Visų verslų variklis
Jų kūrinys sulaukė nemažo palaikymo ir žinomų, daug pasiekusių verslininkių tarpe. Visos pašnekovės neabejojo – objektyvios rekomendacijos bei įžvalgos yra didelė vertybė pradedantiems įgyvendinti savąją svajonę.
„Svarbu turėti aiškią viziją ir būti rinkoje išskirtiniu. Tuomet žmonės visada tave pastebės bei vertins“, – neabejoja gėlininkė, šiltnamių verslo bendrovės „Žiežmarių gėlės“ savininkė Rasa Stonienė.
Žinoma, anot jos, siekiant sėkmės dar prireiks kantrybės ir užsispyrimo.
„Tikra tiesa, kad klaidos mus moko. Jų nereikia bijoti. Tik jose kaskart įžvelgti tai, ką mums buvo norima pasakyti – ką turėtume daryti kitaip, o gal kaip tik – nedaryti“, – pataria pašnekovė.
Labiausiai jai versle įsirėžę nusivylimai yra susiję su žmonėmis ir pasitikėjimu jais, bet tai irgi yra įveikiama.
R.Stonienė pastebėjo, kad visų verslų varikliu dažnai tampa neįtikėtinas duetas – nuoširdumas ir užsispyrimas. O, anot jos, dar labai svarbu yra viską daryti iš širdies – taip, kaip tuo momentu tavo įsivaizdavimu yra geriausia.
„Patarimų reikia visada. Ar sprendžiant įprastą, ar sudėtingesnį klausimą. Mielai išklausau kolegų nuomonių. Jos man vertingiausios ir svarbiausios. Tačiau, jeigu esi vadovė, savininkė, visada turi žinoti, kad galutinį žodį tarsi ir atsakomybę prisiimi tu pati“, – patikina AB „Ortopedijos technika“ valdybos pirmininkė, „Gijos Klinikų“ medicinos direktorė Rasa Petrikienė.
Jos teigimu, kuriant naują paslaugą, yra tariamasi su tos srities ekspertais, bet, pirmiesiems Lietuvoje pristatantiems naujoves, vis tiek tenka susidurti su nežinomybe – ar tikrai ir kaip pasiseks.
„Esu dėkinga savo komandai, su kuria įveikiame kliūtis ir sėkmingai startuojame. Viską kuriame kartu. Vienas lauke – ne karys. Tad, pasitaikius kliūčiai, suremiame pečius, ir tai, ką sumanėme, dažniausiai pavyksta. Svarbu nepasiduoti“, – neabejoja pašnekovė.
Įsimintina padėka
R.Petrikienė atkreipė dėmesį į tai, jog diegiant į rinką naujas paslaugas neišvengiamai susiduri su patirties stoka. Kai esi naujokas, ne visada įvertini visas aplinkybes – kai kurių įvykių iš anksto numatyti tiesiog neįmanoma: „Planuojant naujas veiklas pasidarome namų darbus, rinkos analizę, pasitariame su tos srities ekspertais. Atrodo, kad tinkamai pasiruošiam, tačiau kartais situacijos susiklosto ne taip, kaip planuota, ir tenka sprendimus priimti čia ir dabar, neturint išsamios ir pilnos informacijos apie pasikeitusią padėtį“.
Kas, pasak R.Petrikienės, svarbu verslo naujokams? Pirma – apsišarvuoti kantrybe, lavinti psichologinį atsparumą, nedaryti iš smulkmenos tragedijos, o, iškilus sunkumams, koncentruotis ne į tai, kaip yra dabar blogai, o į tai, ką dabar darome.
„Kalbėkitės, kaip galėtumėte pasimokyti iš šios situacijos. Nesigavo? Bandykite dar kartą. Suburkite aplink save profesionalų komandą, kuria galima pasitikėti, ir tada nuversite kalnus, – šypsosi verslininkė, – Kai sprendžiant kokį nors naują klausimą vienodai pasiskirsto „Už“ ir „Prieš“, klausykite savo intuicijos, moterys juk dažniausiai neklysta“.
Anot jos, labiausiai įsimena pirmi kartai, kai padarai kažką naujo – pirmoji operacija, naujo filialo atidarymas, gamybos modernizavimas, pacientų sėkmės istorijos, keičiančios jų gyvenimus.
„Jautriausia sritis mūsų įmonėje – protezavimas. Šiurpuliukai nueina kaskart matant, kai su profesionaliai pritaikytu kojos protezu žmogus pakyla iš neįgaliojo vežimėlio, vėl pradeda vaikščioti, sportuoti. Kad ir pastarojo mėnesio įvykis – žmogus su ką tik pritaikytu mioelektriniu rankos protezu parašė padėkos laišką protezą gaminusiam technologui. Parašė, protezuota ranka laikydamas rašiklį. Kaip gali tokios istorijos nemotyvuoti?“, – atvirai pasakojo R.Petrikienė.
Nustebino partneriai
Savo kolegių mintims pritaria ir bendrovių „Krispo“ bei „Audrineta“ bendraturtė Kristina Strolienė. Ji visada išklauso skirtingas nuomones, patarimus, kritiką, bet ką daryti nusprendžia pati.
„Patarimų mes klausėme nebent anytos, nes ji puikiai išmano gamybos procesus, o mums šios srities žinių stigo. Visus verslus vystėme pasikliaudami širdimi. Kai jauti, ko rinkai trūksta, kai turi gerus partnerius, tuomet viskas vyksta sklandžiau“, – sako verslininkė.
Tiesa, jos teigimu, iššūkių, netekčių ir nusivylimų kuriant verslus pakanka – ne visada investicijos pasiteisina.
