Edita Užaitė įsileido į jųdviejų su vyru meditacijos centrą: čia kviečia ne tik budistus

2021 m. lapkričio 21 d. 11:31
Aktorė Edita Užaitė (40 m.), jos vyras prodiuseris, režisierius, buvęs „Lietuvos ryto“ televizijos vadovas Linas Ryškus (51 m.) ir jųdviejų duktė Marija (10 m.) pusiausvyrą randa tarp miesto ir kaimo. Darbo dienomis ritmą jiems diktuoja sostinė, o laisvadieniais – it laike sustojęs Čiobiškio kaimas, kuriame duris netrukus atvers ir budizmą praktikuojančios šeimos įkurtas meditacijos centras.
Daugiau nuotraukų (22)
Milžiniškas medinis Širvintų rajone stūksantis centras atvykstančiuosius pasitinka nuo Neries kranto. Iš vienos pastato pusės – vaizdingas upės vingis, iš kitos – miškas. Šioje keturkojo šeimos nario amerikiečių Stafordšyro terjero Tibo pamėgtoje medžių užuovėjoje auga ir kelis šimtus metų skaičiuojantis plačiašakis vieno žmogaus glėbyje netelpantis ąžuolas. Nieko keista, kad visa ši ramybės oazė buvo pavadinta Zen Miško vardu.
Meditacijos centro viduje vyrauja minimalizmas. Pirmame pastato aukšte yra virtuvėlė, čia, kaip ir antrame aukšte, pirmųjų lankytojų laukia svečių kambariai. Sukti laiptai svečius veda į pagrindinę salę, kur upės grožis dar kitokiomis spalvomis atsiveria pro didžiulius antro aukšto langus.
„Su Linu dažnai stebime praskrendančius paukščius“, – žvelgdama į tolį susimąstė Edita. Į vieno balto plunksnuočio skrydį dėmesį ji atkreipė vos mums atvykus.
Erdvios salės gale stovi medinis altorius, o šalia jo – varpas. Žiemą altorių papuoš Budos skulptūra ir taip bus baigtos daugiau nei metus vykstančios ir dar ilgiau planuotos meditacijos centro statybos.
„Laukiame iš Pietų Korėjos atvyksiančių vienuolių. Dabar pagrindinis Buda yra mūsų name, po Naujųjų metų skulptūra bus pernešta į pagrindinį pastatą ir taip įvyks oficialus centro atidarymas. Beje, Buda mūsų namuose atsidūrė tikrai įdomiomis aplinkybėmis“, – užsiminė E.Užaitė ir pasakojimą perleido savo sutuoktiniui.
L.Ryškus pasakojo, kad skulptūra Lietuvą pasiekė iš Pietų Korėjos. „Mūsų draugė lietuvė yra budistų vienuolė, gyvenanti Pietų Korėjos vienuolyne. Ji sužinojo, kad steigsime meditacijos centrą, ir šią žinią perdavė savo mokytojai įtakingai vienuolei, kuri ėmė ieškoti, ką iš Pietų Korėjos galėtų čia atgabenti. Tuo pat metu geriausiam Pietų Korėjos Budų skulptūrų meistrui gimė sūnus. Atsižvelgdamas į šį sutapimą jis jai perdavė Budą, paprašė nuvežti jį į Lietuvą ir mums padovanoti“, – pasakojo Linas.
Meditacijos centro sumanytojas pridūrė, kad naujasis centras nėra religinis. „Jis skirtas ir katalikams, ir ateistams – visiems tiems, kurie nori kitaip, sąmoningai, praleisti laiką. Čia toleruojamos visos konfesijos. Gali vykti ir krikščioniška kontempliacija, ir jogos pamokos. Tie, kurie išskiria savo tikėjimą, pasaulėžiūrą ir laiko ją geresnę nei kitų, labai save apvagia, nes mokytis tikrai galima iš visų tikėjimų mokytojų. Kas gi atsakys, kodėl viskas taip susiklostė, kad mums budizmas taip krito į širdį ir galvą, kad tapo mūsų tikėjimu? O juk galėjo būti visai kitaip, savo gyvenime galėjome sutikti, pavyzdžiui, nuostabų katalikų vienuolį ir gyvenimas galėjo pasisukti visiškai kita linkme. Apskritai kelių yra daug, o tikslas – vienas: būti geresniais, ramesniais, išmintingesniais žmonėmis“, – samprotavo L.Ryškus.
