Šis renginys Vilniuje užbaigė Europos judumo savaitę, kuri yra didžiausia tvaraus judėjimo kampanija pasaulyje. Jos renginiai kasmet vyksta rugsėjo 16–22 dienomis.
„Dviratis jau yra tapęs ne tik šiuolaikinio eismo pilnaverčiu dalyviu, kai kam tai ir stilingas miesto gyventojo aksesuaras. Šiuo renginiu ir jame siūlomomis veiklomis norėjome atkreipti gyventojų dėmesį ir priminti, koks dviratis turi ir gali būti.
Pirmiausia – techniškai tvarkingas, saugus vairuojančiajam ir aplinkiniams, kaip ir bet kokia kita transporto priemonė“, – sako renginyje dalyvavęs susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Į renginį dviračiais atvykę žmonės pirmiausia rikiavosi prie čia įkurto dviračių remonto centro „#Sutepk grandinę“, kur specialistai atliko nemokamą dviračių techninę apžiūrą bei teikė priežiūros konsultacijas.
Populiarumo susilaukė ir renginyje veikusios kūrybinės dirbtuvės „#Riedėk stilingai“, kurių metu žmonės gamino įvairius aksesuarus savo dviračiams papuošti.
Veiklų sau rado ir be dviračio į renginį atvykę gyventojai. Čia jiems buvo įrengta dviračių sprinto simuliacija – interaktyvi atrakcija, kuomet lenktyniaujama dviračiais ant specialių staklių, o įveiktas atstumas matomas ekrane.
Pasak M. Skuodžio, didėjantys dviračių skaičiai miestų gatvėse rodo teigiamas tendencijas – gyventojai pamažu atranda automobiliams alternatyvias, žalesnes, ekonomiškesnes ir kartais net patogesnes priemones.
„Dažniausi argumentai, kodėl vietoj dviračio mieste renkamasi kita susisiekimo priemonė, yra dviračių takų ar kitos infrastruktūros trūkumas, tačiau šiose srityse pokyčiai jau vyksta. Tą rodo ir šią savaitę visuomenei pristatytas Lietuvos dviračių ir pėsčiųjų takų infrastruktūros plėtros žemėlapis“, – komentavo M. Skuodis.
Šiuo metu šalia valstybinės reikšmės kelių driekiasi 2 tūkst. km dviračių takų, dar 1 tūkst. km takų įrengta šalia vietinės reikšmės kelių. Iki 2035-ųjų numatoma abiejų kategorijų rodiklius pagerinti po 1 tūkst. km. Prioritetiniais laikomi takai, esantys ir nusidrieksiantys miestuose ir priemiesčiuose, pirmieji 150–200 km tokių takų Lietuvoje turėtų būti nutiesti 2023–2024 m.
Tarptautinės dienos be automobilio tikslas – skatinti gyventojus kuo dažniau nuosavus automobilius keisti ne tik dviračiais, bet ir viešuoju transportu. Paprasčiau planuotis keliones miestų viešuoju transportu padės ir Susisiekimo ministerijos pristatyta šią savaitę pradėjusi veikti atnaujinta „Google Maps“ kelionių planavimo funkcija, leisianti matyti Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos viešojo transporto judėjimą realiu laiku.
Vilniaus miesto savivaldybės duomenimis, šiuo metu keliavimui po miestą ir jo prieigas 48,5 proc. vilniečių renkasi automobilius, 25 proc. – ėjimą pėsčiomis, 24 proc. – viešąjį transportą. Savivaldybės patvirtintame Darnaus judumo mieste plane numatyta, jog iki 2030 m. visi šie judėjimo būdai turėtų pasiskirstyti lygiomis dalimis po 30 proc. Keliones dviračiais po aštuonerių metų turėtų rinktis 7 proc. gyventojų, dabar – 1,5 proc., dar 3 proc. (dabar 1 proc.) rinksis kitus būdus: taksi, automobilių dalijimosi paslaugas ir pan.