Pastaruoju metu mada, dažnai daranti maištaujančios įspūdį, demonstruoja savo netikėtą pusę. Bluzonai su gobtuvais, „bomber“ stiliaus striukės, plačios kelnės su užtrauktukais, sunkūs storapadžiai batai – dar niekada kolekcijose nebuvo tokia ryški gatvės mados įtaka.
Net „Louis Vuitton“ šią žiemą pirmiausia siūlė gremėzdiško stiliaus batus rantuotais padais. Juk būtent tokia avalynė idealiai tinka gatvių grindiniui.
Naujoji žemės trauka – ryškus ženklas. Tai atsvara pernelyg prabangiam mados pasauliui, kuris nugrimzta į „Swarovski“ kristalus bei raukinukus ir turi mažai ką bendra su realiu jaunosios kartos pasauliu.
Naujoji mada – protesto prieš privilegijuotus visuomenės sluoksnius, atgyvenusius aprangos kodus išraiška.
Šiuo požiūriu visus pranoko jauni prekių ženklai „Vetements“ ir „Hood By Air“ (HBA). Nors visai neseniai šie pavadinimai buvo mažai kam žinomi, jų sportinio stiliaus marškinėliai kainuoja 500, džinsai – 1000 eurų. Ir dar klausimas, ar pavyks jų gauti.
Iš Gruzijos kilęs Vokietijos dizaineris Demna Gvasalija (35 m.) kartu su kitais šešiais dizaineriais 2014-aisiais sukūrė prekės ženklą „Vetements“ (išvertus iš prancūzų kalbos – „Drabužiai“), sulaukusį didžiulės sėkmės.
Prieš trejus metus pristatęs savo pirmąją kolekciją Paryžiuje, panešiotais, neapsiūlėtais džinsais, padidinta viršutine aprangos dalimi, plačių pečių bluzonais ir vėliau tiesiai sukirptomis sportinėmis kelnėmis sukėlė tikrą audrą mados pasaulyje.
Šie drabužiai nėra iš išsvajotųjų kategorijos. Jie sukurti tikram gyvenimui ir būtent ten – gatvėse, klubuose – buvo audringai sutikti.
„Hood By Air“ atsirado Niujorke, kur dizaineris Shayne’as Oliveris 2006-aisiais sukūrė savo pirmuosius garsius sportinius marškinėlius. Dabar HBA prekės ženklas, nepripažįstantis ribų nei tarp lyčių, nei tarp stilių, tapo vienu patraukliausių mados pasaulio naujokų.
Jų „bomber“ stiliaus striukės ne iš nailono, o iš taftos, kuri labiau žinoma kaip vestuvinių suknelių medžiaga. Kailiniai paltai aplipinti plastikine juosta kaip lagaminai oro uoste.
HBA populiarus ne tik dėl to, kad gatvių kultūrą netikėtai atrado kaip prabangos prekės ženklą. Ir jo dizaineris, taip pat atėjęs iš gatvės, dabar tiek agresyviai, tiek eksperimentuodamas veržiasi į aukštąją madą.
Sh.Oliverį užaugino vieniša motina Brukline (Niujorkas). Jis mokėsi prastoko lygio mokyklose ir galiausiai buvo priimtas į pripažintą Mados ir technologijų institutą, bet greitai studijas metė ir įkūrė savo prekės ženklą.
Jaunai tikslinei pirkėjų grupei skiriama mada nepalyginti tikroviškesnė nei prancūzų prabangos mados namų „Givenchy“, kurie staiga pasiūlė savo klientams rotveilerius ant bluzonų su gobtuvais.
Daugelis pirmiausia „Vetements“ kolekcijas įvardija kaip antimadą. Tai dizaineris D.Gvasalija, kuriantis ir „Balenciaga“ kolekcijas, savo interviu griežtai paneigia.
Bent jau taip galėjo jas įvertinti JAV atlikėja Rihanna, kurią drąsiai galima vadinti mados eksperte.
Ir kuo gi buvo apsirengusi Rihanna per MTV muzikos apdovanojimus praėjusio rugpjūčio pabaigoje? Rožiniu „Hood By Air“ ansambliu. Visa tai apgalvojo ilgametis garsiosios dainininkės stilistas Melas Ottenbergas, jaučiantis laiko dvasią.
„Hood By Air“ – tikrai nauji mados vėjai. Siluetas, kūno laikysena ir apskritai visas vaizdas“, – sako M.Ottenbergas.
„Tough Chic“ – „kietas stilius“ atspindi bendrą nuotaiką.
„Socialiniai neramumai, terorizmas, fašizmas, rasizmas, Donaldo Trumpo kalbos – dėl viso to 2016-ieji buvo bauginantys, nerimą keliantys metai, tad ir rengtis reikia atitinkamai!“ – tvirtina M.Ottenbergas.
Bent jau pasirinkimas buvo pakankamas: JAV muzikos prodiuseris ir atlikėjas Kanye Westas kartu su „Adidas“ sukūrė liniją „Yeezy“, kuri atkeliavo kone iš didmiesčio gatvės.
Amerikiečių dizaineris Alexanderis Wangas, žinomas savo sportiškumu, – šortai, sportiniai marškinėliai-suknelė ir pan., šiam pavasariui siūlo pilvą nedengiančius marškinėlius, odines dviratininkų stiliaus kelnes ir neopreno sukneles.
„Pretty angry clothes“ – „Gražūs grėsmingi drabužiai“, – rašė „New York Times“. Teisinga įžvalga, kuri apskritai tinka dešimtojo dešimtmečio ir grandžo (liūdesio, melancholijos) stiliaus atgimimui apibūdinti.
Be apatinuko stiliaus suknelės ir pilvo nedengiančių sportinių marškinėlių, vėl sugrįžo „Doc Martens“ batai, „chocker“ – itin prigludę kaklo papuošalai ir tamsūs lūpų dažai.
Visa tai puikiai tinka „angry young women“ – piktos jaunos moters įvaizdžiui, kuris toks populiarus tarp jaunimo atstovių.
Į naują mados tendenciją nusprendė įsilieti ir išskirtinai vyrams kuriantis „Brioni“, prie kurio klientų priklauso buvęs Vokietijos kancleris Gerhardas Schröderis.Tuo tikslu Italijos mados namai į vyriausiojo dizainerio pareigas pasikvietė Jus-tiną O’Sheą.
Jo sukurta kolekcija nutolo nuo „Brioni“ braižo.
Reklamos veidais J.O’Shea pasirinko garsios amerikiečių grupės „Metallica“ narius.
Šio dizainerio darbas „Brioni“ baigėsi po šešių mėnesių. Italijos mados namų klientams neįtiko pernelyg rokeriška jo kūrybos direktoriaus J.O’Sheos kolekcija.
Naujas kietas stilius įkandamas ne visiems.
Parengė ONA KACĖNAITĖ