„Bažnyčia man visuomet buvo mistiška vieta, iki šiol mėgstu lankytis tiek katalikų, tiek stačiatikių maldos namuose. Taip pat apsilankau mečetėse ir, žinoma, budistų šventyklose“, – sakė šiaulietė Edita, kuriai susidomėjimas budizmu kitą formą įgijo susipažinus su vyru.
Paklausta, koks esminis krikščionybės ir budizmo skirtumas, Edita išskyrė karminį priežasties ir pasekmės dėsnį, ne Dievo tikėjimą, o tikėjimą skaidresne sąmone, reinkarnacija ir tuštumos sampratą.
„Nepasakyčiau, kad šią religiją praktikuoju labai uoliai, bet budizmo pasaulėžiūra man artimiausia. Ši religija man yra veiksni, nes suprantu, kaip ją praktikuoti. Man atrodo, kad kitose religijose tiesiog per daug mistikos. Bet tikrai nesakau, kad vienas ar kitas dvasinis kelias yra geresnis, tai tiesiog kelias, kurį aš pasirinkau“, – kalbėjo moteris.
Editai budizmas artimesnis ir dėl to, kad jį išpažįstantieji nėra linkę garsintis. Daugiausia budizmą išpažįstančių žmonių gyvena Azijos žemyne, Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, budistų bendruomenė nėra didelė, nėra institucionalizuota ir apie save nuolatos neprimena. Pati religija, nors ir skilusi į nemažai atšakų, neturi viso pasaulio budistus vienijančios organizacijos ar religinio centro. Budizme taip pat gausu įvairiausių ceremonijų.
„Yra visokių tradicinių budistų švenčių, kurios susimaišiusios su vietinėmis. Tarkime, budistai kitaip švenčia Naujuosius metus. Bet aš esu lietuvė ir tie kiniški Naujieji metai man nėra artimi“, – tęsė aktorė, kurios namuose vietą tarp budistinių atributų visuomet atranda ir Kalėdų eglė, ir rūpintojėlis.
Nors E.Užaitė ir L.Ryškus yra tolerantiški įvairiausioms pasaulėžiūroms ir trumpiausią metų naktį ant balta staltiese užkloto stalo nugula tradiciniai Kūčių patiekalai, savo vestuvių ceremoniją juodu surengė budistų šventykloje. Prieš kelerius metus pora susituokė Pietų Korėjoje, kur juos palaimino budistų vienuoliai.
„Pasakėme įžadus, gavome vienuolių palaiminimą. Po to nuskambėjo labai gražios kalbos, buvo išsakyti linkėjimai. Mūsų vestuvėse buvo mažai pompastikos, bet išties daug grynumo ir paprastumo“, – pasakojo moteris, kuri, kaip ir jos vyras, nuoširdumą itin vertina ir kasdienybėje.
Galbūt todėl pora pernelyg nesureikšmino fakto, kad jų santuoka Lietuvoje nėra įtvirtinta teisiškai.
„Mes esame tokie pankai, kad net nepasiėmėme jokio popieriuko, kažką ten duoda, sakė atsiųs“, – juokėsi Edita ir netoliese besisukiojančio sutuoktinio paklausė, kiek tiksliai metų nuo jųdviejų sutuoktuvių jau praėjo.
„Mes laiką skaičiuojame labiau nuo mūsų pažinties, o ne nuo vestuvių datos“, – patikslino pati.
Savo dukrai Marijai tėvai taip pat suteikia visišką tikėjimo laisvę.
„Marija sako, kad budizmas yra mūsų pasirinkimas ir kad ji pati nori surasti save. Dukra teigė, kad mokykloje nori užsirašyti į tikybos pamokas, ir aš jai iš karto atsakiau: „Žinoma, prašau!“ – kalbėjo Edita.
