Pagal vieną populiariausių versijų, batelių su kulniukais mados kaltininkai – Vidurinių Rytų ir Azijos raiteliai. Kulniukas padėjo kojai geriau laikytis balnakilpėje. Tai iki šiol primena kaubojiški batai.
Įdomu, kad nuo XVI a. ir net iki XVIII a. pabaigos batai aukštais kulniukais buvo populiarūs ir tarp moterų, ir tarp vyrų.
XVII a. aštuntajame dešimtmetyje Prancūzijos karalius Liudvikas XIV išleido įsakymą, kad tik jo dvaro didikai gali avėti aukštakulnius ryškiais raudonais kulniukais. Jei kuris nors jų nešiojo paprastus, visiems tapdavo aišku, jog jis pateko į monarcho nemalonę.
Mūsų laikų batų mados karaliumi vadinamas Christianas Louboutinas (59 m.) pirmą kartą 1993-iaisiais savo aukštakulnių padus nudažė raudona spalva. Bet vietoj dažų prancūzų dizaineris pasinaudojo raudonu savo asistentės nagų laku.
Itin aukšti ploni kulniukai (XIX a. pabaiga)
Aistringi avalynės gerbėjai ir daug žinių sukaupę kolekcininkai labai vertina XIX a. pabaigos batelius ir aulinukus neįtikėtinai aukštais plonais kulniukais. Šie įmantrūs, tikri meno kūriniai nebuvo skirti kasdieniam gyvenimui, nes tokia avalyne neįmanoma vaikščioti. Šio stiliaus batai buvo kuriami tik parodoms ir reklamai.
„Nematomi“ kulniukai (1937 m.)
Prancūzų dizaineris Andre Perugia (1893–1977) buvo tikras batelių menininkas. Jau ketvirtajame dešimtmetyje sukūrė avalynę, kuri stulbina ir XXI amžiuje, nors atrodo, kad mūsų laikų žmones sunku kuo nors nustebinti.
Labiausiai prancūzų dizainerį išgarsino bateliai be kulniukų. Jais avėdama moteris balansuoja ant tiksliai apskaičiuotos platformos. Avėti tokius aukštakulnius labai sudėtinga, nes nesunku greitai prarasti pusiausvyrą.
Japonų batų dizaineris Noritaka Tatehana (36 m.), įkvėptas prancūzo A.Perugios darbų ir tradicinių nacionalinių sandalų – getų, sukūrė kolekciją „Atom“. Čia taip pat yra batų be kulniukų.
N.Tatehanos monstrais be kulniukų ir vėl išdrįso avėti Lady Gaga.
Japono kurti batai nebuvo pigūs. Pašaipiai vadinami paprastomis odinėmis kanopomis N.Tatehanos batai kainavo per keturis tūkstančius dolerių. Teigiama, kad už šiuos „pabaisas“, puoštus „Swarovski“ kristalais, Lady Gaga paklojo 15 tūkst. dolerių.
Celiulioido kulniukai (XX a. trečiasis dešimtmetis)
Iš medžio pagaminti batų kulniukai buvo aptraukti celiulioido sluoksniu, gausiai papuošti blizgučiais, brangakmeniais ir karoliukais. Juos gamino specialios bendrovės, dažniausiai Prancūzijoje, ir tiekė avalynės gamintojams.
Bateliai tokiu spindinčiu prabangiu kulniuku labai derėjo prie suknelių, sukurtų šokiams pagal džiazo muziką. Juk tai buvo metas, kai dailiosios lyties drabužiai sparčiai trumpėjo. Tuomet dėmesys krypo į šilkinėmis kojinėmis aptemptas kojas ir jų grožį pabrėžiančius elegantiškus batelius.
„Stiletto“ (1954 m.)
Ne tiek daug yra batų dizainerių, kurie gali pasigirti ne kartą sugalvotomis naujoviškomis kulniuko konstrukcijomis. Vienas jų – prancūzas Roger Vivier (1907–1998), vadinamas batų Faberge (Peteris Carlas Faberge – juvelyrikos stebuklu vadinamų kiaušinių kūrėjas. – Red.).
Kulniukai visada buvo R.Vivier silpnybė. Jaunystėje studijavęs skulptūrą jis įgijo stebėtiną formos pojūtį. Jį sėkmingai pritaikė darbe kurdamas avalynę išskirtinai „Dior“ mados namams.
Naujai Christiano Dioro kolekcijai R.Vivier pasiūlė ploną 8 cm kulniuką. Jis į mados istoriją įėjo „Stiletto“ pavadinimu, nes buvo panašus į stiletą – nedidelį durklą labai plona ir aštria tribriaune geležte.
