Daugiau apie pacientų duomenų saugą Kauno klinikose kalbamės su T. Kuzmarsku.
– Kokia paciento informacija laikoma konfidencialia?
– Konfidencialia laikoma visa paciento informacija: nuo diagnozės, tyrimų rezultatų, paskirtų vaistų iki fakto, kad asmuo apskritai buvo ar yra gydomas gydymo įstaigoje, jei jis nenori šios informacijos viešinti. Tai apima ir visą fizinę informaciją, su kuria susiduria personalas – viską, ką jie mato, išgirsta ar sužino apie pacientą. Visa ši informacija yra saugoma pagal griežtus reikalavimus, o personalui taikomi aukšti konfidencialumo standartai.
– Kaip Kauno klinikose yra rūpinamasi pacientų duomenų sauga?
– Kauno klinikose asmens duomenų tvarkymas vyksta naudojant informacines sistemas, kurios atitinka visus saugumo standartus, yra aprobuotos ir registruotos. Yra įdiegtos prevencinės priemonės, padedančios užtikrinti, kad niekas neteisėtai neprisijungtų prie pacientų duomenų, naudojame įvairias technines priemones, skirtas stebėti ir valdyti prieigą prie duomenų. Taip pat kiekvienas medicinos darbuotojas yra pasirašęs konfidencialumo pasižadėjimą.
Kauno klinikose naudojame išmaniąsias technologijas pacientų duomenų valdymui, pavyzdžiui, pacientai gali pasirašyti dokumentus planšetėje, nebereikia spausdinti pluošto dokumentų, sutikimų formų. Taip pat informacinėje sistemoje yra įdiegtas analizės modulis, leidžiantis stebėti, kokius paciento sveikatos duomenis darbuotojai peržiūri, kada ir kokius veiksmus atlieka. Ši sistema leidžia lengvai atsekti bet kokius neteisėtus veiksmus.
– Kokie yra duomenų apsaugos pažeidimo pavyzdžiai?
– Darbuotojas be paciento sutikimo ar teisinio pagrindo atskleidžia asmens sveikatos informaciją, pavyzdžiui, viešai aptaria paciento ligą arba perduoda informaciją neautorizuotam asmeniui, žiniasklaidai. Taip pat duomenų apsaugos pažeidimu galime laikyti, kai darbuotojas be teisėtos priežasties prisijungia prie paciento duomenų sistemos ir peržiūri informaciją, kurios neturi teisės matyti.
Dar vienas pavyzdys – kai dėl neatsargumo paciento duomenys siunčiami ne tam adresatui arba pasirenkamas ne tas pacientas informacinėje sistemoje.
Dažnai nesusimąstome, kad duomenų apsaugos pažeidimu gali būti laikomas net paprastas atvejis, kai ligoninėje dirbantis asmuo artimiesiems pasakoja apie savo dieną ir įvardija konkrečius pacientus. Tai jau yra asmens duomenų pažeidimas. Nesvarbu, kaip labai pasitikime savo artimaisiais, derėtų laikytis etikos ir tokios informacijos neatskleisti.
– Ar pacientams rūpi jų duomenų sauga?
– Pacientų susidomėjimas savo duomenų saugumu kasmet auga. Vis daugiau žmonių skaito savo medicininius dokumentus, kreipiasi dėl juose pateiktų duomenų korekcijų. Kartais susiduriame su atvejais, kai žmonės kreipiasi, prašydami pašalinti tam tikrus duomenis, nors jų būklė ligoninėje buvo tinkamai užfiksuota. Žinoma, pasitaiko ir personalo klaidų, kurias būtinai ištaisome – kartais dėl diagnozės ar kitų aplinkybių, tačiau tenka susidurti ir su pacientų bandymų piktnaudžiauti, siekiant panaikinti jiems nepalankias diagnozes.
– Kaip užtikrinama Kauno klinikų darbuotojų duomenų apsauga?
– Darbuotojų duomenų apsauga taip pat yra labai svarbi. Mes negalime teikti informacijos apie darbuotojus tiems, kurie neturi teisės jos gauti. Tai apima darbo vietą, atlyginimą, kontaktinius duomenis, asmeninę informaciją ir pan. Šios taisyklės galioja visiems be išimčių ir yra pagrįstos Bendruoju asmens duomenų apsaugos reglamentu.
Rugsėjis Kauno klinikose – Pacientų saugos mėnesis. „Nematoma pacientų sauga“ – pacientų saugos mėnesio metu leidžiamų straipsnių ciklas, skirtas pabrėžti visų Ligoninėje esančių grandžių svarbą siekiant užtikrinti pacientų saugą Kauno klinikose.