Prancūzijos prabangos prekių koncernas LVMH ir amerikiečių superžvaigždė apie bendradarbiavimą pranešė prieš pora metų.
2017 m. balandžio 30-oji, 17 val. Ilgai užsitęsę pietūs viename Niujorko miesto Soho dalyje esančiame restorane ėjo į pabaigą. Vienoje stalo pusėje sėdėjo Robyn Rihanna Fenty, viena didžiausių pasaulio popmuzikos žvaigždžių ir jos vadybininkas.
Kitoje – Jeanas Baptiste'as Voisinas, prancūzų prabangos prekių koncerno „Moet Hennessy Louis Vuitton“ vyriausias strategas, taip pat projektų vadovė.
Pasiruošimai kosmetikos linijai, kurią į rinką kartu išleidžia Rihanna ir LVMH, jau buvo prasidėję. Kuriami planai ir garsiosios atlikėjos apatinių drabužių bendrovei. Bet popmuzikos žvaigždė norėtų dar daugiau.
Rihanna pažįsta koncerno vadovo Bernard'o Arnault vaikus, kuriems ir patikėjo savo naują idėją – įkurti savo mados liniją. Ir šis į Niujorką pasiuntė J.B.Voisiną.
„Kokia yra „Fenty“ dabar, kone 95 proc. atitinka tai, ką anuomet aptarėme ir patvirtinome dokumentu“, – sako J.B.Voisinas.
Tą dieną prasidėjo svarbus eksperimentas. Rihanna ir LVMH nusprendė drauge įkurti mados namus. Šie buvo atidaryti 2019 metų gegužę.
Mados namai pavadinimu „Fenty“ – kaip garsiosios atlikėjos pavardė, su logotipe apversta N raide, – galėtų „supurtyti“ mados pasaulį. Popmuzikos žvaigždė tapo Paryžiaus mados namų vadove ir kūrybine direktore. To dar niekada nėra buvę.
Rihanna turi stilių, savą požiūrį, suteikia patikimumo įspūdį ir turi 79 mln. sekėjų socialiniame tinkle „Instagram“.
Dėl skaitmenizacijos ir globalizacijos mados industrija pastaraisiais metais iš esmės pasikeitė. Mados verslo modelis ir savivoka skęsta rūke. Nors pardavimai vis dar palankūs.
Bet mažmeninės prekybos galia mažėja. Dėl to, kad daugiau ir daugiau sezono kolekcijų pateikiamos rinkai vis per trumpesnį laiką, žieminiai paltai atkeliauja vidurvasarį, o paplūdimio suknelės – vasario mėnesį. Kadangi nuolat tiekiamos naujos prekės, senąsias būtina kuo greičiau išparduoti. Drabužių gamybai būdinga, vaizdžiai sakant, niokojančios ekonominės pusiausvyros principas.
Tiesa, vartotojus nebėra taip lengva įtikinti ką pirkti.
Sunkiau ir nustatyti mados tendencijas. Praėjusių metų vasarį po Karlo Lagerfeldo mirties, nebeliko paskutinio didžio dizainerio.
Pasiturinčios Vakarų Europos moterys daugelį dešimtmečių formavo mados idealą. Bet, iškilus Azijos šalių viduriniam sluoksniui ir naujiesiems Rytų Europos turtuoliams, jos tėra tik tikslinė klientų grupė šalia kitų.
Trumpai tariant, – mados pasaulyje didelė painiava.
Į panašią padėtį buvo patekusi ir muzikos industrija, kai prieš 20 metų nutrūko kompaktinių diskų pardavimai. Anuomet daugelis žvaigždžių pradėjo galvoti apie kitus pajamų šaltinius.
Reperis Jay-Z įkūrė „Rocawear“ – gatvės drabužių bendrovę, kurios kasmetinė apyvarta siekia 700 mln. dol. Buvusi „Spice Girl“- Victoria Beckham laimėjo 2011-aisiais „British Fashion Awards“ – už geriausią dizainerio prekės ženklą.
Kanye'o Westo gatvės drabužių prekės ženklas ir jo sportbačiai net populiaresni nei jis, reperis.
Naujajam Rihannos prekės ženklui „Fenty“ keliami kitokie iššūkiai. Ne tik dėlto, kad LVMH – įtakingiausias pasaulio prabangos prekių koncernas. Atsižvelgiant į tai, bendradarbiavimui su Rihanna nutiestas ilgalaikis kelias.
Garsioji atlikėja siekia kitko – įvairovės ir pritraukimo. Abi sąvokos nubrėžia pagrindines naujojo tūkstantmečio, pirmiausia Z kartos vertybes: visi žmonės ypatingi. Visi geri tokie, kokie yra, visi gražūs. Kiekvienas turi teisę būti tuo kas yra.
Jokia popmuzikos žvaigždė neįkūnija viso to taip lengvai ir įtikinamai kaip Rihanna. Ji – sekso simbolis ir vyresnioji sesuo, mergaitė, kuriai patinka blogi vaikinai ir ... feministė.
