Dizaino pasaulį palikęs Thierry Mugleris ketina atsikovoti vietą mados olimpe

2020 m. rugsėjo 14 d. 15:07
Prancūzų dizaineris Thierry Mugleris (71 m.) paliko gilų pėdsaką devintojo ir dešimtojo dešimtmečių mados pasaulyje, bet paskui nusivylęs pasitraukė.
Daugiau nuotraukų (11)
Jis – dabar jau Manfredas Thierry Mugleris – vėl grįžta į mados kūrėjų gretas ir ketina atsikovoti vietą pačiame mados olimpe.
Daug latekso, metalo, netikėtų erotika nuspalvintų fantazijų pliūpsnis.
Devintojo dešimtmečio Th.Muglerio kuriama mada buvo ir revoliucinė, ir skandalinga.
Dabar prancūzų dizaineris, pasivadinęs Manfredu Thierry Mugleriu, vėl atsigręžė į mados pasaulį.
2009-aisiais JAV atlikėjai Beyonce sukūrė kostiumus jos koncertų turnė.
Tais metais per „Grammy“ apdovanojimų ceremoniją amerikiečių reperė Cardi B vilkėjo net tris prancūzų kūrėjo sukneles.
O Niujorke per renginį „Met Gala“ realybės šou žvaigždė Kim Kardashian patraukė dėmesį silikonine suknele.
Visa tai Manfredas Thierry Mugleris sukūrė po 2000-ųjų pradžios pareiškimo, kad pasitraukia iš mados pasaulio. Kodėl?
„Anuomet mada nebedomino manęs meniniu požiūriu. Norėjau laiką mieliau skirti fotografijai, režisūrai ar rengti šou scenoje. Kai uždarėme mados namus, buvo daug nusivylusių klientų“, – sako dizaineris.
Bet daugelis pastaruoju metu ir vėl nusivylė, kad prancūzų kūrėjas taip ir neatidarė savo mados namų. Vis dar egzistuojančiam prekės ženklui „Mugler“ atstovauja nebe jis, o dizaineris Casey Cadwalladeris.
„Prašymų kam nors sukurti apdarą sulaukiu nuolat, bet dažniausiai sakau „ne“, – prisipažįsta žymusis prancūzas.
Bet „taip“ dizaineris pasakė K.Kardashian. Kodėl? Prancūzų kūrėjas turi paaiškinimą: „Su ja man patinka dirbti. Kim pirmą kartą per 20 metų sukūriau visiškai naują eskizą, kuris buvo daugiau nei vien iš archyvo paimto dizaino atnaujinimas. Kim – išskirtinė moteris, didelė futurizmo sekėja.“
Per renginį „Met Gala“ K.Kardashian pasirodė glaudžiai kūną aptempiančia silikono ir organzos suknele, nusagstyta šimtais perlų, kurie kabojo tarsi lietaus lašeliai.
Kai kurių mados specialistų nuomone, šią suknelę įkvėpė sukurti Italijos kino legendos Sophios Loren, vilkinčios šlapią palaidinę, paveikslas.
Į tai prancūzų dizaineris neatsakė nei „taip“, nei „ne“. Pasak mados kūrėjo, „Wet Shirt“ – šlapių marškinėlių įspūdis – erotinė fantazija.
Kiekvienam drabužiui, kuris Th.Mugleriui reiškia sceną iš filmo, reikalingas literatūrinis elementas, režisūra ir tinkama atlikėja. Svarbu ne tik suknelė, bet ir kas, kaip ją vilki.
Tačiau dizaineris, kurio karjeros kartelė devintajame ir dešimtajame dešimtmečiais pasiekė aukščiausią padalą, sulaukė kritikos dėl moteriškumo sampratos. Vienų mados specialistų nuomone, prancūzas pavertė moteris sekso objektais, kitų, priešingai, – sekso subjektais.
„Per mano kolekcijų pristatymus dvi mados redaktorės aršiai ginčijosi. Viena nuolat rėkė: „Tu to nesupranti!“ Iš tikrųjų ne visi suprato. Kita vertus, tai akivaizdus įrodymas, kad galėčiau tapti sėkmės lydimu dizaineriu.
Įtakos turėjo ir tai, kad pradėjau kurti įpusėjus aštuntajam dešimtmečiui, kai mada dar buvo labai hipiško stiliaus. Jo visiškai neatitiko mano nepaprastai naujoviški darbai“, – prisimena Th.Mugleris.
