Būkime atviri – pirmasis įspūdis mūsų pasąmonėje susiformuoja vos išvydus pašnekovą. Norime to ar ne, nužvelgę išvaizdą, įvertinę eiseną ar rankos paspaudimą, sprendžiame apie asmens užimamą postą įmonėje, charakterį bei profesionalumą. Atlikus daugelį tyrimų, paaiškėjo, jog pirmąjį įspūdį susidarome per tris ar penkias sekundes. Vadinasi, jei norime padaryti teigiamą įspūdį, didžiausias vaidmuo tenka mūsų išorei. Juolab kad anaiptol nebus taip lengva vėliau pakoreguoti apie mus susidariusią nuomonę.
Daugelis įmonių skiria didelį biudžetą įmonės įvaizdžiui: logotipui, interneto svetainei, administracijos patalpoms ir panašiai. Bet ar daug organizacijų vadovų susimąsto apie darbuotojų susikurtą įvaizdį ir apie jų atstovavimą kompanijai? Šiuo atveju nebekalbame apie paslaugų ar mažmeninės prekybos vietose matomą personalą, kurio aprangos kodas dažniausiai būna aprašytas įmonės standartuose. Paprastai šie reikalavimai netaikomi vidurinės grandies ar aukštesnes pareigas einančiam specialistui. Todėl pasitaiko, kad kuris nors profesionalas yra be galo ambicingas ir išmintingas, tačiau jo išvaizda aplinkiniams formuoja kitokią nuomonę.
Šiuolaikiniai verslininkai dažniausiai renkasi ir diktuoja laisvą aprangos stilių, kuris nepriklauso nuo einamų pareigų ar darbo pobūdžio. Lietuvoje mažai kalbame apie tai, kokį įvaizdį turime sudaryti klientų akyse.
Nemaža dalis verslo veiklos yra susitikimai su klientais, tiekėjais, partneriais ar net būsimais įmonės darbuotojais. Todėl nesvarbu, ar esi pardavėjas, produkto vadybininkas, personalo vadovas ar direktorius – kiekvienu atveju būsi įmonės veidas, kuris atstovauja įmonės interesams.
Paklauskite savęs, kokią nuomonę susidarytumėte apie kontorą dalyvaudami darbo pokalbyje, kuriame vadovybės atstovai atrodo taip, lyg būtų ką tik grįžę iš sodo. Tikiu, komplimentų nedalytumėte.
Deja, įvaizdžio sukūrimas nėra lengva užduotis. Neužtenka nukeliauti į prekybos centrą ir nusipirkti griežtą kostiumą. Kiekvienas verslas, klientai, su kuriais bendraujame, yra skirtingi, todėl pirmiausia reikia suvokti, kokią tikslinę žinutę norime transliuoti. Juk per pirmąjį susitikimą nuomonę apie mus lemiantys veiksniai yra ne tik apranga, bet ir kūno laikysena, rankos paspaudimas, balso tembras, vidinis žavesys ir panašūs dalykai.
Didelis darbo krūvis, patiriamas stresas, didžiulis gyvenimo tempas neretai stumia mus į kampą – savo išorei skiriame per mažai dėmesio. Tačiau tokia padėtis gali brangiai kainuoti. Prasta specialisto išvaizda nepastebimai mažina jo autoritetą vadovų, kolegų ir verslo partnerių akyse, o tai žlugdo jo pasitikėjimą savimi. Tai, į ką mažiausiai kreipėme dėmesio, gali sugriauti puikiai prasidėjusią mūsų karjerą.
Mados ikona Coco Chanel kartą yra labai taikliai pasakiusi: „Kuo tau blogiau sekasi, tuo geriau turi atrodyti.“ Daugeliui žmonių ši formulė padėjo pasiekti profesinę sėkmę. Todėl visada verta šia elgesio taisykle pasinaudoti.
Jei įmonėje nėra griežtai apibrėžto aprangos standarto, nebūtina visiems biuro darbuotojams spraustis į griežto silueto oficialius drabužius. Pasitelkus fantaziją ar specialisto pagalbą galima sukurti laisvesnį dalykinį garderobą, kuris atitiks įmonės koncepciją ir pabrėš darbuotojo profesionalumą.
