Košmaras Anglijos ligoninėse: greitosios nespėja pas mirštančius pacientus

2025 m. sausio 13 d. 21:07
Lrytas.lt
Anglijoje greitosios medicinos pagalbos ekipažai stringa skubios pagalbos skyriuose ir nespėja sureaguoti į naujus iškvietimus. Kiekvieną mėnesį pavojus kyla maždaug 100 tūkst. pacientų, rašo „The Guardian“.
Daugiau nuotraukų (4)
Praėjusį savaitgalį sustiprėjo Anglijos Nacionalinę sveikatos sistemą (National health service, NHS) apėmusi krizė – todėl stringa skubių pacientų priėmimas į ligonines. Greitosios medikai priversti laukti ir dėl to per dieną nespėja sureaguoti į 3,5 tūkst. skubios pagalbos skambučių.
Iš viso per praėjusius metus dėl greitosios pagalbos perdavimo vėlavimo buvo prarasta apie 1,3 mln. darbo ciklų, nustatė „The Guardian“ ir Greitosios pagalbos tarnybų vadovų asociacija (AACE), išanalizavusi NHS duomenis.
Gydytojai teigė, kad šie skaičiai yra „pribloškiantys“, ir paragino ministrus nedelsiant imtis veiksmų, kad būtų išspręsta stringančio pacientų perdavimo problema. Susirūpinimą taip pat išreiškė pacientų organizacijos.
Nustatyta, kad potencialią žalą šalyje kasdien patiria daugiau 1 tūkst. pacientų.
Pernai per pirmuosius 10 mėnesių greitosios pagalbos automobiliai iš viso praleido 1 641 522 valandas laukdami prie skubios pagalbos skyrių, kad perduotų pacientus ligoninėms.
Naktį praleidžia ant grindų
AACE vykdomoji direktorė Anna Parry teigė, kad šie duomenys rodo, kaip svarbu sumažinti gaišatį priimant pacientus į ligonines.
Ji pridūrė, kad prarastas laikas turi didžiulį poveikį greitosios pagalbos tarnybų turimiems ištekliams, o didžiausią žalą patiria skubios pagalbos numeriu 999 paskambinę pacientai, jų gyvybei gresia pavojus, „jiems mūsų reikia labiausiai“.
Miokardo infarktus ir insultus patyrusiems pacientams tenka per ilgai laukti skubios pagalbos, o vyresnio amžiaus žmonės, parkritę namuose, kai kuriais atvejais ant grindų praleidžia visą naktį.
Krizė kyla dėl sparčiai didėjančios skubios pagalbos paklausos, darbuotojų trūkumo ir socialinės priežiūros lovų stygiaus. Perpildytos ligoninės negali išrašyti pacientų, kurių jau nebūtina gydyti stacionare, todėl nespėja priimti greitosios pagalbos automobiliuose laukiančių pacientų.
„Greitosios pagalbos darbuotojai rūpinasi į ligoninę atgabentais pacientais ir negali vykti į kitą iškvietimą“, – sakė Britų širdies fondo klinikinė direktorė Dr. Sonya Babu-Narayan.
„Beviltiška padėtis išryškėja dar akivaizdžiau, nes NHS šią žiemą susiduria su didžiuliais iššūkiais“, – pridūrė ji.
Kai žmogų ištinka miokardo infarktas ar insultas, brangi kiekvienta minutė. „Nė vienas pacientas ir jo šeima neturėtų patirti dramatiško vėlavimo, todėl tragedija, kad tai vyksta tokiu dideliu mastu“, – sakė S.Babu-Narayan.
Laukė 8 valandas
Nacionalinėse gairėse teigiama, kad greitosios pagalbos automobiliu į skubios pagalbos skyrių atvežti pacientai į ligoninės personalo rankas turi patekti per 15 minučių. Tačiau šio tikslo dažnai nepavyksta pasiekti.
