„Vienas Tarptautinio bakalaureato organizacijos (TBO) ir mūsų gimnazijos tikslų – ugdyti žmones, kurie gebės ateityje mums visiems sukurti geresnį ir taikesnį pasaulį“, – sakė šios programos koordinatorė Jelena Šilova.
Vilniaus privačioje gimnazijoje vykdoma TB programa – tai ugdymo programa, skirta vyresniųjų klasių moksleiviams. Gimnazijoje ši programa akredituota nuo 2021-ųjų birželio, tad šiemet šios mokyklos suolą paliks pirmieji pagal šią programą besimokantys moksleiviai.
„Tai programa, sukurta TBO, kuri buvo įkurta Ženevoje, Šveicarijoje, 1968 metais. Tai laiko patikrinta programa, per kurios gyvavimo metus buvo sukurtos keturios ugdymo programos, pagal kurias mokosi beveik viso pasaulio mokiniai nuo trejų iki 19 metų“, – pasakojo J.Šilova.
Šioje sostinės gimnazijoje siūloma pirmoji TB programa „Diploma programme“ – dvejų metų programa, skirta 16–19 metų jaunuoliams. Ši išsami, aukštus tarptautinius standartus atitinkanti programa padeda ne tik pasirengti studijoms aukštojoje mokykloje, bet ir įgyti įgūdžių ir gebėjimų, reikalingų sėkmingam gyvenimui.
– Kuo mokymasis pagal šią programą skiriasi nuo įprastos vyresniųjų klasių moksleivių ugdymo programos?
– Pirmiausia ši programa vykdoma užsienio kalba. Oficialios TBO kalbos yra anglų, prancūzų ir ispanų. Mūsų gimnazijoje visų dalykų, išskyrus kalbas, ugdymas vyksta anglų kalba.
Žinoma, tai nereiškia, kad neskiriame dėmesio lietuvių kalbai, literatūrai, kultūrai, istorijai ir tradicijoms. Kaip gimtąją kalbą mokiniai gali rinktis ir lietuvių kalbą. Visos dėstomos temos vienaip ar kitaip analizuojamos ir Lietuvos kontekste. Mokymasis anglų kalba vėliau gerokai palengvina studijas užsienio universitetuose, baigusiems TB programą dažnai nereikia laikyti papildomų anglų kalbos žinių testų, tokių kaip IELTS, TOEFL.
Kitas skirtumas – gilesnis programos turinys, kitokia vertinimo sistema. Vertinimas yra kriterinis, pagrindinis jo tikslas – formuoti žinias, informuoti mokinius ir tėvus apie pasiekimus ir būdus pasiekti aukštesnių rezultatų. Didelis vaidmuo tenka refleksijai, įsivertinimui, atgalinio ryšio suteikimui. TB programos mokiniai nelaiko brandos egzaminų, gegužės mėnesį jie laiko TB egzaminus iš visų pasirinktų dalykų. TB diplomas pripažįstamas ir Lietuvoje, ir beveik visame pasaulyje.
Dar vienas skirtumas, kad šioje programoje yra remiamasi vertybėmis, daug dėmesio skiriama teigiamų mokinių savybių ugdymui. Nuolat atliekami tyrimai ir analizuojama, kokių savybių reikia ateities žmogui, kuris gali daug pasiekti gyvenime, geba sėkmingai studijuoti, dirbti, siekti karjeros aukštumų.
TBO išskyrė savybes, kurioms, be akademinių dalykų, ugdymo metu yra skiriamas dėmesys. Tai holistinis požiūris į žmogų, asmenybę. TB Diplomo programą itin vertina kone visi pasaulio universitetai, nes ją baigę mokiniai turi itin geras žinias, įgyja tiriamojo darbo, kritinio mąstymo gebėjimų. Jie nuolat užduoda klausimą „Kodėl?“ ir ieško atsakymų. Mokomasi iš vadovėlių, kurie sukurti specialiai šiai programai Jungtinėje Karalystėje.
– Kalbėjote apie ateities žmogaus savybes. Kokios jos? Ar mokiniai, norintys mokytis pagal Tarptautinio bakalaureato programą, jas turi turėti, ar joms skiriamas dėmesys ugdymo procese?
