Tuo tarpu specialistai tikina, kad kol vaiko smegenys nėra išlavintos priimti žinias, išgirsti ir apdoroti jas būtent toje srityje, kurioje slypi jo talentas, tol bet kokie užsiėmimai bus tik laiko bei pinigų švaistymas. Kaip tai išspręsti? Puikiausiais patarimais dalinasi 4 vaikų mama, įkūrusi intelekto lavinimo centrus Baltijos šalyse ir Lenkijoje.
Amerikietis mokslininkas sukūrė unikalią programą pagal lietuvės prašymą
Norint pasigaminti gardžią vakarienę, reikalingi produktai, namui suręsti – pamatas, mąstymui – smegenys. Kai šiuos pagrindinius ingredientus turime, sekančiame žingsnyje svarbu apgalvoti, kokius įrankius, namo karkasą ir smegenų treniruotę pasirinkti, o gal tai neturi reikšmės?
Intelekto lavinimo centrų „Brain Gym“ įkūrėja ir vadovė, 4 vaikų mama Ingrida Klassen teigia, kad kaip įmanoma dažniau ir anksčiau smegenis reikia pradėti treniruoti.
Kai raumuo yra „nejudinamas“, jis tampa suglebęs ir negali tinkamai funkcionuoti – lygiai toks pat rezultatas gresia su smegenimis.
Jei jos nestimuliuojamos, žmogaus kompiuteris (smegenys) rodo klaidą. Ją ištaisyti gali padėti naujovė Lietuvoje ir pasaulyje inovatyvi pažinimo įgūdžių lavinimo programa „AccelerateRx“, kuri padės paties mažiausiems šalies gyventojams.
„Be galo džiaugiamės, kad amerikietis mokslininkas, daktaras Kenas Gibsonas atsižvelgė į mūsų atkaklų prašymą atkreipti dėmesį į pačius mažiausius ir sukūrė naują,unikalią metodiką vaikams nuo 4 metų.
„AccelerateRx“ yra intensyvi, išsami, asmeniniams poreikiams pritaikyta smegenų treniravimo programa, ugdanti pagrindinius įgūdžius, kurie reikalingi mokymosi procesui“, – teigia I.Klassen.
Intelekto lavinimo centrų Lietuvoje ir Baltijos šalyse įkūrėja pastebėjo, kad dauguma vaikų eina į mokyklą nepasiruošę, o edukacinė sistema nepritaikyta lavinti vaikų įgūdžius ir koncentraciją.
„Ketverių-penkerių metų amžiaus vaikai turi būti stebimi po padidinamuoju stiklu ir į nerimą keliančius vaiko raidos signalus atitinkamai reaguoti.
Jei vaikui sunku susikaupti, turi problemų išlaikyti pusiausvyrą, sunkiai įsimena informaciją, mažai kalba arba žodynas vis dar siauras ir skurdus – tokiam vaikui reikalinga specifinė mokymosi programa. „AccelerateRx“ treniruotės padeda lavinti pagrindinius pažinimo įgūdžius.
Kasdien individualiai dirbant pagal šią programą galima ne tik ištaisyti vaiko vystymosi užsikirtimus, bet ir patobulinti bendrą smegenų veiklą ir procesus“, – sako I.Klassen.
Kitokios smegenų treniruotės vaikams nėra panašios į tai, ką vaikas mokosi ugdymo įstaigose. Programos treneriai neprašo įsisavinti konkrečios medžiagos, o skiria pratimus pagrindiniam vaiko kompiuteriui – smegenims. Todėl baigus kursą, vaikas išmoksta greičiau skaityti, rašyti, geriau įsimena informaciją.
Vaikai turi savitą bioritmą
Vis dėlto reikėtų vengti viską matuoti pagal vieną kurpalį, ypatingai tą daryti tėvams ir mokytojams apie vaikus. „Brain Gym“ įkūrėja atkreipia dėmesį, kad kiekvienas vaikas yra individualybė, todėl nereikia iš jo pernelyg daug reikalauti ir juo labiau aklai remtis raidos kalendoriais ar pediatrų išvadomis.
„Yra sudaryta daugybę lentelių, kada vaikas turi mokėti vieną ar kitą įgūdį, kada jis turi pradėti vaikščioti, kada jis neva geriau geba priimti informaciją ir pan. Be abejo, svarbu orientuotis į raidos etapus ir stebėti vaiko pasiekimus, kurie turi atsispindėti tam tikrais nustatytais laiko rėžiais, tačiau nereikia jo įstumti į griežtus rėmus.
Taip galima labai lengvai sutraumuoti vaiką: jis užsisklęs, jo talentai nebus visapusiškai išnaudoti, demonstruos prastesnius pasiekimus. Labai liūdna, kai tai įvyksta, nes yra vaikų, kurie ne pagal savo amžių yra apdovanoti puikiais gebėjimais ir talentais“, – teigia intelekto lavinimo centrų įkūrėja.
