Išvados: laikas pokyčiams, ugdant jaunimo vertybes

2017 m. lapkričio 13 d. 15:59
Lrytas.lt
Visame pasaulyje daug kalbama apie vertybes, jų svarbą žmogaus gyvenime, o viena iš universaliausių ir efektyviausių priemonių vertybių ugdymui yra sportas. Todėl Tarptautinio olimpinio komiteto (IOC) parengta programa „Olimpinių vertybių ugdymas 2.0“ bei praktiniai mokymai pedagogams, kaip programą įgyvendinti, sukuria galimybes ugdyti vaikus ir jaunimą per sportą, skleisti olimpizmo idealus ir diegti olimpinę filosofiją.
Daugiau nuotraukų (6)
Tokiomis mintimis dalinosi į Druskininkuose lapkričio 4-10 dienomis vykusius tarptautinius mokymus „Olimpizmas – vertybių ugdymui“ susirinkę dalyviai. LTOK surengtuose ir pagal ES programą Erasmus+ finansuojamuose mokymuose tobulinosi virš 30 pedagogų ir jaunimo darbuotojų iš 9 Europos šalių – Lietuvos, Vokietijos, Portugalijos, Italijos, Bulgarijos, Lenkijos, Estijos, Latvijos, Rumunijos.
Mokymų dalyviai
„Sulaukėme labai įvairių dalyvių – buvusių olimpiečių, mokyklų direktorių, kūno kultūros mokytojų, darželiuose dirbančių pedagogų, universitetų dėstytojų, doktorantūroje studijuojančių studentų, kurie savo darbuose analizuoja olimpines vertybes kaip savo tyrimo sritį“, – pasakojo vienas iš mokymų vadovas Nerijus Miginis.
Jis pabrėžė, kad Druskininkuose susirinko itin motyvuoti dalyviai, atvažiavę sužinoti praktinių metodų, kuriuos jie galėtų pritaikyti dirbant su jaunimu savo šalyse. Skirtingų tautybių atstovai dalinosi unikalia patirtimi ir savo dalyvavimu praturtino, praplėtė mokymų turinį.
Portugalijos, Vokietijos, Lietuvos olimpinių komitetų darbuotojai ir savanoriai pristatė savo šalyse naudojamus metodus, o Bulgarijai, Estijai, Rumunijai atstovavo kūno kultūros mokytojai, kurie ugdo jaunimą per sportą ir norėtų įsilieti į olimpinį judėjimą. Kiekvienas dalyvis galėjo kitomis akimis pažvelgti į savo veiklą, pritaikyti kitų šalių sėkmingą patirtį, sužinoti naujų darbo metodų.
Mokymų vadovai Nerijus Miginis ir Donatas Petkauskas kartu su LTOK atstovais sukūrė unikalią programą, kuri yra paremta neformaliuoju ugdymu ir olimpinių vertybių ugdymu per sportą ir fiziškai aktyvias veiklas.
Mokymų pabaigoje dalyviai įgytas žinias panaudojo praktikoje, surengdami Alytaus Adolfo Ramanausko – Vanago gimnazijos moksleiviams užsiėmimus, skirtus savęs pažinimui, vertybių ugdymui per sportą. Apie 60 mokinių buvo suskirstyti į 6 grupes, kuriose išbandė įvairias užduotis, sukurtas ir vedamas tarptautinių kursų dalyvių.
Pastarieji taip pat turėjo galimybę apsilankyti Adolfo Ramanausko – Vanago gimnazijos sporto informacijos centre – muziejuje, kuriame susitiko su olimpiete Vaida Žūsinaite. Ji pasidalino savo olimpietės patirtimi bei papasakojo, kaip sportas padėjo atrasti dar vieną aistrą – bėgikė sako motyvacines kalbas, dirba su vaikais, stengiasi juos įkvėpti siekti savo tikslų. V. Žūsinaitės teigimu, sportas nėra vien fizinių savybių tobulinimas, jis gali atverti visai kitus kelius, padėti pažinti save, atskleisti savo talentus ir galimybes.
Dėmesys kilniam sportiniam elgesiui
„IOC olimpinių vertybių ugdymo programoje didelis dėmesys skiriamas būtent kilniam sportiniam elgesiui, todėl aš tikėjausi, kad mokymuose pateikiama informacija man bus aktuali. Bet esu maloniai nustebinta, kad labai didelę dalį gautos praktinės informacijos galėsiu panaudoti iškart, vos grįžusi į Latviją“, – pripažino Baiba Veisa, Latvijos olimpiečių klubo direktorė ir Europos „Fair Play“ judėjimo vykdomojo komiteto narė.
„Mes visi suprantame, kokios svarbios yra olimpinės vertybės. Tačiau nuolat iškyla klausimas, kaip jas perteikti šiuolaikiniams vaikams ir jaunuoliams. Daryti įtaką suaugusio žmogaus vertybėms yra sudėtinga. Todėl turime dirbti su vaikais nuo mažens ir efektyviai skiepyti olimpines vertybes“, – teigė B. Veisa.