Šio stiliaus bateliai kartu su plačiais „New Look“ stiliaus sijonais suteikė moteriai trapumo ir gracingumo įspūdį, vizualiai ilgino kojas.
Keičiamieji kulniukai (1956 m.)
Prancūzų batų dizaineris A.Perugia sugalvojo dar vieną savitą konstrukciją – aukštakulnius laivelius keičiamais kulniukais, kurie buvo užmaunami ant specialių bėgių, o paskui pritvirtinami.
„Boule“ (1955 m.)
Garsųjį „Boule“ labai mėgo įžymioji vokiečių aktorė ir atlikėja, ypač dailiomis kojomis išsiskyrusi Marlene Dietrich. Ji turėjo daug R.Vivier batelių su spindinčiu, deimantais nusagstytu kamuoliuku kulniuko gale.
„Kitten Heel“ (6-asis dešimtmetis)
Iki šiol populiarumo, mados ekspertų nuomone, neprarado žaismingasis „Kitten Heel“ („Koketiškas kulniukas“). Šie kulniukai, tapę madingi šeštajame dešimtmetyje, buvo skirti jaunoms merginoms, dar nepasirengusioms nešioti aukštakulnių.
Šis kulniukas populiarus ir mūsų nuolatinio skubėjimo laikais. Patogus, elegantiškas ir suteikia moteriai koketiškumo.
Porcelianiniai kulniukai (1959 m.)
Seras Edwardas Rayne`as (1922–1992), perėmęs iš senelio batų gamybos bendrovę „Rayne“, kūrusią aukščiausios klasės ir „couture“ avalynę, sukūrė kolekciją „Wedgewood“.
Jai idėjų sėmėsi iš to paties pavadinimo Didžiosios Britanijos porceliano ir prabangių aksesuarų gamintojo. Bateliams puošti dizaineris naudojo tą pačią kaip ir „Wedgewood“ medžiagą – „Jasperware“ porcelianą, taip pavadintą todėl, kad primena pusbrangį akmenį jaspį.
E.Rayne`as sukūrė net porceliano kulniuką. Stebėtina, bet ši itin trapi medžiaga galėjo atlaikyti žmogaus svorį. Bet šį kulniuką buvo galima sudaužyti netyčia numetus ant grindų.
Armadilai (2010 m.)
2010-aisiais Alexanderis McQueenas (1969–2010) nustebino „Armadillo“ – rankų darbo bateliais iš pitono odos ir medžio.
Įspūdingiausi buvo net 30 cm aukščio, kurie priminė ir garsiuosius „Ballets Boots“. Jų kulniukas buvo toks aukštas, kad teko stovėti ant pirštų galiukų kaip balerinoms.
Vieni mados kritikai armadilus pašaipiai vadino ateivių apavu, bateliais žudikais, monstrais, arklio kanopomis, kiti – neprilygstamais meno kūriniais. Avėti jais išdrįso tik tokios drąsuolės kaip ekstravagantiškoji Lady Gaga ir A.McQueeno bičiulė ir mados dizainerė Daphne Guinness. Vargu ar kurdamas armadilus dizaineris galvojo apie patogumą.
Batais žudikais atlikėja Lady Gaga avėjo ne tik savo vaizdo klipe „Bad Romance“, bet ir gatvėje, per viešus renginius.
Armadilus per vieną viešų renginių avėjusi D.Guinness sakė, jog šie batai ne tik labai lengvi, bet ir patogūs. Ar daug kas patikėjo šiais A.McQueeno bičiulės žodžiais?
„Choc“ (1959 m.)
R.Vivier sukurtas kulniukas buvo išlenktas į vidų. Tokio stiliaus kulniukai ir dabar neatrodo senos mados. Nesvarbu, kad buvo sukurti daugiau nei prieš 60 metų.
„Virgule“ (1963 m.)
Atidaręs savo mados namus ir nuolat ieškodamas ko nors anksčiau nematyto R.Vivier sugalvojo legendinį kulniuką „Virgule“ – „Kablelį“. Dėl tvirtos batelio konstrukcijos dizaineris kreipėsi net į aeronautikos specialistus.
„Siamo“ kulniukai (2007 m.)
Pasaulinio garso amerikiečių kino ir televizijos režisierius Davidas Lynchas pakvietė Ch.Louboutiną kartu surengti parodą „Fetish“ („Fetišas“). Ši originali idėja patiko prancūzų batų dizaineriui. Jis sukūrė 26 cm aukštakulnius ir batelius „Siamo“ kulniukais. Teisingiau – vienu kulniuku batų porai. Žinoma, tai tik menas.
Vargu ar batelius su „Siamo“ kulniukais galėtų avėti net ekstravagantiškoji Lady Gaga.
Parengė Ona KACĖNAITĖ