Vienai didžiausių pasaulio valstybių šiuolaikinė medicina nerūpi: gydytojus apeina, o patriotai gydosi karvės šlapimu

2022 m. spalio 16 d. 20:30
Ajurveda, arba gyvenimo mokslas, Indijoje neturi nieko bendra su sveikatingumo programa. Tai tradicinė liaudies medicina, netgi turinti savo ministeriją ir dėl to erzinanti šiuolaikinės medicinos gydytojus.
Daugiau nuotraukų (4)
Sita Kumar galėjo rinktis tarp lazerio spindulių ir lydyto sviesto. Bet jai dėl to nebuvo sunku apsispręsti – senovės indų raštai rekomenduoja pažvelgti į orą.
Tą dieną nebuvo nei per šalta, nei per karšta ir ne pernelyg debesuota, kai Sita įžengė į Varanasio (šiaurinė Indija, Utar Pradešo valstija) universitetinės ligoninės Ajurvedos skyriaus akių gydytojo apžiūros kabinetą.
Asistentas iš lęšių miltų suminkė dešrelės formos tešlą ir ją kaip akinius uždėjo aplink jos akis. Tai tarsi vonelė iš skysto lydyto sviesto („ghee“). Kai asistentas atsargiai pylė į akis šiltus riebalus, Sita nė karto nesudrebėjo.
Jos kairė akis prastai mato, nepadeda net akiniai.
„Pacientės akis silpna. Galime gydyti ir trumparegystę. Reikia tik kantrybės“, – sakė Kumaras Shrivastata. Žemas, draugiško veido indas dirba ligoninėje daugiau nei 20 metų.
S.Kumar patinka šis gydymas – jokios chemijos, lazerio, beveik jokių išlaidų.
Pacientų apžiūros kambaryje stovi stalas, pora kėdžių. Čia yra akims tirti skirta plastikine folija apdengta plyšinė lempa (biomikroskopas). Ji atrodo taip lyg būtų atklydusi iš kito šimtmečio.
„Ajurveda – senas mokslas. Bet neturėtume taip gydyti lyg gyventume prieš tūkstantmečius“, – įspėjo K.Shrivastata.
Medicinoje – stiprus patriotizmas
Kitos pagalbinės priemonės niekada nesikeičia. Katarakta gydoma dėlėmis, uždegimo ar susilpnėjusių regos nervų atvejais – lydytu sviestu.
Šis metodas kilęs iš senovės raštų, paimtų tiesiogiai iš dievų: „Ashtanga Hridaya“ parašytas apie 600 m. iki Jėzaus Kristaus gimimo, skyrius 24: akių terapija.
Tradicinės indų medicinos specialistai įsitikinę, kad tiesa visuomet glūdi praeityje: liaudies medicina šimtmečius neturėjo jokios konkurencijos. Ajurvedos specialistai šiek tiek apgailestauja dėl nuolatinių Vakarų medicinos pokyčių. Jų nuomone, vien tyrimo idėja įrodo, kad šiuolaikinė medicina dar nerado savo tiesos, – priešingai nei jie.
Vakaruose vis labiau populiarėjanti ajurveda gali būti laikoma sveikatingumo programa, SPA pakaitalu ir dietos koncepcija. Tačiau Indijoje tradicinė medicina – sudedamoji sveikatos apsaugos dalis.
Tūkstančiuose ajurvedos ligoninių ir privačių kabinetų dirba apie pusę milijono tradicinio gydymo specialistų. Tai ir dvasinė veikla: pagal senąjį mokymą žmogų valdo trys energijos. Kai jos išklysta iš pusiausvyros, žmogus suserga. Ši idėja šiuolaikinei medicinai nepriimtina: vien dėl to, kad rentgeno įrenginiams ir mikroskopams nepavyko organizme aptikti nei ajurvedinės virškinimo ugnies, nei energijos srautų.
Dabar dėl senosios medicinos aistringai ginčijamasi. Vyraujančios Indijos religijos – hinduizmo – išpažinėjai savinasi ajurvedą ir nukreipia kraštutine linkme.
Indai turi gydytis indų metodais, mano patriotai, reikalui esant – karvės šlapimu.
Skirtingos medicinos kryptys sugyvena drauge
Varanasio ajurvedos ligoninei jau šimtas metų. Ji įsikūrusi kiek toliau nuo miesto, prie universitetinio miestelio alėjų, tarp palmių ir tamarindų. Su savo bokštais, balkonais ir arkomis atrodo kaip pilis, tarsi ramybės oazė seno piligrimų miesto šurmulyje.
Kai ligoninė buvo įkurta 1922 metais, Indija priklausė Didžiosios Britanijos kolonijinei imperijai. Britai rimtai nevertino ajurvedos specialistų, iš jų buvo šaipomasi. Daugelyje vietų tradicinė liaudies medicina buvo net uždrausta.
Dabar universitetui priklauso ir šiuolaikinės medicinos ligoninė. Bet dėl to Varanasyje nėra jokios priešpriešos: abiejų sričių medikai dirba kartu.
