Viešbučio istorija prasidėjo 1897-aisiais, kai paprastos ūkininkų
šeimos tryliktas vaikas, tuomet jau gerai žinomas viešbučių savininkas
Cesaris Ritzas įsigijo 15-uoju numeriu pažymėtą namą Vandomo aikštėje,
– beprotiškai brangiame Luvro, Eiffelio bokšto ir Paryžiaus operos
teatro trikampyje.
Nedideliame tarp Šveicarijos kalnų prisiglaudusiame kaimelyje išaugęs
C.Ritzas svajojo apie idealų viešbutį, – prabangos ir komforto
įsikūnijimą. Ir pavadino jį paprastai „Hotel Ritz“. Išvertus iš
prancūzų kalbos „ritz“ reiškia „prabangus“.
Į viešbučio atidarymą buvo pakviesta aukštuomenės grietinėlė. Prabangus
„Ritz“ interjeras, XIX amžiuje dar neįprasti patogumai, nepriekaištingas
aptarnavimas – nuo viso to net anglų kalboje prigijo specialus terminas
„ritzy“, reiškiantis snobišką subtilumą.
Būtent to siekė jo įkūrėjas C.Ritzas: „Šis viešbutis turi pasiūlyti
savo klientams tokius pat subtilius patogumus, kuriais savo
rezidencijoje mėgaujasi kokios nors karališkos šeimos narys.“
„Ritz“ tapo pirmuoju pasaulio viešbučiu, kur kiekvienameapartamente buvo įrengtas telefonas, vonios kambarys, otualeto kambaryje šviesa įsijungdavo automatiškai, – tikatidarius jo duris.
Viešbutį puošė krištoliniai sietynai, brangūs kilimai, meno kūriniai ir
XVII amžiaus prancūziško stiliaus baldai. Visose viešose „Ritz“ erdvėse
stovėjo pasakiško grožio gyvų gėlių kompozicijos, ant kurių krito
švelni, išsklaidyta šviesa, itin svarbi moterų veidų grožiui atskleisti.
„Ritz“ baseinas buvo elegantiškiausias Paryžiuje, o jo restoranas –
garsiausias. Vyriausiasis virėjas Georges'as Auguste'as Escoffier
visiems laikams pakeitė europietišką požiūrį į maistą. Jis manė, kad
patiekalai turi teikti malonumą ne tik savo skoniu, bet ir patiekimu.
Ir jau greitai „Ritz“ tapo pavyzdžiu, į kurį lygiavosi prabangiausi
pasaulio viešbučiai.
„Viską matyti ir užmerkti akis į viską, girdėti viską ir pamiršti, kas
išgirsta, žinoti daugiau už kitus ir apie tai nekalbėti. Viešbučio
svečių akyse įžvelkite bet kokį norą, bet nebūkite įkyrūs“, – mokė
C.Ritzas savo viešbučio personalą.
Būtent jam priklauso svarbiausia paslaugų sferos nuostata: „Klientas –
visada teisus!“ O tai XIX amžiuje dar buvo naujiena.
„Ritz“ darbuotojai tenkino visus klientų pageidavimus – nesvarbu,kokie jie būtų, ir nė kiek nesistebėjo jų keistenybėmis.
Į garsiausios ano meto mūzos markizės Luisos Casati apartamentus buvo
pristatomi gyvi triušiai, kad aristokratė galėtų maitinti pitoną, kurį
visur vežiojosi su savimi.
Legendinio deimanto „Hope“ savininkei, Amerikos milijonierei Evalyn
Walsh McLean pristatydavo balandžius jos sakalui.
Tuomečiam baro valdytojui yra tekę ieškoti net naujų padangų „Rolls
Royce“, o po to jas vežti į nuošalų Prancūzijos kampelį – ir visa tai
reikėjo suspėti per vieną naktį.
Už išskirtines paslaugas viešbučio klientai atsidėkodavo tarnautojams
mielais suvenyrais, o neretai – ir brangiais mažmožiais.
„Ritz“ personalo nesutrikdė net vieno garbaus svečio pageidavimas
privačiai vakarienei parūpinti dramblio koją ir ją iškepti.
Pirmojo pasaulinio karo metais paryžiečiai kentė šaltį ir badą.
O turtingiausieji paliko savo prabangius namus ir persikraustė į „Ritz“,
kad galėtų mėgautis įprastine prabanga ir komfortu.