Praėjusią savaitę 42,2 proc. pacientų, atvykusių į Anglijos ligonines, mažiausiai 30 minučių laukė, kol bus perduoti gydymo įstaigos medikams. Taip blogai šią žiemą dar nebuvo.
Neseniai pasitaikė atvejis, kai greitosios ekipažui teko laukti 8 valandas prie ligoninės, kad perduotų pacientą ir galėtų išvykti į kitą skubų iškvietimą, pasakojo paramedikas.
Jungtinės Karalystės didžiausios sveikatos apsaugos darbuotojų profsąjungos „Unison“ sveikatos apsaugos skyriaus vadovė Helga Pile, teigė, kad ministrai daugelį metų neskyrė NHS pakankamų investicijų, dabar sektoriaus darbuotojai yra išsekę ir nusivylę, kad negali padaryti daugiau.
Karališkojo skubiosios medicinos koledžo prezidentas dr. Adrianas Boilas teigė, kad jį pribloškė paviešinti duomenys apie į skubios pagalbos iškvietimus nespėjusių sureaguoti greitosios medicinos pagalbos ekipažų skaičių.
„Mano darbuotojus demoralizuoja tai, kad, palyginti su praėjusiais metais, mes, atrodo, grįžome atgal“, – pridūrė A.Boilas.
Po to, kai 63 metų Viltšyro gyventoja Džeinė Bolton pernai buvo paguldyta į ligoninę dėl volvuluso – sunkios būklės, kai žarnynas persisuka ir nutrūksta gyvybiškai svarbaus organo aprūpinimas krauju, jai buvo liepta nedelsiant skambinti numeriu 999, jei vėl pajustų simptomus.
Rugsėjį moteris vėl pajuto stiprų skausmą ir paskambino skubios pagalbos numeriu, bet jai buvo pasakyta, kad nėra laisvų greitosios pagalbos automobilių. Laimei, moterį pavežė kaimynė, o ligoninėje ji praleido beveik savaitę.
„Reikia, kad valdžios viršūnėlės atvyktų į pirmąsias linijas ir pamatytų, kas iš tikrųjų vyksta“, – sakė Džeinė.
Reikalauja sprendimų nedelsiant
„Healthwatch England“ pacientų grupės vykdomoji direktorė Louise Ansari pastebėjo, kad greitosios atvežtų pacientų perdavimo ligoninei vėlavimas tampa norma.
Net insultą patyrę pacientai paliekami beviltiškai laukti greitosios pagalbos, o ekipažai stovi prie ligoninių, pastebėjo Insultų asociacijos vadovė Juliet Bouverie.
NHS England teigė, kad iki žiemos pradžios greitosios atvežtų pacientų perdavimas ligoninėms buvo pagerėjęs, tačiau pripažino, kad kai kuriose šalies dalyse dar „akivaizdžiai reikia daug nuveikti“, siekiant sumažinti „nepriimtinai ilgą pacientų laukimą“.
Sveikatos ir socialinės rūpybos departamentas skelbė, kad parengti planai atstatyti NHS veiklą leis greitosios pagalbos automobiliams vėl atvykti laiku, tačiau nenurodė jokių naujų skubios pagalbos priemonių.
Anksčiau skelbta socialinės rūpybos reforma numatė įdarbinti 1 000 papildomų šeimos gydytojų, o tai turėtų sumažinti greitosios medicinos pagalbos ekipažams tenkantį krūvį.
Tačiau Pacientų asociacijos vyriausioji vykdančioji direktorė Rachel Power teigė, kad būtina sprendimus priimti nedelsiant. Pasak jos, esama situacija kelia pavojų pacientų gyvybėms.
„Teikiant skubią medicinos pagalbą svarbi kiekviena minutė, ir kuo ilgiau pacientai lieka be paslaugos, tuo didesnė žalos rizika. Vyriausybė nebegali ilgiau ignoruoti šios problemos“, – sakė R.Power.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2025 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.