Per antrąją koronaviruso bangą, kuri Indiją taip stipriai palietė kaip jokią kitą pasaulio valstybę, valdžia Ajurvedos skyrių pavertė koronaviruso pacientų klinika.
Dabar ligoniai vėl plūstelėjo į Ajurvedos priėmimo skyrių – nedidelį kambarėlį prie įėjimo. Juos pasitinka Rajkala Patil, kantraus būdo, akinius nešiojanti gydytoja.
Privatus gyvenimas Indijoje mažai ką domina, todėl visi girdi, kai ligoniai pasakoja apie savo negalavimus. Vyras vis dar skundžiasi nugaros skausmais, nors jam jau atlikta operacija. Studentas serga egzema, moterį kankina sąnarių uždegimas. Daugelis išbandė šiuolaikinės medicinos gydymo būdus.
„Dažnai pradedame ten, kur Vakarų medicina baigiasi“, – sakė R.Patil.
Ji vedžiojo po pastatą, kuris ir iš vidaus atrodo kaip pilis, neabejotinai mačiusį ir geresnių dienų. Sienos nusėtos dėmėmis, susiraizgę laidai byloja apie nesutvarkytą elektros įrangą.
Čia stovi ajurvedos mokslininko Sushrutos statula. Tariamai pirmasis pasaulio chirurgas pavaizduotas su berankoviu apsiaustu ir gėlių girlianda. Šalia statulos ant apkloto sėdi pacientai ir valgo.
Gydymas valstybinėje ligoninėje beveik nieko nekainuoja, bet pacientai privalo atsinešti apklotus ir maisto. Čia kartais apsistoja su ligoniais atvykę giminaičiai, kurie miega vienoje lovoje su sergančiuoju. Ką tik išskalbtų, virš baliustradų kabančių sarių – Indijos moterų apdarų – vaizdas primena stovyklavietės aplinką.
Vaikų skyrius tuščias. Tik Prathiba Bhatt su mažuoju sūneliu Akshatu įsikūrė dviem savaitėms salėje, kurioje miegama. Šalia lovos stovi namų apyvokos daiktai: puodai, patalynė, maisto atsargos. Atvyko senelė, kuri padeda gaminti.
Prathiba dažnai atvyksta į ligoninę. Ji tik po ilgo laiko pastebėjo, kad sūnus vystosi ne kaip kiti vaikai. Trejų metų Akshatas negali vaikščioti ir kalbėti.
„Namuose gydytojas pasakė, kad mums niekuo negali padėti. Čia stengiasi visi“, – sakė P.Bhatt.
Šilto sviesto pylimas ant berniuko kaktos turi stimuliuoti galvos smegenų veiklą, masažai stiprina raumenis. Prathiba mato, kad sūnus nuolat keičiasi, kai ji iš ligoninės su juo grįžta į namus.
Medicinos mokslus baigę gydytojai Indijoje ne visada pasiekiami. Ajurvedos specialistai – taip. Jie išklauso naujojo paciento ligos istoriją, teiraujasi apie įprastinį gyvenimą, šeimą ir mėgstamus valgius.
Varanasio klinikai priklauso nuosavas nedidelis medikamentų fabrikas. Jis atrodo taip, tarsi pirmieji ajurvedos specialistai šiuose puoduose patys būtų darę eksperimentus.
Senuose katiluose garuoja žolelių nuovirai ir sklinda aitrūs kvapai. Viskas gaminama rankomis: susikūprinusios darbininkės spaudžia pastą į ketaus mašinas. Ajurvedos gydytojai džiaugiasi savarankiškai paruoštomis priemonėmis.
„Manau, kad po koronaviruso pandemijos senoji indų medicina taps dar populiaresnė. Dabartinė parodė, kad daugeliu atvejų yra bejėgė“, – sakė vienas Varanasio ligoninės ajurvedos specialistų.
Susikrovė turtus
Ajurveda jau patyrė pakilimą, kai 2014-aisiais į valdžią atėjo hinduistų nacionalistas Narendra Modi. Jis įkūrė Ajurvedos mokslo, homeopatijos ir jogos ministeriją, kuri šiuos gydymo būdus turi sistemingai plėtoti.
Esą tai veiksminga išlaidų požiūriu, lyg ajurveda tiktų nuskurdusiai Indijos sveikatos apsaugai gelbėti. Ajurveda patraukli, nes tai pigus gydymo būdas.
Šiuolaikinės medicinos indų specialistai pageidauja rentgeno prietaisų, tomografų ir operacinių. Indų gydymo šaknų paieškas jie sieja su pažiūra į kolonijinį laiką – lyg viskas, kas atėjo iš Vakarų, blogai.
Bet hinduizmo nacionalistams tinka N.Modi grįžimas į senovę, į tai, kas buvo sukurta indų.
Prie naujo ajurvedos pakilimo niekas nėra taip stipriai prisidėjęs kaip Baba Ramdevas, artimas premjero draugas ir dabar vienas žymiausių indų. Viešumoje jis visada apsisiautęs oranžine skara.
B.Ramdevas – sėkmės lydimas verslininkas. Ajurveda, joga jį bei jo verslo partnerį padarė milijardieriais.