Namas, kuriame buvo įsikūręs „Ritz“, buvo šildomas geriau nei kiti
pastatai Paryžiuje. Ir jau vien dėl to visi, kas dar išsaugojo padorius
drabužius, stengėsi užsukti į viešbutį bent jau puodelio arbatos, kad
sušiltų.
Auksiniu vadinamame 3-iajame dešimtmetyje Amerika maudėsi piniguose, ir
šie srautai plūstelėjo kitapus vandenyno. Ištvėrusi baisųjį karą
„prarastoji karta“ – amerikiečių rašytojai, dailininkai, muzikantai ir
intelektualai užplūdo Paryžių. Dauguma jų tapo nuolatiniais „Ritz“
svečiais.
Žinoma, viešbučio spindesį dar ryškesnį darė jo garbūs svečiai –
aristokratai ir šio pasaulio galingieji, turtingiausi ir
įžymiausi. Ir visus juos buvo galima pamatyti „Ritz“ restorane ar
baruose.
Bare dažnokai rymodavo rašytojai Williamas Somersetas Maughamas,
Grahamas Greene'as, – pastarasis gėrė tik labai sausą „Martini“. Čia
savo mėgstamą konjaką gurkšnojo legendinis britų politikas Winstonas
Churchillis, savo gražiais, išpuoselėtais pirštais laikydamas
kandiklį rūkė moterų dievaitis, garsioji Holivudo žvaigždė Rudolpho
Valentino.
„Ritz“ bare buvo galima sutikti ir JAV pirmąją ponią Eleanorą Roosevelt,kino žvaigždes Marlen Dietrich ir Gretą Garbo.
Amerikos milijonierių paveldėtoja Wallis Donahue ateidavo į barą su savo
prijaukinta puma. Plėšrūnas buvo taip puikiai „išauklėtas“ ir taip
gerai elgėsi, kad niekas iš baro lankytojų net nesėsdavo tolėliau.
O jos brolis Jamesas Donahue laiką paprastai leido gurkšnodamas
kokteilius su Wallis Simpson. Sklido gandai, kad su šiuo jaunuoju
pleibojumi ji turėjo meilės romaną. W.Simpson ir pusryčiaudavo
be savo sutuoktinio, Vindzoro hercogo, kuris tik artinantis vakarienei
atsigaudavo po audringai praleistos nakties.
„Ištekėjau už jo, kad iškęsčiau vargą ir patirčiau džiaugsmą kartu, o ne
kartu sėdėčiau prie pietų stalo“, – šmaikščiai atsakydavo W.Simpson,
dėl kurios Vindzoro hercogas atsisakė Didžiosios Britanijos sosto.
Antrojo pasaulinio karo metais, užgrobę Paryžių, vokiečiai užėmė ir
visus prabangius viešbučius. Bet C.Ritzo imperijos paveldėtojui, jo
sūnui Charlesui Ritzui, pavyko rasti bendrą kalbą su Prancūzijos
sostinės komendantu.
Jis ir toliau valdė viešbutį, padalintą į du sparnus. Viename gyveno
vokiečių karininkai, kitame – civiliai. Pirmieji net pakluso
reikalavimui įeinant į viešbutį nusiimti nuo diržo ginklą.
Abi stovyklos ramiai gyveno neutralioje zonoje – restoranuose ir
baruose. O jausmai, kaip paprastai būna, ignoravo bet kokias fronto
linijas.
Legendinė mados kūrėja Coco Chanel gyveno „Ritz“ nuo 1934-ųjų iki savo
mirties ir viešbutį laikė savo namais. Ji buvo įsitikinusi, kad net
sunkiais laikais nevalia prarasti stiliaus.
Kai pasigirsdavo sirena, skelbianti apie oro antskrydžius, Coco lėtai
ir oriai eidavo į slėptuvę. Paskui ją taip pat išdidžiai žingsniavo
tarnaitė, ant aksominės pagalvėlės padėjusi savo įžymiosios šeimininkės
dujokaukę.
Vokiečių karininkai dievino kvepalus „Chanel No.5“ ir pirko savo
meilužėms. Vienas jų, aristokratas ir diplomatas Hansas Guntheris von
Dinclage, įsimylėjo jų kūrėją.
Jai buvo jau 57-eri, jam – 43 metai, bet įžymiosios mados dizainerės
žavesys ištrindavo bet kokį amžiaus skirtumą.
Po karo C.Chanel suėmė už kolaboravimą su vokiečiais, bet iškart ir
paleido: ji visada turėjo įtakingų draugų.