– Nekeliame tikslo, kad atėjęs į klasę mokinys jas jau turėtų, – šios savybės ugdomos, turime tam tikrus įrankius, analizuojame, stebime pažangą kelis kartus per metus. Šios savybės yra įvardytos programos kūrėjų ir aprašytos dokumente „Mokinio profilis“ („Learner Profile“).
Taigi pirmiausia TB programa ugdo smalsius tyrinėtojus. Siekiama, jog mokinys ne tik lauktų, kad jam būtų suteiktos žinios, atsakymai, o jų ieškotų pats, gilintųsi, svarstytų ir mąstytų, analizuotų, darytų išvadas. Visa programa ir parenkami mokymo metodai skatina domėtis, mąstyti, tyrinėti, atrasti, tai skatina mokytis.
Ne mažiau svarbu ir žinios, visapusiškas išprusimas, kritinis nestandartinis mąstymas, gebėjimas vertinti. Dar viena savybė – bendraujantis ir bendradarbiaujantis – kad mokinys galėtų sukurti rezultatą dirbdamas ne tik individualiai, bet ir grupėmis. Šiems įgūdžiams lavinti vykdome įvairius projektus, pvz., pernai mūsų TB mokiniai darė bendrą projektą su mokiniais iš Argentinos, analizavo ir lygino popieriaus sunaudojimą savo mokyklose. Panašūs projektai ne tik moko bendradarbiavimo, bet ir skatina kitų tautybių bei kultūrų pažinimą.
Ne mažiau svarbi savybė – gebėjimas įsivertinti. Skatiname mokinius mąstyti, kaip, kas pavyko, kodėl nepavyko, ko išmokau, ką turiu padaryti kitaip, kad pasiekčiau aukštesnių rezultatų. Daug dėmesio skiriama ir akademiniam sąžiningumui, mokiniai mokomi gerbti autoriaus teises.
Rūpestingas ir užjaučiantis, gebantis rūpintis. Viena misijų – ugdyti žmones, kurie gebės ateityje sukurti geresnį pasaulį. Nebijantis rizikuoti, galintis imtis iššūkių, išbandyti save ir suvokti, kad nebūtinai turi pasisekti. Išmokti galime iš visokių patirčių, o patirti nesėkmę nėra baisu. Ugdomas ir suvokimas, kad mokytis reikia visą gyvenimą. Gyvenantys šiuolaikiniame pasaulyje, kur žinios keičiasi labai greitai, sustoti negali.
Visa tai labai atsispindi ir programos užduotyse – faktinių žinių tikrinimo čia nedaug. Juk šiuolaikinis mokinys žinių gali rasti visur, dažnai – vieno mygtuko paspaudimu. Visos užduotys konstruojamos taip, kad remdamasis tam tikromis žiniomis mokinys sukurtų ką nors savo, prieitų prie savo išvados – nuolat mąstytų kritiškai.
– Kokie privalumai laukia šią programą baigusių mokinių universitetuose?
– Šią programą baigę mokiniai ne tik įgyja įgūdžių, kurie labai palengvina studijas universitete, bet ir moka mokytis, planuoti laiką. Jiems studijuoti daug lengviau. Kai kurie universitetai šią programą baigusiems mokiniams suteikia stipendijas, kai kurie iškart kelia į antrą kursą.
Tyrimai rodo, kad didesnis procentas mokinių, baigusių šią programą, įstoja į aukščiausius pasaulyje reitingus turinčius universitetus. Kai kurie mūsų mokiniai, šiemet baigiantys programą, jau turi kvietimus iš universitetų, kuriuos pasirinko, – liko tik išlaikyti egzaminus.
– Kokie mokiniai gali mokytis šioje programoje – ar tik jūsų gimnazijos, ar ir iš kitų mokyklų? Kaip juos atrenkate?
– Į pirmąją TB klasę gali stoti mokiniai tiek iš mūsų, tiek iš kitų mokyklų – visiems stojimo reikalavimai yra vienodi. Norinčiųjų patekti į šią programą laukia du stojamieji egzaminai: matematikos ir anglų kalbos bei motyvacinis pokalbis anglų kalba, kurio tikslas – daugiau sužinoti apie mokinį, jo lūkesčius, planus.
