Socialinių tinklų „realybės“ įkaitėmis tampančios mamos: ieško paramos, bet paskęsta „tobulybės“ liūne

2023 m. gruodžio 5 d. 10:53
Motinystė, kaip svarbus, sudėtingas ir transformuojantis išgyvenimas viešojoje erdvėje, socialiniuose tinkluose ar net knygose bei filmuose, dažnai pateikiama gana vienpusiškai – kaip džiaugsmo kupinas svajonės išsipildymas. Tačiau vis garsiau kalbama ir apie tai, kad tapusios mamomis moterys išgyvena kur kas daugiau ir įvairesnių jausmų, kartais ir visai nepažintų emocijų, o augindamos vaikus neretai susiduria su iššūkiais.
Daugiau nuotraukų (2)
Psichologai pastebi, kad pasimetusios ar su sunkumais susidūrusios mamos pagalbos ir bendrystės pirmiausia ieško internete bei socialiniuose tinkluose ir tai, anot jų, natūralus noras rasti atsakymus ir išgyventi bendrumo jausmą, tačiau pernelyg didelis susikoncentravimas į ten matomus vaizdus bei istorijas gali iškreipti savivoką, savęs vertinimą ar net realybės jausmą.
Vienas iš patarimų, ką daryti, kad taip nenutiktų, pirmiausia klausti savęs, ko man reikia iš soc. tinklų ir ką jie duoda man. Tuomet nepamesti kritinio žvilgsnio, atsirinkti bei suprasti, ką ir kodėl sekate socialiniuose tinkluose bei rinktis knygas ir šaltinius, kurie motinystę nušviečia iš skirtingų perspektyvų.
Mamos – jautrioji soc. tinklų vartotojų grupė
Reprodukcinės sveikatos psichologė Romena Kačinienė sako nesistebinti, kad vaikų susilaukusios mamos tiesiog prasmenga internete, tačiau joms būna sunku didžiulį informacijos srautą vertinti objektyviai.
„Faktas, kad žinių, informacijos, galų gale, gyvenimiškų patarimų ar su panašiom situacijom susidūrusių mamų palaikymo jos ieško ten, kur šiais laikais informacijos ieškome ir kiekvienas iš mūsų – internete. Tik reikalas tas, kad ten jau kiekvienam vaiko pirstelėjimui atsiranda dešimtys ekspertų ir visi jie, žinoma, aukščiausios „kvalifikacijos“. Jaunos mamos vis naršo ir naršo, ir naršo, laksto nuo vieno eksperto prie kito, ieškodamos paties teisingiausio motinystės problemos sprendimo. Ir nuo to dažnai pasijunta ne geriau, bet blogiau, nes aptinka „ekspertes“, kurios esą jau viską žino ir susitvarko „geriau“. Bet visų pirma norisi pasakyti – mamos, viskas su jumis yra gerai, labiau tikėkite ir pasitikėkite savimi. Žinios svarbu, bet motinystė pirmiausia yra įgūdžiai, o jiems susiformuoti reikia laiko ir praktikos.“
Specialistė juokauja, kad Lietuvoje šiais laikais internete daugiausiai krepšinio ir motinystės „ekspertų“, ir jie visi žino, kaip šiuos du dalykus daryti geriausiai.
R. Kačinienė sako, kad yra kelios priežastys, kodėl konkrečiai mamos įklimpsta į socialinių tinklų „realybę“ ir smegenys negali tam atsispirti: „Mamos yra ta jautrioji grupė, kuri tam tikrą laiką gyvena vaikais, vaikams, dėl vaikų ir kurį laiką praranda savo asmeninį gyvenimą. Negalėdamos gyventi „čia ir dabar“, alkį pasotina gyvendamos kitų žmonių gyvenimuose ir svajodamos. Kai esi labai „alkana“, į situaciją sunku žvelgti kritiškai ir objektyviai. Žiūrėdami į tobulus paveikslėlius socialinėje erdvėje, žmonės pagal save interpretuoja tai, ką mato, ir tiems vaizdams priskiria savo mintis, norus, galiausiai mato tai, ką nori matyti“.
Psichologės teigimu, šalia „tobulo“ gyvenimo transliacijų yra ir kitas kraštutinumas – nesibaigiantys skundai ir problemų eskalavimas. R. Kačinienės teigimu, tokį turinį kuriančios mamos socialiniuose tinkluose ieško bendrystės: trokšta žinoti, kad su savo rūpesčiais nėra vienos, bet kartu tarsi kelia savo vertę kitų žmonių sąskaita.
Knyga apie realybės ir soc. tinklų disonansą
Pasakodama apie socialinių tinklų diktuojamos realybės suvokimą ir gyvenimą joje būnant mama, psichologė pamini ir debiutinės Ievos Juodelės knygos „Monsteros“ pavyzdį. Joje trys knygos herojės ikoniškai atskleidžia tikro ir instagraminio gyvenimo kraštutinumus.
„Motinystė iš tiesų yra intensyvi: per trumpą laiką reikia išmokti daug „gyvybiškai svarbių“ dalykų. Mamos gyvenime daug saugumo suteikiančios rutinos, bet kartu ir ekstremalaus nuobodulio, kuris gali apversti gyvenimus aukštyn kojomis. Moterys pasiilgsta savęs ir autentiškų nuotykių, kurie suteikia „vėl gyvenu“ jausmą“, – pabrėžia R. Kačinienė.
Kaip sako pati „Monsterų“ autorė I. Juodelė, knyga gimė iš noro ir vidinio poreikio sukurti romaną apie motinystę, kuris būtų nesaldus, sarkastiškas ir kurį skaitant būtų galima romano-detektyvo herojuose atpažinti nepažintą savo pusę bei gerai pasijuokti.
„Vis sulaukiu klausimo, kiek knygoje autobiografiškumo, ar visos trys tokios skirtingos herojės turi kažką bendro su manim. Turiu pripažinti, kad kiekvienoje veikėjoje esama realių moterų atspindžių, o jų prototipus turėjau galimybę stebėti tuose pačiuose socialiniuose tinkluose. Be to, romano veikėjų portretai ir knygos problematika iš dalies įkvėpti „Motherhood Is Sexy“ bendruomenės moterų istorijų ar bent jų fragmentų. Romane tikrai norėjau atspindėti disonansą tarp realybės ir instagramo, parodyti tą motinišką rutiną, kuri gali pavirsti į naujos savęs paieškas. Tarsi siekiau atskleisti, kad nuobodybė gali virsti neįtikėtina drama ir kaip nepaprastai skirtingos moterys susivienija po esminės, gyvenimą keičiančios patirties – motinystės“, – pasakoja I. Juodelė.
Pasak psichologės, ši knyga yra pavyzdys, kaip kiekviena moteris, būdama mama, gali iš šalies pamatyti gyvenimo etapų absurdiškumą ir gauti nemenką sukrėtimą, padedantį susivokti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.