Su H.G.von Dinclage įžymioji madmuazelė patraukė į Lozaną (Šveicarija),
kur jų meilės romanas truko dar penkerius metus. Kai C.Chanel grįžo į
Paryžių, jai buvo viskas atleista.
Mirus C.Ritzui, viešbučio valdymą perėmė jo našlė, paskui – sūnus
Charlesas, po to – jo našlė. Ir štai tuomet „dievaitis“ pradėjo
ristis žemyn.
1979-aisiais „Ritz“ nusipirko egiptiečių milijardierius Mohammedas
al-Fayedas. Naujasis savininkas jautė nostalgiją viešbučiui, kur
buvo gyvenęs dar vaikystėje.
Siekdamas sugrąžinti „Ritz“ pirmykštį spindesį, į jo restauravimą
investavo 250 milijonų dolerių – aštuonis kartus didesnę sumą, nei už
jį sumokėjo. Darbai truko net septynerius metus.
Su viešbučiu „Ritz“ susijęs ir liūdniausias M.al-Fayedo gyvenimo įvykis.
Prabangiuose apartamentuose paskutines valandas praleido jo sūnus Dodi
al-Fayedas ir buvusi Didžiosios Britanijos sosto įpėdinio princo
Charleso žmona, Velso princesė Diana. Po to abu sėdo į juodą, paparacų
apsuptą „Mercedes“ ir pasileido į savo pražūtį.
Prieš ketverius metus viešbutį vėl uždarė – šįkart ne tik
dėl restauravimo, bet ir modernizavimo darbų, nes „Ritz“ beviltiškai
atsiliko nuo šiuolaikiškų konkurentų ir net negavo titulo „Palace
Hotel“, kuriuo didžiuojasi liukso klasės viešbučiai.
Tarp naujovių – tunelis, požeminę automobilių stovėjimo aikštelę
jungiantis su viešbučiu. Jis apsaugo įžymius svečius nuo paparacų.
„Chanel“ madų namai atidarė viešbutyje savo pirmąjį išskirtinį SPA.
Visiškai atnaujintas „Ritz“ interjeras, bet palikta tradicinė spalvų
gama – pastelinė rožinė, migdolų ir žalia, geltona ir dangaus žydrumo.
Viešbutyje yra 71 kambarys ir 71 apartamentai.
Brangiausi viešbučio apartamentai – „Suite Imperial“. Juos sudaro du
miegamieji, erdvi svetainė ir valgomasis, juos puošia prabangūs
ampyro stiliaus baldai ir meno kūriniai.
Įleistą į marmurines grindis vonią puošia paauksuotos, gulbių formos
rankenėlės. Lova su baldakimu – tiksli kopija tos, ant kurios Versalyje
miegojo Prancūzijos karalienė Marija Antuanetė.
Pikantiškos detalės
Nuolatiniu viešbučio svečiu buvo Didžiosios Britanijos sosto įpėdinis
princas Eduardas VII. Jis buvo didelis išdaigininkas ir moterų
mylėtojas. Ir štai kartą savo apartamentuose mėgaudamasis erotiniais
žaidimais su meiluže įstrigo vonioje, nes buvo stambaus sudėjimo.
Dama išlipo iš vandens ir puolė ieškoti pagalbos. Prireikė kelių
tarnautojų, kad šie ištrauktų princą iš vonios. Po šio įvykio,
siekdamas visam laikui išvengti panašių nemalonumų, C.Ritzas „karališkų
matmenų“ voniomis aprūpino visus viešbučio apartamentus.
Netrukus po šio įvykio Eduardas VII įžengė į Didžiosios Britanijos
karaliaus sostą ir sėkmingai valdė imperiją iki savo mirties. C.Ritzą
jis pavadino viešbučių karaliumi ir karalių viešbučių savininku.
„Ritz“ ir menas
Viešbutis tapo daugelio žinomų romanų veiksmo vieta. Pavyzdžiui,
Ernesto Hemingway'aus „Fiesta“ ir Scotto Fitzgeraldo „Švelni naktis“.
Viešbutis „vaidina“ ir trijuose filmuose su kino žvaigžde Audrey
Hepburn, kaip antai „Kaip pavogti milijoną“.
„Ritz“ tapo ir bondiados filmo „Iš Rusijos su meile“ finalinio veiksmo
vieta, jis šmėkšteli ir legendinio režisieriaus Woody Alleno
kino juostoje „Vidurnaktis Paryžiuje“.