Žaidimai, beje, ne vien tik smagi pramoga. Pasak ugdymo ekspertų, jie prisideda prie darnios vaiko raidos, nes skatina veikimą kartu su kitais įvairiose situacijose, padeda geriau pažinti save ir aplinkinius. Taip pat leidžia vaikams bent iš dalies atstatyti tai, ką prarado saviizoliacijоs sąlygomis: sustiprinti pasitikėjimą savimi ir kitais, atsparumą ir empatiją, pozityvų požiūrį ir kritinį mąstymą, bendravimą ir komandiškumą.
Keletu smagių ir įtraukiančių idėjų vasariškiems žaidimams, kuriuos verta išbandyti šeimoje ar draugų būryje, dalinasi Lietuvos vaikų ir jaunimo centro pedagogė ir stovyklų vadovė, aktorė Beata Romanovskaja.
Net jei iš pirmo žvilgsnio šie žaidimai pasirodytų žinomi, paprasti ar jau girdėti – jie išties smagūs ir įtraukiantys į bendrą jaukų ar pašėlusį veiksmą net ir linkusius įsikibti į virtualias pramogas internete. Žaidžiant gyvai, pailsi ir akys, ir mintys. Vien tik žinojimas, be veiksmo – nedaug ką pakeičia, tarp „žinau“ ir „darau“ plyti didelis atstumas.
Skatinkite vaikus geriau pažinti supančio pasaulio įdomybes ir problemas
Vaikai iš prigimties yra žingeidūs, todėl sudominti juos į kitas šalis bent mintimis nukeliančiais žaidimais neturėtų būti sunku, – įsitikinusi su vaikais būreliuose ir stovyklose dirbanti pedagogė Beata Romanovskaja. Galima pradėti nuo paties paprasčiausio, tiek pasiruošimo, tiek įsitraukimo prasme.
Pasirinkite kelias šalis – tas, kurios jums įdomios, į kurias galbūt norėtumėte kada nors nukeliauti. Atsispausdinkite jų vėliavas bei įvairių paveikslėlių su tradiciniais jų patiekalais, papročiais, įžymiais žmonėmis ir vietovėmis, taip pat su tuo, kuo gyvena, ką yra sukūrę, įveikę, pasiekę, ko klausosi, už ką serga, ko bijosi ir kuo džiaugiasi šiose šalyse gyvenantys žmonės. Šias nuotraukas atverstas sudėliokite ant žemės.
Žaidimas prasideda tuomet, kai vedėjas užduoda pirmąjį klausimą, pavyzdžiui, „kurios šalies desertas yra kanelės?“ arba „be kokio karšto gėrimo neprasideda Anglijos gyventojų rytas?“ Dalyviai turi pasiimti tinkamą šalies vėliavą ir ją pridėti prie pasirinkto patiekalo paveikslėlio. Laimi tas žmogus ar komanda, kuri(s) daugiausiai kartų teisingai atlieka užduotį.
Beje, žaidimuose su vaikais kalbėtis galima ne tik apie „skanius“ dalykus, tačiau ir apie sunkiau suprantamus reiškinius, iššūkius bei jų sprengimo būdus. Karas ir taika; atsakingas, tvarus vartojimas ir tarša bei švaistymas; diskriminacija, išnaudojimas ir tolerancija, pagarba; kiti ekologiniai, ekonominiai, socialiniai iššūkiai galėtų tapti taip protmūšių, teminių teatro ar dailės improvizacijų ar „pabėgimo kambarių“ temomis.
Atradimai, pasitelkus kojas ir komandiškumą
Į atsakymų paieškas, užuominų rinkimą kartais verta įtraukti ne tik galvas, bet ir kojas. Judėjimas, ištvermės, lankstumo, miklumo, pastabumo išbandymai dar labiau padidina paties žaidimo proceso malonumą. O bendrų, komandinių sprendimų paieškos ir azartas dar labiau įtraukia. Visi šie dalykai ypatingai dera orientaciniuose – išslapstytų, pagrindinio prizo link vedančių nuorodų – žaidimuose, dalinasi vaikų edukacijų kūrėja ir vedėja Beata Romanovskaja.