Pasirinkę neutralias, dalykinei aprangai tinkančias spalvas ir paprasto klasikinio kirpimo drabužius, atrodysite ne tik tvarkingai, bet ir pademonstruosite savo brandą.
Ne visi biuro darbuotojai gadina savo įvaizdį dėl to, kad neturi laiko. Pažvelgus į kai kuriuos žmones gali pasirodyti, kad laiko savo išvaizdai jie skyrė, tačiau vis tiek prašovė pro šalį. Dažnai pasitaikanti darbuotojų klaida yra ta, kad įmonės biuras jiems tampa mados podiumu ar priešingos lyties atstovų žvejybos vieta. Tačiau mados tendencijų demonstravimas ar perdėtos seksualumo išraiškos gali būti klaidingai suprastos ne tik tarp bendradarbių.
Minėtų nesusipratimų išvengsite, jei apranga derės prie jūsų amžiaus, bus tinkamo dydžio, švari ir tvarkinga, be akį rėžiančių detalių ar spalvų. Rekomenduojami tik kuklūs ir statusą atitinkantys aksesuarai.
Dalykinis aprangos stilius – lyg savotiška tarptautinė verslo etiketo kalba. Tam tikro verslo etiketo normų laikymasis yra vertinamas kaip pagarba kitiems ir mandagumas. Tad jei nesilaikysime tam tikrų aprangos taisyklių ar netinkamai pasirinksime stilių, tai gali pakenkti ne tik įstaigos, kurioje dirbame, įvaizdžiui, bet ir sudaryti prastą kitų asmenų nuomonę apie jus.
Daugelio mūsų žvilgsniai krypsta į Vakarus: stebime savo autoritetų komentarus, elgesį, gyvenimo būdą. Žiūrint į nerūpestingai besišypsančius ir dažnu atveju laisvo stiliaus apranga vilkinčius milijonierius kyla noras būti bent kiek panašiam. Bandome sekti žinomų žmonių pėdomis, kad pagautume panašią sėkmę.
Kyla klausimas, ar verta švaistyti laiką drabužiams, jei esu geras savo srities specialistas? Ne vienas esame patyrę, kaip ieškodami informacijos apie Marką Zuckerbergą internete išvydome dešimtis „Facebook“ įkūrėjo nuotraukų, kuriose jis puikuojasi tais pačiais pilkos spalvos marškinėliais ir džinsais.
Kaskart į sceną išėjęs „Apple“ verslo magnatas Steve’as Jobsas, vilkintis juodą megztinį aukštu kaklu, taip pat nesureikšmindavo savo išvaizdos. Jo, kaip ir M.Zuckerbergo, autoritetas, prekės ženklo pasaulinė sėkmė bei žinomumas yra svarbiausia jų įvaizdžio dalis. Nesvarbu, ar panašūs verslininkai susitiktų su investuotojais, partneriais ar klientais, jie sulauktų vienodo dėmesio bei pagarbos.
Kai esi sėkmės lydimas ir banko sąskaitoje – ne vienas milijonas, o tavo veidas kitų pasąmonėje asocijuojasi su varomąja jėga, gali demonstruoti laisvę ir laužyti taisykles. Tačiau tai, kas tinka milijonieriui, nebūtinai padeda administracijos darbuotojui. Būkime atviri: ir mes patys ne kiekvieną sutiktąjį vertiname taip, kaip kurią nors įžymybę. Na, o nepažįstamo žmogaus apranga mums tiesiog padeda greičiau susiorientuoti, įvertinti asmenį ir situaciją, priimti sprendimą, vienaip ar kitaip pasielgti.
Visiškai natūralu, kad kaskart sutikus nepažįstamą žmogų mūsų smegenų kompiuterinės programos skuba identifikuoti ir sudaryti bendrą vaizdą pagal žmogaus išorę. Lygiai taip pat mus vertina mūsų nepažįstantys asmenys. Todėl pakeliui į sėkmę tikrai verta pasirūpinti tinkamu įvaizdžiu, kuris padės klientams ar potencialiems partneriams patikėti jums savo laiką ir pinigus.