesiems, kurie nori būti įdomūs savo vaikams, kurti saugumu ir pasitikėjimu grįstus santykius, kurie nori pažinti, suprasti savo mažylius, gebėti juos įtraukti į turiningas, įdomias keliones bei istorijas, keliauti ir augti drauge su savo vaikais.
Indrė: Knyga unikali tuo, jog ji sudaryta iš dviejų dalių. Pirmoji dalis yra teorinė. Joje kalbama apie vaiko raidą, augimo ir ugdymo ypatumus, pozityviosios tėvystės principus, ji keičia ar papildo mąstymą, nuostatas. Antroji dalis praktinė. Joje aprašomos skirtingos veiklos, skirtos pažinimo, meninei, kalbos ir fizinei raidai skatinti. Tai didžiulis moksline medžiaga paremtas idėjų šaltinis tėvams ir specialistams, kuris padės lengviau ir paprasčiau organizuoti veiklas savarankiškai namuose ar ugdymo įstaigoje, išlaisvins mąstymą.
– Kodėl pirmieji penkeri gyvenimo metai laikomi svarbiausiu vaikų auginimo ir ugdymo laikotarpiu?
Jovita: Moksliniai tyrimai rodo, kad pirmuosius penkerius metus vaikai yra itin imlūs ir labai aktyviai, sparčiai ugdosi, formuojasi daugelis asmenybės, charakterio savybių. Vaiką tinkamai nukreipiant galima atverti platesnius auklėjimo ir ugdymo(si) horizontus. Šiame amžiaus tarpsnyje vaikui artimiausi žmonės namų aplinkoje suteikia pagrindą visapusiškai raidai.
Būtent šiuo laikotarpiu tėvai ugdosi įprotį turiningai, kokybiškai ir įdomiai leisti laiką kartu su vaikais lavinant būtinus bei reikalingus įgūdžius, kurie skatintų raidą, leistų saugiai tyrinėti, tapti savarankiškiems.
Indrė: Per pirmuosius gyvenimo metus vaikas išlavina labai daug skirtingų įgūdžių, jo smegenys dirba sparčiai, sugeria itin daug informacijos ir vaikas geba greitai tą sukauptą informaciją pritaikyti praktiškai. Taip pat mažieji turi mažiau kompleksų ar rėmų, stabdančių juos ir jų veiksmus. Tai laisvi žmonės, kuriems reikalinga kūrybinė laisvė kasdienybėje.
– Ko palinkėtumėte būsimiems tėvams, nerimaujantiems dėl naujo gyvenimo etapo pradžios ir tėvystės?
Jovita: Tėvystė yra tarsi nuostabi naujo gyvenimo su nauju šeimos nariu pradžia, ji atveria kito pasaulio duris. Pasaulio, kuris dar neatrastas ir nepažįstamas. Susidūrus su įvairiais iššūkiais reikės išmokti atsipalaiduoti, labai stipriai jausti ir girdėti save, savo kūdikio poreikius. Tai, ko gero, labiausiai pasiteisinęs būdas tapti geriausia mama ar tėčiu savo vaikui. Todėl mano patarimas būtų atverti savo širdį mažyliui, dalintis jausmais ir mintimis su šalia esančiais žmonėmis, drįsti prašyti pagalbos ir mėgautis visais tėvystės etapais, nes nė vienas iš jų nepasikartos.
Indrė: Linkiu džiaugsmingo laukimo ir naujos gyvybės pasitikimo. Ir atminkite, jog visais gyvenimo atvejais nerimą padeda nuslopinti žinojimas, tad kuo daugiau domėsitės, tuo mažiau nerimo liks jumyse. Sėkmės keliaujant savuoju tėvystės keliu!
vaikų ugdymas^Instanttėvystė
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.