Calvinas Richardas Kleinas gimė prieš 70 metų nedidelio maisto produktų parduotuvės savininko šeimoje.
Niujorko Bronkso rajonas, kuriame augo berniukas, nebuvo prestižinis. Tad nieko keista, kad jaunąjį Calviną viliojo vieno žinomiausių JAV miestų komfortas ir prabangios erdvės. Jis tapo tikru amerikietiškosios svajonės įsikūnijimu – juk toje šalyje kiekvienas gyventojas turi galimybę tapti laimingas ir turtingas.
Kokioje srityje užsidirbs savo pirmąjį milijoną, C. Kleinas žinojo dar būdamas penkerių. Jis neketino eiti pėdomis tėvo, pardavinėjusio maisto produktus. Calvinas mokėsi siūti ir labai domėjosi moteriškos mados pasauliu.
Būsimosios garsenybės motina turėjo puikų skonį ir visuomet džiaugėsi, kai sūnus kartu su ja eidavo apsipirkti.
Tad kai Calvino mokslo draugai tik svarstė, kokiu keliu pasukti, jis jau žinojo, kuo sieks tapti. Calvinas buvo vienas geriausių Aukštosios menų mokyklos studentų.
Savo teorinėms žinioms įtvirtinti C. Kleinas baigė ir Mados technologijos institutą.
Būsimoji mados pasaulio garsenybė savo ranką miklino ateljė, kur būdamas praktikantas sukirpdavo svetimus kostiumus.
C.Kleinas patirties sėmėsi įvairių ano meto dizainerių dirbtuvėse. Bet kūrybinga siela veržėsi įgyvendinti tik jo galvoje kirbėjusias mintis ir idėjas. Calvinas piešė eskizus, prigalvodavo modelių, mėgino išmoningiausią, netikėčiausią drabužių sukirpimą tol, kol pagaliau sukūrė savo pirmąją kolekciją.
Verslo pasaulyje dažnai pinigus valdo vieni, o idėjas generuoja kiti. C.Kleinas nebuvo išimtis. Jo partneriu, tiksliau, pinigine tapo vaikystės draugas Barry Schwarzas. Savo bendrovę partneriai pavadino „Calvin Klein, Ltd”.
Profesinis C.Kleino skrydis prasidėjo nuo pirmosios kolekcijos pristatymo dėl drabužių parduotuvės direktoriaus neapsižiūrėjimo.
Jei tikėtume legenda, stambus verslininkas lifte nuspaudė ne to aukšto mygtuką ir atsidūrė ten, kur buvo demonstruojama C.Kleino kolekcija. Jaunojo talento darbai taip suintrigavo netikėtą svečią, kad jis užsisakė sukurti drabužių už solidžią sumą – 50 tūkstančių JAV dolerių.
Gavęs pinigus mados dizaineris nusprendė savo amerikietiškąją svajonę įgyvendinti vienas ir nutraukė verslo santykius su partneriu. Juk 50 tūkstančių dolerių užsakymas bylojo, kad jo kūryba gali duoti neblogų pajamų.
Sėkmė dizainerį užklupo XX amžiaus aštuntajame dešimtmetyje. Jis pakeitė savo planus ir liovėsi kurti vyriškus viršutinius drabužius. C. Kleinas nusprendė siūti moterims ir padarė tai, ko niekas iš jo amžininkų nesugalvojo: tradicinį klasikinį vyrišką kostiumą pritaikė moterims.
Kita naujove, tiesiog susprogdinusia mados pasaulį, tapo dvieilis trumpas paltas plačiais atlapais. Madinga naujovė populiariausių viršutinių drabužių sąraše sugebėjo išsilaikyti beveik dešimt metų.
1974-aisiais madų pasaulis vėl garsiai prabilo apie jauną dizainerį. Jis pristatė viešumai savo kailinių dirbinių aksesuarų kolekciją, kurią dėl paprastumo ir elegancijos palankiai įvertino amerikiečiai. Nepaisant sėkmės, garbėtroška C.Kleinas jautė, kad tai tik jo didžiosios šlovės pradžia.
1978 metais C.Kleinas sudrebino mados pasaulį pareiškęs, kad džinsiniai drabužiai irgi gali būti elegantiški.
Naujos dizainerio kolekcijos veidu tapo viena jo mėgstamiausių modelių, būsimoji Holivudo žvaigždė, tuo metu 15-metė Brooke Shields. Reklamos kampanija, kurioje būsimoji aktorė dalyvavo, Amerikoje sukėlė audrą: reklamoje – nepilnametė!