Tai – visų „Fenty“ įmonių esmė. Nesvarbu, ar tai mados namai, apatinių drabužių linija „Savage X Fenty“, ar kosmetika.
„Fenty“ verslo modelis paprastas. Kolekcijos – iš 25 dalių bei aksesuarų – į rinką jos patenka per trumpą laiką, vadinamųjų lašų (Drops) principu ir siūlomos per elektroninę parduotuvę. Pardavimai vyksta tol, kol viskas parduota. Kainų sumažinimo nebūna.
Daugelis gatvės drabužių ir sportbačių prekinių ženklų dirba pagal tą pačią, – anaiptol ne be trūkumų, – strategiją. Tik „Fenty“ prekės ženklas siūlo aplink Europą pagamintas prabangos prekes. Žinoma, aukštesnėmis kainomis su atitinkamomis kokybės charakteristikomis: geros medžiagos, aukštos kokybės apdorojimas.
Lygiagrečiai su vadinamųjų lašų principu pardavinėjamomis prekėmis, pradedama mažmeninė „Fenty“ drabužių prekyba ir pateikiama nauja kolekcija. Su ja supažindinama per socialinės medijos kanalus.
„Fenty“ drabužiai – tai pirmiausia konservatyvaus dryžių stiliaus interpretacijos. Marškiniai ir švarkai dėl plačių pečių ir tuo pat metu siaurų talijų atrodo moteriškais. „Fenty“ esama ir trumpučių, figūrą pabrėžiančių suknelių ir „drąsių“ viršutinių dalių.
Ne dėl naujų mados namų įkūrimo LVMH tapo dideliu koncernu, o modernizuodamas tradicinius prekės ženklus. Tai buvo dažnai stiprios, savo tapatybę turinčios bendrovės, kaip antai „Louis Vuitton“, „Givenchy“ ar „Dior“.
„Louis Vuitton“, kadaise nedidelė rankinių manufaktūra, dabar pasaulinis prekės ženklas. Ši bendrovė be odinių prekių, turi gatavų drabužių liniją ir net papuošalų kolekcijas. „Louis Vuitton“ laikoma vertingiausiu pasaulio prabangos ženklu.
„Givenchy“ buvo vienas įtakingiausių pokario metų mados namų, paskui prarado savo reikšmę. Mados namus dešimtojo dešimtmečio pabaigoje perėmęs Alexanderis McQueenas apvertė juos aukštyn kojomis.
Panaši ir „Dior“ istorija, kuriuos tuo pat metu atgaivino Johnas Galliano.
Veikiausiai įkvėpta šių pavyzdžių ir LVMH ryžosi drąsiems žingsniams.
„Kas Rihanną paskatino, kokie jos motyvai ir kokiu būdu nori vadovauti savo verslui, – visa tai mums neįprasta“, – sako J.B.Voisinas.
52 metų vyriausias prabangos prekių LVMH strategas – prancūzų elitinės mokyklos „Ecole Polytechnique“ absolventas. Jis dirbo maisto produktų koncerne „Danone“ ir konsultacinėje bendrovėje „McKinsey“.
Į klausimą kokį asmeniškai įspūdį paliko Rihanna, atsakė: „Ji – viena intelektualiausių žmonių, kokių esu sutikęs. Labai sumani, išmintinga! Be to, emociniu požiūriu labai inteligentiška ir ryžtinga. Tuo pasižymi tik keletas šios planetos žmonių. Ji moka klausyti ir jai patinka dirbti su žmonėmis“, – sako J.B.Voisinas.
Kaip gali tas, kas nėra mados kūrėjas, vadovauti mados namams?
Ji glaudžiai įsiliejo į drabužių eskizų kūrimo procesą, sako vyriausias prabangos prekių koncerno LVMH strategas.
30 mln. eurų prancūzų koncernas investavo į „Fenty“. Ar tai įspūdinga suma? Ne, turint omenyje, kad LVMH metinė apyvarta 2017-aisiais siekė 46,8 mlrd. eurų.
Rihanna – generalinis ir kūrybinis naujosios bendrovės direktorius.
Robyn Rihanna Fenty kilusi iš Barbadoso, augo sunkiomis sąlygomis. Jos motina viena išlaikė šeimą, tėvas smurtavo. Vaikystėje Rihanna nutvėrė tėvą rūkantį kreką (narkotinė medžiaga, gaunama iš kokaino chlorido ir kepimo miltelių – Red. Past.).
15-metę Rihanną perklausos metu pastebėjo vienas amerikiečių muzikos prodiuserių.
„Tą akimirką, kai ji įžengė ir uždainavo, kitos mergaitės neegzistavo“, – sakė Evanas Rogersas apie savo pirmąjį susitikimą su paaugle.
