Tiesa, dar šią vasarą pavežėjimo paslaugas išbandys tik nedidelė pacientų dalis. Projektas kol kas apims tik tuos, kuriems reikia hemodializės ir transplantacijos paslaugų.
Įsibėgėti palengva nuspręsta, nes taip esą patogiau bus ir pacientams, ir patiems medikams bei savivaldai, į kurios rankas bus patikėtas gyventojų kelionių organizavimas.
„Tokios pacientų grupės ir toks pasiskirstymas pasirinktas įvertinus konkrečių savivaldybių pasiruošimą, o taip pat proceso naujumą – reikia tiek pacientams, tiek medicinos personalui prisijaukinti naują paslaugą, apsiprasti su ja“, – lrytas.lt perduotame komentare teigia sveikatos apsaugos ministro atstovas spaudai Tomas Bagdonas.
Jis informavo, kad nuo rugpjūčio pradžios sunkiai sergantys ir donorinio organo laukiantys žmonės transplantacijai bus pavežami Kauno miesto, Kazlų Rūdos, Kalvarijos taip pat Jonavos ir Marijampolės savivaldybėse.
Ir transplantacijai, ir hemodializei pavežėjimas vyks Kaišiadorių, Prienų, Raseinių, Kėdainių, Jonavos, Jurbarko, Alytaus, Lazdijų, Šakių, Vilkaviškio rajonų bei Alytaus miesto ir Birštono savivaldybėse.
Tik į hemodializes procedūras žmonės bus vežami Tauragės ir Šilalės rajonuose bei Pagėgiuose.
Nuo spalio 1 d. pavėžėjimo paslauga bus teikiama vyresniems nei 75 metų asmenims, turintiems mažas pajamas, o nuo lapkričio 1 d. – gyventojams su negalia.
Tačiau, kaip atrodys ši paslauga praktikoje? Kas ir kokiais automobiliais vežios pacientus nuo namų durų iki poliklinikos ar ligoninės slenksčio, o vėliau pasirūpins saugia kelione atgalios? Tuo domėjosi naujienų portalas lrytas.lt.
Visame Alytaus rajone – 12 kandidatų
„Hemodializei vizitas planuojamas iš anksto ir žmonės bus pavežami tai procedūrai atlikti“, – lrytas.lt sakė Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuro (VSB) direktorė Jolanta Jakubauskienė.
Jos žiniomis, šiuo metu hemodializuojama vos 12 Alytaus rajono gyventojų. Pašnekovė neslėpė: neaišku, ar pavežėjimo paslauga juos apskritai sudomins.
„Sunku prognozuoti, kiek bus norinčių pasinaudoti mūsų pavežėjimo paslauga. Turės būti atsižvelgta į žmonių poreikius ir norus. Dalis jų šiuo metu yra vežami į Alytaus ligoninę, taip pat ir į privatų hemodializės kabinetą“, – aiškino J.Jakubauskienė.
O kaip dėl transplantacijos, kai žmogus skubiai iškviečiamas į ligoninę? Donorinio organo laukiančio žmogaus telefonas gali suskambėti bet kuriuo paros metu.
„Vežėjas, kuris teiks paslaugas, turėtų sureaguoti per 2–3 valandas“, – sakė J.Jakubauskienė.
Ji paaiškino, kad dėl pacientų pavežėjimo paslaugų Alytaus rajone vis dar vyksta viešojo pirkimo procedūros.
„Kviečiame aktyviau dalyvauti tiekėjus. Paslauga nauja, numatytos nemažos investicijos, verslui tai – nauja galimybė, nes formuojama nauja paslaugos rinka“, – pabrėžė T.Bagdonas.
Riedės lengvieji automobiliai
Jei pavežėjimo metu žmogui nebus reikalinga specializuota medicinos pagalba, jis galės būti vežamas kad ir lengvuoju automobiliu.
„Už nespecializuotą pavėžėjimą I etape bus atsakingos savivaldybės, kurios šią paslaugą organizuoja skirtingai. Yra savivaldybių, kurios turi nuosavą transportą ir paslaugą teiks savo jėgomis, o yra savivaldybių, kurios pavėžėjimui transporto neturi ir jį perka viešųjų pirkimų tvarka. Tipinis pavėžėjimas bus vykdomas M1 tipo automobiliu (lengvuoju automobiliu), o neįgalieji bus vežami M1SH automobiliu (sertifikuota transporto priemone pritaikyta vežti neįgalius asmenis)“, – paaiškino T.Bagdonas.