„Bet tai neturėtų stabdyti. Reikia pamiršti nesėkmes ir judėti į priekį. Jei kas leistų atsukti laiką, viską daryčiau taip pat, nes niekada nenumatysi visų aplinkybių iš anksto. Kuriant verslą ir vėliau jį plečiant visada turime būti pasiruošę netikėtoms, nenumatytoms situacijoms ir greitiems ryžtingiems sprendimams“, – įsitikinusi K.Strolienė.
Viena ryškiausių jos patirčių darbe yra susijusi su partneriais užsienyje.
Žengdami į Europos rinkas Stroliai paruošė labai išsamią bendradarbiavimo sutartį ir buvo nustebinti kolegų iš Ispanijos, Italijos ar Graikijos požiūrio – visi sutartinai tvirtino, jog dokumentai nieko nereikš, jei jie lietuviams nenorės parduoti savo produkcijos.
„Dabar mūsų santykiai labai artimi. Visi tiekėjai yra tarsi mūsų šeimos nariai“, – sakė K.Strolienė.
Duoti sau terminą
UAB „Geld Baltic“ direktorė Laura Kaziukonienė pasakojo, jog vienas didžiausių iššūkių šių dienų startuoliams yra pinigų stygius.
„Gerai, jei įgyvendinti sumanymą nereikia brangių įrenginių ir patalpų. Priešingu atveju, tai neretam tampa iššūkiu – iš kur viską gauti. Bet reikia tikėti savo idėja. O paklydimų, trukdžių, mėginimų „išmušti iš vėžių“ tikrai bus“, – neabejoja pašnekovė.
Du metai – toks terminas, pasak L.Kaziukonienės, yra pakankamas pamatyti, ar verslo idėją rinka priims.
Po tiek laiko pelną kažin ar pavyks gauti, bet gairės, kuria kryptimi judėti, turėtų tapti aiškios.
„Manau, į kai kuriuos klausimus atsakyti sau yra svarbu. Ir duoti aiškų terminą. Jo reikėtų tam, kad „nepamestumėte“ savo sumanymo, turėtumėte tikslą“, – rekomendavo įmonės vadovė.
„Elvyra Design“ prekinio ženklo įkūrėja Elvyra Monginienė patikino, jog vienas didžiausių ir pagrindinių iššūkių pradedant verslą yra nerimas, ar iš viso jį daryti, ar tikrai jo rezultato kam nors reikės, ar bus žmonės, komanda, kurie jungsis prie tavęs ir tikės tuo pačiu tikslu.
„Mano verslas yra sukurtas iš idėjos, o ne iš skaičių. Vėliau, augant pardavimams, reikėjo dėmesį atkreipti ir į juos, nors būtent skaičių aš niekada „nenorėjau žinoti“, – atvirai kalba pašnekovė.
Iššūkiai lydi kasdien
Verslo pradžioje ji viską darė klausydamasi širdies, bet pastaruoju metu konsultuojasi tik su geriausiais savo srities profesionalais.
„Pradėjau nuo 0. Nenorėčiau vėl jį pasiekti, todėl kitų patirtis bei žinojimas – būdas išlaikyti tai, ką sukūrei, ir toliau tobulėti“, – neabejoja E.Monginienė.
Ji šypsosi sakydama, kad apie verslo sandorius ir istorijas galinti parašyti knygą, o gal ir dvi.
„Todėl, taupydama jūsų laiką, galiu patarti vieną – jeigu jus jaučiate, kad iš savo idėjos galite padaryti verslą, tai pirmyn – tikėkite ir darykite. Ne rytoj, ne už savaitės, o DABAR“, – neabejoja pašnekovė.
Sudėtingiausia, pasak „EQUA Lietuva“ direktorės Dovilės Virbickienės, ne sukurti verslą, o jį išlaikyti ir plėsti.
Ji patikino – mažesni ar didesni iššūkiai lydi kasdien: tai laiku negauni medžiagų ar prekių, tai darbuotojas susirgo ar pasikeitė įstatymai.
Svarbiausia – nedaryti iš to tragedijos, o susikaupti ir ieškoti išeičių. Dažnai, pašnekovės nuomone, tokios mini krizės stiprina ir suburia komandą, atrandi netikėtų, iš pirmo žvilgsnio, atrodo, neįmanomų sprendimų.
„Manau, „Business Beginner Book“ yra gera pagalba mąstančiam pradėti savo verslą žmogui. Ji leidžia pasverti verslo riziką, apgalvoti visus aspektus, kurie darant pirmuosius žingsnius yra labai svarbūs, bet, neturint patirties, retai įvertinami“, – neabejojo D.Virbickienė.
Visgi, pasak pašnekovės, jauni verslininkai turėtų nepamiršti pagrindinės taisyklės – iki pamišimo tikėti tuo, ką daro.
Anot jos, „Business Beginner Book“ yra profesionalių sukurta knyga – užrašinė, skirta moterims, kurios nori išanalizuoti ir susisteminti verslo idėją, įkurti savo įmonę bei išsamiai pasiruošti verslo pradžiai.
Jos tikslas – suteikti pasitikėjimo, drąsos ir žinių pradėti verslą. Knygoje pateikti klausimai suteiks aiškumo žengiant pirmuosius žingsnius asmeninio verslo keliu.
Knygoje yra šešios svarbiausios temos pradedant verslą, kurias paruošė savo sričių profesionalės, pateikdamos trumpas įžangas į temą, svarbiausius patarimus ir klausimų rinkinį, kurie yra svarbiausi norint pradėti savo verslą.