Po dviejų metų JAV įrašų studija „Def Jam“ sudarė su Rihanna sutartį. Nuo to laiko egzotiškos išvaizdos atlikėja išleido aštuonis studijinius albumus, 14 pirmąją poziciją užėmusių singlų ir daugiau nei 250 milijonų muzikos įrašų su tokiais hitais kaip „Umbrella“, „Diamonds“, „Work“.
Pasak „Forbes“, šiuo metu Rihanna yra turtingiausia popmuzikos žvaigždė – moteris, kurios turtas siekia 600 mln. dol.
Garsioji atlikėja retai duoda interviu, – bendrauja tik per savo dainas ir nuotraukas. Į 504 puslapių autobiografinę Rihannos knygą sudėta 1050 nuotraukų ir nė vieno teksto.
Ji – visiška priešingybė kitai garsiai tamsiaodei muzikos žvaigždei – Beyonce Knowles. Ši atlikėja 2016-aisiais buvo pakviesta pasirodyti per laukiamiausią JAV sporto įvykį – Nacionalinio amerikietiškojo futbolo lygos (NFL) finalo „Super Bowl“ pertrauką. B.Knowles pasirodymas užtemdė varžybas.
Tokį pasiūlymą 2019-aisiais gavusi Rihanna atsisakė. „Kas iš to turės naudos? Tik ne mano gerbėjai“, – sakė leidiniui „Vogue“.
Pirmuosius žingsnius madų versle atlikėjai žengė bendradarbiaudama su „Armani Jeans“ ir savo kolekcijomis, kurtomis „River Island“. Nekrentantys į akis drabužiai, bet gerai perkami.
Po to Rihanna bendradarbiavo su Vokietijos koncernu „Puma“, kurdama sportinių drabužių liniją.
Paskui buvo kosmetikos bendrovė „Fenty Beauty“, pirmasis bendras darbas su LVMH. Dar paskui – apatinių drabužių prekės ženklas „Savage X Fenty“, dabar – mados namai.
Iki šiol didžiausia sėkmė – „Fenty Beauty“. 500 mln. eurų apyvarta 2018-aisiais. Ir tai veikiausiai lėmė kosmetikos bendrovės gaminių paletė. „Fenty Beauty“ skirtingiems odos atspalviams pateikia 50 jiems tinkamų makiažo niuansų.
Ir tai, kad savo apatinių drabužių prekės ženklo reklaminį filmą „Savage X Fenty“ pateikia „Amazon Prime“ kaip dokumentiką, byloja apie Rihannos, – verslininkės gyslelę. „Mados miuziklas“, – taip šį kūrinį pavadino garsioji atlikėja.
„Fenty“ moterys – storos ar plonos, turi dideles ar mažas krūtines, nėščios ar turinčios nėštumo paliktas strijas arba gimimo metu, – biologiniu požiūriu, net nebuvo moterys.
Šio moters paveikslo iškilimas susijęs su kito pasitraukimu į šešėlį. Daugelį metų „Victoria's Secret“ madų šou susilaukdavo didžiausio dėmesio. Podiumu išdidžiai žingsniavo įspūdingų formų moterų kūnai su angelų sparnais.
Brazilų modelis Gisele Bundchen ar jos kolegė vokietė Heidi Klum gaudavo išskirtinų pagyrų, kad praėjus tik kelioms savaitėms po gimdymo vėl yra puikios formos.
2019-aisiais „Victoria's Secret“ oficialiai nutraukė pasirodymą, nes prie televizijos ekranų nebesutraukdavo pakankamai daug žiūrovų. Apyvarta taip pat sumažėjo.
Mada pavaldi laikui, o šis bent jau dabar Rihannos įmonėms negalėtų būti palankesnis. Laiko dvasia reikalauja lygybės ir jokios diskriminacijos. Bet dėl to neturėtų būti atsisakyta savitumo ir išskirtinumo.
Kiek gali pakilti banga ant kurios šiuo metu „Fenty“ taip meistriškai sūpuojasi, ir kiek ji gali būti valdoma? LVMH nusiteikęs optimistiškai.
Prabangos prekių koncerno būstinėje Paryžiuje įrengtas nedidelis muziejus, kur sukaupti išskirtiniai gaminiai.
Senovinis „Louis Vuitton“ lagaminas, primenantis kelioninę dėžę, odiniai slidinėjimo batai, kuriais avėdama kino žvaigždė Greta Garbo kadaise raižė Sankt Morico (Šveicarija) slidinėjimo trasas ar buteliukas „Guerlain“ kvepalų „Vol de Nuit“, kuriuos sukurti įkvėpė garsiojo prancūzų rašytojo Antoine'o de Saint Exupery romanas „Naktinis skrydis“.
Žinoma, čia ir išskirtinių asmenybių ir dizainerių, Marco Jacobso, Heidi Slimane'o , Maria Grazia Chiuri fotoportretai.
Prie jų dabar priklauso ir Rihanna.
Parengė ONA KACĖNAITĖ
Daugiau tekstų – mados tendencijų žurnale „Stilius plius“.