Per dieną sulaukia apie 15 skambučių
Kol pagalbos norintiems mesti rūkyti linija dar neveikė, buvo planuojama per dieną sulaukti ne mažiau kaip 6 skambučių. Vėliau, projekto eigoje planuota, kad skambučių daugės ir viltasi, kad 2029 metais per dieną į liniją paskambins jau apie 16 asmenų.
Panašu, kad lūkesčius linija išpildo su kaupu, mat jau per pirmuosius keturis šių metų mėnesius pasiektas 2029-ųjų rezultatas – į liniją jau yra paskambinę 577 asmenys, norintys gauti metimo rūkyti linijos paslaugas, o per dieną sulaukiama 14–16 skambučių.
Tiesa, linijos konsultantai nerenka informacijos apie skambinančius asmenis, tad nėra aišku, kas yra dažniausi šios linijos naudotojai – vyrai ar moterys, neaišku, ir kokio amžiaus žmonės pasiryžta linijos pagalba mesti rūkyti.
Dirba 5 konsultantai
Kaip informuoja Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (Departamentas), šiuo metu linijoje dirba penki konsultantai. Konsultantai yra asmenys, turintys aukštąjį universitetinį išsilavinimą socialinių arba biomedicinos moksluose, be to, jiems keliamas reikalavimas turėti ne žemesnį nei magistro laipsnį.
Prieš pradedant teikti konsultacijas telefonu, konsultantai buvo apmokyti pagal specialią kursų programą. Tiesa, konsultantų bus ir daugiau – planuojama, kad ilgainiui jų turėtų būti 8, kurie dirbs ne mažiau kaip 46 val. per savaitę, iš kurių ne mažiau kaip 6 val. per savaitgalį.
Kiek konsultantai gauna už šį darbą, Departamentas neatskleidžia, mat ši įstaiga perka konsultantų paslaugą iš kitos įmonės.
„Vienu metu į skambučius atsiliepia 2 konsultantai. Jei konsultantas negali atsiliepti į skambutį, nes tuo metu teikia konsultaciją, kalba telefonu su kitu interesantu, skambinantis asmuo gali užsisakyti perskambinimo paslaugą. Kai konsultantas atsilaisvina, perskambina, praleistas skambutis yra užfiksuojamas“, – sako Departamento atstovė Aušra Želvienė.
Vienam žmogui – 5 skambučiai
Taigi, jei jau apsisprendėte mesti rūkyti ir nutarėte paskambinti numeriu 1819, pirmoji jūsų konsultacija su specialistu truks 45 minutes.
Jos metu konsultantas turi išsiaiškinti visą reikalingą informaciją apie rūkymo stažą ir kitus svarbius klausimus.
„Konsultantas dirba pagal parengtą metodiką ir numatytus algoritmus. Per pirmąją konsultaciją, jeigu asmuo jau yra tvirtai pasiryžęs mesti rūkyti, numatoma metimo rūkyti data.
Konsultantai skambina asmeniui tos dienos išvakarėse ir teiraujasi, ar jo planai nepasikeitė. Konsultantas pasidalina vertingais patarimais ir palaiko emociškai.
Taip pat įspėja, jog mesti rūkyti yra labai sunku, todėl pasikalba apie numanomas grėsmes“, – kaip gi vyksta ta pagalba metant rūkyti, pasakoja Departamento atstovė.
Ji sako, kad atlikti tyrimai rodo, jog tokios telefoninės pagalbos linijos labai padidina žmogaus galimybę mesti rūkyti.
Panašus projektas jau buvo vykdomas Kauno klinikose
Telefoninė pagalbos norintiesiems mesti rūkyti linija nėra pirmoji Lietuvoje. Dar 2019 metais kurį laiką Kauno klinikose buvo vykdomas kone identiškas projektas, tačiau jis buvo trumpalaikis ir jo tęsti tuomet nebuvo svarstoma. Tiesa, ši linija buvo mažiau populiari nei dabartinė.
„Tuo metu Lietuvoje buvo teikiama telefoninė profesionali pagalba metantiems rūkyti. Telefoninio skambučio metu asmenys gaudavo anonimines individualias konsultacijas, kurios specialistams leisdavo suprasti, kodėl žmonės pasirenka rūkyti ir išsiaiškinus priežastis pritaikyti individualius būdus, kurie gali būti veiksmingi siekiant padėti asmeniui atsisakyti tabako gaminių.
Per septynių mėnesių laikotarpį buvo suteiktos 327 profesionalios specialistų konsultacijos telefonu“, – teigė Kauno klinikų viešųjų ryšių skyrius.
Tuometis projektas buvo finansuojamas pagal Sveikatos apsaugos ministerijos Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšas.
Naujoji linija kainuos 1,4 mln. eurų
Dabar vykdomas projektas finansuojamas valstybės lėšomis ir jam yra atseikėta 1,4 mln. eurų. Šie pinigai investuoti į pačios telefono linijos sukūrimą, jos veikimo užtikrinimą ir tobulinimą, viešinimo kampaniją, interneto svetainės www.nerukysiu.lt atnaujinimą bei techninį palaikymą, linijos paslaugų veiksmingumo vertinimą ir ekspertinės ir metodinės pagalbos teikimą.
Iš esmės visi darbai vienaip ar kitaip yra skirti vienam tikslui – pasiekti rūkantįjį, kuris, norėdamas mesti rūkyti, paskambintų pagalbos telefonu. Įvertinus, kad siekiama per 5 metus padėti mesti rūkyti 22,8 tūkst. gyventojų, vienas skambutis kainuoja apie 60 eurų. Į šią kainą, be abejonės, įeina ne tik konsultantų atlyginimas, bet ir jų paruošimas bei visi kiti anksčiau išvardinti dalykai.
Ar tai daug ar mažai, spręskite patys, o palyginti galite su profesionalaus psichoterapeuto paslaugomis – maždaug tiek kainuoja valanda profesionalaus gydytojo psichoterapeuto konsultacijos. Ir žinoma, ne telefonu, o jo kabinete.