Dukrą į mokyklą vežiojančios Editos žadintuvas įprastai nuskamba šeštą ryto. Tuo metu Linas rytą pradeda gerokai anksčiau. Pasak vyro, kėlimasis paryčiais jau seniai yra tapęs jo rutinos, saviugdos dalimi. Gero humoro jausmo nestokojančio L.Ryškaus žodžiais, nėra nė vienos religijos, kuri ragintų miegoti tiek, kiek tik širdis geidžia.
„Mano dienoje laiko budizmui praktikuoti lieka mažiau“, – kiek surimtėjo aktorė, o pakelti nuotaiką jai nusprendęs Tibas į svetainę atnešė Lino batus.
Šiuo metu veikli moteris gastroliuoja su monospektakliu „Nuoga“, jau penkerius metus savanoriauja „Jaunimo linijoje“. Edita jau sugalvojo, kaip šiose veiklose įgytą praktiką pritaikyti ir meditacijos centre: E.Užaitė į centrą planuoja pasikviesti savo aktorystės mokytoją ir susirinkusiuosius mokyti balso lavinimo pagrindų, dar ji galvoja apie stovyklas ir kursus vaikams bei suaugusiesiems.
„Su Linu labai mėgstame sportuoti, tad galvojame ir apie fizinę, ir apie dvasinę veiklą. Kaip tik brandiname idėją apie nerimo, įvairių baimių, nemigos ir panikos atakų gydymo seminarus. Juk tai baisi bėda. Pati dirbu „Jaunimo linijoje“ ir matau, kad daug žmonių jaučia nerimo, panikos priepuolius ir kad viskas yra sprendžiama vaistais. Mane tai labai pykdo. Lankiausi labai geroje paskaitoje, kurioje psichologė kalbėjo, jog depresija dažniausiai yra ne liga, o signalas, išduodantis, kad tau kažkas negerai. Pritariu jos mintimis – sutinku, kad gydyti depresiją pirmiausia reikėtų miegu, sveika mityba, mintimis ir tik tuomet, kai niekas nebepadeda, vaistais.
Taip pat į centrą planuojame kviestis vienuolių, kad pasišnekėtų su vaikais. Vaikai ir paaugliai yra labai vieniši, suaugusieji nebežino, kaip su jais kalbėtis“, – mintimis dalijosi moteris. Jos nuomone, šios problemos dar labiau paaštrėjo siaučiant koronaviruso pandemijai.
E.Užaitės ir L.Ryškaus šeimoje per karantiną irgi buvo visko.
„Dukra nebuvo pratusi, kad mama virstų mokytoja“, – teigė aktorė ir pridūrė, kad jų namuose svarbiausia – nemeluoti ir nekelti vienam prieš kitą balso.
Į santykius filosofiškai žvelgti linkusio Lino nuomone, saviugdos, taigi ir santykių tobulėjimo procese, labai svarbu yra atsiprašymas.
„Vienas mokytojas yra pasakęs: „Žmogaus praktikavimo lygį rodo tai, per kiek laiko jis sugeba atsiprašyti.“ Tas pat galioja ir žmonių santykiuose. Dar nemačiau, kad kas nors nesipyktų. Bet tu arba greitai suvoki neteisingą situacijos vertinimą ir atsiprašai, arba ne“, – aiškino L.Ryškus.
Pokalbio pabaigoje Edita ir Linas pareiškė esą tvirtai įsitikinę, kad saviugda reikėtų užsiimti kasdien.
„Tam taip pat reikia valios. Geriau saviugda užsiimti dešimt minučių kasdien negu tik tada, kai pavyksta. Meditacija, joga, giedojimas padeda žmogui sugrįžti į save, kurį laiką į aplinką ir situacijas reaguoti skaidriai ir sąmoningai.
Žinoma, sudėtingesnės aplinkybės ar rutina vis dar išmuša iš vėžių, bet kuo daugiau praktikuojiesi, tuo greičiau pastebi, kad neteisingai sureagavai. Jei prasimuša pyktis, greičiau susitvardai ir atsiprašai.
Kuo labiau žmonės rūpinasi savimi, tuo geresnį poveikį jie per savo elgesį, darbą daro aplinkai ir tuo daugiau atsiranda jėgų, noro ir galimybių padėti kitiems“, – pabrėžė L.Ryškus.
Budizmas^InstantEdita Užaitė
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.