Tiesa, nereikėtų nustebti, jei automobilyje bus ne vienas keleivis. Numatyta galimybė organizuoti grupinį pavėžėjimą iki 3 asmenų. SAM atstovo teigimu, vienos savivaldybės tai darys lengvaisiais automobiliais, o kitose planuojama naudoti mikroautobusus.
„Jeigu panašiu laiku toje pačioje įstaigoje (ar įstaigoje pakeliui) yra galimybė vienu vežimu vežti kelis asmenis, tuomet bus suderinamas grupinis pavėžėjimas iki įstaigos. Kadangi siekiama optimizuoti išteklius, tai gali būti taip, kad į priekį asmuo keliaus grupiniu pavežimu, o atgal važiuos individualiai (pvz. jeigu skirsis asmenų procedūrų pabaigos ir pan.)“, – nurodė T.Bagdonas.
Jis paaiškino, kad tuomet, kai pavežėjimo paslaugą savivaldybė organizuoja savo jėgomis – vairuos darbuotojai dirbantys pagal darbo sutartis, jeigu bus perkama paslauga, tokiu atveju vairuos paslaugos tiekėjo vairuotojas.
Tikrins, ar pavežėjimas žmogui priklauso
J.Jakubauskienė paaiškino, kad savivaldybės atstovai į gyventojus, kuriems priklauso pavežėjimas, negalės kreiptis tiesiogiai. Tą turės padaryti pats pacientas arba jo gydytojas.
„Šita paslauga visai netrukus bus viešinama nacionaliniu mastu (...) bazinė informacija bus paskelbta viešojo informavimo priemonėmis. Vėliau mes kontaktuosime per gydytojus, kad jie suteiktų tolimesnę informaciją apie pavežėjimo paslaugos prieinamumą per mūsų įstaigą“, – sakė Alytaus rajono VSB direktorė.
Anot SAM atstovų, numatyti du pavežėjimo paslaugos lygmenys: pirmas – vietos savivaldybės ribose, antras – į nacionalines gydymo įstaigas.
„Gabenimas vyks dviejų rūšių transportu – įprastiniu ir specializuotu, priklausomai nuo paciento būklės“, – nurodė T.Bagdonas.
Pasak jo, paslaugą bus galima užsisakyti dvejopai – per gydytoją ir tiesiogiai, o į pavežėjimo paslaugą pretenduos tik numatomus kriterijus atitinkantys gyventojai.
„Kai paslauga skirs gydytojas, jis turės e. sveikatoje pažymėti paslaugos reikalingumą. Kai tiesiogiai telefonu arba internetu, tarnybos operatorius patikrins, ar asmuo atitinka kriterijus, su juo sukontaktuos ir suderins vežimo laiką“, – teigė T.Bagdonas.
„Automatiškai bus sujungti kelių institucijų – pavyzdžiui, Sodros ir gydymo įstaigų – duomenys. Programa padarys dalį darbo, nes atfiltruos tinkančius ir netinkančius žmones“, – sakė J.Jakubauskienė.
Ne mažiau 40 tūkst. pavežėjimų
T.Bagdonas nurodė, kad viešinimo kampanija prasidės visai netrukus: gydymo įstaigose numatyti plakatai, bukletai, taip pat informaciniai filmukai gydymo įstaigų ekranuose.
„Bus papildomai informuotos tiek gydymo įstaigos apie naują paslaugą, tiek vyks susitikimai su gydytojais.
Atsižvelgiant į tai, kad pagrindiniai paslaugos naudotojai yra vyresnio amžiaus asmenys, planuojama ir sklaida regioninė žiniasklaidoje – ji priklausys nuo paslaugos naudojimosi intensyvumo“, – teigė T.Bagdonas.
SAM nurodo, kad bandomasis pacientų pavežėjimo projektas bus vykdomas iki 2024 m. liepos 1 d. Per tą laiką planuojama suteikti ne mažiau kaip 40 tūkst. pavežėjimo paslaugų.
Projektui numatytas iki 7 mln. eurų finansavimas, į sumą įeina ir pavėžėjimo tarnybos veikla, ir pavėžėjimo paslaugos.
Bandomasis projekto etapas numatytas kitų metų liepos 1 d. – apibendrinus duomenis bus sprendžiama dėl tolimesnio likimo, t.y. perkėlimo į nacionalinį lygmenį.