Šou turi vykti.
Pagal legendinės grupės „Queen“ dainos žodžius pasileis ir Jurgis Kairys, nustūmęs gilyn į atminties stalčius pavojingą 2014-ųjų avariją, kad vėl galėtų daryti tai, ką moka geriausiai, – skraidyti.
63 metų akrobatinio skraidymo čempionas šiais metais planuoja dalyvauti ne viename aviacijos šou, o pirmasis jų šį savaitgalį laukia Vanakoje.
Lėktuvu – prieš automobilį
Vanakoje gyvena tik 7 tūkst. žmonių, bet gyvenimas Naujosios Zelandijos saloje pasikeičia, kai ten ima siausti karo paukščiai.
„Warbirds over Wanaka“ pavadintas aviacijos šou gaudžia jau 30 metų, o kas dvejus metus per Velykas rengiamos šventės į salą suplūsta pasižiūrėti 50–100 tūkst. svečių.
Nors bilietų paketų kaina prasideda nuo 180 dolerių, žmonės traukia pamatyti įvairiausių lėktuvų – pagamintų per Pirmąjį pasaulinį karą ir naujesnių, taip pat pasižiūrėti, ką išdarinėja akrobatinio skraidymo meistrai – tokie kaip J.Kairys.
Prieš dvejus metus Vanakoje jis skrisdamas lėktuvu lenktyniavo su Naujosios Zelandijos automobilių sporto legenda Gregu Murphy, važiuojančiu „Lamborghini“.
J.Kairys panašioms šou rungtims rengėsi ir šįkart.
„Manęs laukia ne vienas pasirodymas – vėl bus lėktuvo lenktynės su automobiliu, taip pat ir oro banditų („Air Bandits“) šou programa, kai skrenda ir kitų šalių pilotai“, – pasakojo J.Kairys.
Į tradicinę šventę Vanakoje suskrenda karo lėktuvai iš JAV, Australijos, Anglijos, Prancūzijos. Šių šalių pilotai restauruoja senus lėktuvus.
Įdomiausia – su oro banditais
Lietuvis Naujojoje Zelandijoje pasirodys su savuoju „Juka“. Rusų sukurtas ir paties J.Kairio patobulintas lėktuvas peržiemojo Kinijoje, iš kur buvo nugabentas į Naująją Zelandiją.
Prieš aviacijos šou patyręs pilotas-inžinierius ir pats planavo pramankštinti save ir lėktuvą.
„Reikia šiek tiek pasitreniruoti, kad atgaučiau savo lygį. Nesakyčiau, jog iškart po žiemos galiu rodyti savo geriausius sugebėjimus, – prieš kelionę į Naująją Zelandiją sakė J.Kairys. – Reikia, kad ryšys tarp smegenų ir galūnių nenutrūktų. Tam padeda kalnų slidinėjimas ar automobilių bei kartų vairavimas.
Bet pasirengti perkrovoms, paruošti širdį, kraujagyslių sistemą ir galvą krūviams, kai reikia skristi apsivertus, nėra paprasta be lėktuvo.“
Iš Naujosios Zelandijos, kur iškeliavo su žmona Birute – ją J.Kairys šypsodamasis vadina geriausia savo mechanike ir padėjėja – grįžęs namo pilotas rengsis Europos aviacijos šou serijai.
Jau su kitu – 1994 m. pagamintu, bet gerai išsaugotu (tik 400 skrydžio valandų) Su-31 lėktuvu nuo gegužės pilotas pasileis per įvairias šalis: Rumuniją, Lenkiją, Estiją, Norvegiją ir kitas – iš viso iki vasaros pabaigos numatyta dvylika aviacijos švenčių.
„Visada įdomu pasirodyti su „oro banditais“ trijų lėktuvų grupėje, – pasakojo J.Kairys. – Norvegijoje tenka skristi per kalnus ir sniegynus. Rumunijoje šventė įprastai vyksta artėjant saulėlydžiui, daug šou elementų, dūmų – vaizdas būna nuostabus.“
Remiasi tikimybių teorija
J.Kairys skraido nepaisydamas 2014 metais skrendant iš Kavalos į Atėnus virš Egėjo jūros patirtos avarijos.
Tada skrendant kilometro aukštyje dėl neaiškių priežasčių sustreikavo lėktuvo Su-26 variklis. J.Kairiui teko šokti parašiutu, bet ir jo dalis už kažko užkliuvo ir nuplyšo. Pilotui teko leistis į jūrą žemyn galva.
Vandenyje užsikabinęs už lėktuvo nuolaužos J.Kairys tik po trijų ilgų valandų buvo ištrauktas gelbėtojų sraigtasparniu. Egėjo jūroje 125 metrų gylyje liko sudužusio lėktuvo gabalai, išsinarstę po smūgio į vandenį.
„Gal kada nors, kai narai galės nardyti giliau nei 50 metrų, kas nors smalsumo vedamas aptiks visa tai, kas pasiliko iš mano lėktuvo“, – svarstė J.Kairys.
Pernai jis vėl dalyvavo Graikijoje aviacijos šou ir jam teko skristi virš avarijos vietos. Atmintis vėl atsuko vaizdą, kuris buvo lyg veiksmo filme, – tik vargu ar tokiame trileryje norėtų nusifilmuoti ir labiausiai patyrę kaskadininkai.
„Nebuvo jauku vėl skristi per tą pačią jūrą. Bet tikimybių teorija sako, kad tokie dalykai pasikartoti negali.
Ta situacija buvo tikrai netikėta, laiko mąstymui nebuvo – reikėjo daryti tai, ką reikėjo daryti“, – prisiminė J.Kairys.
Išmoko įvertinti riziką
Tremtinių šeimoje Krasnojarske gimęs ir su tėvais būdamas šešerių į Lietuvą parvykęs pilotas viražus ore raižo jau daugiau nei 40 metų nuo tada, kai pradėjo akrobatinio skraidymo karjerą Kauno aeroklube.
Oro akrobatas laimėjo daug trofėjų įvairiose varžybose, tarp jų pasaulio ir Europos akrobatinio skraidymo čempionatuose nuo 1987 iki 2011 metų.
Skrydžiais po tiltais dar labiau išpopuliarėjęs padangių asas yra patyręs daug pavojingų nuotykių.
„Galbūt jaunas žmogus kartais per daug neanalizuoja, bet įgavus patirties pamąstymai, kaip viskas galėjo baigtis, vis užplūsta, – sakė garsus pilotas. – Žmogus nėra beprotiškai drąsus. Būtų kvaila neapgalvoti tų dalykų, net jei jie nemalonūs.
Nemanau, kad skraidant rizikos yra daugiau. Jos yra pakankamai, bet jei iki šiol esu gyvas ir sveikas, vadinasi, moku pasverti ir žinau, ką darau.“