Jau dešimtmetį rankines kurianti Ingrida lietuvių pamėgtą prekės ženklą plėtoja Kaune. Ieškodama naujų būdų, kaip praplėsti įmonės asortimentą tvariais gaminiais, kūrėja nusprendė dalyvauti projekte „Dizaino sparnai“ ir padedama dizaino profesionalų sukurti naują rankinių kolekciją iš inovatyvių medžiagų.
„Visada maniau, kad efektyvi įmonė turi būti keliais žingsniais priekyje, todėl norėjome praplėsti savo rankinių pasiūlą ir įdiegti daugiau tvarių sprendimų įmonės veikloje. Nors kuriant kolekciją ir nepavyko rasti tvaresnio sprendimo nei natūralaus rauginimo oda, tai tik patvirtino, kad esame tinkamame kelyje, ir jau dešimtmetį dirbame su šia ilgaamže ir tvaria žaliava“, – apie priežastis, paskatinusias ieškoti alternatyvų natūraliai odai, pasakoja I.Jasinskė.
Naujai „Kartu Studio“ rankinių kolekcijai kurti I.Jasinskė ir dizainerė Viktorija Stundytė svarstė rinktis labai daug inovatyvių medžiagų – įvairių alternatyvų tikrai odai. Tai buvo medžiagos, pagamintos iš ananasų lapų, Mutuga figmedžių, vynuogių išspaudų, obuolių atliekų, kaktusų lapų ir daug kitokių.
„Veganiška oda, kurios sudėtyje yra organinių medžiagų, gali būti patraukli vartotojui, atsisakiusiam gyvūninės kilmės produktų. Deja, dažniausiai šioms odos alternatyvoms yra naudojami plastikai, kurie sąveikaudami su organinės kilmės medžiagomis sukuria neskaidžią medžiagą, kurios negalima perdirbti“, – inovatyvių medžiagų tyrimo rezultatus atskleidžia V.Stundytė.
Augalinės kilmės oda, kurios sudėtyje yra poliuretano, negali būti deginama, o kompostuojant suirtų daugmaž per 500 metų, kai natūralios odos skaidumas yra nuo 10 iki 15 metų. Augalinės kilmės audiniai taip pat yra mažiau ilgaamžiai, jų taisymo galimybės labiau ribotos nei natūralios odos gaminių, tad taip yra kuriamas poreikis pirkti naujus daiktus ir tolstama nuo tvarumo.
Pasak dizainerės V.Stundytės, didelis inovatyvių medžiagų privalumas yra aiški organinių medžiagų kilmės vieta, skirtingai nuo natūralios odos industrijos, kur trūksta skaidrumo tiekimo grandinėje, mažai informacijos apie žaliavos kilmės vietą ir gyvulininkystės tvarumo aspektus.
Vis dėlto, įvertinus visus augalinių audinių ir natūralaus rauginimo odos privalumus ir trūkumus, rankinių gamybai buvo nuspręsta rinktis pastarąjį variantą, nes natūraliomis priemonėmis apdorotoje odoje nėra švino.
„Odos rauginimas augalinėmis medžiagomis naudojamas iki šių dienų. Tai ne tik vienas seniausių išlikusių odos apdirbimo būdų, bet ir žmogui, aplinkai draugiškesnis pasirinkimas. Be to, natūrali oda gali būti taisoma, atnaujinama, perdirbama, taip pratęsiant jos naudojimo laiką“, – pasakoja V.Stundytė.
Pasak dizainerės, odos pramonė egzistuoja kaip mėsos pramonės subproduktas, todėl, kol veganiškos odos gamintojai ieško perdirbimo sprendimų ir būdų, kaip atsisakyti plastiko junginiuose, natūraliai rauginta oda išlieka tvariausias pasirinkimas galanterijos industrijoje.