Kai kurie pacientai vyksta į ligoninę, aplenkdami šeimos gydytoją ir nebūtinai pasigydyti. Dar daugiau – kai kurie suįžūlėję telšiškiai bando greitąją medicinos pagalbą išnaudoti tarsi nemokamą taksi.
Regioninės Telšių ligoninės direktorės pavaduotoja medicinai Jovita Seiliuvienė, medicinos auditorius Paulius Rumbutis ir Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėja Giedrė Girdvainytė neseniai vykusioje spaudos konferencijoje pristatė naujoves suteikiant medicininę pagalbą Priėmimo-skubios pagalbos skyriuje.
Susitikime su žurnalistais gydytoja G.Girvdvainytė taip pat aptarė, kokios sveikatos bėdos ištinka vasarą poilsiaujančius ar dirbančius gyventojus.
Tarp vasaros problemų – širšių ir angies įgėlimai
Kalbant apie išskirtinai karštą vasarą Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėja G.Girdvainytė minėjo, kad jaučiamos aukštos temperatūros pasekmės. Į skyrių atvyksta žmonės, patyrę ne tik šilumos smūgį, skysčių trūkumo, bet ir skaudžiai nudegę saulėje. Tarp pacientų – ir vaikai, ir suaugusieji.
Be to, dažnas pacientas į Priėmimo-skubios pagalbos skyrių patenka ir paūmėjus lėtinėms ligoms, ypač širdies.
Šią vasarą jau teko pagalbą suteikti ne vienam širšių sugeltam pacientui, tad G.Girdvainytė perspėja vabzdžių nuodams alergiškus žmones, kad jie savo vaistinėlėje visada turi turėti antialerginių vaistų.
Keletas miške dirbusiųjų į Priėmimo-skubios pagalbos skyrių atskubėjo įgėlus gyvatei. Lietuvoje gyvena vienintelė nuodingų gyvačių rūšis – paprastoji angis. Laiku suteikus pagalbą, skaudžių pasekmių išvengta.
Reikalaujančius „savo teisių“ filmuoja kameros
Regioninės Telšių ligoninės Priėmimo-skubios pagalbos skyrius pacientus pasitinka su įspėjančiais užrašais: „Daromas garso įrašas“, „Patalpos stebimos vaizdo kameromis“.
Šių priemonių prireikė siekiant nuraminti kai kuriuos pacientus ar juos lydinčius artimuosius, neretai pakeltu nemandagiu tonu reikalaujančius to, kas iš tikrųjų nepriklauso.
Kadangi ligoninė — vieša įstaiga ir vieša vieta, čia filmuojama, o triukšmadariams kviečiama policija ir fiksuojamas viešosios tvarkos pažeidimas.
Beje, medikai sutartinai tvirtino, kad labiausiai rėkia ir „savo teisių“ reikalauja tas, kuriam dar nėra taip blogai, o tuo metu stipriai sunegalavęs žmogus kantriai tyliai laukia savo eilės.
Skyriuje matomoje vietoje – ant stalo guli atsiliepimų knyga, kurioje savo įspūdžiais dalinasi pacientai. Tarp nuoširdžių ranka rašytų atsiliepimų – ir jautrūs padėkos žodžiai medikams.
Pirmoji pagalba teikiama atsižvelgiant į paciento būklę
Kalbėdamas apie būtinosios medicinos pagalbos teikimo tvarką, ligoninės medicinos auditorius P.Rumbutis pabrėžė, kad tvarka patvirtinta dar 2004 m., tačiau keičiantis sveikatos apsaugos ministrams, ji taip pat nuolat keičiama, tobulinama. Paskutinis pakeitimas įsigaliojo nuo š. m. liepos 1 d.
„Mes šią tvarką esame pasitvirtinę kaip kokybės sistemos procedūrą. Šia procedūra apibrėžta būtinosios pagalbos teikimo tvarka mūsų įstaigoje.