Bet pasipiktinusiai Amerikai ne tiek rūpėjo vaiko teisių apsauga, kiek reklamos koncepcija, kuri buvo prilyginta vaikų pornografijai ir lytiniam išnaudojimui. Skandalas įsižiebė dėl to, kad jaunoji Brooke iš reklamos plakatų klausė: „Ar žinai, kad tarp mano kūno ir džinsų nieko nėra?”
Visuomenė apkaltino dizainerį, kad jis kviečiasi nepilnamečius į filmavimus, kurie panašūs į pornografinius. Naujojo modelio džinsų gamyba buvo nutraukta, o reklamos kampanija numarinta. Bet po dešimties metų džinsai buvo pripažinti klasikiniais.
Naujas skandalas įsižiebė po ketverių metų, kai C. Kleinas pasiūlė vyrams pakeisti apatinius. Dizaineris stipriajai lyčiai sukūrė apatines kelnaites su plačia korsetine guma ir užrašu „Calvin Klein”.
Naujosios produkcijos reklamos kampaniją ir vėl užgriuvo kritikos audra: nepasitenkinimą sukėlė pusiau apnuogintas kūnas.
Šį kartą į kritiką dizaineris reagavo ramiai: „Kuriu apatinius, kad žmonės atrodytų seksualiai.” Gali būti, kad daugelis vyrų, pirmenybę teikdami C. Kleino gaminiams, jautėsi labiau pasitikintys savimi.
1992 metais dizaineris ir vėl padarė perversmą mados pasaulyje sumaniai ištrindamas ribą tarp vyriškos ir moteriškos jaunimo mados.
Tuo laiku mados žodyne atsirado terminas „unisex”. Reklamos kampanijos veidais tapo pradedantysis modelis Kate Moss ir reperis Marky Markas (aktorius Markas
Wahlbergas) – panašūs savo išvaizda ir figūra.
Britė K.Moss sugebėjo užimti išskirtinę vietą dizainerio C.Kleino kūryboje. Ji dalyvavo ir kitose vėlesnėse fotosesijose, skirtose naujų jo kolekcijų reklamai.
Tąkart pagal C.Kleino sumanymą K.Moss ir Marky Markas iš plakatų patvirtino, kad vaikinas ir mergina gali nešioti to paties modelio drabužius.
Amerikos jaunimas įvertino drąsų sumanymą: drabužiai iš naujosios „unisex” kolekcijos nuo podiumų greitai nužengė į gatves.
Kita kolekcija buvo skirta džinsams. Bet C.Kleinas nebūtų pats savimi, jei vėl nenu-
stebintų: jis sugalvojo tradicinius mėlynus džinsus perdažyti juoda spalva ir, norėdamas jiems suteikti patrauklų siluetą, pakoregavo sukirpimą – kelnės tapo aptempiančios.
Kai apatinių drabužių eksperimentą dizaineris pakartojo 1999-aisiais, ir vėl kilo visuomenės pasipiktinimas. Šįkart taikiklyje atsidūrė naujos vaikams ir paaugliams skirtos apatinių drabužių kolekcijos reklamos kampanija. Ji buvo pripažinta esanti tokia nešvanki, kad C.Kleinas patraukė net Federalinio tyrimų biuro (FTB) dėmesį.
Specialieji agentai atliko tyrimą dėl pedofilijos propagandos ir nepilnamečių lytinio išnaudojimo C.Kleino reklamoje.
Pretekstą tam davė švelnioji pornografija („soft porno”) – septintojo dešimtmečio stiliumi padarytos nuotraukos su 15-mečiais vaikinais ir merginomis.
Kol vyko tyrimas, daugelis reklamos agentūrų pasistengė „pamiršti” skandalingąjį dizainerį, nes pedofilija Amerikoje laikoma vienu baisiausių nusikaltimų.
Jei faktai būtų pasitvirtinę, C.Kleinas galėjo daugeliui metų atsidurti už grotų. Bet ar FTB agentai nesugebėjo rasti kompromato, ar provokacinės reklamos nuotraukos neturėjo nieko antiįstatymiška, nes kilęs triukšmas pamažu atlėgo, o dizaineris viešai atsiprašė.
Netrukus po pasaulį pasklido pranešimas apie ir vėl provokacinę, negana to Dievą paniekinančią, džinsų reklamą, dėl kurios C.Kleinui teko sumokėti 1 milijono JAV dolerių baudą.
Ieškinį mados dizaineriui pateikė Bažnyčia, mat naujosios reklamos kampanijos siužetui buvo pasitelktas garsusis Leonardo da Vinci paveikslas „Paskutinė vakarienė”.
Šmaikštuoliai ją pavadino „Paskutine Calvino Kleino vakariene”, nes reklamos plakatuose pusnuogiai modeliai buvo apsitempę žinomo prekių ženklo džinsais.
