Kas paskatino FIA persigalvoti ir įtraukti į „karo“ stovi sankcijas apeinančius kelias pilietybes turinčius rusus? Vos per dvi savaites Tarptautinė automobilių federacija kardinaliai peržiūrėjo savo požiūrį į lenktynininkus iš Rusijos ir Baltarusijos, turinčius dvigubą pilietybę.
Aiškus FIA dokumentas
2022 metais FIA pozicija buvo kaip niekur geranoriška karą pradėjusio agresoriaus lenktyninkams: federacija nedraudė rusų ir baltarusių pilotams dalyvauti tarptautinėse varžybose.
Žinoma, Rusijos vėliava ir kiti simboliai buvo uždrausti, tačiau pilotai galėjo ramiai startuoti kaip neutralūs sportininkai. Tačiau su vienu svarbiu niuansu: reikėjo pasirašyti specialų FIA dokumentą.
Šis dokumentas rusams buvo lyg kaktusų giraitė aplink oazę. Jį pasirašęs lenktynininkas įsipareigoja nedaryti jokių politinių pareiškimų ir negali galvoti apie jokių savo šalies simbolių demonstravimą – laikytis visiško neutralumo.
Didžiausias šio dokumento pelis rusams – teiginys rašto pradžioje, kad ir pati FIA pasisako prieš Rusijos karo veiksmus Ukrainoje. Ir tą patį turi pripažinti ir sportininkai.
Ir jau čia rusams kyla dilema: ar pasirašydamas dokumentą argesoriaus lenktynininkas tiesiog turi atsižvelgti į FIA poziciją ar tas parašas po dokumentu reiškia, jog sportininkas smerkia Rusijos karą nepriklausomoje valstybėje. O už smerkimą Rusijoje gali būti iškelta baudžiamoji byla ir toks pilietis į kalėjimą sėsti turėtų iki 15 metų.
Kai kurie rusų pilotai – daugiausia žiedinių lenktynių atstovai – nenoriai, tačiau pasirašė tą dokumentą. Kiti nusprendė pasirinkti kitą kelią – gauti kitų šalių sporto licencijas.
Iki šių metų tai jiems leido ramiai jaustis nepasirašant jokių FIA dokumentų. Dar kiti – daugiausia ralio lenktynių meistrai – visiškai sustabdė savo karjerą. Galiausiai ketvirtoji dalis rusų ir baltarusių lenktynininkų iš rankovių ištraukė gan svarbų kozirį – antrąją pilietybę.
Tuo galėjo pasigirti „Formulė 2“ vicečempionas Robertas Švarcmanas ir garsusis ralio šturmanas Konstantinas Žilcovas, kurie prie kišenėje turimo rusiško paso mojavo ir Izraelio pilietybe.
Tiesa pasakius, prasidėjus karui Ukrainoje ir paskelbus reikalavimus rusų ir baltarusių lenktynininkams, tokio posūkio FIA nenagrinėjo: federacijos sprendimuose po vasario 24 dienos nieko nebuvo pasakyta apie dvigubą pilietybę turinčius rusus ir baltarusius.
Kas pasikeitė per tris savaites?
Nežinia, kas lėmė FIA naujas taisykles rusams ir baltarusiams: ar vis didėjantis dvigubą pilietybę turinčių agresoriaus sportininkų gausa, ar šalių federacijų spaudimas.
Pavyzdžiui, britai, prasidėjus rusų invazijai į Ukrainą vasarį, reikalavo, kad FIA iš viso neleistų rusams ir baltarusiams lenktyniauti. Vienareikšmiškai, be jokių išlygų ar sąlygų.
Taigi, prieš mėnesį FIA atskirai apsvarstė „dvigubų piliečių“ – rusų ir baltarusių sportininkų klausimą ir tarsi buvo apsisprendusi išlaikyti status quo.
Neva tie sportininkai privalėjo išlikti neutralūs ir negalėjo niekur ir niekada pateikinėti jokių palaikančių karą politinių pareiškimų.
Ir neprivalėjo nieko pasirašyti. Vasario 10-ąją FIA savo svetainėje paskelbė atitinkamą dokumentą.
Atrodė, kad „dvigubi“ rusai ir baltarusiai galėjo triumfuoti – draudimų nėra, startuoti gali ir net be pasirašyto rašto. Tačiau vasario 27 dieną FIA svetainėje pasirodo atnaujinta sprendimo versija.