Kai kurie piliečiai, nežinodami pokyčių, reiškia nepasitenkinimą. Žinotina, kad būtinoji medicinos pagalba — tai pirmoji ir skubi medicininė pagalba, teikiama, kai asmens gyvybei gresia pavojus arba gali kilti reali grėsmė paciento sveikatai, nepradėjus teikti pagalbos per trumpą laiką“, – dėstė P.Rumbutis.
Pasak auditoriaus, pirmąją medicinos pagalbą privalo mokėti teikti visi žmonės, ypač medikai. Regioninės Telšių ligoninės tvarkoje nurodyta, kad bet kuris ligoninės darbuotojas turi mokėti atlikti dirbtinį kvėpavimą, išorinį širdies masažą, gaivinti netekusius sąmonės, užspringusius, skenduolius, pakaruoklius, ištiktus šoko, perkaitusius, ištiktus saulės smūgio, sustabdyti kraujavimą, tvarstyti, numalšinti skausmą, imobilizuoti pažeistą sritį.
Pirmoji pagalba teikiama atsižvelgiant į paciento būklę. Skubi pagalba yra teikiama pagal keturias kategorijas: nedelsiant; labai skubiai (pacientui skubi pagalba turi būti pradėta teikti ne vėliau kaip per 10 min. nuo atvykimo į asmens sveikatos priežiūros įstaigą); skubiai (ne vėliau kaip per 30 min. nuo atvykimo į asmens sveikatos priežiūros įstaigą) ir standartinė (ne vėliau kaip per 60 min. nuo atvykimo į asmens sveikatos priežiūros įstaigą).
Kam teikiama pirmenybė, jeigu Priėmimo-skubios pagalbos skyriuje yra daugiau pacientų? Ligoninės medicinos auditorius P.Rumbutis atsakė, kad tokiu atveju pagalba teikiama atsižvelgiant į nustatytą kategoriją.
Svarbu žinoti, kad būtinoji pagalba teikiama nemokamai visiems nuolatiniams šalies gyventojams, neatsižvelgiant į jų draustumą, laikinai šalyje gyvenantiems ir teisėtai dirbantiems užsieniečiams, Europos Sąjungos šalių piliečiams, laikinai viešintiems, pateikus draustumą liudijančius dokumentus: galiojančią E-kortelę arba vieną iš E formos (E 111, E 106, E 121) pažymų. Be to, būtina turėti asmens dokumentą. Tuo tarpu užsieniečiams, kurie yra ne ES šalių piliečiai, laikinai viešintiems Lietuvoje, už suteiktą būtinąją pagalbą teks sumokėti pagal patvirtintus įkainius.
Be abejo, apsilankymas ligoninėje gali būti mokamas ir Lietuvos Respublikos piliečiui. Kaip informavo P.Rumbutis, gydytojui nustačius, kad be siuntimo atvykusio paciento būklė neatitinka būtinosios pagalbos kriterijų, sveikatos priežiūros paslaugos – mokamos. Tokiu atveju už suteiktas paslaugas turės sumokėti pacientas arba pirminės sveikatos priežiūros įstaiga, kurioje žmogus lankosi.
„Emigravusių lietuvaičių dėmesiui. Išsideklaravus iš Lietuvos, į ją atvykus medicinos paslaugos – mokamos, nors vardas ir pavardė lietuviška“, – informavo Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėja G. Girdvainytė.
Aplenkdami šeimos gydytoją, atvyksta į Priėmimo skyrių
Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėja G.Girdvainytė kalbėjo, kad besikreipiančiųjų pacientų skaičius nemažėja. Šiemet suskaičiuota 6 tūkst. 790 ambulatorinių ligonių, į ligoninę paguldyti 3 tūkst. 782.