Vaikui turi būti sudarytos palankios sąlygos „atskleisti“ savo talentus. Norint sužinoti, kokie jie, reikia stebėti ne vaikų grupę, o individualų atvejį – atskirą vaiką.
„Kiekvienas vaikas turi savo bioritmą. Jei vaikas mokysis ryte, o jis geriau įsimena vakare – nebus jokios naudos, jei per prievartą „grūsime“ informaciją, kurios jis negali tuo metu įsiminti. „BrainRx“ treneriai visų pirma bando pažinti vaiką ir pastebėti individualias vaiko elgesio ypatybes, į kurias būtina atsižvelgti parenkant tiek optimaliausią mokymosi laiką, tiek intelekto lavinimo žaidimus, jų sudėtingumo lygį“, – sako ekspertė.
Svarbu laiku pastebėti talentą
Vaikai yra imlūs „nuskaityti“ ir įsiminti informaciją, todėl kognityvinių įgūdžių lavinimo negalima apleisti, ypatingai ankstyvame amžiuje.
Pasak I.Klassen, nuo to labai priklauso, kaip vaikui seksis mokykloje, po to universitete bei tolimesnėje ateityje klojant karjeros pagrindą.
Internete apstu informacijos, kaip ugdyti vaiką, kas padeda lavinti jo kūrybiškumą, treniruoti smegenis, tačiau tėvai dažnai negali visko aprėpti ir žinoti geriausius metodus. Jie tikisi, kad vaikas savaime pats visko išmoks arba paruošiamosiose klasėse jiems padės mokytojai.
„Geri rezultatai savaime neateina. Su vaikais reikia daug dirbti, pasikliauti tik patikimaismokslo šaltiniais, nuolat šviestis, kad jiems perduotum pačią geriausią patirtį. Čia reikalingas didelis tėvų ir mokytojų indėlis, tačiau kartais ir pedagogai daro klaidų ir neturi galimybių prieiti prie kiekvieno vaiko, skirti jam pakankamai dėmesio, suprasti jo potencialą ir išplėsti galimybių ribas.
Tuo tarpu „BrainRx“ programa orientuota būtent į išplėstinį vaiko ugdymą, intelekto lavinimą, o juk tai bene svarbiausia investicija, kokia tik gali būti“, – sako ekspertė.
Ji taip pat priduria, kad „aukso grynuolius“ ne visada lengva atrasti ar pastebėti, tačiau jų yra ir galėtų būti dar daugiau, reikia tik atidžiau ieškoti.
„Pasaulyje yra daug pavyzdžių, kaip vaikai savo protu nušluosto nosį suaugusiems. Jie geba suprasti sudėtingus procesus, tapyti meno šedevrus, kalbėti penkiomis kalbomis ir tokiais talentais stebintį pasaulį. Gal tai atrodo, kaip vienetiniai atvejai, tačiau tokių atvejų būtų daugiau, jei vaiko smegenys būtų kokybiškai treniruojamos ankstyvame amžiuje“, – sako „Brain Gym“ įkūrėja.
Į kokius nerimą keliančius vaiko raidos signalus reikėtų atkreipti ypatingą dėmesį?
Palyginti su bendraamžiais, jis turi didelių susikaupimo problemų, yra labai išsiblaškęs, pvz., negali susikaupti, kai kiti vaikai klausosi skaitomos pasakos;
Jis yra hiperaktyvus, nuolat bėga arba atvirkščiai – dauguma jų yra labai neaktyvūs ir atrodo nuliūdę;
Turi problemų dėl pusiausvyros, važiavimo dviračiu, kamuolio metimo ir gaudymo, plaukimo, kai reikia pasakyti, kad jis tiesiog „suklumpa per savo kojas“;
Sunkiai rengiasi savarankiškai, nors jaunesni broliai ir seserys pamažu įvaldo šį įgūdį. Palyginti su bendraamžiais, ji yra mažiau nepriklausoma ir reikalauja daugiau paramos;
Įgyti naujų įgūdžių jam sunku, kyla problemų įsimenant eilėraščius ar dainas, neprisimena, ką jis darė vakar ar anksčiau tą pačią dieną;
Jo žodynas yra labai skurdus pagal amžių, jis sunkiai gali sudaryti sakinius, jo teiginiai yra chaotiški ir juos sunku suprasti;
Vaikas turi problemų spręsdamas paprastus galvosūkius, atpažindamas formas, nepastebi detalių, jam sunku piešti, kirpti žirklėmis ir išmokti rašyti;
Nesupranta paprastų komandų, dažnai prašo pakartoti, susidaro įspūdis, kad neklauso to, ką sakai;
Jis neatsiduria naujose situacijose, negali žaisti su kitais vaikais, nesupranta žaidimo ar jo taisyklių;
Jis nekontroliuoja savo reakcijos ir dažnai į situaciją reaguoja neadekvačiai.
Tekstas parengtas bendradarbiaujant su „Brain Gym“.