Dizaineris niekada nestovėjo vietoje. 1983-iaisiais jis sumąstė, kad jo prekių ženklo gerbėjai gali nešioti ne tik jo kuriamus drabužius, bet ir kvepėti naujais aromatais „Calvin Klein”.
Kiekvienas dizainerio aromatas buvo „porinis” – kuriamas tiek vyrams, tiek ir moterims.
C.Kleino kvepalų aromatai, tarp kurių puikiai žinomi „Obsession”, „Eternity”, „CK One”, „CK Be”, „Escape”, „Contradiction”, „Truth Calvin Klein”, subtiliai pabrėždavo jo drabužių stilių.
Beje, kvepalai „Calvin Klein” – vieni labiausiai klastojamų.
Pasaulinio garso madų dizaineris, puikiai žinojęs, kokiems drabužiams moterys teikia pirmenybę, buvo vedęs du kartus.
Pirmoji žmona Jayne Centre nesugebėjo jo ištraukti iš bohemiško gyvenimo žabangų. Mat visą aštuntąjį dešimtmetį būsimojo genialaus dizainerio gyvenimas bėgo madingiausiame Niujorko naktiniame klube „Studio 54”.
Jis daug gėrė, vartojo narkotikus ir daug kartų buvo neištikimas savo žmonai. Iš pirmosios dešimt metų (1964–1974 m.) trukusios santuokos C.Kleinas susilaukė dukters Marci.
Antrą kartą „taip” dizaineris ištarė savo asistentei Kelly Rector. Ji sugebėjo tapti ne tik patikima C.Kleino pagalbininke, bet ir žmona, teigiamai paveikusia jo pasaulėžiūrą.
Kūrėjas įvertino sveiko gyvenimo būdo pranašumus. Per 20 antrosios santuokos, beje, irgi subyrėjusios, metų dizaineris kas rytą bėgiodavo gryname ore. Alkoholis ir narkotikai liko praeityje.
Kelly palaikė savo vyrą visada, o itin aktyviai tuo metu, kai jo darbams iškilo grėsmė dėl FTB tyrimo. Siekdama, kad visuomenė nepamirštų prekių ženklo „Calvin Klein”, ji sumanė puikią viešųjų ryšių akciją: su pasaulyje garsiais fotografais išleido nuotraukų albumą apatinių drabužių tema.
Ir tai buvo tuo metu, kai žurnalai vengė spausdinti C.Kleino gaminių reklamas.
Nepaisant žmonos bendramintės statuso, Kelly nesugebėjo išsaugoti santuokos su dizaineriu. Kokia tikroji poros išsiskyrimo priežastis, nėra žinoma, bet savo buvusiai antrajai pusei C.Kleinas pateikė teisminį ieškinį.
Vėliau visuomenė plačiai aptarinėjo dvejus metus trukusį homoseksualų dizainerio ryšį. Bet šių metų sausį C.Kleinas nutraukė partnerystę su 21 metų Nicku Gruberiu.
Legendinio dizainerio kūrybos gerbėjai ir kritikai juokauja, jog C.Kleinas turi krištolinį gaublį, kuris leidžia pažvelgti į ateitį. O kaip kitaip paaiškinti jo įžvalgumą, sugebėjimą faktiškai visada sukurti paklausias kolekcijas?
Pavyzdžiui, likus keleriems metams iki pasitraukimo iš mados verslo XX ir XXI amžių sandūroje, C.Kleinas vienas pirmųjų pradėjo kurti militaristinį stilių, kuris vėl madingas. Ant podiumo modeliai demonstravo rusvai žalsvos spalvos kelnes su antkeliais, paltus-milines ir sijonus iki kelių.
Atėjus 2003-iesiems C.Kleinas nusprendė parduoti savo bendrovę amerikiečių korporacijai „Phillips-Van Heusen Corporation”, kurios sritis –
marškiniai. Sandorio suma siekė 430 milijonų JAV dolerių (daugiau kaip milijardą litų).
Nors dizaineris išėjo į pensiją, jo „tarnybos lape” visuomet išliks keturios Amerikos mados kritikų asociacijos premijos, vienas „Bath Museum” apdovanojimas už geriausias metų sukneles, dvi Amerikos mados dizainerių tarybos premijos už didelius laimėjimus mados pasaulyje ir vieno įtakingiausių Amerikos žmonių statusas.
C.Kleino drabužius kaip ir anksčiau dėvi ir žvaigždės, ir paprasti klientai. Šio prekių ženklo gerbėjos yra tokios garsenybės kaip aktorės Sandra Bullock, Gwyneth Paltrow, Jennifer Aniston, Helen Hunt, modelis K.Moss. Todėl, kad drabužiai su etikete „Calvin Klein” – tai prabangios natūralios medžiagos, nepriekaištingas sukirpimas ir jokio dekoratyvinio nesaikingumo.