– Kaip Lietuvoje užtikrinama paciento sauga?
– Pacientas pirmiausia yra žmogus, todėl atėjęs į gydytojo kabinetą jis turi būti saugomas. Yra pacientų žalos atlyginimo įstatymas. Tai yra svarbus dokumentas, kuriame numatytos paciento teisės, pareigos ir daug įvairių kitų dalykų aprašyta.
– Kokios yra paciento teisės?
– Pacientas turi būti saugus ir gauti kokybiškas paslaugas. Eidamas pas gydytoją pacientas turi žinoti, kad jam nebus padaryta jokia žala. Pacientui numatytos berods dešimt teisių, kuriomis jis gali naudotis. Pagrindinės teisės turbūt yra tokios: pacientas turi teisę gauti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas; turi teisę pasirinkti gydytoją ir gydymo įstaigą; turi teisę gauti visą informaciją tiek iš gydytojo, tiek iš gydymo įstaigos; turi teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą; dar paminėčiau teisę į žalos atlyginimą.
– Kaip galima sužinoti apie savo teises?
– Tam pirmiausia yra įstatymas, kuriame jos surašytos. Tačiau pacientas tubūt neatsivers įstatymų registro ir neskaitys kiekvienos savo teisės. Atvykus į gydymo įstaigą, viena iš paciento pareigų yra susipažinti su visa vidaus medicinine dokumentacija – vidaus tvarka, taisyklėmis ir panašiai. Tai reiškia, kad gydytojas visų teisių ir pareigų pacientui detaliai neįvardins, bet papasakos, kokia yra tvarka gaunant sveikatos priežiūros paslaugas konkrečioje gydymo įstaigoje. Taip apsaugomas ne tik pacientas, bet ir gydytojas, nes tuomet visi žino, kas už ką atsakingas ir kaip turi elgtis gydymo proceso metu.
– Kodėl reikia pasirašyti įvairius dokumentus prieš gydymo procesą?
– Tai dažniausiai yra susipažinimas su bendrosiomis gydymo įstaigos taisyklėmis ir, kas yra labai svarbu ypač odontologinėms įstaigoms, informuoto paciento sutikimas. Įprastai prieš daugelį odontologinių procedūrų šis sutikimas yra privalomas, nes pacientas turi žinoti apie galimas komplikacijas, galimas neigiamas pasekmes, apie tai, kas apskritai vyks procedūros metu. Tad susipažinimas su bedrosiomis vidaus tvarkos taisyklėmis pasirašomas pirmojo vizito metu, o informuoto paciento sutikimas – praktiškai prieš kiekvieną procedūrą.
– Kartu tai būna ir anketos apie paciento ligas ir alergijas?
– Tai yra vadinamoji paciento anketa. Ją priskirčiau prie vidaus tvarkos dokumentų. Tam, kad gydytojas žinotų ne tik apie paciento alergijas, bet ir lėtines ligas kurios gali turėti sąsajų su galimomis komplikacijomis ar reakcijomis su atitinkamais medikamentais, ir galėtų parinkti pacientui tinkamą gydymo metodą.
– Ar pacientas turi ir pareigų?
– Natūralu, kad pusiausvyra turi būti visur, todėl pacientas negali turėti vien tik teisių, turi turėti ir pareigų. Pareigos yra apibrėžtos tame pačiame įstatyme, kuriame aprašytos ir paciento teisės. Manau, kad viena svarbiausių paciento pareigų yra gerbti gydytoją ir visą sveikatos priežiūros personalą. Taip pat laikytis gydytojo rekomendacijų bei paskirto gydymo plano, o ne užsiimti savigyda.
Apie tai, ką daryti, jeigu kilo konfliktas tarp paciento ir gydytojo, kur kreiptis ir kaip spręsti problemas, kaip kompensuojama gydymo metu galimai patirta žala paciento sveikatai, kviečiame paklausyti pilnoje laidoje „Odontologai pataria“ – https://youtu.be/Hjq1ICuyjo8