Portugalijos patirtis
Tarptautiniuose mokymuose dalyvavo du Portugalijos olimpinio komiteto atstovai. Olimpietis ir pasaulio fechtavimo vicečempionas, „Fair Play“ nominacijos Portugalijoje laimėtojas Joaquimas Videira pasakojo: „Mes pradėjome dirbti su IOC „Olimpinių vertybių ugdymo programa“, todėl šie mokymai suteikia galimybę sužinoti, kaip yra dirbama kitose šalyse, kaip galėtume patobulinti savo turimą programą. Lektoriai puikiai sugeba sujungti teoriją su praktiniais užsiėmimais ir sukuria palankią atmosferą, kurioje norisi bendrauti, dalintis“.
Jam antrino Rita Nunes, Portugalijos olimpinio komiteto Tyrimų ir projektų departamento direktorė: „Svarbu, kad mes sužinojome ne tik teorinį olimpinių vertybių ugdymo pagrindą, bet diskutuodami su kitais dalyviais išsigryninome naujas veiklas, kurias galėtume praktiškai įgyvendinti savo šalyje. Mokymai padeda geriau, giliau suprasti metodologijos ir konkrečių veiklų reikšmę bei poveikį“.
Būtinas tęstinumas
Vilijos Gerasimovičienės, Vilniaus kolegijos dėstytojos bei vaikų darželio auklėtojos nuomone, ugdant jaunosios kartos vertybes svarbu siekti tęstinumo nuo pat darželio iki mokyklos pabaigimo. Todėl olimpinių vertybių ugdymo programa turi būti pradėta taikyti nuo pačių mažiausiųjų.
„Savo darželyje stengiamės atsirinkti tas veiklas, kurios būtų naudingos vaikų ateičiai. Tokios olimpinės vertybės kaip pagarba kitiems, kitų darželių vaikams, judėjimo džiaugsmas mums yra svarbios. Todėl aktyviai dalyvaujame Mažųjų žaidynėse, Vilniaus kolegijos studentus kviečiame būti jose savanoriais. Kolegos gali susipažinti, kaip mes dirbame su pačiais jauniausiais ugdytiniais, palaikyti ryšį. Olimpinių vertybių ugdymo programa yra įdomi, veiklos įvairios ir įtraukiančios, tad jau dabar planuojame pradėti pildyti paraiškas naujiems projektams skatinti olimpizmą per šią programą“, – žadėjo V. Gerasimovičienė.
Įkvėpimas veikti
„Norėčiau grįžęs taip įkvėpti savo mokinius, kaip mane sugebėjo įkvėpti lektoriai ir perteikti jiems olimpines vertybes. Man svarbi ne tiek fizinė, kiek pedagoginė įvairių veiklų pusė – siekiu, kad vaikai jaustųsi saugūs, kad iš jų nebūtų tyčiojamasi. Olimpinių vertybių ugdymo programa yra puikus įrankis šiems tikslams pasiekti“, – kalbėjo Amos Singarella, mokytojas iš Italijos.
Jam pritarė ir vokietis Oliveris Benschas, pradinės mokyklos direktorius, teigęs, kad šie mokymai unikalūs tuo, kad jie suteikia galimybę bendrauti su žmonėmis iš visos Europos ir pasidalinti savo idėjomis, pasisemti naujų.
„Savo mokykloje olimpinei tematikai skiriame didelį dėmesį, organizuojame įvairius su tuo susijusius renginius, todėl čia, būdamas bendraminčių būryje, vėl jaučiuosi įkvėptas nuversti kalnus. Lektoriai išradingai pademonstravo, kaip atliekant tam tikrais veiklas, galime kalbėti apie vertybes, ugdyti jas savo mokyklose. Veiklas mes išbandėme patys ir įsitikinome, kad šie metodai tikrai veikia“, – sakė O. Benschas.
TOK programa „Olimpinių vertybių ugdymas“
2013 m. TOK prezidentu išrinkus Thomą Bachą, buvo sukurta ir patvirtinta IOC permainų programa „Darbotvarkė 2020“, kurioje įvardintos 3 strateginės IOC kryptis – darnus vystymasis, patikimumas ir jaunimas. Sportas visuotinai pripažintas kaip galingas švietimo įrankis, kuris universalia, visiems suprantama kalba perteikia tokias svarbias tiesas kaip sveika gyvensena, judėjimo džiaugsmas, lyčių lygybė ar bendruomenių įtraukimas.
2005-2010 m. IOC inicijavo pilotinę programą „Olimpinių vertybių ugdymas“ trijuose kontinentuose – Afrikoje, Azijoje ir Okeanijoje. Įvertinus jos sėkmę, pradėtas antrasis programos etapas, kuriame dalyvauja ir Lietuvos tautinis olimpinis komitetas.
Būtent Lietuvos tautinio olimpinio komiteto iniciatyva pirmą kartą surengti olimpinių vertybių ugdymo mokymai, skirti ne tik vietiniams pedagogams, bet ir dalyviams iš kitų Europos šalių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.