Vietos, kuriose slapstysite nuorodas; taip pat užduotys, kurias kursite – labai priklauso nuo vietovės, kurioje žaisite ir nuo vaikų amžiaus. Pačiu paprasčiausiu šio orientacinio žaidimo pavyzdžiu galėtų būti „Suplėšytas įsakymas“.
Žaidžiamas jis taip: vedėjas popieriaus lape didelėmis raidėmis užrašo „įsakymą“ – tam tikrą užduotį. Tada lapas sukarpomas ir išslapstomas netoliese, maždaug dešimties kvadratinių metrų plote. Žaidėjai turėtų surasti ir surinkti visas dalis, susidėlioti jas ir atlikti juose užrašytą „įsakymą“. Laimi komanda, greičiausiai ir sumaniausiai tai atlikusi.
Beje, šios užduotys gali būti įvairios – judrios ir kūrybiškos – derančios prie vaikų amžiaus ir pomėgių. Pavyzdžiui, vienu metu, nesikalbant atbėgti į paskirtą vietą ir be žodžių išsirikiuoti pagal ūgį ar artėjančio gimtadienio datą. Arba kita užduotis – improvizuotai, skirtingomis nuotaikomis (susirūpinusiai, džiugiai, smalsiai, išsigandusiai..) padainuoti ar suvaidinti vasariškiausią žinomą dainą.
Pastabumą ir nestandartinį mąstymą skatinantys žaidimai
„Žaidimai – puiki priemonė ugdyti vaikų gebėjimus įsiklausyti, taip pat ieškoti nestandartinių sprendimo būdų, leidžiančių kiek įmanoma tiksliau perduoti norimą žinutę, – įsitikinusi Beata. Vienas tokių žaidimas „Suprask mane“.
Žaidimo dalyviai susiskirsto komandomis; kiekvienoje – savanoris gauna kortelę, kurios niekam negali rodyti, su neįprastoje pozicijoje esančio žmogaus figūra. Nusisukęs ir be gestų, savanoris turi paaiškinti savo komandos draugams kortelės personažo pozą. Komandai turi būti taip „viskas aišku“, kad jie ir patys galėtų taip atsistoti, atsisėsti kaip žmogus kortelėje.
Savarankiški tyrinėjimai, kūrybiškai pateikiant rezultatus
„Savarankiški tyrinėjimai ypač mėgstami vaikų stovyklose, kai pateikiama keletas užduotėlių – tiek, kiek leidžia laikas bei fantazija – bei prašoma smagiai ir kūrybiškai pristatyti surinktus rezultatus. Tačiau jie tikrai bus įdomūs ir šeimai“, – pasakoja LVJC stovykloje „Žaidimų dienos“ vadove dirbanti Beata Romanovskaja.
Savarankiškų tyrinėjimų užduotėlės gali būti panašios į šias:
- nusifotografuoti po didžiausiu apylinkės uosiu;
- surinkti visų parke augančių medžių rūšių lapų kolekciją;
- sukurti ketureilį su trimis aplinkoje matomais daiktais, paminint ryškiausią apėmusią emociją.
Užduotėlės – tik viena dalis. Antroji – kūrybiškas rezultatų pateikimas, kuriems paruošti pasitekti galima telefonuose integruotus fotoaparatus ar filmavimo kameras, vaizdų redagavimo ar dizaino programas; garso įrašymo ar muzikos kūrimo priedus. Svarbu, kad atradimų bei kūrybos veikla skatintų vaikų žingeidumą, bendrystės, tyrinėjimo ir kūrybos džiaugsmą.
Lietuvos vaikų ir jaunimo centras primena, jog kartu žaisdami, vaikai mokosi veikti drauge: tartis, planuoti, stengtis, siekti, laimėti ir susitaikyti su kitokiu rezultatu, negu tikėjosi.
Žaidimai – puiki prevencinė, atotrūkį ir atsiskirti mažinanti priemonė tarp tėvų ir į paauglystę žengiančių vaikų. Tai pat tai veiksmingas būdas kalbėtis su vaikais jautriomis ir sunkiomis temomis. Išnaudokime tai.