Tačiau neretai vaikai susiduria su problemomis, kurios gali priversti mažiau pasitikėti savimi ar prarasti motyvaciją tobulėti.
Reabilitacijos ir slaugos centro „Gemma“ ergoterapeutė Gintarė Borusienė sako, kad pagrindinės problemos, su kuriomis susiduria ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus vaikai, yra prasti apsitarnavimo, socialiniai įgūdžiai, neišlavėjusi smulkioji motorika, rašymo įgūdžiai.
Pasak ergoterapeutės, svarbu laiku pastebėti, kokios veiklos vaikui sekasi sunkiau, ir nepabijoti kreiptis pagalbos, ieškoti patarimų pas specialistus.
Ergoterapija orientuojasi į vaiko gebėjimą funkcionuoti kasdienėje veikloje, žaisti, tapti nepriklausomam ir suprasti aplinką.
Didžiausias dėmesys skiriamas smulkiajai motorikai, gebėjimui taisyklingai laikyti, manipuliuoti rašymo priemonėmis, žaislais, taip pat akies ir rankos koordinacijai, kuri svarbi mokykloje nurašant nuo lentos ar žaidžiant įvairius žaidimus.
Teikiama pagalba ir vaikams, kurių raida vėluoja, kad greičiau taptų savarankiški kasdienėje veikloje ar lengviau apsitarnautų.
Ergoterapeutas gali padėti ir vaikams, turintiems įvairių raidos sutrikimų ar stokoja koordinacijos, nesutelkia dėmesio.
Anot ergoterapeutės G.Borusienės, tėvams reikėtų atkreipti dėmesį ir į besivystančius savęs apsitarnavimo, rašymo įgūdžius. Svarbu žinoti, kad:
2 metų vaikas:
nusivelka atsegtą megztuką;
nusimauna batus, jei raišteliai atrišti;
padeda numaunant jam kelnes;
randa rankoves ir kiša į jas rankas;
sudeda 4–6 kaladėlių bokštą.
2,5 metų vaikas:
nusimauna lengvai numaunamas kelnes;
padeda užmaunant jam kojines;
užsivelka priekyje susegamą megztuką ar marškinius;
atsega dideles sagas;
piešia vertikalią liniją.
3 metų vaikas:
kopijuoja horizontalią liniją;
kopijuoja apskritimą;
užsivelka per galvą rengiamą drabužį, minimaliai jam padedant;
užsideda batukus be raištelių (gali maišyti kojas);
užsimauna kojines (gali maišyti kulną su viršumi);
segioja užtrauktuką, kai jis užsegtas;
užsega dideles sagas drabužio priekyje.
3,5 metų vaikas:
randa drabužio priekį;
atsega užtrauktuką iki galo;
užsimauna pirštines;
užsega 3–4 sagų eilutę;
atriša batus, atsega diržą;
prižiūrimas rengiasi (pagalba reikalinga skiriant priekinę pusę nuo užpakalinės);
kerpa popierių pagal liniją (ne visiškai tiesiai);
piešdamas gali sukryžiuoti linijas;
laiko rašymo priemonę (nukreiptą žemyn) su nykščiu ir rodomuoju pirštu.
4 metų vaikas:
nusivelka per galvą rengiamą drabužį savarankiškai;
užsega užtrauktuką;
taisyklingai užsimauna kojines;
piešia įstrižą liniją;
užsisega batus ar diržą.
4,5 metų vaikas:
piešia keturkampį;
gali iškirpti apskritimą ar kvadratą;
sujungia taškus, piešdamas tiesią liniją;
su nykščiu gali paliesti kiekvieną kitą tos pačios rankos pirštą.
5 metų vaikas:
užriša ir atriša mazgus;
apsirengia be pagalbos;
spalvina „neišlįsdamas“ už linijų;
per pusę perlenkia lapą popieriaus;
kopijuoja deimanto formą.
Kada reikėtų kreiptis į specialistą
3–5 metų vaikai, kuriems reikia specialisto pagalbos, gali demonstruoti tokį elgesį:
labai intensyvus judėjimas, mosikavimas kojomis sėdint, plojimas rankomis, sukinėjimasis, negebėjimas pabūti ramiai;
didelis jaurumas garsiems, įkyriems garsams, prisilietimams, paviršiams, nemėgsta naujų drabužių;
dažnai atsitrenkia į daiktus, nukrenta;
sunku minti dviračio ar panašaus žaislo pedalus;
labai menkas ar visai nėra baimės jausmo;
ilgai tebesitęsiantis nešvarus maitinimasis (mėgsta valgyti rankomis, dažnai išpila gėrimus);
vengia konstrukcinių žaidimų, tokių kaip dėlionės ar kaladėlės;
menki smulkiosios motorikos įgūdžiai (sunku laikyti pieštuką ar kirpti žirklėmis), piešiniai dažnai būna labai primityvūs;
stokoja vaizduotės, kūrybiškumo, kurių reikia žaidimams;
nepritampa bendraamžių grupėje, dažnai renkasi suaugusiųjų kompaniją;
dar nežinoma dominuojanti ranka;
išlikusios kalbos problemos;
ribotas atsakas į žodines užduotis (lėtai sureaguoja, mažai supranta)r
ribotas susikaupimas (užduotys dažnai nepabaigiamos iki galo).
Apie 7 gyvenimo metus:
atsiranda problemų adaptuojantis prie mokyklos rutinos;
patiria sunkumų fizinio rengimo pamokose;
lėtai rengiasi, dažnai negali užsirišti raištelių;
menkai įskaitomas raštas;
riboti rašymo ir kopijavimo įgūdžiai;
menka koncentracija ir gebėjimas klausyti;
kalbą suvokia pažodžiui;
negeba įsiminti dviejų ar trijų užduočių vienu metu;
lėtai dirba klasėje;
išlieka motorinis aktyvumas;
dažnai susijaudina, labai emocionalūs;
negeba užmegzti ryšio su kitais vaikais;
sunku koordinuotai naudotis peiliu ir šakute;
miego problemos, budrumas nakties metu, košmarai.