Venecijos mieste garsieji juvelyrikos namai „Chopard“ pristatė savo naują kūrinį – „Green Carpet Fashion Awards“ statulėlę. Gležną, į aukštį besistiebiančios merginos figūrą po krištoline obelimi.
Šis apdovanojimas vadinamas sąmoningos mados „Oskaru“. „Green Carpet Fashion Awards“ išreiškia rūpestingą, tausojamą mados dizainerių požiūrį į gamtą ir žmones, dalyvaujančius ją kuriant.
Premiją sugalvojo aplinkosaugos aktyvistė Livia Giuggioli. „Oskaro“ laureato, britų aktoriaus Colino Firtho žmonos projektas „Eco Age“ aprėpia visų lygmenų mados proceso etikos ir ekologijos problemas.
Madą kuriančios bendrovės konsultuojamos žaliosios žaliavos klausimais.
Pirmuosius žingsnius žengiantiems ir mažiesiems prekių ženklams padedama rinkti lėšas ekologinėms, švarioms mados linijoms kurti, modelių versle propaguojamos kūnui palankios idėjos.
„Eco Age“ gyvuoja nuo 2009 metų, bet „Chopard“ – pirmi ir kol kas vieninteliai juvelyrikos namai, su kuriais L.Giuggioli pavyko užmegzti tikrą partnerystę.
Pastangos padidinti socialinę verslo atsakomybę, kur dirbama su tauriaisiais metalais ir brangakmeniais, – sunkus, istoriškai komplikuotas uždavinys.
Juk retas kuris nėra girdėjęs apie „kruvinus“ brangakmenius ir „nešvarų“ auksą, nematęs tokio siužeto filmų, neskaitęs nuotykinių romanų apie nusikalstamu būdu įgytus aukso grynuolius. Juk kova dėl šių žaliavų rimta žmonijos problema išliko iki šiol.
Bet kaip „Eco Age“ projekto kūrėjai pavyko prisibelsti iki „Chopard?“
L.Giuggioli bendradarbiavimas su žymiaisiais juvelyrikos namais prasidėjo visiškai atsitiktinai. Kartą C.Firtho sutuoktinė atsidūrė prie vieno stalo su „Chopard“ meno direktore ir viceprezidente Caroline Scheufele.
L.Giuggioli nepraleido progos ir savo pašnekovės tiesiai šviesiai paklausė, iš kur juvelyrikos mados namai gauna auksą. C.Scheufele sąžiningai prisipažino nežinanti.
Dauguma juvelyrikos prekių ženklų aukso lydinius atsiveža iš banko saugyklos. Bet kokiu būdu ir iš kur jie ten atsirado, niekas nesidomi.
Po pirmojo L.Giuggioli ir C.Scheufele pokalbio dabar viskas pakrypo kita linkme. Nuo šios liepos Šveicarijos gamintojas „Chopard“ pirmasis tarp aukštosios juvelyrikos mados namų naudoja tik etišką auksą.
Bet ką apskritai reiškia aukso etika? Mitas? Viešųjų ryšių kampanija? Momentinė tendencija? Sėkminga verslo strategija kiek sumažėjusio pardavimo, kurį patiria prabangos rinka, fone? Metodas priversti galutinį pirkėją papildomai mokėti už sąlyginį sąžiningumo sertifikatą?
Iš tikrųjų „etical“ – madingas žodis, papildęs šiuolaikinį žodyną kartu su „fairtrade“ (sąžininga prekyba), „bio“ (biologiškas), „organic“ (organiškas), „eco“ (ekologiškas) ir kt.
O ką reiškia etika juvelyrinių dirbinių gamyboje?
Iš tikrųjų visa gana skaidru. Tai, kas buvo išgauta rūpinantis regiono, kur yra telkinys, gamta ir laikantis socialinių normų.
Dabar „Chopard“ paremia smulkius, nepriklausomus aukso gavėjus iš Pietų Amerikos – padeda jiems išsikovoti vietą tarptautinėje rinkoje.
Aukso išgavimo geografija labai svarbi. Su regionais, kuriuose naudojamas vaikų darbas ir kuriuose įsižiebę kariniai konfliktai, „Chopard“ neturi jokių reikalų.
Kodėl įžymūs juvelyrikos namai pamažu atsisako aukso, nupirkto bankuose ar vertybinių metalų biržoje, ir pradeda dirbti pagal kitą, sudėtingesnę ir daugiau išlaidų reikalaujančią, schemą?
Atsakymas akivaizdus – pasikeitė rinka ir pirkėjas. Pastarajam dabar įdomu viskas, kas susiję su jo kostiumu, automobiliu, sportbačiais ir auksine apyranke iki tol, kol juos įsigijo.
Pirkėjui rūpi jo koljė atsiradimo kelias – nuo kasyklos, iš kurios atkeliavo dūmų spalvos topazas, įterptas į auksinę kilpą.
Manoma, kad prekės ženklo reputacija domina tik tūkstantmečio kartą, kuri dažniausiai vadinama „socially conscious“ – visuomeniškai sąmoninga. Bet ar tai tiesa?
Per 71-ąjį Kanų kino festivalį žinomas Didžiosios Britanijos fotografas Gregas Williamsas užkulisiuose padarė „Chopard“ dirbiniais pasidabinusių ekrano žvaigždžių ir kitų garsenybių nuotraukų.
Šveicarijos juvelyrikos namai, jau daugiau nei 20 metų Kanų kino festivalio partneriai, kuria apdovanojimus, įteikiamus per uždarymo ceremoniją.
Paaiškėjo, kad G.Williamso nuotraukose visos kino žvaigždės su „Chopard“ juvelyriniais dirbiniais buvo žaliojo sąrašo dalyvės. Taip vadinamos įžymybės, kurios atvirai palaiko ekologines ir socialines iniciatyvas.
Britų fotografo nuotraukose įamžinta ne tik tamsiaodė meksikiečių aktorė Lupita Nyong’o, išgarsėjusi debiutiniu vaidmeniu dramoje „12 vergovės metų“, realybės šou „Keeping Up With the Kardashians“ žvaigždutė Kendall Jenner, iš Rusijos kilęs modelis Irina Shayk.
G.Williamso nuotraukose apstu ir ankstesnės kartos atstovių. „Oskaro“, trijų Auksinių gaublių laimėtoja, iš Australijos kilusi aktorė Cate Blanchett, Holivudo žvaigždė Julianne Moore ir Prancūzijos kino pažiba Marion Cotillard.
Visos jos – karjerą padariusios įžymios ir turtingos moterys. Bet jų pasirinkti papuošalai byloja, kad prabanga būna ir principinga. O žodis „vertybė“ nebūtinai reiškia kainą ar svorį aukso vienetais. Kartais ji būna dvasinga.