Vilniaus tarptautinio prancūzų licėjaus specialistas Jérôme Decarnin dalijasi praktikoje išbandytais patarimais ir ragina dėmesį atkreipti į teigiamos disciplinos laikymąsi.
Teigiama disciplina – kertinis auklėjimo bruožas
Viena iš pagrindinių tėvams krintančių atsakomybių – mokyti savo vaiką atskirti, koks yra tinkamas bei priimtinas elgesys, o koks ne. Anot Vilniaus tarptautinio prancūzų licėjaus ugdymo specialisto Jérôme Decarnin, tai, kaip pavyks išauklėti vaiką yra svarbus ne tik tėvų, bet ir mokymo įstaigos indėlis.
„Tinkamas vaiko auklėjimas remiasi teigiama disciplina. Tai Prancūzijoje paplitęs auklėjimo modelis, kurio dėka vaikas yra supažindinamas su tinkamu elgesiu, tai leidžia atskirti, kas yra gerai, o kas ne. Disciplina vaikui padeda laikytis vyraujančių taisyklių ne tik mokykloje, bet ir už jos ribų, pavyzdžiui, namie, šeimoje“, – aiškina J. Decarnin.
Ugdymo specialistas taip pat atkreipia dėmesį, jog licėjuje prancūziškas auklėjimas pasižymi ir kitais svarbiais aspektais – mokytojai su vaikais bendrauja ramiu tonu, skatina pozityvų elgesį, pagirdami vaikus bei slopina nepriimtiną elgesį, nurodant ribas ir pasekmes.
„Teigiama disciplina gali susidėti iš daugelio įvairių priemonių, tokių kaip betarpiškas bendravimas, dalinimasis savo patirtimi, paaiškinimas, kodėl vienaip ar kitaip elgtis yra negerai ir kokias tai pasekmes gali turėti.
Pavyzdžiui, jei vaikas yra linkęs į smurtą, net ir patį nekalčiausią, tiesiog svarbu paaiškinti, jog kitam tuo metu skauda ir yra nemalonu, tačiau jokiu būdu negalima atsakyti tuo pačiu. Kuomet su mokiniu bendraujame kaip lygus su lygiu, vaikas nesijaučia silpnesnis ir tai jį motyvuoja gerbti išsakomą nuomonę bei paisyti taisyklių. Vaikui svarbiausia – patikimas, ilgalaikis, pasitikėjimu grįstas santykis su suaugusiu žmogumi“, – aiškina Jérôme Decarnin.
Esminis patarimas – nesivadovauti emocijomis
Anot ugdymo specialisto J. Decarnin, bausmės tik gąsdina, kelia pyktį ir neturi teigiamo ilgalaikio poveikio: jos gali išgąsdinti vaiką, sukelti pyktį ir sugriauti pasitikėjimą suaugusiais. Todėl labai svarbu teigiamos disciplinos laikytis nuosekliai ir visur, tiek mokykloje, tiek namuose.
„Bet koks garsesnis žodis ar juo labiau pliaukštelėjimas vaiką gali nuteikti prieš save patį. Silpnumo akimirkomis, kuomet pyktis imą viršų, geriausia vadovautis šaltu protu, išlikti ramiais ir kontroliuoti padėtį sumaniais veiksmais, pavyzdžiui, vaikus išprašant į savo kambarį“, – pataria Jérôme Decarnin.
Jérôme Decarnin akcentuoja ir tai, jog yra svarbu skirti laiko ir išmokti palaikyti savo vidinę ramybę net ir sunkiose situacijose, kuomet viskas atrodo sudėtinga. Nuo to priklauso visos šeimos gerovė ir tinkama vaiko raida. Kilus sunkumams pirmiausia reikia nusiraminti patiems ir tik tuomet raminti vaiką.
Vaiko elgesio korekcijos būdai
Vilniaus tarptautinio prancūzų licėjaus mokytojas teigia, jog dažnai tenka susidurti su savyje pasimetusiais tėvais, kurie nežino, kaip teisingai elgtis su nepageidaujamu vaiko elgesiu.
„Tenka matyti situacijų, kuomet tėvai jaučiasi bejėgiai, nes nežino pakankamai vaiko elgesio korekcijos būdų. Tokiomis situacijomis mokyklos ugdymo specialistai yra pasiruošę padėti, aptarti esamus nesklandumus ir atradus tinkamiausius problemos sprendimo būdus – suformuoti auklėjimo modelį“, – pabrėžia ugdymo specialistas.
J. Decarnin pažymi, kad vaikų auklėjimas ir jų ugdymas tam tikra prasme yra savęs paties ugdymas, keičiant savo įpročius, treniruojant vidinį „aš“. Norėdami kokybiškai auklėti kitą žmogų, visų pirma, patys tėvai turi norėti ugdyti savo kantrybę ir taip augti kartu su vaiku.