Laimė, nieko blogo nenutiko. Netgi priešingai – proga, dėl kurios suvažiavo į vieną vietą tiek daug greitųjų, yra džiuginanti.
Visi šie prie rotušės išrikiuoti naujutėliai automobiliai buvo padovanoti įvairių Lietuvos regionų greitosios medicinos pagalbos (GMP) stotims. Raktelius kiekvienos GMP atstovams įteikė ministras A.Veryga.
Reikiamą pagalbą užtikrins per auksinę valandą
Naujieji automobiliai ne tik padės smarkiai pagerinti paramedikų darbo sąlygas, bet ir leis jiems greičiau nuvykti pas pacientus bei užtikrinti, kad reikiama pagalba būtų suteikta per auksinę valandą, tai yra, kad gydymo įstaigą pacientas pasiektų ne ilgiau kaip per valandą.
Iš viso ketvirtadienį iš Vilniaus į Anykščių, Žagarės, Akmenės, Kupiškio, Rokiškio ir kitus Lietuvos reginionus išriedėjo 22 nauji „Volkswagen Crafter 4motion“ GMP automobiliai. Tikimasi, kad iki šių metų pabaigos GMP stotims bus perduoda dar 50 naujų „Fiat Ducato“ GMP automobilių, kurie šiuo metu įrenginėjami.
Visi automobiliai yra aukščiausio lygio transporto priemonės. Jie turi keturių varomųjų ratų sistemą, kuri suteiks automobiliams daugiau pravažumo galimybių. Tai ypač aktualu šaltuoju sezonu, kuomet kelininkai ne visada spėja laiku nuvalyti kelius.
Atnaujino 54 proc. automobilių parko
Ši naujausia technika buvo nupirkta iš Lietuvos valstybės investicijų programos ir Europos Sąjungos lėšų.
Tai buvo antras kartas per paskutiniuosius kelerius metus, kuomet šios specialios paskirties automobilių įsigijimas Lietuvoje buvo organizuotas centralizuotai.
Bendras GMP automobilių parko atnaujinimas kainavo 8 mln. eurų.
Už šiuos pinigus pernai ir šiemet GMP stotims nupirkta daugiau negu 200 naujų automobilių. Kaip sakė Sveikatos apsaugos ministerijos kanclerė Odeta Vitkūnienė, šie automobiliai sudarys 54 proc. viso Lietuvos GMP automobilių parko.
Įteikdamas GMP stočių atstovams naujų automobilių raktelius A.Veryga pastebėjo, kad ši aukščiausio lygio technika yra labai svarbi ne tik pacientams, bet ir juose dirbsiantiems paramedikams bei vairuotojams, kuriems tenka vykti pas ligonius kartais pačiomis nedėkingiausiomis oro sąlygomis, sudėtingiausiais keliais ir praleisti mašinose ten daugiau laiko.
Lietuvos GMP sistemoje šiuo metu dirba daugiau 2 tūkst. 500 žmones gelbstinčių profesionalų.
Įrangą pagamino Lietuvoje
Ketvirtadienį perduoti naujieji GMP automobiliai iš „Volkswagen“ gamyklos išriedėjo tik kaip balti furgonai su tuščiu vidumi – be sėdynių ir be jokios pramedikams būtinos įrangos.
Visa reikalinga įranga buvo pagaminta ir įrengta Vilniuje. Ją SAM užsakymu pagamino bendrovė „Altas komercinis transportas“.
Ta pati įmonė aprūpins vidaus įranga ir likusius 50 GMP automobilių.
GMP automobilius kūrė septynių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros profesionalų komanda ir apie 30 prie gamybos linijos dirbusių specialistų.
Siekiant atitikti itin griežtus konstrukcinius ir ergonomikos reikalavimus interjero gamybai panaudotos šiuolaikinės kompozicinės medžiagos.
Atliko dinaminius testus
Visi šiemet nupirkti 72 GMP automobiliai priskiriami B klasei, todėl yra pritaikyti pacientų pervežimui, pirminei jų apžiūrai ir būklės stebėjimui.
Juose sumontuota moderni automatinė gaivinimo sistema, pakeičianti rankinį širdies masažą, taip pat daugiau nei 250 kg kelianti, ypatingai lengva stuburo imobilizavimo lenta, paciento transportavimo kėdutė bei modernūs daugiafunkciniai neštuvai.
Numatyta, kad trūkstamą medicininę įrangą automobilius eksploatuosiančios įstaigos susikomplektuos individualiai, pagal konkrečius poreikius. GMP automobilių medicinos skyrius yra pritaikytas dviejų medikų darbui.
Pasak „Altas komercinis transportas“ generalinio direktoriaus Edvardo Radzevičiaus, visi automobiliai yra „Euro 6“ kategorijos, todėl atitinka griežčiausias anglies dvideginio arba CO2 emisijos normas.
Automobiliai yra ištestuoti ir sertifikuoti pagal Europos Sąjungoje galiojantį greitosios pagalbos standartą LST EN1789+A2:2015, todėl yra saugūs tiek transportuojamam pacientui, tiek paramedikams.
„Mūsų mechanikai ir inžinieriai pirmiausia sukūrė GMP automobilio paciento salono dizainą, pasitelkę trimačio projektavimo programas parengė būsimo gaminio technologiją.
Vėliau buvo pasirūpinta reikiamomis žaliavomis ir sukurtas gamybos procesas, užtikrinantis, kad pro vartus kas tris valandas išvažiuotų po vieną pagamintą automobilį.
Pagal šį gamybos modelį pagamintas prototipas buvo pristatytas už automobilių įsigijimą atsakingai Sveikatos apsaugos ministerijos komisijai.
Šiems GMP automobiliams užsienyje buvo atlikti dinaminiai (taip vadinami „crash“) testai, siekiant įsitikinti jų saugumu, įvertinti čia sumontuotos įrangos bei keleivių judėjimą susidūrimo metu“ – sakė E.Radzevičius.
Visiems šiems įrengtiems GMP automobiliams suteikta 2 metų garantija.
„Altas komercinis transportas“ per pastaruosius kelerius metus Lietuvos įstaigų užsakymu sukūrė daugiau nei 100 GMP automobilių. Tai prilygsta trims GMP automobilių parkams Lietuvoje.
Pasak „Altas komercinis transportas“ generalinio direktoriaus, pastaruoju metu vienas sudėtingiausių GMP automobilių projektų buvo C klasės GMP vaikų reanimobiliai Kauno klinikoms.
Senuosius automobilius tikisi panaudoti
A.Veryga džiaugėsi, kad didžioji dalis Lietuvos GMP stočių jau yra aprūpinta moderniausia technika ir vylėsi, kad netolimoje ateityje, kai į regionus išriedės dar 50 naujų automobilių, bus užtikrintas pagrindinis poreikis greitosios pagalbos automobilių poreikis.
Paklaustas, kas bus su senais GMP automobiliais, A.Veryga interneto svetainei lrytas.lt sakė: „Tai priklausys nuo automobilių būklės. Jie bus arba nurašomi, arba parduodami aukcione, jeigu dar atsiras pirkėjų.
Aišku, yra įvairių situacijų ir mes kalbamės su kai kuriomis gydymo įstaigomis bei savivaldybėmis, kad tuos automobilius, kur dar geri, būtų galima panaudoti – atiduoti įvairioms organizacijoms, kurios padeda pacientą atgabenti iki gydymo įstaigos ir kurioms nereikia didelio greičio ir kažkokios sudėtingos įrangos“.