Ir jau joje pastraipa apie dvigubą pilietybę turinčius rusus tapo daug ilgesnė. Dabar jau yra rašoma, kad net ir dvigubą pilietybę turintys rusai ir baltarusiai galės registruotis į tarptautines varžybas tik pasirašę tą dokumentą.
Poziciją FIA išreiškė aiškią: būk tu ir triskart Izraelio piliečiu, tačiau jei neatsisakei Rusijos ar Baltarusijos pilietybės, pasirašyk raštą.
Ir dar svarbesnis niuansas: jei anksčiau agresorių lenktynininkams tokius dokumentus reikėjo pasirašyti dalyvaujant tik pasaulio čempionatų serijose, tai dabartinis FIA sprendimas galioja apskritai visoms tarptautinėms lenktynėms.
Tad tik trys savaitės ir rusai bei baltarusiai, iš besišypsančių ir geros nuotaikos žmonių, tapo suirzusiais ir mąstančiais kaip dar galima apgauti tarptautinę bendruomenę įtartinais tipais.
Kas laukia rusų
Naujas FIA požiūris gali rimtai smogti daugelio garsių Rusijos lenktynininkų planams – pirmiausia kalbama apie ralio atstovus. Tam pačiam K.Žilcovui Izraelio pilietybė jau nebus kietais šarvais nuo dokumento pasirašymo – o rusas labiausiai kritikavo šį raštą ir tikino, kad tai yra Rusijos sportininkų pažeminimas.
Taip pat abejojama ir kito garsaus Rusijos šturmano Aleksejaus Kuzmičio ateitimi tarptautinėje arenoje. Jam šiemet pavyko Dakaro ralyje važiuoti atstovaujant Jungtinių Arabų Emiratų komandai ir garsiai visiems aiškinti, jog jokio FIA dokumento jis nematė ir nenori matyti.
Daugiau to nebebus. Galiausiai yra dar viena rusų lenktynių žvaigždė Denisas Krotovas, kuris neva varžosi atstovaudamas Kirgistaną, o jo štumanu ralyje yra tas pats K.Žilcovas.
Kitą vertus, Rusijos žiedinių lenktynių atstovai tyliai pasirašė FIA dokumentą ir įsitikinę, kad jis nereiškia Rusijos agresijos prieš Ukrainą smerkimą, todėl tai ir nekelia didelės rizikos.
Nikita Mazepinas jau dalyvavo kaip neutralus lenktynininkas Azijos Le Mano varžybų serijoje, o Daniilas Kviatas paskelbtas kaip neutralus lenktynininkas planetos ištvermės serijos varžybose.
Anksčiau buvęs F-1 pilotas iš Rusijos ketino „pasislėpti“ po Italijos vėliava, gavus licenciją, bet dabar tam nėra prasmės – dokumentas vis tiek sklandė ir sklandys virš jo galvos.
Beje, dar vienas rusas Nikita Bedrinas yra įtrauktas į „Formulė 3“ varžybas kaip Italijos automobilių federacijos licenciją turintis sportininkas, tačiau ir jis dabar privalės dėti parašą po FIA raštu.
Parašas – dar ne viskas
Jei grįžti prie FIA prie dokumento, tai be tos rašto preambulės, kurioje kalbama apie Rusijos sukelto karo pasmerkimą, yra ir dar vienas niuansas, kurį rusų sporto spauda jau įvardijo kaip „bjaurų dalyką“.
Rašte aiškiai teigiama, kad FIA pasilieka teisę prireikus imtis bet kokių papildomų priemonių rusų ir baltarusių lenktynininkų atžvilgiu.
Pavyzdžiui, tiesiog imti ir neleisti jiems startuoti.
Būtent šis momentas privertė „Kamaz“ komandą šiemet nesiekti dalyvauti Dakaro ralyje. Vadovybė tikino, kad bijo, jog sumokėjus kelis šimtus tūkstančių dolerių startinių mokesčių jiems galiausiai galėjo būti pasakyta – važiuoti negalite.
Nors rusai piktinasi FIA nauju dokumentu, vis dėlto jų žiniasklaida džiaugiasi, jog lenktynininkams išlieka galimybė prasimušti į tarptautinę areną, o kitiems sportininkams net ir tokių landų apskritai neliko.