Kaip pastebėjo G.Girdvainytė, šios vasaros karščiai veikia pacientų srautus. Kaitriu oru žmonės vartoja per mažai skysčių, svaigsta galva, smarkiau plaka širdis. Žmogus nusprendžia pagalbos kreiptis į ligoninės Priėmimo-skubios pagalbos skyrių, nors tokiu atveju visų pirma turėtų apsilankyti pas šeimos gydytoją.
Pasirodo, tokį paciento apsisprendimą įtakoja nenoras apsilankyti pas atostogaujantį šeimos gydytoją pavaduojantį jo kolegą, tarp atvykstančiųjų pasitaiko ir tokių, kurie nori šiaip sau pasidaryti tyrimus arba ... pasikalbėti. Tiesa, sugalvojus tyrimus galima pasidaryti, tačiau už juos reikės sumokėti.
Dažnas nenori suprasti Priėmimo skyriaus darbuotojų atsisakymo jį aptarnauti. Pasipila priekaištai. G.Girdvainytės teigimu, tenka žmogų vesti prie langelio, kur iškabintas informacinis raštas, tačiau ne visi nori skaityti tai, kas neparanku. Būna, kad nepavyksta išvengti ir konfliktų...
Kalbant apie ne tuo adresu atvykstančius pacientus, Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus vedėja G.Girdvainytė minėjo ir greitosios medicinos darbuotojus, kartais tampančius pacientų įgeidžių įkaitais. Manoma, kad pasitaiko, jog nenorėdami veltis į konfliktą GMP medikai veža žmogų į ligoninę.
Kaip akcentavo skyriaus vedėja, gyventojams laikas suprasti, kad jei šeimos gydytojas paskyrė lašines, tai jas susilašinti reikia tos gydymo įstaigos procedūriniame kabinete. Priėmimo skyrius tokios paslaugos neteikia.
Greitoji medicinos pagalba – tarsi nemokama taksi
Regioninės Telšių ligoninės direktorės pavaduotoja medicinai J.Seiliuvienė dar kartą gyventojams primena, kad atsiradus sveikatos problemų pirmiausia žmogus turi apsilankyti pas savo šeimos gydytoją.
Tuo metu Priėmimo-skubios pagalbos skyriaus misija – teikti būtinąją medicinos pagalbą ir planinę pagalbą žmonėms, kurie atvyksta su šeimos gydytojų siuntimais.
Greitosios atvežimas nereiškia, kad būtinoji pagalba reikalinga. Deja, pasitaiko, kad žmonės piktnaudžiauja išsikviesdami greitosios medicinos pagalbą ir reikalaudami tarsi nemokama taksi vežti į Priėmimo skyrių.
„Pastaruoju metu gana daug pacientų kreipiasi dėl nemigos, prašo psichiatrų išrašomų vaistų. Tegul žmonės nepyksta, tačiau čia, Priėmimo skyriuje, jie gaus tikrai ne visas paslaugas, kokių užsimanys“, – teigė direktorės pavaduotoja J.Seiliuvienė.
Regioninė Telšių ligoninė yra sudariusi sutartis su pirminiais sveikatos priežiūros centrais, tačiau darbo dienomis ir šeštadieniais, iki pietų, kai tie centrai dirba, pacientai siunčiami į tuos centrus.
J.Seiliuvienės teigimu, centrų darbo laiku žmonės privalo pirmiausia kreiptis ten. Jei gydytojas išrašė siuntimą į ligoninę, tada prašau. Ligoninės personalas pacientų prašome laikytis nustatytos tvarkos.
Pacientai gudručiai atvyksta į ligoninę po darbo, nes dieną patys dirbo ir neturėjo galimybės nueiti pas savo šeimos gydytoją. Sekmadienio vakarą gudručiai atvyksta iš anksto rūpindamiesi, kad nereikėtų vargintis pirmadienį laukiant eilėje pas šeimos gydytoją.
Ligoninės medikai prašo pacientų laikytis nustatytos tvarkos ir gerbti vieni kitus.