Prancūzų dizaineris – vienas pirmųjų, kuris aukštajai madai pasitelkė metalą, lateksą. Iš skandalais paženklintos medžiagos, kuri šį pavasarį, iki priverstinės pertraukos dėl koronaviruso pandemijos, karaliavo ant „Balmain“ ir „Saint Laurent“ mados podiumų. Ar tai paglosto Th.Mugleriui savimeilę?
„Man tai visiškai nesvarbu, bet nuolat matau savo įtaką naujoms kolekcijoms. Prieš keletą metų „The New York Times“ mano darbus palygino su naujomis „Balenciaga“, „Alexander McQueen“, „Dolce and Gabbana“ kolekcijomis.
Viską, už ką buvau kritikuojamas, matau visur. Gausybė spindesio, aukštos plaukų šukuosenos, ilgi nagai, motyvai, susiję su gyvūnais.
Moteris nuolat norėjau pateikti kaip dieviškus gyvūnus, nes gražiausiu Žemės gyvūnu laikau žmogų“, – sako Th.Mugleris.
1984-aisiais į jubiliejinį prancūzų dizainerio šou Paryžiuje, skirtą jo darbo mados pasaulyje dešimtmečiui, atvyko daugiau nei 6 tūkst. žmonių.
Dauguma jų net sumokėjo už bilietus. Nors juos buvo galima įsigyti išankstinio pardavimo vietose, jie buvo akimirksniu išgraibstyti.
Th.Mugleris – pirmasis dizaineris, surengęs tokius įspūdingus šou su prabangiais sceniniais elementais, choreografija ir modeliais, kurių, kaip sako Th.Mugleris, anuomet dar buvo. Dabartiniai spektakliais vadinami mados šou jam kelia juoką.
Prancūzų dizainerio nuomone, ankstesnis mados pasaulis buvo linksmesnis, nes buvo mažiau kontroliuojamas.
Anot jo, dabar žiūrint bet kokią kolekciją galima įžvelgti rinkodaros skyriaus ranką. Th.Muglerio nuomone, mados kūrėjo darbas nebe toks kaip anksčiau.
Iš Strasbūro kilęs dizaineris niekada nesvajojo apie mados pasaulį. Jis buvo profesionalus baleto šokėjas. Būdamas 20-ies išvyko į Paryžių šokti viename ansamblyje.
Bet per dvi savaites netikėtai tapo stilistu, kaip anuomet buvo vadinama. Vienas Th.Muglerio pažįstamų darė eskizus įvairioms mados bendrovėms, ir tai buvo pelningas darbas. Tuomet pagalvojo, kad ir jis taip galėtų.
Juolab kad būdamas septynerių daugiau ar mažiau pats siuvo sau drabužius. Juos vėliau pirko blusų turguje ir gilinosi į sukirpimą, siūles.
Pasekęs pažįstamo pavyzdžiu per vieną naktį jis sukūrė 40 eskizų. Visi buvo kaipmat nupirkti. Po poros dienų Th.Mugleris jau turėjo asistento darbą.
Dizaineris yra prasitaręs, kad jo vaikystė buvo niūri ir vieniša. Jis niekur taip ir nepritapo – nei šeimoje, nei gimtajame mieste. Sėdėdamas klasėje žvelgė į Strasbūro katedrą, jos gotiškus bokštus su dešimtimis grakščių statulų.
Pabaisos, vandens snapeliai ant stogo jam atrodė magiška vieta. Bet būtent tada mados kūrėjas pastebėjo, kad tikrovės pagrindas – asmens požiūris. Galima matyti tą patį, bet interpretuoti visiškai kitaip.
Beveik visų Th.Muglerio kolekcijų reklaminių fotosesijų kūrėjas – jis pats. Neseniai apie jo darbus pasirodė knyga „Manfredas Thierry Mugleris, fotografas“.
Šia sritimi dizainerį tam tikra prasme sudomino vokiečių fotografas Helmutas Newtonas.
„Helmutas buvo nuostabus fotografas. Jį pasikviečiau į savo pirmą reklaminę fotosesiją ir paruošiau viską – vietą, perspektyvą.
Man atrodė, kad taip turi būti. Bet Helmutas siaubingai susierzino. „Vyriausioji „Vogue“ redaktorė nėra man sakiusi, ką turiu daryti!“ – šaukė jis.