Bendrovės „Patanjali Ayurved“ būstinė įsikūrusi kiek nuošaliau Haridvaro, seno piligrimų miestelio prie Gangos upės.
Iš pirmo žvilgsnio bendrovė atrodo kaip oro uosto ir parodų centro derinys, pilkų betono statinių gyvenvietė žaliosios zonos viduryje.
Čia yra ligoninė, butai, laboratorija, valgykla, botanikos sodas, universitetas ir prekybos centras su vieta maždaug dviem tūkstančiams produktų, kuriuos gamina „Patanjali Ayurved“. Nuo dantų pastos iki valymo priemonės iš karvių šlapimo.
Vienintelio pasaulyje ajurvedos miesto pakraštyje įrengta B.Ramdevo sraigtasparnių kilimo ir tūpimo aikštelė. „Esame didesni nei Vatikanas“, – sakė vienas bendrovėje dirbančių mokslininkų.
„Patanjali Ayurved“ būstinės viduje kabo aliejiniais dažais nutapyti abiejų jos įkūrėjų portretai. Vienoje galerijų priešais sostą stovi B.Ramdevo statula.
Jo biuras įsikūręs pirmame aukšte. B.Ramdevą lydi minios žmonių ir uniformas vilkintys ginkluoti asmenys, kai jis, avintis tradiciniais mediniais sandalais, skubiai žingsniuoja koridoriumi. Pacientai ir garbintojai pasisveikindami paliečia jo kojas.
B.Ramdevo karjera prasidėjo praėjusio amžiaus dešimtame dešimtmetyje gurukuloje – hinduistinėje mokykloje Centrinėje Indijoje. Paskui su savo partneriu Acharya Balkrishna jis perėmė ašramą – vietą, kur žmogus kreipiasi į save per meditaciją ar maldą, ritualą ar dvasios atnaujinimą.
B.Ramdevas mokė ajurvedos meno, jo verslo partneris įkūrė ajurvedos ligoninę. Anuomet joga buvo nepopuliari, ir B.Ramdevui teko mokėti, kai televizijos transliuotojas 2002-aisiais rodė jo pamokas.
Dabar įžymusis indas turi nuosavą televizijos kanalą, kuris kas rytą tiesiogiai rodo jo atliekamus jogos pratimus. Laidose žmonės pasakoja apie nusivylimą šiuolaikine medicina ir kaip dabar jiems padeda ajurveda ir joga.
Bet ajurvedos guru nuo staigaus karjeros šuolio pradžios lydėjo skandalai.
Kartą chemikai vaistažolių tabletėse aptiko sunkiųjų metalų liekanų, po to viena valdžios institucijų „Patanjali Ayurved“ sultis priskyrė prie nevartotinų.
Pastaraisiais metais B.Ramdevas tapo vienu žymiausių dešiniojo hinduistų judėjimo balsų. Bet prieš save nuteikė visus liberalių pažiūrų indus.
B.Ramdevas išdidžiai pareiškė, kad jogos pratimais gali gydyti homoseksualumą. Jis iš esmės šiuolaikinę mediciną laiko menkaverte.
„Ligų, kurias galima visiškai išgydyti šiuolaikine medicina, skaičius mažas. Bet šias ligas gali visiškai išgydyti ajurveda, – įskaitant hepatitą, artritą, vėžį ir daugelį kitų“, – rašoma knygoje „Ajurveda“. Ją išleido B.Ramdevo partneris, ji net buvo išversta į vokiečių kalbą.
Konfliktas tarp šiuolaikinės medicinos specialistų ir B.Ramdevo paaštrėjo per antrąją koronaviruso bangą.
2020-ųjų rugsėjį bendrovė „Patanjali Ayurved“ pateikė rinkai medikamentą „Coronil“. Šis vaistas, anot B.Ramdevo, buvo skirtas koronavirusui gydyti.
Apytiksliai už septynis eurus bendrovė parduoda tabletes kartu su kosėjimą slopinančiu sirupu ir nosies lašus.
B.Ramdevas pašiepė mirusius nuo koronaviruso. Anot jo, Indijos klinikose niekada netrūko medicininių deguonies balionų – pacientams trūko tinkamo kvėpavimo žinių. Esą dėl Vakarų medicinos mirė dešimtys tūkstančių indų. Daugelio gydytojų mirtis esą taip pat įrodė, koks neveiksmingas apskritai įprastinis COVID-19 gydymas.
Po to Indiją supurtė protestai prieš B.Ramdevą, gydytojų profsąjunga pateikė jam ieškinį teisme. Mokslininkai tyčiojosi iš ajurvedos, homeopatijos ir jogos ministro, kuris saugumo sumetimais verčiau naudojasi šiuolaikinės medicinos paslaugomis, o ne gydosi „Coronil“.
Viena mokslininkių piktinosi, kad Indijoje yra penkių žvaigždučių ligoninės turtingiesiems ir įtakingiesiems, o paprastiems – ajurveda. Klinikų COVID-19 pacientų skyrių medikai savo požiūrį išreiškė ant apsauginių kostiumų: „Suimkite Babą Ramdevą.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.