Pati TB organizacija skelbia, jog ši programa skirta visiems, ir siekia, kad pagal ją galėtų mokytis visi mokiniai, sudaromos galimybės mokytis ir turintiems specialiųjų poreikių. Iš savo patirties norėčiau akcentuoti anglų kalbos žinias ir tokias mokinių savybes kaip atkaklumas, užsispyrimas, noras mokytis. Be abejo, ši programa puikiai tinka gabiems mokiniams, mokytis pagal ją tikrai nebus nuobodu, per lengva arba neįdomu.
Siekdami padėti mokiniams įtvirtinti savo žinias ruošiantis TB programai organizuojame matematikos ir akademinio rašymo anglų kalba „Pre-IB“ kursus. Mokykloje turime karjeros konsultantą, kuris pataria mokiniams, padeda pasirenkant mokymosi dalykus, universitetus, specialybę.
– Šiemet išleisite pirmuosius šią programą baigusius abiturientus. Gal galite pasidalinti, kokie jų atsiliepimai, nuotaikos ir pasiekimai?
– Visi sutinka, kad programa sunkesnė, intensyvesnė, bet mokytis daug įdomiau. Džiugina, kad visi, paklausti, ar šiandien ir vėl rinktųsi šią programą, atsakė teigiamai. Visi įvertino ir puikias anglų kalbos žinias – jau po pusmečio mokiniai pradeda mąstyti angliškai. Itin pagerėja jų tiriamojo darbo įgūdžiai, kritinis ir kūrybinis mąstymas, sugebėjimas ieškoti globalių problemų sprendimo būdų.
Mokiniai išmoksta organizuoti ir planuoti savo laiką, daugelis įveikė savo baimes, pavyzdžiui, kalbėti viešai, diskutuoti, drąsiai išsakyti savo nuomonę, nebijoti suklysti. Filosofija čia tokia, kad iš klaidų mes mokomės, jas galime ištaisyti, padaryti geriau. Mokytojas yra labiau partneris, padėjėjas, tarpininkas. Jis nėra centrinė figūra klasėje, nebūtinai visada teisus.
Pastebėjau, kad pasikeitė mokinių pasaulio suvokimas. Aplinką jie suvokia ne atskirais fragmentais, o kaip visumą, suprasdami visų vykusių ir vykstančių įvykių sąsajas, suvokdami, kad visi įvykiai turi priežastis ir pasekmes. Mokiniai tarsi pagaliau sudėliojo didžiulę dėlionę, susidedančią iš didelio skaičiaus mažų dalelių – žinių, ir pamatė bendrą vaizdą. Ne mažiau vertinga yra tai, kad TB mokiniai geba diskutuoti apie globalias problemas, susieti vietinį kontekstą su pasauliniu, supranta, kaip pasaulyje vykstantys įvykiai veikia mūsų valstybę, visuomenę ir atvirkščiai.
– Ar mokytojai, dirbantys šioje programoje, taip pat yra specialiai ruošiami?
– Daugelis mūsų mokytojų turi ilgametę darbo pagal Tarptautinio bakalaureto programą patirtį. Žinoma, yra ir tokių, kurie prie mūsų kolektyvo prisijungė neseniai. Tačiau visi, kurie nori dirbti pagal TB programą, privalo išklausyti specialius mokymus. Nuolat siunčiame ir į TB profesinius tobulėjimo kursus, kurie gana griežti, juos baigęs mokytojas gauna sertifikatą.
Be to, nuolat bendradarbiaujame tarpusavyje, aptariame, padedame naujiems mokytojams. Mūsų motyvacija – ateityje toks žmogus taps tarptautiniu mokytoju, kuris pagal šią programą galės dirbti visame pasaulyje. Ir pati organizacija nepalieka mokyklų vienų – turime pasaulinį mokytojų tinklą, kur bendraujame, tariamės, diskutuojame.
Labai džiaugiuosi, kad mūsų TB mokytojų komanda – tarptautinė: turime mokytojų iš Didžiosios Britanijos, Portugalijos, Argentinos, Ekvadoro ir kitų šalių. Mokiniai labai džiaugiasi galimybe bendrauti ir dirbti su tokiais mokytojais.
Toks bendravimas skatina domėjimąsi kitomis kultūromis, toleranciją, kitų tautų pripažinimą ir gerbimą. Mūsų mokiniai jau planuoja aplankyti šalis, iš kurių yra kilę jų mokytojai, o mes planuojame vykdyti bendradarbiavimo projektus su užsienio mokyklomis ir papildyti TB mokytojų kolektyvą geriausiais pasaulio mokytojais.