Vėliau sutrikęs atėjo pas mane, nes jo idėjos nebuvo paveikios, ir jis fotografavo ten, kur aš pasiūliau. Per antrą reklaminę fotosesiją, žinoma, vėl pasakiau, ką galvoju, – toks jau mano būdas.
Tuomet susinervinęs Helmutas padavė man fotoaparatą sakydamas: „Daryk pats.“ Ir aš atsakiau: „Gerai, Helmutai, bet tu dabar praradai klientą“, – prisimena Th.Mugler.
Prancūzų dizainerio reklaminės nuotraukos visada turėjo būti išskirtinės. Modeliai pozavo vidury Sacharos, svaiginančiame aukštyje ant dangoraižio „Chrysler Building“, net ant ledkalnio.
Th.Mugleris iki šiol prisimena fotosesiją Grenlandijoje. Jis nenorėjo fotografuoti ant ledkalnių, kuriuos galima pasiekti nuo kranto.
Ledas ten buvo purvinas ir tirpo, nebeatrodė toks, koks turėtų būti. Bet dizainerio pasamdytas laivo kapitonas atsisakė toliau plaukti, nes atskilęs ir į vandenį nukritęs ledkalnio gabalas gali sukelti milžiniškas bangas.
Su asistente ir dviem modeliais dizaineris pripučiamąja valtimi plaukė toliau. Baigiantis fotosesijai atskilęs ledo gabalas pūkštelėjo į vandenį. Vienas iš modelių galėjo išsigelbėti tik ant ledo lyties.
Dabar prancūzų mados dizaineris daugiausia gyvena Berlyne. Pasak Th.Mugleris, jam visada patiko šis miestas, į kurį jis dažnai užsukdavo pasilinksminti.
2014-aisiais Berlyno „Friedrichstadt-Palast“ salėje jis surengė vieną brangiausių pasaulyje, net 10,6 mln. eurų kainavusį, teatralizuotą šou „The Wyld“. Bet Vokietijos sostinėje garsus modeliuotojas ir kvepalų kūrėjas pirmiausia pasiliko dėl to, kad čia rado savo gyvenimo meilę.
Dabar dizaineris prisistato Manfredu Thierry Mugler. Pasak kūrėjo, „Thierry Mugler“ geriau skambėjo kaip prekės ženklas. Bet kai jis pasitraukė iš mados pasaulio, jau buvo įžymus, todėl norėjo vardo, kuris priklausytų tik jam.
Pasikeitė ir dizainerio išvaizda. Dabar jis mankštinasi kasdien po 3–4 valandas.
„Mano išvaizda – nuolatinis kitimas. Seniai treniruoju savo kūną ir save modeliuoju. Remdamasis tuo, ką nuveikiau savo gyvenime, tikrai esu superdidvyris.
Taigi mažiausia, ką galiu daryti, – turėti tokią išvaizdą, kokios noriu. Kodėl turėtume visada atrodyti vienodai ir tik senti? Kodėl visada tas pats vardas? Tai – tik standartai“, – sako Th.Mugler.
Legendiniam graikų kilmės britų atlikėjo, velionio George’o Michaelo vaizdo klipui „Too Funky“ prancūzų dizaineris ne tik sukūrė drabužius, bet ir jį režisavo. Bet tarp abiejų vyrų dėl šio vaizdo klipo įsiplieskė ginčas.
„Too Funky“, be modelių Lindos Evangelistos ir Nadjos Auermann, dar buvo šokėjai, mūvintys labai trumpas kelnes.
Bet 1992-aisiais George’as Michaelas dar nebuvo atskleidęs savo lytinės orientacijos ir liepė iš vaizdo klipo iškirpti tariamus gėjus. Po poros metų George’as Michaelas buvo nutvertas viename viešųjų Niujorko tualetų.
2009-aisiais, kai Th.Mugleris kartu su atlikėja Beyonce rengėsi koncertui Londone, jam paskambino George’as Michaelas. Jis atsiprašė dėl ginčo kuriant vaizdo klipą. Pasak dizainerio, tai buvęs visai kitas žmogus.
„Jis norėjo, kad paklausčiau, ar Beyonce sutiktų, kad jis svečio teisėmis dalyvautų koncerte. Atlikėja nedvejodama sutiko.
Koncertą Beyonce pradėjo nuo „If I Were A Boy“, ir tuomet į sceną išėjo George’as Michaelas ir dainavo toliau. Pasirodymą lydėjo milžiniška sėkmė“, – prisimena Manfredas Thierry Mugleris.
Parengė: Ona Kacėnaitė.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.